Gå til innhold

Den store synth-tråden


dizzykeys

Anbefalte innlegg

Juno G er til 8700kr et ran, pcm-baserte synther i disse tider hadde vært brent hadde det vært opp til meg :p

 

Kjøp heller en digital-analog synth som Novation A-Station, Clavia Nord Lead, Roland SH-101, Moog Little Phatty Stage eller Alesis A6 Andromeda.

Endret av safeaim
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, vi er et hardrockband fra Oslo som mangler folk, så vi tenkte vi kunne prøve her.

 

Vi ser etter en organist/keyboarder/tangentmann for å komplettere lydbildet vårt - vi er nå sang, gitar, bass og trommer. Øvingssrom på Alex Kiellands plass, egen musikk + noen få cover bare for gøy. Vil innen jul satse på demo og utespilling. Retningen på musikken er foreløpig ikke helt definert, men vi jobber under kategorien hardrock. Vi tar selvsagt gladelig med oss de impulser folk bringer inn i bandet. En som kombinerer både spilling av tangenter og gitar hilses også velkommen. Mail på [email protected].

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

på ein synth bruker ein jo forskjellige hjul for å stille på forskjellige ting... så lurte eg på om hvis eit keyboard var keyboard-delen av ein synth og ein midi-kontroller var den som fiksa resten, ville eg få ein slags synth-maskin?

get it? eller er eg heeeeilt oppe i skyene nå?

Lenke til kommentar
på ein synth bruker ein jo forskjellige hjul for å stille på forskjellige ting... så lurte eg på om hvis eit keyboard var keyboard-delen av ein synth og ein midi-kontroller var den som fiksa resten, ville eg få ein slags synth-maskin?

get it? eller er eg heeeeilt oppe i skyene nå?

Dette er mulig, forutsatt at du har mulighet til å "assigne" forkjellige midi controller. La oss si at du har et midi-keyboard du vil bruke til å sende forskjellige beskjeder (I dette eksempelet volum)

 

Da er du nødt til å programmere slik at f.eks slider/knob 1 vil sende MIDI #7 (MIDI #7 sender volum om jeg ikke tar helt feil) Keyboardet du spiller på vil motta beskjeden og voulmet senkes.

 

Det er et eksempel på hva du kan gjøre. Men du vil ikke få en utvidet synth-del på grunn av dette. Det du ikke kan på keyboardet, får du ikke utvidet med et MIDI-keyboard.

 

Hvis du ønsker en ordentlig synth, er du nødt å kjøpe en synth. Og da trenger du ikke et MIDI-keyboard for å stille på forskjellige ting.

 

Håper ikke dette var for klønete lagt fram.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Heisann!

 

Har et lite problem med min nye synth.

 

Det er en Edirol PCR-500, som jeg har koblet til PCen, og kjører gjennom softsynths i Sonar 7 Producer Edition.

 

Problemet mitt er det at lyden ofte blir veldig skurrete. Jeg har prøvd å endre på diverse innstillninger, men problemet vedvarer. Jeg har selvsagt også prøvd å bruke forskjellige softsynths i Sonar, men det forandrer ikke på noe.

 

Skurringen forekommer grovt sett 50% av tiden, og er særdeles sjenerende. Den kommer uansett hva jeg gjør - både ved høye, lave, lyse og mørke lyder.

 

Har noen en anelse om hvor problemet kan ligge? :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Roland D-50 :thumbup:

d50.jpg

 

Har nå hatt den i ca seks måneder. Utrolig artig 80-talls-legende-synth. Artister som Gary Numan, Jean Michel Jarre og Rick Wakeman har brukt denne synthen i en mengde produksjoner. Kan også nevnes at hele Bad-albumet til Michael Jackson er stappet med D-50. Demonstrasjon av D-50 kan ses på 2:47 og utover i denne youtube-filmen. (Nice konsert med Wakeman.)

Lyden som Wakeman spiller med kom rett fra fabrikken, D-50 var/er nemlig kjent for sine fete factory-presets. Digger hele fjøla. En av de peneste synthene der ute. Nice design, og spesielt for 1987.

Se filmen hos Youtube

 

 

Spilt inn litt forskjellig selv. For det meste tull og tøys jeg spilte der og da, med forskjellige fabrikkinnstilte lyder. Beklager halvveis lydkvalitet, har ikke skaffet noe skikkelig opptaksutstyr. Skal egentlig være mye mer trøkk. (Kjørt lyd-ut fra keyboardet rett inn i (det røva) lydkortet på PC'en. :p)

RandomForskjellig.mp3

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
Heisann!

 

Har et lite problem med min nye synth.

 

Det er en Edirol PCR-500, som jeg har koblet til PCen, og kjører gjennom softsynths i Sonar 7 Producer Edition.

 

Problemet mitt er det at lyden ofte blir veldig skurrete. Jeg har prøvd å endre på diverse innstillninger, men problemet vedvarer. Jeg har selvsagt også prøvd å bruke forskjellige softsynths i Sonar, men det forandrer ikke på noe.

 

Skurringen forekommer grovt sett 50% av tiden, og er særdeles sjenerende. Den kommer uansett hva jeg gjør - både ved høye, lave, lyse og mørke lyder.

 

Har noen en anelse om hvor problemet kan ligge? :)

Du har for lav sånn... Ehm... Buffer rate eller hva det heter, jeg bruker Fruity Loops, og så bruker jeg "Asio4All" som en lyddriver til midikeyboardet mitt. Det skurrer mye hvis man har lav buffer, fordi da skal pcen jobbe fortere. Men har du en bra pc, så ville jeg satt buffer til sånn ca greit nummer, jeg har vel 4248 eller noe hjemme, og pcen holder seg kald :) Og det skurrer ikke i det hele tatt. Vet desverre ikke hvordan man gjør det i Sonar, men gå på "Midi controlls" eller noe kontroll innstillinger, så setter du opp Buffer rate. :) Håper det hjalp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Jeg er en hobbymusiker og har drevet med musikk en "liten" stund. ;)

Jeg har hatt et par romplere i mine yngre dager, men har nå

tenkt meg inn i markedet for en ny, skikkelig synth.

Det er to synther jeg har kikket litt nærmere på:

 

Clavia Nord Wave

 

Korg RADIAS

 

Jeg vet at disse synthene er en del forskjellige med forskjellige bruksområder,

men de er begge hybridsynther og det er det jeg vil ha (VA + PCM/WAVE).

 

Har noen erfaring med en av disse synthene, helst erfaring med begge

og vil komme med erfaringer, evt. anbefalinger? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...