Gå til innhold

Raskeste HDD med en plate, hvilken?


Anbefalte innlegg

Som dere kan se i topic, leter jeg etter en rask HDD med 1 stk plate. Jeg ønsker raskest mulig respons og hastighet for en OS disk jeg skal sette opp. Om dette er en disk om ikke er stor, gjør ikke dette noe.

 

Kriteriene er at den er stillegående, Samsung kanskje og yter bra.

 

SATA selvfølgelig, med mest mulig cache og rotasjon.

 

Bare for å ha det sagt, jeg er lydfreak, så WD Raptor kommer jeg ikke til å vurdere. Noe av grunnen for dette er prisen pr MB.

 

Takk for svar! :thumbup:

 

PS. Det er mulig jeg skal kjøre RAID for mitt OS, så fint om diskene har godt rykte for seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle til å si at Raptor 74GB med 16MB cache er den eneste som oppfyller kravet ditt, helt til jeg leste at den var uaktuell. Da må du fire på noen av kravene for å komme i mål. For å få én plate så topper maksimal kapasitet ut på 160GB.

 

Selv om du sier du er lydfreak så regner jeg med at du utelukker de mest stillegående diskene: 2,5" med 5400rpm.

 

Når du tar bort WD Raptor så er maksimal rotasjon 7200rpm på SATA.

 

Hvis du vil ha mest mulig cache så må du opp til Hitachis 1TB disk med 32MB cache. Men da blir vel prisen og antall plater galt igjen.

 

Jeg kunne kanskje anbefalt Hitachi T7K160 med en plate men da blir cachen 8MB og det er vel for lite?

 

Vel, jeg vet ikke hva jeg skal anbefale. Du har rett og slett for mange krav. Fir litt på noen av kravene så kanskje vi kommer i mål med en anbefaling.

Lenke til kommentar
Jeg skulle til å si at Raptor 74GB med 16MB cache er den eneste som oppfyller kravet ditt, helt til jeg leste at den var uaktuell. Da må du fire på noen av kravene for å komme i mål. For å få én plate så topper maksimal kapasitet ut på 160GB.

 

Selv om du sier du er lydfreak så regner jeg med at du utelukker de mest stillegående diskene: 2,5" med 5400rpm.

 

Når du tar bort WD Raptor så er maksimal rotasjon 7200rpm på SATA.

 

Hvis du vil ha mest mulig cache så må du opp til Hitachis 1TB disk med 32MB cache. Men da blir vel prisen og antall plater galt igjen.

 

Jeg kunne kanskje anbefalt Hitachi T7K160 med en plate men da blir cachen 8MB og det er vel for lite?

 

Vel, jeg vet ikke hva jeg skal anbefale. Du har rett og slett for mange krav. Fir litt på noen av kravene så kanskje vi kommer i mål med en anbefaling.

7763882[/snapback]

 

Her var det mange gode svar.

 

Joda, 2,5" er uaktuelt. Da forsvinner ytelsen i så stort momang at jeg ikke har vurdert det engang.

 

Noen av kravene kan fires på. Poenget med 1 lags plate diske, er jo å få maks ytelse og at den skal ha færrest plater å søke igjennom. Grunnen til at jeg ikke tenker på raptor er støy og pris. Hadde den vært mer lydløs, skulle jeg ha satt alt jeg hadde på to sånne i raid.

 

Samsung T166 160GB disken har jeg titta på. Kjipt å miste 8MB cache. Disken skal som sagt ha programmer og OS installert. Jeg er ingen gamer, bare opptatt av generell ytelse.

 

OK:

Da firer jeg litt på kravene mine og har som krav at jeg skal ha en stillegående disk, helst en plate, men inget must og velegnet for RAID.

 

Når jeg ressonerer for meg selv, kommer jeg fort frem til Samsung T166 320GB 16MB cache. Men så er jo WD Raptor i RAID fantastisk morsomt også da...

 

Og disse kan gjøres temmelig stille ved å henge de opp i o-ringer og kanskje pakke de inn i lydisolerende materiale.

 

Du som mener at dette er et "ole brumm" innlegg, kan jeg forsåvidt være litt enig i, men vil vi ikke alle ha i pose og sekk?

 

Takk for alle svar, og flere mottas med glede :thumbup:

Lenke til kommentar
Diskene bør man aldri "pakke" inn, når det blir virkelig hett om sommeren så fyker diskene først. Som Simen1 sier så er en raptor eller denne aktuelt, kanskje..

http://www.psdata.no/ps.asp?it=129905&mlevel=060400

7765528[/snapback]

 

Jeg ser dere er flinke til å anbefale Hitachi diskene. Personelig er jeg litt skeptisk til de, føler at Samsung kanskje er et bedre valg. Men det er ingen påstand, bare noe jeg tror. Og når det gjelder WD Raptor, så er jo disse SATA150 og ikke SATA300. Det er jo litt dumt. To SATA300 Samsung T16 320GB disker i RAID0 vil allikevel gi meg en temmelig god ytelse kontra en singel WD Raptor. Men da må jeg ha to plater i stedenfor 1. Det skal jeg nok klare å leve med. Ønsker bare ikke en disk som er så stor at jeg vil slite med hastigheten på den fordi den fylles opp så kraftig.

 

Jeg har gått over til Vista, og dette OS'et krever jo sitt på lagringsfronten. De personlige mappene kan jeg peke til andre disker for, så det er ikke så farlig om jeg ikke har plass til alt på OS disken min. Jeg ønsker å ha et så rent miljø på denne disken som overhode mulig.

 

OS og programmer vil ligge her, og da er det jo litt dumt å ha 680GB lagringskapasitet tilgjengelig kun for OS... Føles litt overkill ut. Eller hva mener dere?

Lenke til kommentar
Diskene bør man aldri "pakke" inn, når det blir virkelig hett om sommeren så fyker diskene først. Som Simen1 sier så er en raptor eller denne aktuelt, kanskje..

http://www.psdata.no/ps.asp?it=129905&mlevel=060400

7765528[/snapback]

 

Jeg ser dere er flinke til å anbefale Hitachi diskene. Personelig er jeg litt skeptisk til de, føler at Samsung kanskje er et bedre valg. Men det er ingen påstand, bare noe jeg tror. Og når det gjelder WD Raptor, så er jo disse SATA150 og ikke SATA300. Det er jo litt dumt. To SATA300 Samsung T16 320GB disker i RAID0 vil allikevel gi meg en temmelig god ytelse kontra en singel WD Raptor. Men da må jeg ha to plater i stedenfor 1. Det skal jeg nok klare å leve med. Ønsker bare ikke en disk som er så stor at jeg vil slite med hastigheten på den fordi den fylles opp så kraftig.

 

Jeg har gått over til Vista, og dette OS'et krever jo sitt på lagringsfronten. De personlige mappene kan jeg peke til andre disker for, så det er ikke så farlig om jeg ikke har plass til alt på OS disken min. Jeg ønsker å ha et så rent miljø på denne disken som overhode mulig.

 

OS og programmer vil ligge her, og da er det jo litt dumt å ha 680GB lagringskapasitet tilgjengelig kun for OS... Føles litt overkill ut. Eller hva mener dere?

7766389[/snapback]

 

Du kan jo bare se bort fra den forige posten min, for den disken har 2 plater. Det har forøvrig fint lite å si om disken er SATA150 eller SATA300, for overføringen fra platene til CACHE og omvendt er svært begrenset. 85MB/s for Raptor 150GB. Det vil uanset bli flaskehalsen.

 

Når det gjelder raske stille disker, går du for Samsung, helt lydløse. Eller Seagate 7200.10, ikke 100% lydløse, men nesten.

Lenke til kommentar
RAID0 er uansett veldig dumt å bruke til noe du ikke vil miste, men du vet vel alt om risikoene.

 

Heng opp en Raptor i oringer med kjøling, den blir stille.

7766411[/snapback]

 

Med det HK han har, (ASUS P5B Deluxe) (Intel matrix raid), kan han sette to store disker i Raid0, men bare benytte f.eks 10GB av hver disk, for OS og spill som trenger mye overføringshastghet. Resten kan settes i Raid 1 eller 5, alt etter hvor mange disker. På denne måten blir bare de beste delene av diskene brukt til OS (ytterste del av platene), med høy overføringshasighet, og lave accesstider.

Endret av peiper
Lenke til kommentar
RAID0 er uansett veldig dumt å bruke til noe du ikke vil miste, men du vet vel alt om risikoene.

 

Heng opp en Raptor i oringer med kjøling, den blir stille.

7766411[/snapback]

 

Med det HK han har, (ASUS P5B Deluxe) (Intel matrix raid), kan han sette to store disker i Raid0, men bare benytte f.eks 10GB av hver disk, for OS og spill som trenger mye overføringshastghet. Resten kan settes i Raid 1 eller 5, alt etter hvor mange disker. På denne måten blir bare de beste delene av diskene brukt til OS (ytterste del av platene), med høy overføringshasighet, og lave accesstider.

7766433[/snapback]

 

Peiper:

Per i dag har jeg 1 stk Seagate 7200.8 og 1 stk 7200.10 disk. Så langt jeg kan høre, er ikke disse i nærheten av å være stillegående. Fakta er at de vibrerer og har ikke implementert samme teknologi for å være stillegående som stort sett de andre produsentene har. Jeg husker ikke her og nå hva det heter, et eller annet på A... Shit the same, Seagate vil jeg bort i fra. Eneste grunnen til at jeg har kjøpt de er garantien som medfølger.

 

Og joda, jeg har lurt på å sette en raptor som OS disk, men frykten for at den bråker mer enn jeg klarer, er stor. Og jeg må bygge meg et oppheng nederst i Lian Li kabinettet mitt før jeg kan henge diskene mine der med o-ringer. Litt liten plass, men alt er mulig i Lian Li :p

 

Hvis jeg skal ha RAID0, bare en tanke forøvrig, så er jo poenget med å ha en liten disk å begrense mulighetene for noe jeg ikke vil miste. Bilder og dokumenter er det alltid backup av. Musikk/film etc er jo på lagringsdiskene anyway.

 

Jeg ser at det er kommet en ny variant av WD raptor 74GB. Hva med NCQ? Ser at mange av teknologiene som ikke er med f.eks Samsung diskene er på plass. Hvorfor har ingen av Raptor diskene dette? Finner det litt merkelig..

 

Takk for flotte og bra svar her!

 

EDIT:

Til dere som lurer på hva jeg mener med å pakke inn diskene, så snakker jeg da om en HDD kjøler av typen ekstrem. Disse er av tykk feit alu og veier 1kg stykke. Problemet er at de er så store og vanskelig å plassere om du ikke vil bruke 1 stk 5,25" brønn.

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Seagate ser ut til å være noe variable. Jeg har bygd flere PC'er med 7200.10 disker, noen av dem har knitret litt under skriving/lesing, men ingen har vibrert. Andre igjen har vært helt stille. Ikke så støysvake som samsung diskene med andre ord. WD diskene vibrerer litt, noe som kan fikses med O-ringer. De knitrer litt også, og det får du ikke gjort noe med. Men hastigheten til Raptor diskene er det bare SCSI disker som kan hamle opp med.

 

Når lyd er så viktig for deg som du gir inntrykk av, så sitter vi egentlig igjen med Samsung som eneste reelle alternativ. Se på TOMS HDD tester. 400GB og 500GB diskene gjør det best.

 

I Maxreadtesten kommer Samsung svært så godt ut.

Endret av peiper
Lenke til kommentar
Seagate ser ut til å være noe variable. Jeg har bygd flere PC'er med 7200.10 disker, noen  av dem har knitret litt under skriving/lesing, men ingen har vibrert. Andre igjen har vært helt stille. Ikke så støysvake som samsung diskene med andre ord. WD diskene vibrerer litt, noe som kan fikses med O-ringer. De knitrer litt også, og det får du ikke gjort noe med. Men hastigheten til Raptor diskene er det bare SCSI disker som kan hamle opp med.

 

Når lyd er så viktig for deg som du gir inntrykk av, så sitter vi egentlig igjen med Samsung som eneste reelle alternativ. Se på TOMS HDD tester. 400GB og 500GB diskene gjør det best.

 

I Maxreadtesten kommer Samsung svært så godt ut.

7767361[/snapback]

 

Kikka litt på den der. Og Samsung diskene gjør det slettes ikke dårlig. Men nå ser jeg at Raptor diskene er overlegne i de fleste tilfeller. Tenker da på 74GB utgaven med 16mb cache. Den har også 1 stk plate, så vidt jeg har kunne lest meg til. Men igjen.. Pris og støy. O-ringer her er en selvfølge.

Lenke til kommentar
Når det gjelder raske stille disker, går du for Samsung, helt lydløse. Eller Seagate 7200.10, ikke 100% lydløse, men nesten.

7766408[/snapback]

 

Samsung disker er da ikke lydløse: jeg bygget nettopp en maskin med en sånn for en jeg kjenner, og den knatrer ganske mye når den jobber. Jeg er mye mer fornøyd med Seagate diskene jeg har ( bl.a. en gammel 7200.7 80GB som har en plate, og man fremdeles får kjøpt ) da lyden når de jobber er mye mer dempet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...