Gå til innhold

Hvor mange Hz er best å kjøre på?


Wolfman83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Menneske øyet obberseverer jo 220 fps tror jeg det var så opptimalt vil være 220fps. Men 100hz teknologien så inntresang ut! Genial måte å fjerne "blur" på.

 

Tilbake til trådstarter: Mer hz jo bedre, men på LCD har mindre å si. Har kjøt min lcd skjerm på 75hz nå i et halvt år og må si at når jeg såiller på 60hz lcd skjermer så merker man att det "lagger".

 

Kan anbefale https://prisguiden.no/product.php?productId=18818 som jeg sitter på nå, men den selger de jo ikke lenger så da har det vel ikke så mye å si. :p

 

-Bountyhunter

Lenke til kommentar

man skal ikke samen ligne lcd med lysstoffrør

hvis tegner av en kurve om hvordan speningen veksler så forstår man at 50 Hz vekselstrøm gir 100 blink i sekundet på en lyspære .

 

dessuten et lysstoffrør vil aldri blinke ved normal bruk . det er gassen i lysrøret som lyser

 

om tren på samme måte som en plasma skjerm.

 

alle vet jo at det er forskjell på en plasma og lcd

 

hvis en skjerm tegner et helt bilde 60 ganger i sekundet vil man merke flimmer. det merkes lite ved 75 hz noen må kansje op i 90 hz før det forsvinner .

 

tegnes det 1 del-bilde ( anen hver linje) 60 ganger i sekundet så oppfatter øynene det som et helt bilde på 120 ganger i sekundet.

 

tenk på at vanlig tv-sendinger bare tegner 25v del-bilder i sekundet på en tv og man oppfatter ikke noe særlig flimmer på bildene

Lenke til kommentar

100 eller 50 blink spørs på hvordan du definerer blink. På en sinuskurve har du av og på *50. Det vil si at på et sekund har du 50 bilder og 50 ikke noe. Det er jo strengt talt disse 50 bildene som øynene oppfatter. Og det var heller ikke noen, hvertfall ikke meg, som ville sammenligne med LCD, men heller med CRT. For CRT på 50hz har jo også som 50 bilder og 50 ikke bilder, som blir skutt mot dine øyne.

 

Uansett så er dette en ganske grov digresjon, og en kan si at på LCD så har det ikke noe å si for flimmer om du bare har 60hz, men på CRT vil det være mulig å merke flimmer på 60Hz. Derimot er det påstått at LCD nyter godt av økende hz for å få en klarere bilde.

Lenke til kommentar

forklaring på hvorfor 50 hz i strømnettet gir 100 blink ( flimmer)

 

hvis man tar for seg en sinus kurve som er svingingen i den strømmen man har i et vanlig hus. så begynner den på 0 °( grader) da er spenningen 0 volt forsetter til 90° - da er spenningen høyest -240V så går det til 180° 0 volt - forsetter til 270° 240 volt ( i motsatt retning så fremst det ikke er likerettet, da går den i samme retning ) og så til 360/0° grader og 0 volt .

 

dette gir 2 blink på en syklus.

_________________________________________________________

på den gamle crt skjermen jeg hadde måtte jeg opp i 75 hz for ikke merke flimmer.

 

nå er det strengt tatt bare crt tvskjermen som tegnet 2 delebilder for å fullføre et helt tv-bilde da holder det med ca 50 hz.

 

denne frekvensen har ikke noe med det som er i strømnettet

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
flatskjermer er alltid lcd, ikke sant? :)

7826944[/snapback]

 

nei , ikke altid men til pc-bruk så(hvilke anet valg har man egentlig ?) . det forskes på flere etterkommere av lcd som f.eks OLED

7827437[/snapback]

 

 

Det har allerede blitt lagd maskiner med LED-skjerm,bare se i artikkel-arkivet på HW,tror det skal stå noen om en bærbar med LED i slutten av januar eller begynnelsen av februar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...