Gå til innhold

Den store synth-tråden


dizzykeys

Anbefalte innlegg

Personlig hater jeg feelingen på noen av M-audio brettene. Har et Radium 61, og fungerer egentlig bare til pads. Raske synthløp, eller piano partier kan du glemme.

 

Jeg ville heller ha rettet blikket mot noen av CME brettene. Jeg har også et CME UF7 som jeg elsker, både designmessig, og feelingen.

 

 

Lykke til med kjøpet

 

Mikael :)

Endret av Liquidkey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter her og prøver å bruke keyboardet mitt som midi-keyboard, og det fungerer helt strålende, bortsett fra en ting. Problemet er ikke at lyden blir forsinket når jeg spiller, men at når jeg spiller av det jeg har tatt opp så kommer det ut senere enn det skal. Det fungerer helt fint me gitar-sporene, altså vanlige audio-spor, men med midi-sporene kommer det ut seinere. Det igjen er ikke noe farlig problem, siden jeg bare kan flytte på midi-"tonene" inne på piano-rollen, men det hadde vært deilig og sluppet dette. Noen som vet om mulig måte å slippe dette på?

Lenke til kommentar
Sitter her og prøver å bruke keyboardet mitt som midi-keyboard, og det fungerer helt strålende, bortsett fra en ting. Problemet er ikke at lyden blir forsinket når jeg spiller, men at når jeg spiller av det jeg har tatt opp så kommer det ut senere enn det skal. Det fungerer helt fint me gitar-sporene, altså vanlige audio-spor, men med midi-sporene kommer det ut seinere. Det igjen er ikke noe farlig problem, siden jeg bare kan flytte på midi-"tonene" inne på piano-rollen, men det hadde vært deilig og sluppet dette. Noen som vet om mulig måte å slippe dette på?

Latency justering?

Lenke til kommentar
Sitter her og prøver å bruke keyboardet mitt som midi-keyboard, og det fungerer helt strålende, bortsett fra en ting. Problemet er ikke at lyden blir forsinket når jeg spiller, men at når jeg spiller av det jeg har tatt opp så kommer det ut senere enn det skal. Det fungerer helt fint me gitar-sporene, altså vanlige audio-spor, men med midi-sporene kommer det ut seinere. Det igjen er ikke noe farlig problem, siden jeg bare kan flytte på midi-"tonene" inne på piano-rollen, men det hadde vært deilig og sluppet dette. Noen som vet om mulig måte å slippe dette på?

 

Hva er det du bruker som lydgiver? MIDI- keyboardet ditt sender fra seg info om hvilke toner som skal spilles når, men hva er det som faktisk lager selve lyden?

Lenke til kommentar

Skaffet en del penger i det siste og begynte så å se etter et keyboard som jeg har tenkt å kjøpe i et år nå snart.

 

Jeg har sett på Yamaha Motif ES 8, men den er jo nesten ikke til å få tak i heller. Ser sjeldent noen brukt også. Kan med nød og neppe kjøpe en Motif ES 7, men vil helst ha 88 tangenter. Er det stor forskjell på Motif og Motif ES?

 

Har også tenkt på Kurzweil selv om jeg vet at jeg er screwed hvis den blir ødelagt og må repareres. Da tenkte jeg meg PC1X eller PC2. Hvilken store forskjeller er det her?

 

Så når dere ser disse modellene, er det noen andre synther dere kunne anbefale? Prisklassen min er maks 15-16k.

 

Takker.

Lenke til kommentar

Har lyst til å høre deres meninger om synther vs. softsynther: (Vet det var oppe i starten av tråden, men tar sjansen på at det er kommet til flere her etter det. Og så kan det jo være greit å få litt aktivitet i tråden...)

 

Idag har jeg tre keyboards i hjemmestudioet: Et Yamaha P250, et Roland VR-760 og et Yamaha Tyros. (Altså et piano, et orgel og en "alt mulig annet"-synth.)

 

Så har en skikkelig analog synth stått på ønskelisten i alle år. Jeg hadde en for 20-30 år siden, men var dum nok til å selge den. Øverst på den listen står en Voyager.

 

Men så kommer spørsmålet: For det en Voyager koster kunne jeg kjøpe en iMac til og laste opp med førsteklasses softsynther. Om vi ser bort fra nostalgien og statusfaktoren, er det "dumt" å kjøpe dedikerte synther idag? Når jeg kjøpte de overnfor nevnte keyboardene var ikke softsynther noe reelt alternativ, men mye har forandret seg på de 5-6 årene. Merk at jeg ikke spiller live lenger, bare til hobbybruk, så transport og oppsettsproblemer som noen nevnte tidligere er ikke så relevante.

 

Vet det ikke er noe fasitsvar på dette, bare interessert i folks synspunkter på software vs hardware synther. For øyenlikket er det også en teoretisk diskusjon, jeg har ikke råd til en Voyager akkurat nå, og skal uansett ha et nytt lydkort (et Apogee Ensemble) og kontrollflate (antagelig Euphonix MC) først.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så kjent med andre synther enn MS-20 og noen få andre, men jeg foretrekker uten tvil analoge instrumenter fremfor digitale. Hvorfor? Fordi jeg foretrekker å ha noe å ta på! Jeg føler ikke at jeg har god nok kontroll på digitale instrumenter, samt at lydgjengivelsen aldri vil representere analoge instrumenter på en rettferdig måte. Selv om f.eks NI's B4 II simulerer et hammondorgel eller en Continental bra, så foretrekker jeg uten tvil et analogt instrument, selv om man må ta til takke med litt spraking eller falskheter.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heisann.

Så du var ute etter Motif ES.

Sist jeg var på Tre45 i Trondheim, sto det en Motif ES7 på tilbud der med noe lan-expantion.

14999 mener jeg de skulle ha for det.

Og det sto der fredag da jeg var å henta Oasysen min. :)

 

Appropo Oasys.

Em-nordic hadde gjort en storbrøler.

Så når jeg kom hjem og holdt på m utpakking av beistet, syntes jeg det var merkelig at de hadde sendt med amerikansk ledning.

Vurderte å bare bruke ledninga fra gammelsynthen, men sjekka for sikkerhets skyld bakpå.

joda.. ~120volt 50/60Hz 130W.

Da vart rådyra gode gitt.

Det skal faktisk ikke gå ann å levere ett amerikansk produkt på det norske markedet, da dette ikke skal komme over dammen i d heletatt..

Utrolig.

Men. Det er menneskelig å feile, så jeg venter spent på tlf om de klarer å framskaffe en ny.

Hadde en igjen på lager, og den skulle pakkes ut for å sjekke at d ikke er samme dealen der.

Var litt off topic det der, men måtte bare skrive det :-P

[Editttttt]

haha.. D va bare en liten feilmerking fra importør. Trafoen tåler fra 110 til 240 volt..

Duverden for ett instrument.. :D

Uansett.

Den Motif ES7 har jeg testa, og den funker som bare juling. ;-)

 

Skaffet en del penger i det siste og begynte så å se etter et keyboard som jeg har tenkt å kjøpe i et år nå snart.

 

Jeg har sett på Yamaha Motif ES 8, men den er jo nesten ikke til å få tak i heller. Ser sjeldent noen brukt også. Kan med nød og neppe kjøpe en Motif ES 7, men vil helst ha 88 tangenter. Er det stor forskjell på Motif og Motif ES?

 

Har også tenkt på Kurzweil selv om jeg vet at jeg er screwed hvis den blir ødelagt og må repareres. Da tenkte jeg meg PC1X eller PC2. Hvilken store forskjeller er det her?

 

Så når dere ser disse modellene, er det noen andre synther dere kunne anbefale? Prisklassen min er maks 15-16k.

 

Takker.

Endret av knudar
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Steike, det er absolutt herlig å laste ned midi-scores av f.eks Bach og så putte de innpå Cubase for å leike med lyden på de forskjellige stemmingene.

 

Bach hørtes helt villt ut med skikkelige lead-synther (hvis de soft-synthene jeg har kan kalles skikkelige da :wee:, og Bach høres vel egentlig villt ut nesten uansett).

Endret av fBlikeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...