Gå til innhold

Valg av 939 prosessor


stekre

Anbefalte innlegg

Trenger litt input til valg av ny 939 cpu. Maskina skal hovedsaklig brukes til spilling, og jeg ønsker å overclocke prosessoren. Har sett på en del prosessorer og lurer på hvilken jeg bør velge. Hovedsaklig lurer jeg på om jeg bør gå for dual core eller om jeg kan holde meg til single core. Ifølge testene jeg har sett fungerer single core bedre i spill... Dette er cpu'ene jeg har sett på:

 

AMD Athlon 64 4000+

Raskeste prosessoren av de jeg har sett på når det gjelder spillytelse (ifølge testene jeg har sett), men er singlecore og litt usikker på hvordan den er å clocke.

 

AMD Athlon 64 X2 3800+

Bra dualcore som yter jevnt over bra. Men ligger under 64 4000+ i spill ytelse.

 

AMD Opteron 170

Dyreste prosessoren av de jeg har sett på, men går for å være veldig bra å overclocke. Ser mange sier disse lett kjører på hastigheter som tilsvarer FX-60 ytelse.

 

Hvem av disse bør jeg gå for? Skal hovedsaklig brukes til spilling og den bør kunne overclockes en del.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er ditt nåværende oppsett da .

Før noen kan si om 4000+ , 3800+ DC , Opt.170 DC vil være en bra oppdatering er det jo nødvendig å vite hva du har p.d.d.

 

Min 4000+ gikk 24/7 på 2.9ghz med 1.50v vcore med luftkjøling og akseptable temperaturer.

 

Operon 170 det samme som 4000+'n, og uansett om man kjører f.eks et spill kun på den ene prosessoren gir det samme ytelse (eller bedre da annet kan avlastes til gå på den andre kjernen).

Eller man kan benytte dual core optimizer for de spill som takler det.

 

Skaffer du en dual core cpu 939 nå blåser du liv i socket 939 systemet ditt igjen og kan holde an C2D e.l oppdatering en god stund til.

Lenke til kommentar

Har en amd 3700+ sandy som klockas lätt till 2,7Ghz, så køp en sådan eventuelt. Jag har bytat ut den mot en Opteron 165Ghz som nu går på 2,7 men märker ikke noe speciel stor skillnad i spill, faktiskt ikke noe i spill.

Men menar du ska velge opteron 170 och klocka den. Med ett bra skjermkort som 8800tgs så gør sikkert operonen jobben sin bättre än singelcore. Och kanske det kommer flere spill som bruker dualcore snart och då må man ha en x2.

Lenke til kommentar
Fx-57 er vel den raskete singlecore nå i dag til den socketet? Anbefaler deg å kjøpe Opteron 165/170 og klokke den om du skal ha deg s939 prossesor. En 3700+ kan lett klokkes til FX-57 hastighetene.

 

Ellers ville det lureste være å spare til s775.

7770110[/snapback]

 

Vil nok etterhvert gå for s775. Men nå er 939 cpu'ene så billige så det ville nesten være dumt å ikke oppgradere cpu'en min.

Lenke til kommentar

Å gå for en singel core nå vil bare være dumt, og du vil angre på det senere. X2 er fremtiden og stadig flere applikasjoner kommer med støtte for to kjerner. Jeg hadde iallefall aldri tatt en singel core cpu. Om du velger en opteron eller en vanlig X2 er egentlig det samme, siden de klokker like bra begge to. Så jeg ville valgt enten X2 3800+ eller opty'n som du har linket til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ellers ville det lureste være å spare til s775.

7770110[/snapback]

Hvis han først skal spare rundt 5.000 kr* så ser jeg ikke noe vits i å sikte seg inn på LGA775. Det kan godt hende K8L på sokkel AM2 eller AM2+ er det beste valget i den prisklassen innen den tid.

 

Men som en billig løsning for 6-12 måneder fremover så vil klart en sokkel 939 dobbeltkjerne være det som gir mest for pengene. f.eks X2 3800+ til 1263 kr, 4200+ til 1650kr. Dersom det skal overklokkes kan Opteron 165, 170 eller 175 være gode valg.

 

* CPU: ca 2500kr (E6600 siden det er den modellen og oppover der LGA775 gir mest for pengene, og mest for pengene er vel et viktig poeng her) Hovedkort: ca 1000kr, 2GB DDR2-ram: ca 1500kr.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg en Opteron 170, merker forskjell fra min gamle 3700+. Har overclocket den til 2,7Ghz hvor jeg kjører stabilt. Men lurer litt på om 55-60C ved full load er veldig mye for en opteron 170?

7846831[/snapback]

 

De skal normalt sett tåle det, men er ltit i meste laget egentlig. Stock kjøler? Hvor mye volt gir du den?

7847585[/snapback]

 

Kjører med en Northq Giant UFO cobber vifte, det skal jo være noe av det beste innen lufkjøling til cpu. Derfor jeg synes det er litt rart at tempen er såpass høy.

 

Gir den 1,47V. Er jo ikke så sinnsykt mye det...

Lenke til kommentar
Kjører med en Northq Giant UFO cobber vifte, det skal jo være noe av det beste innen lufkjøling til cpu. Derfor jeg synes det er litt rart at tempen er såpass høy.

 

Gir den 1,47V. Er jo ikke så sinnsykt mye det...

7850808[/snapback]

 

Det er også andre faktorer som spiller inn, som for eksempel hvor mye kjølepasta du påfører, luftflyten ellers i kabinettet samt støv i vifter, eller hvor varmt det er i rommet pc'n står i.

Lenke til kommentar
Gir den 1,47V. Er jo ikke så sinnsykt mye det...

 

Jeg har selv en Opt.170 (ccbbe) og for 2700mhz trenger jeg kun standard vcore (1.35v)

Prøv å sett ned vcore litt ... +0.12v utgjør endel ekstra for core temperatur v/load.

 

Alt videre enn 2.7ghz og opptil 3.0ghz må jeg uppe vcore til 1.45 - 1.55 v alt ettersom hvor jeg skal ha den.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Luftflyten er ikke helt perfekt i kabinettet, men har tatt av ene sidedekselet, så det skulle være nok luft. Har prøvd å sette vcore lavere, men maskina ble ikke helt stabil da. Taklet ikke å kjøre prime95 noe særlig lenge da.

 

Får teste å sette på cpu vifta en gang til osv. Kan hende det er litt dårlig kontakt med cpu'en eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...