Gå til innhold

hører en forskjell på mp3 på lydkort


Anbefalte innlegg

Vurderte TErratec jeg også! Men er fornøyd nok med Audigy2.

Beste måten å finne foskjellen på PC lydkort er å plugge et sett bra høreklokker i lineouten. Da hører man støy med en gang, det var slik jeg fant den stooore forskjellen mellom LIve! value og Audigy1. Men med audigy2 fikk jeg bakoversveis fra første Hz :grin:

Siden alle dere 1337-audio-folk mener det er en viss skadefryd som henger over meg nå, kan dere fortelle meg hvordan man ved hjelp av tall viser at et lydkort er bedre enn et annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg bruker et delta1010 lydkort med aktive yamaha høytalere i et hobbystudio her pris ca 10k for kortet og 5k for høytalere, men alikevell relativt billig utstyr samenliggnet med et profft studio. Har tested det meste av lydkort der ute etterhvert, og denne diskusjonen er meg litt merkelig.

 

for det første.. hva er bra lyd?

presis gjengivelse av det orginale lydmaterialet skulle man tro. noe man uansett ikke oppnår, og kanskje kun nærmer seg om man investerer i no svindyre høytalere beregned til studio.

 

uten sjikkeli høytaleranlegg spiller det ganske så liten rolle hvilket lydkort man bruker.

blir som å ha en Ferrari med trillebår-hjul.. eller no sånnt :smile:

jeg har aldri hørt forskjell av betydning på disse billigkorta.. for det er det audigy2 til og med er samenlignet med proffe kort.

skaff deg et kort som infrir de spesifikasjonene du trenger og legg heller penger i sjikkeli høytalere.. det har du mye mere igjen for.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 01:36, skrev HeRbie:

Vurderte TErratec jeg også! Men er fornøyd nok med Audigy2.

Beste måten å finne foskjellen på PC lydkort er å plugge et sett bra høreklokker i lineouten. Da hører man støy med en gang, det var slik jeg fant den stooore forskjellen mellom LIve! value og Audigy1. Men med audigy2 fikk jeg bakoversveis fra første Hz
:grin:
Siden alle dere 1337-audio-folk mener det er en viss skadefryd som henger over meg nå, kan dere fortelle meg hvordan man ved hjelp av tall viser at et lydkort er bedre enn et annet?


 

Forsåvidt det du sa selv. SNR (Signal-to-Noise-Ratio) er et fint tall å sammenligne to lydkort med. Skalaen går fra 0 dB (bare støy) til -96 dB (ingen støy) for 16-bits digital utstyr. Live!-kortet har et SNR-tall på ca -60 dB som jeg vil klasifisere som direkte dårlig. Audigy-kortet er noe bedre og ligger rundt -70 dB til -80 dB. Mitt eget kort ligger på -92,1 dB og dette er merkbare forskjeller, spør du meg.

 

Utenom det har vi tall som frekvensresponsen, dynamisk rekkevidde (som forsåvidt er like viktig som SNR, hvis ikke viktigere), THD, IMD og "Stereo Crosstalk".

 

Hvis du gav meg valget mellom to kort, det ene med SNR på -50 dB og det andre med SNR på -90 dB, hadde jeg ikke vært i tvil på hva jeg hadde valgt...

Lenke til kommentar

Vel, har et Audigy2 kort sjøl og det dukka opp et problem. Får CRC-feil under overføring til f.eks iPOD og andre disker med firewire-grensesnitt. Bruker et eget 1394-kort til dette. Kjenner også noen andre som sliter med samme problemet, ta det litt i betraktning dersom firewire-porten er viktig for deg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 10:38, skrev HeRbie:

Moskus:

Alle nye lydkort man får tak i i dag har rundt 100 SNR, så den ratioen er ikke så veldig vits i å se på.


 

Nei HeRbie, det er meget stor forskjell på SNR (Lyd-til-Støy-forholdet) på lydkort. Det viktigste du bør huske på når det gjelder lydfakta er at 3dB ("desibel") tilsvarer en dobling av nivået (på lydstyrken/støyen). Da forstår du sikkert hvor viktig SNR er som kvalitetsmål på lyd-utstyr. Det samme gjelder frekvens-responsen (hvor nøyaktig lyden blir gjengitt) og dynamikken. Dette måles også i dB.

 

[ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-12-04 13:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 10:38, skrev HeRbie:

Moskus:

Alle nye lydkort man får tak i i dag har rundt 100 SNR, så den ratioen er ikke så veldig vits i å se på.


Hvor i all verden fikk du det fra?!? 100 i SNR er ikke mulig for 16-bits kort. Og ved 24 bit er det bare dyrere kort som kommer over 100. SB Audigy har en SNR på ca -96 dB ved 24 bit. Dette er jo ikke bra i det hele tatt! For 24-bits kort ligger grensen mellom 0 dB og -144 dB.

 

Talleksempel (for regning i 16-bit): Maks verdi et lydkort kan gi ut er i binært tallsystem 1111 1111 1111 1111. Minimum er 0000 0000 0000 0001. Hvis du bare har støy fra kortet er dB-uttrykket dBSL = 20*log(1111111111111111/1111111111111111) = 0 dB. Hvis man ikke har støy i det hele tatt er dB-uttrykket dBSL = 20*log(000000000000001/1111111111111111) = -96 dB. Og selvfølgelig for vanlige kalkulatorer må man regne om til 10-tallssystemet før man taster inn. 1111111111111111 (totall)= 65536 (titall). Ergo: Jo nærmere -96 dB SNR er (-144 dB for 24-bit), jo bedre er det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 13:02, skrev rondespiret:

Det viktigste du bør huske på når det gjelder lydfakta er at 3dB ("desibel") tilsvarer en
dobling av nivået
(på lydstyrken/støyen). Da forstår du sikkert hvor viktig SNR er som kvalitetsmål på lyd-utstyr. Det samme gjelder frekvens-responsen (hvor nøyaktig lyden blir gjengitt) og dynamikken. Dette måles også i dB.


Det er riktig, men man må huske at 3 dB er dobling av den fysiske styrken/støyen og ca 10 dB oppleves som en dobbling...

 

[ Denne Melding var redigert av: moskus på 2002-12-04 13:46 ]

Lenke til kommentar

Sitter og ler litt av de forskjellige postene her...

Som sagt er hva som er god lyd ganske så individuelt. Har et Live!kort (1024-serien) selv, og er ganske så fornøyd med det. Jeg ser ikke bort ifra at Audigy 2 er adskillig bedre enn Audigy og Live!.

At noen hører forskjell på disse kortene er jo egentlig ikke noe å forklare. Lydprosessoren til Audigy 2 er jo videreutviklet fra Audigy, og det skulle da være ganske så selvsagt at også lydkvaliteten ble bedre. I tillegg er oppsettet på disse kortene forskjellig, organisering av forskjellige kretser osv er gjort om, og det hele bidrar til at lydkvaliteten stiger, ettersom ting som kanskje forstyrret en krets i Audigy, har blitt lagt et annet sted hvor det ikke har like stor innvirkning mer.

 

Noen vil vel kanskje le seg i hjel hvis jeg forteller om hvor mye bedre lyden i anlegget mitt ble etter jeg kjøpte meg nye lydkabler. Vel, de kan få lov til det, for jeg oppdaget faktisk forskjell. Jeg skiftet fra standard kobberledninger til nye skjermede kobber/sølv-kabler, og lyden ble adskillig klarere, bassen ble strammere og diskanten virket mindre skingrende enn før.

 

Et tips: for å virkelig høre forskjellene, så koble til med det du lurer på om er bedre, og så bytt til bake igjen etterpå. Det er da du hører forskjellene best.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 13:45, skrev moskus:

Det er riktig, men man må huske at 3 dB er dobling av den fysiske styrken/støyen og ca 10 dB
oppleves
som en dobbling...


 

:smile: Nå må ikke du blande inn den SUBJEKTIVE oppfattingen av lyd, da forvirrer du bare dem som ikke er så godt inne i lyd-terminologi. Det er selvsagt praktisk forskjell på spranget mellom 120-123dB og 60-63dB, men det er en annen diskusjon. For dem som ikke er inne i lyd-terminologi holder det å vite at en økning på 3dB er en dobling av nivået, og at jo bedre SNR, jo mindre støy i praksis.

 

[ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-12-04 16:45 ]

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg mener at påstandene om at det ikke går an å høre forskjell på MP3/SB Audigy/ og CD er bare tull. Man trenger ikke å ha et trenet øre for å høre forskjellen. Det er langt dårligere lyd i PC'en, selv om man spiller av rene .wav- filer.

 

Poenget er at man må ha litt kvalitet på forsterker/ høyttalere. På billige høyttalere blir det mindre forskjell.

Lenke til kommentar

Hei, LarsC.

 

Hva er det svakeste lydnivået du kan oppfatte?

 

mitt audiogram ser slik ut:

 

Høyre øre: 125Hz 250Hz 500Hz 1kHz 2kHz 3kHz 4kHz 6kHz 8kHz

5dB 0dB 0dB 5dB 0dB 0dB 0dB 7dB 0dB

 

Venstre øre: 125Hz 250Hz 500Hz 1kHz 2kHz 3kHz 4kHz 6kHz 8kHz

5dB 0dB 0dB 0dB 0dB 5dB 8dB 5dB 0dB

 

Dette er altså det laveste lydtrykket jeg kan oppfatte ved de forskjellige frekvenser som ble generert.

 

Slå den!

 

Mvh Davidlyd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...