Gå til innhold

Windows Vista - Tips & Triks - Post dine!


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Bare et lite tips til de som har problemer med å installere endel programmer. Et eksempel er Delphi 2006.

 

1. Slå av UAC (krever restart).

2. Logg på med en bruker som har admin rettigheter.

3. Installer programmet og eventuelle updates/patcher.

4. Kjør programmet en gang som administrator. Da blir alt som trengs i registry opprettet.

5. Slå på UAC (ny restart).

 

Etter dette burde programmet virke. Har enda ikke vært borti gamle program som ikke virker etter denne install metoden :)

7895838[/snapback]

 

Virker dette med spill også?

Lenke til kommentar

For de som liker expose eller hva det heter på PCer med OSX:

Switcher

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vis...-windows-vista/

Bare _ikke_ kom med noen diskusjon om hvem som kopierer hvem i vista vs OSX "kampen"!

Funksjonen er genial. Mye bedre enn flip 3D! Kan bruke START-capslock, eller hvilke taster man vil. Men jeg bruker "beveg musen til nedre høyre hjørne" som aktivator. Der nede er det ingen menyer eller annet som er klikkbart så den er aldri i veien :)

 

Denne mye raskere enn mange andre slike tillegg til vista. Den er så godt som instant!

Lenke til kommentar

vet ikke om det er andre som var litt irritert pga at sidebaren var for stor, og ikke kunne ha den hvor man ville.

 

som sakt så kan dette også være gammelt nytt. men vist man drar addons'ene du bruker vekk fra baren til desktop så flytte du de vekk fra baren. etter du har dradd vekk de du bruker så er det bare å fjærne baren. addonene kan du no plasere hvor du hvil og hvordan du vil.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Noen lurer på dette med skifte av hk på Vista og dsiden jeg har prøvd vil jeg legge inn det samme her som det jeg svarte i den posten.

 

QUOTE(nebrewfoz @ 24/05-2007 : 16:35)

Når du installerer Vista OEM på et hovedkort, så hører OEM-lisensen til det hovedkortet. Du kan dermed ikke bytte ut det hovedkortet med et annet.

 

Unntaket er dersom hovedkortet går i stykker. (Og flere enn en person har nok lurt på hvordan Microsoft har tenkt å kontrollere det ...)

 

Skjermkort, harddisk osv. kan du bytte, men du kan komme til å måtte reaktivere Vista OEM-lisensen dersom du gjør for mange endringer i løpet av kort tid. Dette kommer til å virke omtrent som for WindowsXP OEM, og det ser ut til å ha fungert ganske bra der.

 

 

Snekker`n :

 

Riktig som du sier her,men la meg legge til at du får aktivert Vista selv om du skifter til en annet hk,hvordan jeg vet det?

Jo av egen erfaring for jeg har skiftet på en maskin og jeg måtte ringe inn og da de spurte etter hvorfor jeg reaktiverte så forklarte jeg på en høflig måte at hk var helt tullete og ga meg bare problemer og at jeg derfor hadde valgt å kjøpe et annet merke,det var ok og jeg fikk ny kode.

Saklighet,høflighet er nok nøkkelen her som i så mange andre tilfeller 

 

I samme tråd var det spørsmål ang det å oppdatere bios og om en da måtte reaktivere,her er min erfaring så langt:

 

På hk som jeg har i denne maskinen har jeg oppdatert bios 2 eller 3 ganger etter at vista ble innstalert og det uten noen problemer eller krav om aktivering,så skulle det være klart.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Navn: Nero 7 CleanTool

Funksjon: Hvis Nero 7 klikker under installsjon å ikke vil bli fjernet etterpå. bruk Cleantool programmet ifra nero så fjerner den intallsjon programmet for deg.

Fremgangsmåte: Installer programmet og velg nero versjoner du vil fjerne. klikk rens og vista vil komme med masse feil meldinger men programmet forssetter selv om vista kaster opp masse viduer. bare luk disse og lukk du dem lenge nok kommer det ikke opp fler. og programmet jobber seg ferdig. etter en reboot av maskinen er nero 7 fjernet.

Nedlastning: Last ned her

Lenke til kommentar

Gratis SMS i Vista via miniprogrammer for sidepanel.

Beskrivelse: Lar deg sende så mange gratis SMS meldinger du vil, rett fra Vista sidepanelet!

 

Link:

http://gallery.live.com/liveItemDetail.asp...b5d51&bt=1&pl=1

 

Noke som veit om ein måte og gjerd skrivebord icona mindre ? (slik som dei er på XP) er begynnt og bli so fullt på skjermen med so mange iconer.

Endret av Neddo
Lenke til kommentar
Noke som veit om ein måte og gjerd skrivebord icona mindre ? (slik som dei er på XP) er begynnt og bli so fullt på skjermen med so mange iconer.

8811669[/snapback]

To måter..

 

1. Høyreklikk på skrivebordet og velg ikonstørrelsen i listen der.

 

2. Hold inn ctrl på tastaturet og skroll med mushjulet.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det går ann å tillate programmer som starter med PCen, uten å disable UAC? Jeg har lyst at RivaTuner, SpeedFan og CoreTemp skal starte med PCen, men når PCen starter står det at Vista har hindret de i å starte og jeg må trykke på at de skal starte og så tillate de. Det er tungvindt å gjøre hver gang.

 

Jeg har bruker SpeedFan 4.31. Prøvde 4.32, og den trengte ikke tillatelse, men den finner ikke harddiskene mine. Fint om noen har en løsning på det også.

 

 

Navn: Avsluttknappen

Funksjon: Gjør slik at "hvilemodus" knappen blir til avslutt knappen.

Fremgangsmåte: Skriv "gpedit.msc" i søkefeltet, trykk enter. Datamaskinkonfigurasjon > Administrative maler > System > Strømstyring > Knappinnstillinger > Velg av/på-knapphandling for startmenyen (på batteri) > Aktivert > Avslutte.

Nedlastning:Ingen

 

For de som ikke har Ultimate eller Business:

Start | Søk etter Strømalternativer | Velg Endre planinstillinger under den aktive planen | Velg Endre avanserte strøminnstillinger

 

I boksen som da kommer opp, ligger denne innstillinger under Av/på-knapper og deksel, Av/på-knapp på Start-menyen

Jeg prøvde å disable denne knappen med den øverste måten, men det funka ikke. Jeg har Vista Business, og jeg valgte disable både på batteri og strøm. På den andre måten gikk det ikke ann å disable den.

 

 

Går det ann å skjule skjulte filer (f.eks. desktop.ini) på skrivebordet, men ikke ellers?

Lenke til kommentar
Går det ann å skjule skjulte filer (f.eks. desktop.ini) på skrivebordet, men ikke ellers?

8821339[/snapback]

Dersom du velger å ikke vise skjulte filer så skal den ikke visest. Om ikke systemfiler også må være skjult da (litt usikker der).

Lenke til kommentar
Går det ann å skjule skjulte filer (f.eks. desktop.ini) på skrivebordet, men ikke ellers?

8821339[/snapback]

Dersom du velger å ikke vise skjulte filer så skal den ikke visest. Om ikke systemfiler også må være skjult da (litt usikker der).

8822594[/snapback]

Vet det, men jeg vil vise skjulte filer og systemfiler i andre mapper, men vil ikke ha de på skrivebordet.

Lenke til kommentar

Navn: Disable Automatic Folder Content Discovery

Funksjon: Deaktiverer at Vista selv velger hvordan mapper skal visest. Dvs. å huske mappevisning ikke fungerer helt.

Fremgangsmåte: Se link under.

Nedlastning: Forklaring | Last ned

 

Notat: Har selv lagt den til, men kan ikke fortelle om den fungerer 100% ennå. Ingen problemer så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...