Gå til innhold

Norge + Sverige = Skandinavia?


Anbefalte innlegg

Jeg satt og lurte på hvordan flagget til en eventuell skandinavisk stat skulle sett ut. Jeg tok utgangspunkt i de tre skandinaviske landene.

 

 

#1 - Norsk rødfarge, og hvite striper som Norge og Danmark deler. Pluss et svensk kors i midten.

flagg---norsvedan.png

 

#2 - Svensk blåfarge, hvite striper for Norge og Danmark, og et norsk kors.

N%C3%A5rsvedann.png

 

#3 - Også noe helt nytt. Et helt hvitt flagg med en elg.

Flagg---elg.png

 

 

 

Er disse alternativer, eller bør vi tenke nytt? Ta bort de kristne korsene, feks?

 

skandinavia01.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bryr man seg ikke om å få et sete i G20 har man levd for lenge i en boble. En norsk boble. Rike fjellaper som tror det er bedre å isolere seg i det kalde nord, fremfor å følge med og være en del av Europa.

Jeg bryr meg ikke. Det jeg bryr meg om (hvis jeg hadde bodd og likt Norge) er Norges rykte og at Norge er et godt land å bo. Hvor høy stilling Støre har, eller hvor mye makt han har gir jeg absolutt blaffen i. Hvordan er det å leve i en boble? Hva er vitsen med å kunne påvirke Europa så mye uansett.

 

 

Ja, et svensk produkt kan importeres til Norge. Blir det lansert offisielt, vil prisene senkes, flere vil kjøpe det, og produsenten vil tjene mer.

Produkter blir ikke lansert offesielt i USA. Hva er det som får deg til å tro at det vil skje i Norden. Skal du få produktet ditt ut i markedet må du reklamere for det. Det vil ikke være noe forskjell, fordi det kommer til å være forskjellige TV-stasjoner etter hvilket språk du snakker.

 

Ja, jeg vil si at Frankrike er mer innflytelsesrikt og respektert enn Norge. De gjør mange feil som vi ikke gjør, men alikevel er det en nasjon med sterk innflytelse over verden.

Du må være i drømmeland. Frankrike har kanskje mer makt enn Norge, men ingenting å skryte av. Tror du Franskemenne føler seg mektige?

 

 

Ikke? Begrunn svaret.

Fordi det er lett nok! Det er hovedsakelig ingen problemer med handel fra Norge til Sverige utenom tollmuren som vi kunne ha fjernet.

 

Nei, Danmark vil være vanskelige der, det har du rett i. Danmark må være innstilte på å inngå en kompromissløsning, hvor de må gjøre enkelte ting de ikke ønsker, og få samme gjennomslag i de andre landene.

 

Sverige har allerede ført det jeg vil kalle verdens dårligste innvandringspolitikk. Et av verdens rikeste land har gettoer, og slummer med nærmere 90% arbeidsledighet. Malmø er blitt rene innvandrerbyen. Det er derfor jeg ønsker å spre innvandrerne.

Jeg tror ikke Danmark er interesert i å kunne bestemme over svensker. Jeg er ikke interesert i å kunne bestemme over naboen. Jeg vil mye heller kunne bestemme over meg selv. Hva er det danskene kan tjene på denne unionen? Jeg er ikke interesert i å spre svenske innvandre. La Sverige ordne opp i sin egen bakgård.

 

 

Det blir ikke lenger snakk om noen norsk økonomi. Det blir Nordens felles økonomi. Du har misforstått meg. Jeg ønsker en føderal republikk. Det vil si ETT land med flere delstater. Slik som Tyskland og USA. Og hvorfor skulle danskene være så imot en slik union? Ting er mye verre stilt der enn i Norge. Det må isåfall være deres ønske om å identifisere seg med Tyskland, fremfor Norden.

Tull, det er en økonomi i amerikanske stater. Lousiana er mye fattigere enn Massachusetts. Norsk økonomi vil bli kraftig skadet om vi skal gi bort halvparten av oljen til svenskene. Danskene vil være imot en slik union, fordi de ikke vil like å bli bestemt over av svenskene og må reversere populær politikk på grunn av svenskene.

 

Om vi skal ha en union, så skal ikke Sverige få være med. Det får være en union med Danmark og Norge og eventuelt Finland Men selv det støtter jeg ikke.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

For å skjønne det må du først forstå hva du håper å oppna med sammenslåingen. Lag en liste så kan jeg vise hvordan oppsplitting er en bedre vei å oppnå dine mål (eller hvor dine mål er motstridende).

 

Greit nok. Jeg føler alikevel at du ikke sitter på noen argumenter, og derfor vil ha meg til å komme med mine slik at du kan finne på noen om din løsning.

Mulig du har rett, men jeg tror ikke det.

 

- Vi vil bli en betydningsfull nasjon, og vil få et eget sete i G20.

Jeg må nesten be om forklaring. Altså hva vil du tjene på dette? Er det kun for at du skal føle deg viktig?

 

 

- Vi vil bli større, og dermed et mer attraktivt marked for utenlandske aktører.

Utenlandske aktører klarer å legge sammen folketallet i disse landene uten at landene slår seg sammen tror jeg?

 

 

- Som en av verdens største økonomier vil vi bli mer respektert.

Igjen ett ønske om å FØLE seg viktig?

 

- Vi vil få en felles valuta, som gjør handel enda enklere på tvers av landegrensene.

Om vi ikke Staten hadde forbudt folk å selv velge valuta hadde vi allerede hatt felles valuta slik vi hadde før i tiden før Statene begynte å straffe folk for dette.

 

 

- Innvandringssaker vil bli bedre håndtert, slik at Norge og Sverige slipper å motta alle. I Finland og Danmark er det så godt som innvandringsstopp.

Hva får deg til å tro dette? Hva ønsker du mer eller mindre innvandring/utvandring?

 

- Ressurser vil deles på, slik at vi deler på våre, mens vi mottar fra andre delstater.

Forventer du å få mer ressurser av å dele dine ressurser med andre?

 

 

Det var det jeg kunne komme på i farta.

Det ble desverre IKKE helt klart for meg hvilke fordeler DU forventer å oppnå, så jeg har svart med mye spørsmål for å prøve å klargjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke. Det jeg bryr meg om (hvis jeg hadde bodd og likt Norge) er Norges rykte og at Norge er et godt land å bo. Hvor høy stilling Støre har, eller hvor mye makt han har gir jeg absolutt blaffen i. Hvordan er det å leve i en boble? Hva er vitsen med å kunne påvirke Europa så mye uansett.

 

Jeg får bare respektere at du ikke bryr deg om en norsk plass i G20. Jeg skal svare på spørsmålene dine. Å leve i en boble vet jeg ikke mye om. Jeg bare prøver å få mange trauste nordmenn ut av den. I Norge er det en slags kultur om at hvis du bor på landet så må du HVERTFALL ikke inn til Oslo. Alt som er stort er skummelt. Sånn er det litt med EU også. Vitsen med å påvirke Europa, og få en plass i EU, er å kunne påvirke alle lover vi trenger å innføre.

 

Når det kommer til G20, er organisasjonen for alle de største økonomiene. Sverige, Danmark og Finland er allerede representert gjennom EUs plass, men også de kunne nok tenkt seg en egen plass.

 

Produkter blir ikke lansert offesielt i USA. Hva er det som får deg til å tro at det vil skje i Norden. Skal du få produktet ditt ut i markedet må du reklamere for det. Det vil ikke være noe forskjell, fordi det kommer til å være forskjellige TV-stasjoner etter hvilket språk du snakker.

 

Joda, det stemmer kanskje, men du trenger ikke TV-stasjoner for å reklamere om noe. Urge er en av Norges og Danmarks best solgte brustyper - den har aldri hatt TV-reklamer. Det holder med postere. Nå er det også vanligere med engelskspråklige reklamer.

 

Du må være i drømmeland. Frankrike har kanskje mer makt enn Norge, men ingenting å skryte av. Tror du Franskemenne føler seg mektige?

 

Jeg snakker om nasjonen Frankrike, ikke innbyggerne. Tror du ikke Frankrike har mer å si i verden enn Norge?

 

Fordi det er lett nok! Det er hovedsakelig ingen problemer med handel fra Norge til Sverige utenom tollmuren som vi kunne ha fjernet.

 

Nei, men den tollmuren virker det ikke som noen vil fjerne. Da er det bedre å gjøre oss til en samlet nasjon.

 

Jeg tror ikke Danmark er interesert i å kunne bestemme over svensker. Jeg er ikke interesert i å kunne bestemme over naboen. Jeg vil mye heller kunne bestemme over meg selv. Hva er det danskene kan tjene på denne unionen? Jeg er ikke interesert i å spre svenske innvandre. La Sverige ordne opp i sin egen bakgård.

 

Igjen, det er ikke snakk om en union. Danmark er kanskje ikke interessert i å bestemme over svensker, men det kan dukke opp politiske situasjoner hvor Danmark kunne tenke seg å bli hørt.

 

Tull, det er en økonomi i amerikanske stater. Lousiana er mye fattigere enn Massachusetts. Norsk økonomi vil bli kraftig skadet om vi skal gi bort halvparten av oljen til svenskene. Danskene vil være imot en slik union, fordi de ikke vil like å bli bestemt over av svenskene og må reversere populær politikk på grunn av svenskene.

 

Om vi skal ha en union, så skal ikke Sverige få være med. Det får være en union med Danmark og Norge og eventuelt Finland Men selv det støtter jeg ikke.

 

Dette er jeg klar over. USA er nok feil å sammenligne oss med. La oss heller sammenligne oss med Tyskland. Mange nordmenn vet ikke engang at dette landet består av delstater. Østerrike og Belgia består også av delstater. Levestandarden er lik over hele landet.

 

Hvorfor skal ikke Sverige bli med?

 

========================================

 

Jeg må nesten be om forklaring. Altså hva vil du tjene på dette? Er det kun for at du skal føle deg viktig?

 

At jeg personlig skal føle meg viktig? Nei. At Norge skal få være med å bestemme? Ja.

 

Utenlandske aktører klarer å legge sammen folketallet i disse landene uten at landene slår seg sammen tror jeg?[

 

Ja, men vi er nå forskjellige land. Forskjellige lover. Det blir ikke det samme.

 

 

Igjen ett ønske om å FØLE seg viktig?

 

Nei. Et ønske om at Norge skal BLI viktig. Sammen med våre naboland.

 

Om vi ikke Staten hadde forbudt folk å selv velge valuta hadde vi allerede hatt felles valuta slik vi hadde før i tiden før Statene begynte å straffe folk for dette.

 

Nå har det seg sånn at de fem nordiske land har fire forskjellige valutaer. Å gå til bake til tiden hvor en hest kostet 15 kyllinger og ei lommelerke er heller ikke noe jeg ønsker.

 

Vi må finne noe eget. En krone vil ikke fungere dersom vi ikke har monarki. Det blir teit. Å kallle valutaen daler kunne gått.

 

 

Hva får deg til å tro dette? Hva ønsker du mer eller mindre innvandring/utvandring?

 

Innvandringen kan holde seg mer stabil. Verken mer eller mindre innvandring. Utvandringen kan vi ikke styre.

 

Forventer du å få mer ressurser av å dele dine ressurser med andre?

 

Vi får ting vi ikke har så mye av.

 

Det ble desverre IKKE helt klart for meg hvilke fordeler DU forventer å oppnå, så jeg har svart med mye spørsmål for å prøve å klargjøre det.

 

Hmm... Jaja. Jeg ønsker.

 

1. Plass i G20.

2. Plass i EU. (Dette kan gå uten sammenslåing)

3. Et felles Norden, av politiske og kulturelle årsaker.

4. Gjør handel enklere, både for bedrifter og private.

5. En felles nordisk valuta.

6. Et mer inflytelsesrikt Norden.

Lenke til kommentar

Hmm... Jaja. Jeg ønsker.

 

Prøver som best jeg kan å fortolke dette og kommentarene over, så får du si fra om jeg har forstått deg rett:

 

1. Plass i G20.

2. Plass i EU. (Dette kan gå uten sammenslåing)

3. Et felles Norden, av politiske og kulturelle årsaker.

6. Et mer inflytelsesrikt Norden.

 

Jeg har inntrykket at det du her ser ut til å ønske er en større innflytelse i avgjørelser som kan afekterer deg (spesielt utforming av lover og regler?)? Videre ser du på en Skandinavisk Union som en måte (verktøy) for å få til dette?

 

4. Gjør handel enklere, både for bedrifter og private.

5. En felles nordisk valuta.

Og dette tyder på at du gjerne ser en friere handel? Og jeg antar at du ser på Union som ett verktøy for å oppnå dette også?

 

Stemmer dette sånn omtrent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...