Gå til innhold

Norge + Sverige = Skandinavia?


Anbefalte innlegg

Sjekk ut www.nordiskvision.org. En gruppe som arbeider for en forent nordisk stat. Jeg har lenge lekt med tanken at Norge og Sverige kunne vært slått sammen til ett land. De kulturelle, geografiske og politiske forskjellene er større innad i landene enn på tvers av landegrensene. Men denne gruppen ønsker visst at hele Norden (Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island) skal slås sammen. Spennende tema egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg var innom den siden i fjor, og jeg ble ikke imponert. Bare en håndfull personer som ikke en gang er enige seg i mellom.

 

Men en sammenslåing, eller i alle fall et utvidet samarbeid, er for så vidt en spennende tanke forutsatt at hvert enkelt land beholder en viss intern kontroll.

7803304[/snapback]

Enig i at siden ikke imponerer veldig. Men for min del er det første gang jeg ser noe seriøst forsøk på en "unions-bevegelse".

 

Jeg ser også for meg at det ville innebære en stor grad av intern kontroll til å begynne med. Så regner jeg med at folk og språk ville grodd mer og mer sammen over tid inntil det ville blitt naturlig å slå dem helt sammen. Å forenes under ett flagg ville sikkert vært vanskelig å få alle med på i starten feks. Sikkert mange som ville motsatt seg at Stockholm ble hovedstad også (soleklart valg i mine øyne), så slike symboltunge endringer ville måtte komme med tiden til hjelp.

Lenke til kommentar

Hehe det är ju en fin tanke. Varfør inte? Rent ekonomiskt och politiskt så hade det varit jätte bra. Tror ivartfall Sverige hade haft gott av lite dansk framåtanda och norge kunde brukt svensk teknik/industri o skapa något stort med kapital.

 

Språkmessigt fattar inte svenskar vad normän eller danskar säger, danskar fattar inte norska..vad med finnar och samer o islänningar: ska man ha tolkar i regeringen då?

 

Tycker personligen det är mer kul med olika flag o länder..mer excotiskt om jag får lov att kalla scandinaviska länder det.

Och Sverige blev ju aldrig "ockuperat" under krigen så nationalkänslan kanske inte har fogat sammen folket och flagget som i øvriga norgen, kanske svenskar har lättare før att ge upp sitt flagg?

Endret av Robbansvenske
Lenke til kommentar
Språkmessigt fattar inte svenskar vad normän eller danskar säger, danskar fattar inte norska..vad med finnar och samer o islänningar: ska man ha tolkar i regeringen då?

 

svensker, dansker og nordmenn forstår hverandre nok med litt innsats

 

 

Jeg tror det var noe snakk om dette på 1800-tallet også. Men det blir jo selvsagt ikke noe av.

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar

Nei, dette er en fryktelig idé syns jeg. Dette ville ikke bare ført til økt sentralisering nærmere de største byene, men det ville ha ført til at Norge hadde mistet mye av sin indentitet, selvom alle de nordiske landene deler mye, det er klart, men vi kommer til å miste så enorm mengde med av det norske som mange av oss er så glad i, og hva med 17. mai da? Skal vi fortsette feire den, eller blir ikke det lovlig siden vi går inn sammen med danskene og svenskene, som i historien har hatt stor makt over oss nordmenn. Det er jo sånn idag også. Når, ja spesielt amerikanere snakker om Skandinavia, så er det gjerne svensker eller Sverige de snakker om.

Det er iallfall sånn jeg ser for meg at det kan bli hvis vi slår oss sammen med de andre nordiske landene, at mye av det gode norske står på spill, forsovet hvis vi blir medlemmer av EU også, vi får nok feire 17. mai i EU, men mye av det norske vil antagelig dø bort.

Men tror ikke det er så viktig å diskutere, for de som arbeider for dette, eller ser seg for noe som dette har utrolig liten oppslutning, ikke bare her i Norge men også i de andre nordiske landene.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
svergie=fattig, norge=rik, sverige skjønner ingenting og danmark vaser skit :tease:

7803622[/snapback]

 

Vi skal se hvem som er rike når Norge går tom for olje og gass...

7803804[/snapback]

 

eh thorium?

7803832[/snapback]

 

Ja, hadde nå endelig noen fått ut fingeren og bygd thoriumreaktorer skulle jeg sett litt lysere på saken. Foreløpig er jeg avventende.

7804011[/snapback]

 

 

Jaja vi har nå god tid enda... lenge igjen til gasreservene tar slutt pluss at vi har mange milliarder på bok.

 

Når det gjelder sammenslåing ser jeg heller at det blir en stor europeisk union.

Ser ikke helt poenget med en liten nordisk. Uansett begge bør vell bygges på en modell med indre selvstyre. Der forsvar og utenrikspolitiske spørsmål blir styrt av unionen.

Lenke til kommentar
Tror ivartfall Sverige hade haft gott av lite dansk framåtanda och norge kunde brukt svensk teknik/industri o skapa något stort med kapital.

 

Er ikke rart Sverige er preget av pessimisme, når organisasjoner som Timbro stadig vekk klarer å svartmale alt som er. Tror faktisk Norge, Danmark og Finland gjør det bedre enn Sverige idag fordi de høyreradikale tenkesmienes svartmaling ikke er på langt nær like fremtredende i de landene. Hadde man lagt ned Timbro og tilsvarende organisasjoner, hadde nok Sverige igjen vært nordens mest suksessrike land om ti år.

Lenke til kommentar
Nei, dette er en fryktelig idé syns jeg. Dette ville ikke bare ført til økt sentralisering nærmere de største byene, men det ville ha ført til at Norge hadde mistet mye av sin indentitet, selvom alle de nordiske landene deler mye, det er klart, men vi kommer til å miste så enorm mengde med av det norske som mange av oss er så glad i, og hva med 17. mai da? Skal vi fortsette feire den, eller blir ikke det lovlig siden vi går inn sammen med danskene og svenskene, som i historien har hatt stor makt over oss nordmenn. Det er jo sånn idag også. Når, ja spesielt amerikanere snakker om Skandinavia, så er det gjerne svensker eller Sverige de snakker om.

Det er iallfall sånn jeg ser for meg at det kan bli hvis vi slår oss sammen med de andre nordiske landene, at mye av det gode norske står på spill, forsovet hvis vi blir medlemmer av EU også, vi får nok feire 17. mai i EU, men mye av det norske vil antagelig dø bort.

Men tror ikke det er så viktig å diskutere, for de som arbeider for dette, eller ser seg for noe som dette har utrolig liten oppslutning, ikke bare her i Norge men også i de andre nordiske landene.

7804256[/snapback]

 

Miste det "norske" om vi blir medlem av EU? Det er jo en rimelig dødfødt tanke. Det er faktisk ikke sånn at norske tradisjoner blir forbudt ved lov. Synes du kanskje Frankrike og Tyskland, eller Spania og Italia har mistet sitt særpreg de siste tiårene og blitt helt "like"? Trodde ikke det nei...

Lenke til kommentar
Nå blir ikke dette og EU akkurat det samme da. Her er det snakk om å forene norden i en stat, ikke mange stater som samarbeider (noe vi allerede gjør).

 

jeg er ihvertfall helt imot noen sammenslåing av Norden.

7804798[/snapback]

 

Den kan jo bli en forbundstat ala tyskland usa...

 

Edit... Hadde ike gjort noe om vi skilte ut vestlandsfylkene som egen stat i den nye Unionen.

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar
Miste det "norske" om vi blir medlem av EU? Det er jo en rimelig dødfødt tanke. Det er faktisk ikke sånn at norske tradisjoner blir forbudt ved lov. Synes du kanskje Frankrike og Tyskland, eller Spania og Italia har mistet sitt særpreg de siste tiårene og blitt helt "like"? Trodde ikke det nei...

7804504[/snapback]

 

Nei, jeg skrev mye av det norske, du framstiller det som om jeg har sagt alt det norske, værsåsnill ikke pålegg meg ansvaret for det.

Men, ja, mye av det norske står i fare for å fordufte, fordi vi rett og slett blir del av en union der det er over 500 000 millioner mennesker, Norge vil være 4,6 millioner av disse. Vi vil bli ganske glemt på flere områder her vi ligger i nord, samtidig som distriktene vil dø ut, ja, fordi vi kommer til å oppleve at flere og flere ser nytten i å jobbe og bo i Oslo eller andre store sentrale byer.

Det er jo nettopp det svenskene har opplevd. Situasjonen der er jo at Norrland, er dødt, praktisk talt. De har noen, små sentrale strøk som Kiruna, også er resten dødt. Jeg har kjørt gjennom der mange ganger og man kan kjøre gjennom flere mengder med skog over flere timer. Husker ikke hvor mange hus jeg så, men det var iallfall ikke over 10. Det viser at distrikt-Sverige er totalt øde, sånn var det ikke tidligere, da bodde det flere i Norrland blant annet, men nå har de flyttet sørover.

Også at du sammenligner oss med Frankrike, Tyskland, Spania og Italia blir helt håpløst. Dette er snakk om land som ligger rundt 50-90 millioner i innbyggertall. De har mye mer innflytelse, ikke bare pga. at de ligger sentralt i EU, men pga. at de har så stor makt pga. innbyggertallet. Så du får heller kanskje prøve Sverige f.eks. der innbyggertallet er noe mer likt, og der ser du jo hvordan det har gått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tror ivartfall Sverige hade haft gott av lite dansk framåtanda och norge kunde brukt svensk teknik/industri o skapa något stort med kapital.

 

Er ikke rart Sverige er preget av pessimisme, når organisasjoner som Timbro stadig vekk klarer å svartmale alt som er. Tror faktisk Norge, Danmark og Finland gjør det bedre enn Sverige idag fordi de høyreradikale tenkesmienes svartmaling ikke er på langt nær like fremtredende i de landene. Hadde man lagt ned Timbro og tilsvarende organisasjoner, hadde nok Sverige igjen vært nordens mest suksessrike land om ti år.

7804473[/snapback]

 

 

Snakk om å snu ting på hodet..

 

 

Det er ikke rart Sverige er preget av pessimisme når Malmö by har blitt et fristed for innvandringskriminalitet og venstreradikale voldelige grupperinger. Det er ikke rart Sverige er preget av pessimisme når venstresiden feirer nasjonaldagen med å pisse på det svenske flagget.. Det er ikke rart Sverige er preget av pessimisme når de venstreradikale panisk forsøker å hviske ut ethvert nasjonalt særtrekk. Jeg nekter å la dette skje med Norge.

 

 

Jeg har en tekst fra da dette forsøket sluttet sist..

 

Den Varde

Idag vi bygged op

her paa blaahøes høie top,

den hilser velkommen

hver ærlig nordmand,

som elsker sitt folk

og sitt fædreneland,

som vidner at dette landet

alene er vort

og viser al fremmed

inblanding bort

 

(oppdal, 1905, bronsestatuett på toppen av Blåhø)

Lenke til kommentar

Før att invandrare heter "rart" i efternamn och "svenskar" inte ansetter dem pga det, så må de ju ha pengar. Det gick ju ganska bra med "europerna" som kom på 60-70 talet och varfør? jo det fanns jobb. Så har man tatt imot folk får man så gott hjälpa dem, annars ikke ta dem emot. Uansett är svenskheten kontruerad...påhittad i stor grad.

Lenke til kommentar
Før att invandrare heter "rart" i efternamn och "svenskar" inte ansetter dem pga det, så må de ju ha pengar. Det gick ju ganska bra med "europerna" som kom på 60-70 talet och varfør? jo det fanns jobb. Så har man tatt imot folk får man så gott hjälpa dem, annars ikke ta dem emot. Uansett är svenskheten kontruerad...påhittad i stor grad.

7805551[/snapback]

 

 

Nasjonalitet, kulturarv og felles historie er på ingen måte "påhittad i stor grad". Det er reelle og viktige faktorer man må ta hensyn til, begge veier. Det er AKKURAT denne holdningen som er skummel blant de venstreradikale i sverige "nasjoner er bare kunstige, ingen er forskjellige".. det virker som de vil hviske ut enhver kulturelle grense og gjøre alt til en stor proletariær smørje..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...