Gå til innhold

Vista tilrettelagt for overvåkning?


Anbefalte innlegg

Personal Computer :D

 

Det er fobruker som bestemmer hva de ønsker på sin pc, om noe slikt det spekuleres i her blir et faktum så er jeg lite i tvil om at det blir en tsumani av brukere som går over til alternative plattformer. Ikke minst med terorien til Stigfjell skullle bli en realitet (Palladium prosjektet han har linket til)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg leste om Palladium første gang begynte jeg å føle en avsky mot M$ sin tankegang. Da lovte jeg meg selv at jeg ALDRI noensinne skulle installere Vista på mine maskiner, eller Longhorn som da var kodenavnet. Vurderte også å hamstre maskinvare for å slippe unna maskinvaren som Palladium baserer seg på. Løftet jeg ga meg selv om at jeg aldri kommer til å installere Vista på min maskinvare står jeg 100% fast på. Det blir i så fall over mitt lik.

Lenke til kommentar

Hva skal jeg med åpen kildekode? Jeg kan ikke lese kildekode og få noe fornuftig ut av det. Det finnes 100-vis, om ikke 1000-vis av distroer med alternative OS. Skal jeg heller stole på at "naboen" ikke legger inn bakdører?

 

Jeg vil tro at mange gjør som jeg; velger ut en noe tilfeldig distro, laster ned seneste iso'en og installerer denne. Om desktop'en virker er det helt greit.

Endret av Peseduden
Lenke til kommentar

at datafolk klager på ms er som at gamlinger snakker om været. lær dere å leve med det og nikk på hode og si, ja huff og huff.. hvertfall det gamlingene gjør og de vet vel best?

 

ubegrunnet syting over et digert firma med kjempefokus i media trenger man vel neppe legge store tanker i? med ubegrunnet mener jeg at jeg vil se fakta før jeg reagerer

Lenke til kommentar

Det er mange idealister som utvikler open-source kildekode. GNU/Linux ble til ved hjelp av dugnad i begynnelsen, så begynte kommersielle aktører å se lønnsomheten ved åpen kildekode. Når det blir oppdaget et sikkerhetshull i eks. GNU/Linux eller BSD, går det ikke lange tiden før dette hullet er tettet.

Lenke til kommentar
Pøh! Du har sett alt for mange dårlige filmer!

Swordfish FTW!!1

For at en maskin kan utføre kode, så må den klare å lese koden (Binærkode (Som med letthet kan konverteres til ASM)). Og Assembler er det folk som kan lese, jeg er klar over at det er umulig å ta fra hverandre hele windows på den måten, med mindre man har helt til neste istid på seg, men hvis man sniffer netverkspakker trenger man heller ikke det. Maskin 1 snakker med NSA via en hub, på maskin 2 ser noen at oi; Vista skal egentlig ikke tala med webben nå. Hvem snakker den med? NSA! Ammagadd (Ringe VG!) :p

Nettverkssniffing er ikke så dumt, men det kan bli knotete med masse obfuskering og kanskje til og med kryptering på toppen. MS kan jo bruke nettopp produktaktivering og DRM som unnskyldninger for å bedrive kryptert kommunikasjon med ymse servere, og hvem vet hva annet som kan bli sendt over i samme slengen? :hmm:

Lenke til kommentar
Herregud så mange konspirasjonsteorier og misforståelser på en gang..

Har knapt sett værre..

 

Hvist dere gidder sjekke HVA Microsoft fikk hjelp til av NSA, vil dere kanskje endre litt mening.

 

NSA og Microsoft sammarbeidet om disk-krypterings systemet i Windows Vista, so far, so good.

 

MEN, i motsetning til hva ryktene og konspirasjonsteoriene vil at vi skal tro, så var dette sammarbeidet for å gjøre vista sikkrest mulig.

 

skjerpings gutta!

 

THINK!

Snu litt på det, hvis en norsk programvare-leverandør hadde samarbeidet med ØKOKRIM, PST og KRIPOS, -hvor mange ville da sånn uten skrupler innstalere denne softwaren på pc'n sin? :hmm:

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
at datafolk klager på ms er som at gamlinger snakker om været. lær dere å leve med det og nikk på hode og si, ja huff og huff.. hvertfall det gamlingene gjør og de vet vel best?

 

ubegrunnet syting over et digert firma med kjempefokus i media trenger man vel neppe legge store tanker i? med ubegrunnet mener jeg at jeg vil se fakta før jeg reagerer

7786330[/snapback]

Bortsett fra det faktum at man i motsetning til været kan gjøre noe med innflytelsen til M$. Det er bare å si nei, det.

Lenke til kommentar

jaja, mye man skal se før ørene detter av....

 

- Skjult bakdør ? mjahh., MS trenger vel flere søksmål, og har vel sub-sjefer som er TJUKKE nok i hodet til å lure inn noe sånnt, men om den finnes, blir den fort funnet, og fjernet.

 

- Paranoia... Ser blant annet at stigfjel her sier at det blir over hans lik at han installerer vista.. your loss, sier nå jeg, uten at jeg vet så vanvittig mye om hvordan siste distro av blabla*nix ser ut/virker...

Men hvorfor i alle verdens dager prøve å prakke på "oss MS folk" den freeware greia de... Har du noensinne sett en thread der MS folk prøver å prakke på dere freeware're windows på samme måte som dere prøver mot MS folk ? .. Nei.. trodde ikke det nei..

 

- NSA., for min del er jeg bare glad jeg om MS har brukt NSA som støttespiller for å høyne sikkerheten i vista., så kanskje vi slipper unna endel av de mange kritiske sikkerhetshullene som kommer til å dukke opp..

 

Personlig tror jeg faktisk at MS har evnen til å lære av sine egne feil, (tenk hvor mye de lærte av windows ME :D) , og at vista faktisk kommer til å bli det beste os'et de noensinne har levert, og forhåpentlig få litt mer hederlig omtale når R2 kommer...

Lenke til kommentar

@stigfjell

 

Den dagen Palladium implementeres (noe jeg sterkt tviler på at vil hende i nærmeste fremtid) skal jeg boikotte ny hardware, og (antaglig) skifte til et *nix os, eller fortsette på gode, gamle Win2K.

 

@Fungus

Har prøvd Vista ganske mye i det siste, og kan si at jeg ikke kommer til å kjøpe det. Slik gikk det:

 

1. Formatere C: og legge inn Vista på den. D: ble automatisk korrupt.

2. Kjøre på Vista 2 dager. Krasjer.

3. Formatere --> Installere.

4. Krasje igjen.

5. Se skritt 3.

6. Krasje enda en gang.

7. Installere Win2K igjen. --> Alle filene på D: ble korrupte igjen.

 

Og på Win2K _BLIR_ jeg.

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Da jeg leste om Palladium første gang begynte jeg å føle en avsky mot M$ sin tankegang. Da lovte jeg meg selv at jeg ALDRI noensinne skulle installere Vista på mine maskiner, eller Longhorn som da var kodenavnet. Vurderte også å hamstre maskinvare for å slippe unna maskinvaren som Palladium baserer seg på. Løftet jeg ga meg selv om at jeg aldri kommer til å installere Vista på min maskinvare står jeg 100% fast på. Det blir i så fall over mitt lik.

7786269[/snapback]

Ditto :) Tenkte det samme på samme tidspunkt. Etter at Palladium-prosjektet ble kjent og de feilaktig forsøkte å roe det ned med å kalle prosjektet "Next generation security" eller lignende no mer "brukervennlig", har det vært lite rundt dette. Inntil nå. Dette har ingenting om jeg er terrorist, spion, mp3-samler eller annet, men det er uhorvelig skummelt jo mer overvåkning man stadig tillater. Dette kan og vil misbrukes. Vi skal ikke like gjerne installere overvåkningskameraer på dass slik at de kan se at du driter og ikke lager bomber på badet? Sorry mac, men å godta at andre lands myndigheter og private selskaper kan overvåke deg er ikke noe som bør godtas.

 

Litt tidligere i dag kom sjefen min (godt oppe i åra, lang erfaring fra IT-bransjen) bort å lurte på om vi har hørt om hva MS har funnet på nå. Virka litt skeptisk han også...

 

Til slutt: Jeg hadde ikke trodd like mye på dette om ikke USAs ledelse har gjort som de har gjort de siste årene. Jeg har intet problem med å tro på at Bush & Co har instruert både MS og NSA (eller kanskje bare NSA uten at MS vet det) om å bake inn muligheter for overvåkning. I følge doktrinen hans om at enten er man med de eller mot de har man ikke så mye valg...

Lenke til kommentar
Slapp av, tviler på at NSA har noen "bakdør" til vista. Dette er akkurat like teit som den saken om at FBI har en bakdør til alle mobiler i USA og kan avlytte de når de er slått av.

7782817[/snapback]

 

Når de er slått av er nok å ta i... men det er allerede vist hvordan man kan hacke en mobiltelefon slik at mikrofonen brukes til avlytting, selv når man ikke er i en samtale. Selv om jeg ikke tror mobiler kommer med det som standard...

7783331[/snapback]

 

Joda, dette er mulig. Ikke vet jeg hvordan, men det kom frem som it issue i militæret. Er derfor det er fyfy å ha med mobil inn i graderte rom... :ph34r:

 

Men om det faktisk finnes en slik bakdør i programvaren, hvor sannsynlig er det at det vil bli funnet av kyndige mennesker? Windows-kildekoden er vel kanskje ikke så lett tilgjengelig? Heck if I know.

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar
Har folk glemt Palladium? DRM-systemet som opprinnelig var tiltenkt Vista. Jeg kan banne på at dette utvikles i det skjulte, for dette systemet fremmer virkelig overvåkning. I min signatur har jeg en link der det står en grundig innføring av det opprinnelige Palladium.

7782581[/snapback]

 

Vel, jeg sjekka den linken i signaturen din og makan til FUD er det lenge siden jeg har sett. Hvis du virkelig er så paranoid at du tror på alt det der så synes jeg synd på deg.

 

/Tom

Lenke til kommentar
Ganske unikt at du har klart akkurat det der, de har gjort mange forbedringer her i forhold til Xp for at det ikke skal skje slikt under OS instalering. Eller så har du bare hat maks u-tur.

7786844[/snapback]

 

 

Jeg gir en lang masj i om det er pcen min, som begynner å bli litt gammel, eller uflaks.

Jeg kjøper ikke et os som krasjer pcen min flere ganger i uka, når jeg med Windows 2000 kan la den stå på flere uker i strekk uten å merke det på stabiliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...