Gå til innhold

Nvidia tar hr. Objektiv hatten på!


Anbefalte innlegg

Man kan vel muligens ikke få fatt på en mindre objektiv uttalelse, men han har allikevel ett og annet poeng.. ;)

 

Nvidia: Graphics Don't Matter? 'Nonsense'

 

In a recent Next-Gen interview, Nvidia’s Roy Taylor argues that graphics are key to eliciting emotion from gamers in the same manner as movies. And to those who say “graphics don’t matter,” this GPU guy says “nonsense.”

Image“They’re talking nonsense. It’s ridiculous to say that graphics don’t matter,” says Taylor, who is VP of content at 3D graphics firm Nvidia. “That’s like saying, ‘The quality of my TV screen doesn’t matter.’ Oh really? So then in that case, you can go watch 24 in black-and-white on a seven-inch screen," he laughs.

 

But Taylor does concede that gameplay oftentimes takes a back seat to visuals. “It is a fair criticism to say that sometimes graphics have been applied, not at the expense of gameplay, but without equal consideration to it,” he says.

 

In particular, Taylor says that graphics will bring more emotion into games, arguing that gamers seldom become as emotionally attached to in-game characters as they would to characters in a movie.

 

Taylor adds that a lot of this in-game emotion will be conveyed through improved facial expressions and animations, and having developers focus gamers more closely on, for example, faces of enemies or a gamer’s character in a mirror.

 

“It’s nonsense to say graphics don’t matter,” Taylor reiterates. “I think we can do a lot better, but I think we’d like to see graphics encompassing the gameplay.”

 

Link

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han sier vel egentlig "Både grafikk og gameplay er viktig". Et spill med knall grafikk og dårlig gameplay er som vi alle vet ikke et godt spill. Et spill med både topp grafikk og gameplay, ja takk.

 

Han har noen poeng med hva man kan formidle ved å gjøre grafikken mer naturtro, men det må følges opp av gameplay for at det skal bli bra. Det er også fullt ut mulig å formidle det emosjonelle ved den grafiske stilen, ikke nødvendigvis naturtro.

Lenke til kommentar

Må nesten si meg enig.. jeg ville ledd kraftig om Super Mario Bros hadde komt ut idag..

 

Det holder rett og slett ikke.. men jeg tror ikke at det er hyper realisme som er fremtidens spill.. det er Art direction som teller.. Å gjøre spillet annerledes.. enten så må spillet gå realismens vei og skremme vettet av deg med sin nærhet til det som er virkelig.. eller så må det ha kunsten i ryggen.. gå en helt annen vei som spiller på sansene dine.. som spiller på det som en oppfatter som vanvittig! Spill som psyconauts kan ikke bli til i verden som skal ha alt realistisk..

Lenke til kommentar

Hvis det er Nintendo sin filosofi han sikter til, så er det litt overdrevet. Nintendo har sagt at gameplay skal være i fokus, men at grafikk ikke betyr noe tror jeg de aldri har sagt.

 

Grafikken som utviklere fikk skviset ut av xbox, PS2 og GC sist gen. er langt i fra Mario Bros, og legger ingen demper på innlevelsen og engasjementet spilleren føler. Oppriktig talt så ser jeg ingen grunn til at et Wii spill ikke skal kunne fascinere og engasjere like mys som Gears (som sannsynligvis er det peneste vi finner for tida) 360 spill ser pene ut, men er det vondt å se på eller irriterende å spille på Wii, når en er vant med 360? Ikke i det hele tatt. Faktum er at de grafiske forskjellene begynner å bli ganske små, og det er mest snakk om eye-candy (for meg i hvert fall)

 

At 75% av Wii sine spill til nå ser crap ut er en annen ting. Det skyldes pengegriske utgivere som vil tjene noen raske penger på Wii hypen.

Lenke til kommentar
Hvis det er Nintendo sin filosofi han sikter til, så er det litt overdrevet. Nintendo har sagt at gameplay skal være i fokus, men at grafikk ikke betyr noe tror jeg de aldri har sagt.

7865882[/snapback]

 

Mener noen derfra uttalte noe i de baner som at grafikken i dag var god nok.

 

Kan egentlig til en viss grad være enig.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har mannen rett. Med mindre du er blind så reagerer du, om du bil innrømme det eller ikke, på grafikken i spill. Desto flottere grafikk, desto bedre spillopplevelse. Dette kan man ikke krangle på. Alle mennesker liker vel det som er vakkert?

 

Så kommer problemene: spill krever for mye maskinkraft, grafikken går utover gameplayet, og slike ting.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har mannen rett. Med mindre du er blind så reagerer du, om du bil innrømme det eller ikke, på grafikken i spill. Desto flottere grafikk, desto bedre spillopplevelse. Dette kan man ikke krangle på. Alle mennesker liker vel det som er vakkert?

 

Så kommer problemene: spill krever for mye maskinkraft, grafikken går utover gameplayet, og slike ting.

7869865[/snapback]

Det er nok ikke bare at spill krever for mye maskinkraft. Det er nok heller det at utviklerne prioriterer pengene på grafikk og driter litt i gameplay.

 

Når det er sagt, så finnes det spill som har bra gameplay og bra grafikk.

Lenke til kommentar

Han har selvfølgelig ikke ett objektivt syn, han lever jo tross alt av dette. Hadde selv sagt at pokemon var det beste konseptet i verden om jeg ble betalt for det, business is business.

 

Men, han har ett poeng. Grafikk har noe å si, om spillet ser så elendig ut at det rett og slett svir i netthinnen å spille det så kan dette ødelegge ett spill hvor gameplay er bra. Grafikken ødelegger rett og slett spillet om det er gjort dårlig.

 

Og grafikk er ikke nødvendigvis flest mulig polygons, beste shadere og det som er. Grafikk bør møles i sin evne til å la spilleren leve seg inn i verdenen det er snakk om. Zelda har ikke god grafikk rent teknisk sett om det blir satt opp mot nye PC/360/PS3 titler, men det har fortsatt en fantastisk evne til å la spilleren leve seg inn i Hyrule.

 

Som sagt tidligere, ett dårlig spill blir ikke bra med fantastisk grafikk, men ett bra spill kan bli enda litt bedre om grafikken er gjort riktig.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har mannen rett. Med mindre du er blind så reagerer du, om du bil innrømme det eller ikke, på grafikken i spill. Desto flottere grafikk, desto bedre spillopplevelse. Dette kan man ikke krangle på. Alle mennesker liker vel det som er vakkert?

7869865[/snapback]

 

Og alle vet at enhver form for generalisering er fullstendig meningsløs :tease:

 

Grafikk er ikke alt. Et spill kan ha null grafikk og likefullt være vanvittig bra; både i forhold til innhold, 'gameplay' og levetid. Et av de mest fascinerende spillene jeg har funnet for tiden, er Dwarf Fortress:

 

meeting_hall.PNG

 

carnage_in_town.PNG

 

Og når det gjelder hack'n'slash spill (av type Diablo) er det fremdeles fint lite som slår Nethack eller Zangband i form av dybde, muligheter, gjenstander ('Phat Lewt') og det som er.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har mannen rett. Med mindre du er blind så reagerer du, om du bil innrømme det eller ikke, på grafikken i spill. Desto flottere grafikk, desto bedre spillopplevelse. Dette kan man ikke krangle på. Alle mennesker liker vel det som er vakkert?

7869865[/snapback]

 

Og alle vet at enhver form for generalisering er fullstendig meningsløs :tease:

 

Grafikk er ikke alt. Et spill kan ha null grafikk og likefullt være vanvittig bra; både i forhold til innhold, 'gameplay' og levetid.

7875276[/snapback]

 

Vel, jeg skrev ikke at grafikk var alt. Jeg sier bare at god grafikk, dersom det fungerer, vil alltid være et pluss.

Lenke til kommentar

Villanden - jeg betalte faktisk for Dwarf Fortress før jeg lastet det ned. Bare konseptet fikk meg såpass blåst av stolen at jeg sendte avgårde 20$ til fyren før jeg engang startet å laste det ned :) Men så er nå jeg litt sær, da :)

 

Slash - joda, det er ikke umulig at det kunne vært bedre, men det hadde antageligvis mistet noe av sjarmen sin også. En fordel med denne type spill (noen vil sikkert se et mønster i det spillene jeg refererte til :) ) er at man ikke trenger å ta hensyn til grafikken. Ved å basere spillet på såpass enkel grafikk som dette, kommer den ikke i veien for spillbarheten, og utviklerne kan fokusere 100% på mekanikken, balansen og hva det nå er som ligger til bunn i spillet.

 

Selv om det etter hvert har kommet ganske mange grafiske varianter av f. eks. Nethack (Moria, Angband) som Diablo, er det ingen av dem som engang er i NÆRHETEN av den åpenheten og de mulighetene som tilbys i disse spillene. Sier ikke at grafikken er den eneste eller viktigste grunnen til det, men det er nok en viss sammenheng, om enn noe løs.

 

Et aspekt kan være at at solid grafikk krever store ressurser; skal man ha et spill med AAA grafikk koster det faktisk flesk; lisensiering av grafikkmotor, innkjøp og lisens til tunge grafiske programmer, utgifter til grafikere, ... Det er ganske mye penger som skal til. Det er vel de færreste spill som har et ubegrenset budsjett, og jeg mistenker at det i de fleste tilfeller vil være en balansegang ressurser brukt på AAA grafikk og utvikling av fascinerende gameplay.

 

Dropper man grafikken eller tar til takke med noe som ikke nødvendigvis er kremen, kan ressurser kanaliseres til spillbarhet og andre ting.

 

Men for all del - det skader ikke med en flott visuell opplevele også, og det er vanvittig mange dyktige illustratører / grafikere / whatnot der ute som helt klart bidrar til å berike spillopplevelsen betydelig. Hvis jeg kunne velge mellom Dwarf fortress med AAA grafikk og tilsvarende funksjonalitet som det som er i dagens versjon, og den grafikken som er nå, ville jeg antageligvis valgt AAA grafikken. Men jeg er redd valget aldri vil være der :) Spillbarheten kommer foran i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Jøss, trudde eit øyeblikk at bildene over var fra noen som hadde klokket skjermkortet sitt litt for hardt :p

7886410[/snapback]

 

:D

 

Men når det er sagt, så har jeg også sett en tendens til at mange som ellers er svært opprømt over konseptet og gjennomføringen av Dwarf Fortress, blir skremt vekk av den noe begrensede grafikken; folk som ellers ikke er spesielt opptatt av grafikk. Så det er vel klart at grafikk har *noe* for seg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...