Gå til innhold

Pusen min er død


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

6 mnd er passe for begge kjønn. Har ingenting å si om katta er kjønsmoden eller ikke, men når den er 6 mnd tåler den bedre å gå under narkose :) Mange land kastreres og steriliseres kattene før de er 3-4 mnd gamle.

 

Steriliseres katten før den føste løpetiden kan man slippe unna adferden. Kastrater har det med å bli litt større enn ukastrerte katter.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Jeg har selv vært borti et tilfelle der kastraksjon medførte at hannkatten ble lat og dvask. Er det noen som har noen gode råd for å endre denne adferden. Er det f.eks noen hormonpiller man kan gi?

 

PS. Beklager at jeg sporer litt av denne tråden. Utrolig trist å miste katten sin. Selv mistet jeg min elskede "Rasmus" da jeg var 12 år. I følge min storesøster er det eneste gangen hun har sett at tårene sprutet ut av øynene på en unge.

Lenke til kommentar

At katten blir lat er som følge av at den ikke har kjønnsdrift lengre. Altså det løpet ikke etter damene og kommer hjem uten øre. Det går ann å vente til den er ett år for å forhindre det, men det er ingen garanti. Noen som mener det har en effekt, andre ikke. Det kommer jo også veldig ann på katten. Noen er like jentegærne uten baller som med, og noen er homofile så og si :p

Lenke til kommentar

Kondolerer... :(

 

Kan fortelle min historie da;

 

For tre år siden, på våren en gang, bestemte vi oss for å få en liten katt.

 

Da vi kom til de vi skulle få den lille av, kom det fram at èn av dem ikke hadde blitt valgt, og måtte avlives. Vi klarte ikke slutte å tenke på den lille katten, så vi tok med oss begge to hjem.

 

Fram til ca- 1 måned siden var alt fint. Da merket vi at den ene katten var med unger, selvom hun gikk på pilla. Så, halv fire mandag morgen ble en skjønn liten pode født. Vi ble jo litt bekymret, siden det bare kom èn, men det gikk fint... fram til i går. Da røyk de to kattene (den ene som fødte og den andre voksne) i tottene på hverandre. Foreldrene mine tok like godt å avlivet hun på timen, uten at jeg visste noe.

 

Selfølgelig, da jeg fikk vite hva de haddde gjort ble jeg knust. Men vi hadde jo lille Jølle, (som vi hadde døpt ham).

 

I går da jeg stod opp, fant jeg ikke esken med lille Jølle. Han hadde dødd i løpet av natten, av ukjent grunn.

 

Jeg mistenker den lille aldri drakk melk i det hele tatt.

 

Men nå skal vi la pusen som fødte gå en liten stund, og føde et vanlig kull, før vi steriliserer henne.

 

Kondolerer, vet hvordan du har det.

 

mvh. Gizmo.

Lenke til kommentar

gizmomats: Hvorfor skal du la katten få et nytt kull? Jeg vil tippe katten din er veldig ung..? Da kan dette lett skje, noe som også kan være dødlig for kattemor hvis hun er under ett år. Du burde absolutt ikke sette nytt kull på henne siden den første fødselen gikk såpass dårlig. Det er tusenvis av kattunger på finn hvis du ønsker deg en katt til :) Du trenger ikke bidra til problemet med overbefolkning av katter. Jeg fant selv to 4 uker gamle kattunger dumpa ved en elv i 5 minus. Ikke noe gøy, men noe som desverre er resultatet av for mange katter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kondolerer! Alltid trist når man mister et dyr som står en nær :( Jeg mistet selv katten min, Samos, den 1. desember 2005. Får vel fortelle historien bak dette også.

 

Min mor fant ham med lamme bakbein to dager før den skjebnesvangre dagen, og foreldrene mine prøvde alt mulig - ringte dyrlegen, onkler og tanter og bekjente som hadde katt etc, men nei, han fikk time hos dyrlegen om morgenen den 1. desember.

 

Det ble raskt påvist blodpropp, og at det var to alternativer: Gi ham blodfortynnende medisin (risiko: han måtte gå på medisiner resten av livet, og dette ville medføre lidelser). Det andre.. ja, du kan jo gjette.

 

Det var min far som måtte avgjøre dette, og jeg er glad for at det var han som avgjorde det. Hadde det vært meg, hadde jeg ikke klart det....

 

Edit: Han ble 11 år gammel.

Endret av tOmma-
Lenke til kommentar

Trist å høre om katten din. Den yngste min døde i påsken, 10 år gammel. Hun var en veldig vakker og snill pus, men helsetilstanden hennes de siste par ukene var så dårlig at det nærmest var en lidelse å se på henne. Vi fant ut at det beste ville være å ta en siste tur til dyrlegen... Vi har bestemt oss for å få ny katt. Hun er rundt 4 måneder gammel og veldig søt. Får bare håpe "gamlemor" ikke slår seg vrang... Tror hun har følt seg litt ensom etter at dattera døde. Dersom noen av dere har forslag til koselige, morsomme eller sreke/orginale navn til den nye kattungen er det bare å komme med forslag!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...