Gå til innhold

Strammer inn for OEM-lisenser


Anbefalte innlegg

Er det ikke meningen at det skulle være slik med xp med hensyn til endring av hardware.

 

Her hjemme har jeg lagt inn min XP PRO OEM lisens på to maskiner, en laptop og en stasjonær. Måtte riktignok ringe til MS for å få aktivert XP på min bærbare, men dette var ikke noe problem, og de stilte heller ikke noen spørsmål rundt det.

 

Min XP HOME OEM har jeg hatt kjørende på tre maskiner, her var ingen aktivering av noe slag nødvendig.

 

Tror nesten jeg ender på Vista Ultimate OEM, så får jeg da heller se om de er like grei med vista når dette blir lagt inn på to maskiner.

 

Noen som har prøvd dette forresten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel disse reglene ser bedre ut for hvær gang de oppdateres.

 

Det er fremdeles noen punkter som slår beina vekk under Microsoft. :ermm:

 

Om Microsoft faktisk skal kunne sjekke hvilke komponenter du har i din PC, ser jeg det som klart brudd på Datasikkerheten / Overvåkingsbestemmelsene i Norge. Annbefaler alle å kontakte Forbrukerrådet eller Datatilsynet ang. dette. Får disse inn flere henvendelser så vil de nok sikkert og komme med en uttalelse om det ganske så snart. Kontakt og "din" politiker i ditt nærmiljø og press på å få de politiske partiene til å nå faktisk sette foten ned og fortelle Microsoft at slik får de ikke behandle det Norske folk. :no:

 

Microsoft kaller sine kunder kriminelle på denne måten og jeg vil med stor tru kunne si at anntall pirat kopier vil skyte i hværet med disse reglene og denne form for overvåking. Microsoft viser virkelig nå at de ønsker å ha 100% kontroll over Internett og Hjemmepcen til "Mannen i Gata" :thumbdown:

 

Neste blir vel ett poeng system på Internett Explorer hvor om du går inn på en side som ikke er godkjent av Microsoft bruker ett poeng, etter 25 poeng må du betale en "bot" for å kunne åpne IE igjen. :thumbup:

Endret av ck2069
Lenke til kommentar
Vel disse reglene ser bedre ut for hvær gang de oppdateres.

 

Det er fremdeles noen punkter som slår beina vekk under Microsoft.  :ermm:

 

Om Microsoft faktisk skal kunne sjekke hvilke komponenter du har i din PC, ser jeg det som klart brudd på Datasikkerheten / Overvåkingsbestemmelsene i Norge. Annbefaler alle å kontakte Forbrukerrådet eller Datatilsynet ang. dette. Får disse inn flere henvendelser så vil de nok sikkert og komme med en uttalelse om det ganske så snart. Kontakt og "din" politiker i ditt nærmiljø og press på å få de politiske partiene til å nå faktisk sette foten ned og fortelle Microsoft at slik får de ikke behandle det Norske folk.  :no:

 

Microsoft kaller sine kunder kriminelle på denne måten og jeg vil med stor tru kunne si at anntall pirat kopier vil skyte i hværet med disse reglene og denne form for overvåking. Microsoft viser virkelig nå at de ønsker å ha 100% kontroll over Internett og Hjemmepcen til "Mannen i Gata"    :thumbdown:

 

Neste blir vel ett poeng system på Internett Explorer hvor om du går inn på en side som ikke er godkjent av Microsoft bruker ett poeng, etter 25 poeng må du betale en "bot" for å kunne åpne IE igjen.    :thumbup:

8015882[/snapback]

 

Dette innlegget havner på min topp ti liste over mest håpløse. Nå lurer jeg på hvorfor du kan bli så sint for noe som ikke har skjedd ennå? Og jeg vil like å se hvordan du kan dokumentere at MS kaller sine kunder for kriminelle. Enda et dårlig poeng er det å påstå at det ikke overrasker deg om det kommer et poengsystem for IE. Nå sliter de nok som det er med tap av markedsandeler for IE (eier fortsatt mest, men tallene synker gjevnlig), og det er neppe rom for restriksjoner for nettsider.

 

Og hvor finner du tallene eller fakta du kan legge til grunn for å si at MS ønsker 100% kontroll over internett og hjemmepc? Det er en vesens forskjell om å ønske markedskontroll for en nettleser og et operativsystem, enn å ønske diktatur for innhold og kontroll av hjemmemaskiner.

 

Poengsystemet som MS har laget for hva du kan bytte av hardware, betyr ikke at Vista ringer hjem og forteller om hva slags maskinvare du har. Det betyr at Windows ikke klarer å takle et bytte av hovedkort uten å installere mye av OS'et på nytt. Om du har hatt lyn nedslag i maskinen, og du kan vise til f.eks forsikringsoppgjør om erstattet PC, vil du nok lett få reaktivert din Windows. Men om du stadig bytter ut komponenter i maskinen din, er det kanskje naturlig å anta at du også har flere maskiner tilgjengelig. Du kan ikke dele en lisens på flere maskiner. Skulle du ønske en større harddisk eller mer minnet, så har ikke det noe å si uansett.

 

Les heller tråden for å få med deg informasjon før du taster i vei, sint og sur og påstå noe du ikke kan vise fakta til.

Lenke til kommentar
Dette innlegget havner på min topp ti liste over mest håpløse. Nå lurer jeg på hvorfor du kan bli så sint for noe som ikke har skjedd ennå? Og jeg vil like å se hvordan du kan dokumentere at MS kaller sine kunder for kriminelle. Enda et dårlig poeng er det å påstå at det ikke overrasker deg om det kommer et poengsystem for IE. Nå sliter de nok som det er med tap av markedsandeler for IE (eier fortsatt mest, men tallene synker gjevnlig), og det er neppe rom for restriksjoner for nettsider.

 

Og hvor finner du tallene eller fakta du kan legge til grunn for å si at MS ønsker 100% kontroll over internett og hjemmepc? Det er en vesens forskjell om å ønske markedskontroll for en nettleser og et operativsystem, enn å ønske diktatur for innhold og kontroll av hjemmemaskiner.

 

Poengsystemet som MS har laget for hva du kan bytte av hardware, betyr ikke at Vista ringer hjem og forteller om hva slags maskinvare du har. Det betyr at Windows ikke klarer å takle et bytte av hovedkort uten å installere mye av OS'et på nytt. Om du har hatt lyn nedslag i maskinen, og du kan vise til f.eks forsikringsoppgjør om erstattet PC, vil du nok lett få reaktivert din Windows. Men om du stadig bytter ut komponenter i maskinen din, er det kanskje naturlig å anta at du også har flere maskiner tilgjengelig. Du kan ikke dele en lisens på flere maskiner. Skulle du ønske en større harddisk eller mer minnet, så har ikke det noe å si uansett.

 

Les heller tråden for å få med deg informasjon før du taster i vei, sint og sur og påstå noe du ikke kan vise fakta til.

8016162[/snapback]

 

Vel for det første er jeg ikke sint.

 

For det andre: hvorfor skal vi som forbrukere måtte ringe til Microsoft for å aktivere, microsoft har da ingenting med om man bytter Hovedkort eller oppdaterer Ram...

Det er det faktum at Microsoft vet akkuratt hva du har i din maskin til enhver tid som er feil. Om du bruker ett kort fra MSI eller Asus, om det har 256MB minne eller 128. Om du har 1024 MB ram eller 2048 MB... dette har ikke microsoft noen ting med.. er dette det beste de kan komme med for å forhindre at operativsystemet instaleres på mer enn en PC har de virkelig dummet seg ut.

De får nok heller følge med på hvor mange ganger samme oppdatering lastes ned til en Lisens og stoppe om nedlastinger krysser hverandre over tid.

 

uansett om Microsoft sine ansatte kan hente ut informasjonen eller ikke, det er akkuratt det samme. oppgradere opp til 25 poeng... om du så gjør det har du akkuratt den samme maskinen fremdeles og derfor i praksis ikke noen form for begrunnelse for å måte aktivere lisensen. Maskinen er den samme bare bedre...

 

 

 

Om jeg bytter Hovedkortet i min maskin er det fremdeles den samme maskinen... det er min maskin... Ønsker jeg å bruke de ekstra delene jeg har til å sette opp en til så får Microsoft heller bare håpe at jeg kjøper ett operativsystem til den.

 

Dokumentiring for at MS kaller sine kunder kriminelle: Microsoft ønsker å overvåke hva slags hardware du har og hvilke forandringer som blir gjort, det er det samme som å si "her har du Vista, men om du oppdaterer maskinen din med så og så mye, så må du ringe oss og spørre om lov til å fortsette og forklare hvorfor du byttet den med den osv."

 

Siden Rune's Verden som informasjonen til denne artikkelen ble hentet fra er under stadig oppdatering og det kommer vel mer forandring der.

 

Microsoft var under Datatilsynets øyner etter en klage på autooppdateringsfunksjonen i Microsoft XP og at den kunne være et brudd på personopplysningsloven, Microsoft fikk medhold i den saken. Nå har de dratt det ut enda lenger og driver egentlig en form for overtramp.

Endret av ck2069
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Dette innlegget havner på min topp ti liste over mest håpløse. Nå lurer jeg på hvorfor du kan bli så sint for noe som ikke har skjedd ennå? Og jeg vil like å se hvordan du kan dokumentere at MS kaller sine kunder for kriminelle. Enda et dårlig poeng er det å påstå at det ikke overrasker deg om det kommer et poengsystem for IE. Nå sliter de nok som det er med tap av markedsandeler for IE (eier fortsatt mest, men tallene synker gjevnlig), og det er neppe rom for restriksjoner for nettsider.

 

Og hvor finner du tallene eller fakta du kan legge til grunn for å si at MS ønsker 100% kontroll over internett og hjemmepc? Det er en vesens forskjell om å ønske markedskontroll for en nettleser og et operativsystem, enn å ønske diktatur for innhold og kontroll av hjemmemaskiner.

 

Poengsystemet som MS har laget for hva du kan bytte av hardware, betyr ikke at Vista ringer hjem og forteller om hva slags maskinvare du har. Det betyr at Windows ikke klarer å takle et bytte av hovedkort uten å installere mye av OS'et på nytt. Om du har hatt lyn nedslag i maskinen, og du kan vise til f.eks forsikringsoppgjør om erstattet PC, vil du nok lett få reaktivert din Windows. Men om du stadig bytter ut komponenter i maskinen din, er det kanskje naturlig å anta at du også har flere maskiner tilgjengelig. Du kan ikke dele en lisens på flere maskiner. Skulle du ønske en større harddisk eller mer minnet, så har ikke det noe å si uansett.

 

Les heller tråden for å få med deg informasjon før du taster i vei, sint og sur og påstå noe du ikke kan vise fakta til.

8016162[/snapback]

 

Vel for det første er jeg ikke sint.

 

For det andre: hvorfor skal vi som forbrukere måtte ringe til Microsoft for å aktivere, microsoft har da ingenting med om man bytter Hovedkort eller oppdaterer Ram...

Det er det faktum at Microsoft vet akkuratt hva du har i din maskin til enhver tid som er feil. Om du bruker ett kort fra MSI eller Asus, om det har 256MB minne eller 128. Om du har 1024 MB ram eller 2048 MB... dette har ikke microsoft noen ting med.. er dette det beste de kan komme med for å forhindre at operativsystemet instaleres på mer enn en PC har de virkelig dummet seg ut.

De får nok heller følge med på hvor mange ganger samme oppdatering lastes ned til en Lisens og stoppe om nedlastinger krysser hverandre over tid.

 

Om jeg bytter Hovedkortet i min maskin er det fremdeles den samme maskinen... det er min maskin... Ønsker jeg å bruke de ekstra delene jeg har til å sette opp en til så får Microsoft heller bare håpe at jeg kjøper ett operativsystem til den.

 

Dokumentiring for at MS kaller sine kunder kriminelle: Microsoft ønsker å overvåke hva slags hardware du har og hvilke forandringer som blir gjort, det er det samme som å si "her har du Vista, men om du oppdaterer maskinen din med så og så mye, så må du ringe oss og spørre om lov til å fortsette og forklare hvorfor du byttet den med den osv."

 

Siden Rune's Verden som informasjonen til denne artikkelen ble hentet fra er under stadig oppdatering og det kommer vel mer forandring der.

 

Microsoft var under Datatilsynets øyner etter en klage på autooppdateringsfunksjonen i Microsoft XP og at den kunne være et brudd på personopplysningsloven, Microsoft fikk medhold i den saken. Nå har de dratt det ut enda lenger og driver egentlig en form for overtramp.

8016307[/snapback]

 

Du skjønner hvorfor de ønsker denne typen aktiveringskontroll? Nettopp pga flerinstallasjoner av et og samme OS. En lisens som er kjøpt tilhører en maskin. Jeg tror at grunnen til at hovedkort er et såpass sårt emne, er at det medfører så mange endringer for OS'et, at det går langt over poengsystemet man har tilgjengelig. Det er ikke slik at du må rekaktivere Vista ved oppgraderinger, men ved bytte av CPU eller mer RAM, så går alt bra.

 

Du mener også at det er OK å kryss sjekke oppdateringene du laster ned. Det er overvåkning som ikke tillates. Da kontrolleres det for hva du laster ned og installerer, og den rutinen kan brukes på langt mer enn oppdateringer til Windows. Forøvrig betyr det da at at brukere som ikke ønsker en oppdatering og ruller disse tilbake, vil da bli straffet og må tilslutt reaktivere Windows. Det er jo bare å titte på MS sitt største marked, bedrifskunder, som har maskiner i produksjon. Det er ikke alle oppdateringer som ønskes der. Om man da fjerner noen til det kommer en pacth til øvrig programvare, slik at updates ikke skal skape konflikt for en produksjonsmaskin, vil det da ikke være mulig pga reaktiveringsfaren. Det går ikke. Da må man plutselig utvide en volumlisens, noe som er svært kostbart.

 

Når du har oppgradert maskinen din med ny maskinvare i den grad at den defineres som ny, så kreves det også reaktivering. Selv om det er samme kabinett, så er det skiftet såpass mye at det er å anta at maskinen er ny. Det er helt riktig din maskin, men du leier faktisk Windows. I det du har installert Windows og godtatt lisensbetingelsene, har du allerede godtatt de krav MS stiller for at du skal få være bruker av operativsystemet. Dette er ikke MS alene om. Finnes mange eksempler på at det er slik programvare funker. Musikk fra Apple Store har samme greie.

 

Det er jo selvfølgelig kritikkverdig, men det er mange faktorer som spiller inn for at dette er fornuftig. Har du link til den siden hvor du henter fakta fra? Skulle gjerne likt å lese de synspunktene selv :)

Lenke til kommentar

Nei, mener selvfølgelig ikke at det er ok å sjekke hva som blir lastet ned og slikt, var mer ment som ett eksempel på alternative veier å gå.

At Hovedkortet defineres som Maskinen er et sårt tema ja, hovedkortet er det som er minst maskinen av alle komponentene jeg har, det er mer som bare et invendig kabinett for å holde alt sammen. at bytte av dette medfører såpass mange poeng at reaktivering er nødvendig og dermed kjøp av ny lisens er vel heller det som da er problemet. DVS får du ett krasj eller av andre grunner må bytte hovedkort må du kjøpe ny Lisens. Og dermed også påføre Forsikringsselskapet for denne utgiften, siden det da i praksis er en "del" som er ødelagt og dermed dekt av forsikringen. vel det var kanskje veldig firkantet sagt...

 

Men uansett åssen du snur og vender på det så har Microsft allerede stemplet deg som kunde (om du kjøper OEM lisens) for Kriminell. da du må forklare deg på en eller annen måte for å få reaktivere lisensen dersom du overskrider de 25 poengene. Og jeg lurer på hvor langt de er villige til å gå med påstanden "Kunden har alltid rett" i en slik situasjon. Du blir mistenkeliggjort uten grunn. Microsoft burde stole såpass på kundene sine at de faktisk ikke stjeler ekstra liseneser eller bruker på ekstra maskiner. det tapes sikkert mange penger på at personer gjør slikt, men det tjenes også mange penger på de som faktisk kjøper varen. Er det for stort "tap" for dem så burde de øke fokuset på tjenester og varer som ikke lar seg kopiere.

 

Lagt til 20:55

Mesteparten av opplysningene jeg legger til grunn for mine kommentarer er basert på denne tråden og diskusjonen på Rune's Verden Bloggen, hvor mye som egentlgi er relevant er usikkert, men dette systemet er ganske fiendlig mot OEM- System builder personer slik som jeg. Jeg kjøper OEM lisens fodi jeg bygger pcen opp selv... det burde være en selvfølge at en da og kan oppgradere pcen uten restriksjoner, men at man ikke kan bruke lisensen på pcen du får ut av de delene som blir byttet ut. At disse reglene ikke er endelige og ikke 100% bekreftet viser at MS har selv en viss usikkerhet om systemet.

I bloggen til MS ansatte Rune er det og blitt spurt flere ganger om MS har fått noe utredning på legale spørsmål f.eks. fra datatilsynet.

 

Venter i spenning på en offisiell Pressemelding om temaet, hvor slike ting er forklart og hvordan det endelige systemet vil bli.

Endret av ck2069
Lenke til kommentar

Er det virkelig så vanskelig å forstå at hvis du ikke betaler full pris kan du ikke forvente å få installere så mye du vil?

 

Hvis du kjøper en ståplass-billett til en fotballkamp så blir du ikke sur fordi du ikke får sitte på tribunen, blir du vel?

 

Hvis folk ikke kan akseptere OEM-reglene så får dere kjøpe retail da.

 

-C-

Lenke til kommentar
Er det virkelig så vanskelig å forstå at hvis du ikke betaler full pris kan du ikke forvente å få installere så mye du vil?

 

Hvis du kjøper en ståplass-billett til en fotballkamp så blir du ikke sur fordi du ikke får sitte på tribunen, blir du vel?

 

Hvis folk ikke kan akseptere OEM-reglene så får dere kjøpe retail da.

 

-C-

8017812[/snapback]

 

Hehe, enig. Men om man ikke gidder å betale noe i det hele tatt, kan man kjøre på 120 dagers rearm, lovlig og godkjent av MS. Da kan man bare kjøre en clean install hver tredje måned. Det er jo mange som gjør det her uansett ;)

Lenke til kommentar

Lagt til 20:55

Mesteparten av opplysningene jeg legger til grunn for mine kommentarer er basert på denne tråden og diskusjonen på Rune's Verden Bloggen, hvor mye som egentlgi er relevant er usikkert, men dette systemet er ganske fiendlig mot OEM- System builder personer slik som jeg. Jeg kjøper OEM lisens fodi jeg bygger pcen opp selv... det burde være en selvfølge at en da og kan oppgradere pcen uten restriksjoner, men at man ikke kan bruke lisensen på pcen du får ut av de delene som blir byttet ut. At disse reglene ikke er endelige og ikke 100% bekreftet viser at MS har selv en viss usikkerhet om systemet.

I bloggen til MS ansatte Rune er det og blitt spurt flere ganger om MS har fått noe utredning på legale spørsmål f.eks. fra datatilsynet.

 

Venter i spenning på en offisiell Pressemelding om temaet, hvor slike ting er forklart og hvordan det endelige systemet vil bli.

8016587[/snapback]

 

Poenget er at du ikke er en OEM System builder, dette er i realiteten en som bygger systemer for salg. Noen du vil forstå dersom du leser avtalevilkårene rundt denne lisensen.

 

Så lisensen er i utgangspunktet en lisens der MS ikke har support, følger en gitt PC. Og hvor PC-produsenten tar seg av all garanti/support.

 

MS har valgt å tilby dette produktet også til de av oss som bygger selv, og ikke føler behov for support.

 

MS har også avklart relativt klart at skifter du HK av andre grunner en defekter/reklamasjon kreves det lisens (som for XP sin OEM-versjon). Men MS har hatt et relativt pragmatisk holdning til dette når man ringer. Alt annet kan du oppgradere akkurat så mye du vil. Også fullversjon må reaktiveres ved 25 poeng så langt jeg har forstått. Primært er aktiveringsreglene for å unngå installasjon av samme lisens på flere enn en maskin om gangen (dvs. piratkopier).

 

Aktiveringen sender ingen opplysninger som er omfattet av lov om dataregistere, i og med at det ikke finnes personopplysninger eller opplysninger om selve hardwaren (som neppe er omfattet av disse reglene). Det eneste som utveksles er en kode. Når man installerer ny hardware endres denne koden. Den sammenlignes med tidligere kode, og er forskjellen stor nok så må man reaktiver.

Lenke til kommentar
Er det virkelig så vanskelig å forstå at hvis du ikke betaler full pris kan du ikke forvente å få installere så mye du vil?

 

Hvis du kjøper en ståplass-billett til en fotballkamp så blir du ikke sur fordi du ikke får sitte på tribunen, blir du vel?

8017812[/snapback]

Nei men man blir selvfølgelig forbannet om man ikke får 100% tilgang til å se kampen uten å plutselig måtte kjøpe nye billetter under pausen.

(Hva med å slutte med idiotiske analogier dersom de ikke demonstrerer de faktiske prinsippene?)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke skrevet noen steder at jeg ikke forstår at jeg ikke får instalere så mye jeg vil... Eller har vel skrevet noe i den duren, ikke at jeg ikke forstår det... og jeg er OEM system builder for bygger pcer til salg og til personer som ber om det. Disse reglene vil gjøre det vanskeligere og dyrere å kunne oppgradere, rette feil og drive support på maskinene og vil med all sannsynlighet gjøre at alle jeg kjenner privat vil ihvertfall annbefales å laste ned piratkopi og maskiner jeg selger vil selges uten OS, etter å ha prøvd ut.

 

Det jeg setter spøsmål ved er metoden som Microsoft kommer til å bruke om det er denne metoden som skal brukes.

Jeg har ved flere anledninger hatt arbeid som krever at jeg yter god service ovenfor en kunde, Microsoft Yter ikke god service ovenfor sine kunder om de mistenkeliggjør oss.

Normalt mistenkeliggjør man ikke en kunde for tyveri eller liknende før man har noe form for bevis eller vitneforklaring. om du må ringe for å forklare hvorfor "Hardwarenøkkelen" har fått en drastisk endring pga f.eks Hovedkortbytte etter krasj, vil den microsoft annsatte utsette deg for et forhør... noe som absolutt ikke er ønskelig...

 

En annen ting kjøper jeg OEM lisens vil jeg heller ikke ha support fra Microsoft om det da ikke gjelder alvorlige feil i systemet. Siden jeg da har kjøpt lisens uten Support burde en også gå utifra at en slipper å ringe support.

Endret av ck2069
Lenke til kommentar
Er det virkelig så vanskelig å forstå at hvis du ikke betaler full pris kan du ikke forvente å få installere så mye du vil?

 

Hvis du kjøper en ståplass-billett til en fotballkamp så blir du ikke sur fordi du ikke får sitte på tribunen, blir du vel?

8017812[/snapback]

Nei men man blir selvfølgelig forbannet om man ikke får 100% tilgang til å se kampen uten å plutselig måtte kjøpe nye billetter under pausen.

(Hva med å slutte med idiotiske analogier dersom de ikke demonstrerer de faktiske prinsippene?)

8020321[/snapback]

 

Denne analogien passer perfekt... Ingen som forhindrer deg i å bruke Windows fullt ut. Men du får ikke mer enn du betaler for. Etter pausen går du jo tilbake til ståplassen din... Hvis du derimot vil bytte plass etter pausen så må du betale på nytt.

Super analogi.

 

-C-

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg har ikke skrevet noen steder at jeg ikke forstår at jeg ikke får instalere så mye jeg vil... Eller har vel skrevet noe i den duren, ikke at jeg ikke forstår det... og jeg er OEM system builder for bygger pcer til salg og til personer som ber om det. Disse reglene vil gjøre det vanskeligere og dyrere å kunne oppgradere, rette feil og drive support på maskinene og vil med all sannsynlighet gjøre at alle jeg kjenner privat vil ihvertfall annbefales å laste ned piratkopi og maskiner jeg selger vil selges uten OS, etter å ha prøvd ut.

 

Det jeg setter spøsmål ved er metoden som Microsoft kommer til å bruke om det er denne metoden som skal brukes.

Jeg har ved flere anledninger hatt arbeid som krever at jeg yter god service ovenfor en kunde, Microsoft Yter ikke god service ovenfor sine kunder om de mistenkeliggjør oss.

Normalt mistenkeliggjør man ikke en kunde for tyveri eller liknende før man har noe form for bevis eller vitneforklaring. om du må ringe for å forklare hvorfor "Hardwarenøkkelen" har fått en drastisk endring pga f.eks Hovedkortbytte etter krasj, vil den microsoft annsatte utsette deg for et forhør... noe som absolutt ikke er ønskelig...

 

En annen ting kjøper jeg OEM lisens vil jeg heller ikke ha support fra Microsoft om det da ikke gjelder alvorlige feil i systemet. Siden jeg da har kjøpt lisens uten Support burde en også gå utifra at en slipper å ringe support.

8022697[/snapback]

I realiteten er det ingen endringer på lisensvilkårene for Vista OEM i forhold til XP. De fleste av oss som har måttet bytte noen HK og andre deler har måttet ringe til MS for reaktivering. Faktisk med å skifte hardware langt under grensa på 25 poeng (med XP som ikke har noen slik grense). Og det har vært helt kurant, ingen problemer. Jeg har reaktivert XP etter krasj, og ikke opplevd antydning til forhør. Bare fortalte hva problemet var, og så var det greit. Og leser du litt i poster rundt denne saken, så vil du se at det samme har mange andre opplevd. Så før du snakker om forhør, mistenkeliggjøring etc., bør du ha dokumentasjon på at det er dette som vil skje.

 

Reaktivering er ikke regnet som å ringe support - i hvertfall ikke slik jeg ser det.

 

Klart MS kunne stolt helt på sine kunder, særlig de som bygger og selger PC-er. Men erfaring med mange små leverandører er faktisk at disse har brukt samme lisens på mengder av PC-er. Trolig en grunn til at aktiveringssystemet kom.

 

Nå støtter jeg svært få av MS sine forretningsmetoder, men jeg forstår også at de etablerer mekanismer for å sikre inntektene sine.

Lenke til kommentar
[Nei men man blir selvfølgelig forbannet om man ikke får 100% tilgang til å se kampen uten å plutselig måtte kjøpe nye billetter under pausen.

(Hva med å slutte med idiotiske analogier dersom de ikke demonstrerer de faktiske prinsippene?)

8020321[/snapback]

 

Denne analogien passer perfekt... Ingen som forhindrer deg i å bruke Windows fullt ut. Men du får ikke mer enn du betaler for. Etter pausen går du jo tilbake til ståplassen din... Hvis du derimot vil bytte plass etter pausen så må du betale på nytt.

Super analogi.

 

-C-

8024303[/snapback]

Selvfølgelig rent bortsett fra den lille detalj at man betaler mindre for en OEM versjon fordi man ikke betaler for support&hjelp. Ikke fordi man nødvendigvis ikke får lov til å bytte maskin...

Lenke til kommentar
Selvfølgelig rent bortsett fra den lille detalj at man betaler mindre for en OEM versjon fordi man ikke betaler for support&hjelp. Ikke fordi man nødvendigvis ikke får lov til å bytte maskin...

8026552[/snapback]

 

Når det står angitt i lisensvilkårene for OEM at man bare får bruke dette på et datasystem (det står nemlig ikke at man kan bruke det på flere, men bare et av gangen), så betaler man ca 1/3 av prisene pga både mangel på support/hjelp og mangel på mulighet til å flytte lisensen til et nytt system.

 

Så analogien passer den!

Lenke til kommentar
Selvfølgelig rent bortsett fra den lille detalj at man betaler mindre for en OEM versjon fordi man ikke betaler for support&hjelp. Ikke fordi man nødvendigvis ikke får lov til å bytte maskin...

8026552[/snapback]

 

Når det står angitt i lisensvilkårene for OEM at man bare får bruke dette på et datasystem (det står nemlig ikke at man kan bruke det på flere, men bare et av gangen), så betaler man ca 1/3 av prisene pga både mangel på support/hjelp og mangel på mulighet til å flytte lisensen til et nytt system.

 

Så analogien passer den!

8027585[/snapback]

Finnes det noen som har måttet kjøpe ny lisens fordi de har byttet maskin?? Dersom man må bytte maskin ringer man inn og får ny kode. Man må ikke ut i butikken for å kjøpe ny lisens. Det sier seg selv også at det er ganske idiotisk å nekte folk å bytte maskin med samme software.

Hadde vært like idiotisk om man også feks. måtte bytte HD/floppy/skjermkort/lydkort/minne dersom man kjøpte nytt HK fordi skjermkortet/HD etc. var en OEM versjoner...DET ville vært en mer passende analogi.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig rent bortsett fra den lille detalj at man betaler mindre for en OEM versjon fordi man ikke betaler for support&hjelp. Ikke fordi man nødvendigvis ikke får lov til å bytte maskin...

8026552[/snapback]

 

Når det står angitt i lisensvilkårene for OEM at man bare får bruke dette på et datasystem (det står nemlig ikke at man kan bruke det på flere, men bare et av gangen), så betaler man ca 1/3 av prisene pga både mangel på support/hjelp og mangel på mulighet til å flytte lisensen til et nytt system.

 

Så analogien passer den!

8027585[/snapback]

Finnes det noen som har måttet kjøpe ny lisens fordi de har byttet maskin?? Dersom man må bytte maskin ringer man inn og får ny kode. Man må ikke ut i butikken for å kjøpe ny lisens. Det sier seg selv også at det er ganske idiotisk å nekte folk å bytte maskin med samme software.

Hadde vært like idiotisk om man også feks. måtte bytte HD/floppy/skjermkort/lydkort/minne dersom man kjøpte nytt HK fordi skjermkortet/HD etc. var en OEM versjoner...DET ville vært en mer passende analogi.

8027620[/snapback]

Ja, det finnes nok de som har måttet kjøpe ny lisens når endringer har blitt oppfattet som store nok.

 

Men som sagt tidligere, MS har hatt en pragmatisk holdning til dette og tolket reglene til gunst for brukere. Men lisenvilkårene er relativt klare de, skiftes HK av andre grunner enn defekt, kreves ny lisens.

 

Kan ikke sammenligne hardware og Windows. Hardware eier du når du kjøper det, samt at de ikke har noen spesifikke vilkår knyttet til seg, selv for OEM. Når det gjelder Windows så gis du en bruksrett på spesifikke vilkår (dvs. en form for leie). Om det oppfattes som idiotisk eller ikke, er ikke relevant, bruksretten for OEM versjonen av XP/Vista er knyttet til en spesifikk maskin og er formelt sett ikke overførbar til en ny maskin.

 

Man må også eksplisitt skille mellom hvilke rettigheter avtalen (lisensvilkårene) gir deg, og hvordan MS velger å håndtere dette praktisk. MS står fritt til å håndtere de på en måte som gir deg større rettigheter, men man har ikke krav på en slik håndtering.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Kan ikke sammenligne hardware og Windows. Hardware eier du når du kjøper det, samt at de ikke har noen spesifikke vilkår knyttet til seg, selv for OEM. Når det gjelder Windows så gis du en bruksrett på spesifikke vilkår (dvs. en form for leie). Om det oppfattes som idiotisk eller ikke, er ikke relevant, bruksretten for OEM versjonen av XP/Vista er knyttet til en spesifikk maskin og er formelt sett ikke overførbar til en ny maskin.

8028048[/snapback]

Man kunne like gjerne hatt samme ordning på vanlig hardware! De fleste ville nok sperret opp øynene kraftig dersom man som privatkunde ble behandlet likedan av HW produsentene som det man blir av enkelte SW produsenter! Da ville nok ord som idiotisk komme fra flere fordi man letter ville ha sett sammenhengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...