Gå til innhold

tips til gjennomføring av kurs i MS Excel

mungo

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal holde et nybegynnerkurs i Excel. Det skal vare i det minste én dag.

I den anledning trenger jeg tips til hva som bør være med. Det jeg har tenkt ut så langt er:

• Merke celler, rader, kolonner og hele regnearket
  • Kopier, flytte og lime inn celler, rader og kolonner
  • Sette inn rader og kolonner
  • Redigere innholdet i celler
  • Justering av radhøyde og kolonnebredde
  • Fylle ut automatisk ved å dra i +
  • Fryse rader og kolonner for å vise bestemte rader og kolonner selv om regnearket blir scrollet
  • Lage og bruke filter og autofilter
  • Celle-, rad- og kolonnereferanse
  • Enkle formler
  • Funksjoner
    • Autosummér
    • +, -, *, /
    • IF

[*]Tallformat

[*]Pivóttabell

Hva mer bør jeg ha med?

Jeg skal se om jeg finner et excelkurs for å se hva de går igjennom der.

Takk kjeklulf, MrVilla og Harald. Målgruppen er folk som nesten ikke har brukt excel før annet enn til å taste inn data i allerede oppsatte regneark. Bruksmønsteret deres etter kurset tror jeg blir å presentere data fra forsøk på en informativ måte, ikke bare å legge inn data i regneark og la andre gjøre data-> informasjonskonverteringen.

Endret av mungo
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For det første: Hvilken målgruppe er dette? Hva skal de bruke Excel til?

For det andre: Du har ikke tatt med noen ting av det Excel virkelig er god på: Regning. Ikke et ord om formler, funksjoner og tallformat (og her ligger det mange frustrasjoner selv for rutinerte brukere).

Endret av kjeklulf
Skrevet

Er vanskelig å si hvor mye man skal vise på et slikt kurs. Tror man skal sette opp litt ekstra og se hvordan det går. Er best at man lærer det grunnleggende godt istedenfor å rase gjennom masse man egentlig ikke trenger.

Av funksjoner så ville jeg tatt med summer som en selfølge i tillegg til de vanlige pluss, minus, gange og deling. IF funksjonen er også en funksjon jeg bruker mye men kan kanskje bli litt mye på et slikt kurs.

Grafer er alltid morsomt. Mange synes det er fint å lage grafer på data som dem har og å lage grafer i excel er jo egentlig ingen kunst. Kan være verd på tenke på ihvertfall.

En annen ting er hvordan dem kan bruke forhåndsvisning til å skalere arket slik at utskriften passer til det dem ser på skjermen. Ofte et problem på jobben ;)

Spørs hvor mye man kan ha på et slikt kurs egentlig. Sannsynligvis så vil delatgerene spørre og grave selv så du får sikkert nok å gjøre. Også viktig å se hvordan dem tar det du viser og tilpasser tempoet.

Lykke til :)

Skrevet

Hei

Alt på din liste er utmerket. Jeg pleier også gå igjennom arbeidsområdet hierarkisk; program, dokument/fil/arbeidsbok, ark, rader, kolonner, område og celle. Flytte, kopiere og navngi ark.

Av funksjoner er HVIS soleklar, men ha et par relevante bruksområder i bakhånd, ellers er det vrient å forklare hva det skal være godt for. Typisk hvis forbruk er større enn budsjett så OBS og kjeft, ellers bare ros. Eller hvis kjøpesum >1000 så 10% rabatt.

Andre funksjoner verd å nevne er ting som ikke kan gjøres med de fire regneartene. Jeg pleier å bruke Heltall, Størst og Summerhvis som eksempler, samt vise funksjonsveiviseren.

Og så er det verd å bruke en liten stund på dato-tid-regning. Et fleksitidsregnskap er en fin øvelse.

Lyukke til. Beste hilsen Harald

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...