Gå til innhold

Windows Vista - Tips & Triks - Post dine!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, håper noen kan hjelpe meg. Nettop installert Vista Home Premium, men har et problem. Harddiskene slår seg av automatiskt  når jeg tar en restart av maskinen, skikkelig irriterende, tror heller ikke det er så bra for dem.

Noen som vet løsningen ?

8847348[/snapback]

 

Testet nye harddisk drivere? på hjemme siden til produsenten.

Eller sjekket google, om flere har hat problemer med samme disker i vista?

 

 

Jeg har funnet mange slike tips om andre komponeter i vista.

 

 

Mvh

Larry

Lenke til kommentar

Alle disse tipsene vi har listet opp i denne tråden.

 

så tenker jeg går det ikke ann og endre disse fuksjoner i regedit? menner de settingense som har med skru av fuksjoner og gjøre?

 

 

pga jeg setter på 10 nye pc modler i måden. så hadde hvert nice og hat et script som jeg kunne bare starte alle register filene så gjore scripet alle endringe for meg :)

 

før jeg tar ghost images av modlen.

 

noen som kan se på det :)?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Navn: Disable Automatic Folder Content Discovery

Funksjon: Deaktiverer at Vista selv velger hvordan mapper skal visest. Dvs. å huske mappevisning ikke fungerer helt.

Fremgangsmåte: Se link under.

Nedlastning: Forklaring | Last ned

 

Notat: Har selv lagt den til, men kan ikke fortelle om den fungerer 100% ennå. Ingen problemer så langt.

8824299[/snapback]

 

Denne må testes ASAP :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Vista har jo en kul funksjon som heter 'ReadyBoost'. Man kan bruke USB- minnepinner til å øke ram'en på en måte. Dette for å få en raskere maskin. Jeg kjøpte i dag en MicroMemory pinne på 1gb. Først når jeg satte den inn, fikk jeg beskjed om at den ikke hadde de rette 'requirements' for å brukes til ReadyBoost. Men etter at jeg formaterte den til FAT32, funker den bare fint! Tror man kan bruke pinner opp til 4gb på denne måten.

Kan du skrive en liten omtale osv på den?

 

Når jeg kobler til min 500gb eksterne hdd så kommer valget "Øk hastigheten på systemet med Windows readyboost" opp sammen med "Åpne mappen for å utforske filer".. Så skal vel ikke være værre enn å bare trykke på den knappen! ;)

Lenke til kommentar

Navn: SuperFetch (Disk thrasher nr.1)

Funksjon: Laster inn i minnet filer som Vista tror du kommer til å bruke.

Fremgangsmåte: Kjør msconfig og velg Tjenester (Services) tab'en. Ta bort haken på SuperFetch. Dette vil føre til mindre disk bruk og vil bedre ytelsen på krevende spill. Andre ting som bruker disken mye er Windows Defender og Planlagt Defragmentering. (Auto defrag må du inn i oppgavebehandling for å fjerne.)

Nedlastning: It's In.

Endret av ArcTerjus
Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan jeg kan sku av at jeg bare trenger ett trykk på alle ikone før de åpnes?

Vil kunne dobbelttrykke igjen .. Skjønner ikke hvordan jeg fikk det til ..

I mappen velger du "Organize" -> Folder Search options

 

I vinduet som åpner seg velger du "Double click to open..." under Click items as follows.

Lenke til kommentar
Noen her som kan hjelpe med å lage en partisjon med det innebygde programmet? Har åpna opp Diskbehandling, men kommer ikke av flekken..

 

 

Har'u noe ledig plass igjen på disken som du kan lage en partisjon til av da. Om du står bom fast kan det se ut for meg som om du rette og slett har oppretta en diger partisjon som fyller hele disken når du opprinnelig innstallerte Vista, så da må du krympe den partisjonen til du får noe ledig plass, høyreklikke på den ledige plassen og vips får du tilbud om å opprette ny partisjon

Lenke til kommentar
Prøver å hjelpe moren min over telefon med å endre skjermoppløsning i Vista.

Jeg har ikke brukt Vista selv og hun er n00000000b :roll:

 

Kan noen skrive punktvis inn hva i svarte helv man må gjøre for å skifte oppløsning? :w00t:

 

Thx :)

 

 

Mora di hadde sikkert blitt glad om du hadde fortalt henne at hun skal:

 

1. Høyreklikke på et tomt sted på skrivebordet

2. Velge "Skjerminnstillinger"

3. I den dialogboksen hun nå befinner seg i er det en slider hun kan trekke til høyre for å få høyere oppløsning og til venstre for å få lavere oppløsning, og hvilken oppløsning hun har vil stå skrevet under slideren (Eller har du et bedre forslag til ord for den dippedutten du altså kan trekke til høyre og venstre ?)

4. Avslutt med å klikke på knappen "Bruk"

5. Mora di har nå en ny skjermoppløsning og muligens noen tanker om å bortadoptere sin ubrukelige sønn...

Lenke til kommentar
Vista har jo en kul funksjon som heter 'ReadyBoost'. Man kan bruke USB- minnepinner til å øke ram'en på en måte. Dette for å få en raskere maskin. Jeg kjøpte i dag en MicroMemory pinne på 1gb. Først når jeg satte den inn, fikk jeg beskjed om at den ikke hadde de rette 'requirements' for å brukes til ReadyBoost. Men etter at jeg formaterte den til FAT32, funker den bare fint! Tror man kan bruke pinner opp til 4gb på denne måten.

Kan du skrive en liten omtale osv på den?

 

Du er klar over at du er på Internett og har mulighet til å surfe etter info eller ?(?)

Info om Readyboost finner du her:

 

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/n...19460d1044.mspx

 

Også kan dere jo kose ere ihjæl med å bli forvirra over hvorvidt teknologien funker særlig tilfredstillende etter å ha ruslet inn på noen av disse linkene:

 

http://www.google.com/search?q=Readyboost&...art=10&sa=N

 

Personlig synes jeg Vista er bittelitt mindre treig når jeg bruker en 4 GB USB minnebrikke som Readyboostminne i tillegg til at jeg har 2 GB med rimelig kjapp RAM fra før. Det jeg derimot synes er snodig er at Vista tilsynelatende begrenser seg til å bruke ca 50 % av RAM'en uansett om jeg bruker Readyboostpinnen eller ikke totalt uavhengig av om jeg kjører en veldig krevende prosess eller ikke. Skulle nesten tro at det er en propp i systemet som bestemmer seg for at Vista ikke skal bruke mer enn ca 50 % av tilgjengelig minne. Anyway, dropp nå ihvertfall phishingfilteret i IE7 om dere har planer om å surfe med Vista, for med phisingfilteret skrudd på rekker de fleste av dere å lage en 3 retters middag før startsia er oppe.

 

By the way, årsaken til at du måtte velge FAT32 på den minnepinnen din for å bruke den som Readyboostminne er at med NTFS tar selve filtabellen opp omtrent 1 GB alene. Hadde du forsøkt med en minnepinne på 4GB kunne du glatt ha formatert den med NTFS og brukt den som en litt bedre fungerende Readyboostminnepinne enn med FAT32.

Lenke til kommentar
Navn:Partisjoneringsprogram

Funksjon: Lage, utvide, resize og redigere partisjoner.

Fremgangsmåte:Trykk WIN + R og skriv "%SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s". Nå kan du navigere deg til "Disk Management" og her kan du redigere, resize, opprette og til og med slette partisjoner "on the fly". Merk at dersom du skal resize en partisjon, må du ha ledig plass til høyre for den partisjonen du skal resize.

Nedlastning: Nope.

Holder det ikke her å bare skrive "diskmgmt.msc" som man kan gjøre i XP?

 

Og er det noen som vet trinnvis hva man må gjøre for å få til en dual-boot med Vista og XP uten det NTLDR-helvete og boot-sector missing som jeg fikk? Jeg hadde en root-partisjon med XP, og frigjorde masse plass til Vista og formaterte. Etter første restart ble det bare surr, og jeg fikk ikke noen av OS´ene på beina.

 

 

Trinnvis hva du må gjøre er.

 

1. Klikke deg inn på denne sia her:

 

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/e...2749fe1033.mspx

 

2. Les den langsomt

 

3. Gjør som sia forteller deg at du skal gjøre

 

Her er en norsk teskjeforklaring også...:

 

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/n...2749fe1044.mspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...