Gå til innhold

hører en forskjell på mp3 på lydkort


Anbefalte innlegg

Hei, trenger å skaffe meg en firewire port og trengte da å kjøpe et Audigy kort for å slå to fluer i en smekk. Men kanskje jeg burde gå for Audigy 2, men blir det noe bedre?

 

Klar over at høyttalere har mye og si og at enkelte kort har støtte for ting og tang i spill, samt dvd surround osv, men blir musikk lyden noe bedre? ved å gå fra Live til Audigy?

 

noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare et høytalersett til 750kr. Det spiller glimrende på innebygd lyd.. Merker ingen forskjell her i forhold til et live-kort. En kamerat har Nforce og kjører lyden ut på en klasse-A forsterker med bra høytallere. Han er pianist med godt gehør og hører ingen forskjell på godt rippede Mp3'er spilt over den innebygde lyden på HK'et og orginalen fra CD på samme annlegget.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 17:58, skrev Simen1:

Jeg har bare et høytalersett til 750kr. Det spiller glimrende på innebygd lyd.. Merker ingen forskjell her i forhold til et live-kort. En kamerat har Nforce og kjører lyden ut på en klasse-A forsterker med bra høytallere. Han er pianist med godt gehør og hører ingen forskjell på godt rippede Mp3'er spilt over den innebygde lyden på HK'et og orginalen fra CD på samme annlegget.


Hehe, beheøver en gehør for å vite hva god lydkvalitet er? Sikkert pga dårlig lydkort på nforce kortet at kameraten din ikke hører noen forskjell mellom mp3 og ukomprimert musikk-cd. Hvis anlegget er bra, kommer svakhetene til mp3 formatet tydelig fram.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 18:22, skrev scirocco:


Hehe, beheøver en gehør for å vite hva god lydkvalitet er? Sikkert pga dårlig lydkort på nforce kortet at kameraten din ikke hører noen forskjell mellom mp3 og ukomprimert musikk-cd. Hvis anlegget er bra, kommer svakhetene til mp3 formatet tydelig fram.


Gehør kommer da godt med og beviser at man ikke er "halvdøv" etter diverse diskotek-turer.

 

At han ikke hører forskjell på MP3 som spilles gjennom PC'n og dermed hovedkortet og det som spilles av fra en god stasjonær CD-spiller direkte tilkoblet forsterkeren beviser jo bare at det innebygde lydkortet ikke forringer lyd-kvaliteten merkbart.

Lenke til kommentar

Gehør trenger ikke nødvendigvis å implisere at personen har perfekt hørsel.

Jeg har "perfekt" hørsel, men har ikke perfekt gehør (naturligvis er det ingen absolutt sammenheng den veien).

En kompis av meg har nedsatt hørsel, men perfekt gehør.

 

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-11-28 20:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 19:36, skrev LarsC:

Quote:


Den 2002-11-28 17:41, skrev HeRbie:

JA!

Live til audigy er ikke så stor forskjell, men Audigy2 er av en annen verden!!


 

Dette må du gjerne utdype.

 

Hva er det å utdype? Ingen hensikt å vise til tall og tull, kortet bare spiller mye klarere, renere og bedre enn 1. og 2. generasjons Live! kort.. (2. generasjon er Audigy)

Jeg merka det med en gang jeg satte på den første låta, selv med mine eldgamle aktive PC-høyttalere hørte jeg det med en gang. Det var som om de fikk nytt liv :smile:

Og i morgen kommer Logitech Z-680 på døra, da skal det bli fart i sakene. Dessuten har begge THX godkjenning om det skal ha noe å si i disse dager..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 21:43, skrev HeRbie:

Quote:


Den 2002-11-28 19:36, skrev LarsC:

Quote:


Den 2002-11-28 17:41, skrev HeRbie:

JA!

Live til audigy er ikke så stor forskjell, men Audigy2 er av en annen verden!!


 

Dette må du gjerne utdype.

 

Hva er det å utdype? Ingen hensikt å vise til tall og tull, kortet bare spiller mye klarere, renere og bedre enn 1. og 2. generasjons Live! kort.. (2. generasjon er Audigy)

Jeg merka det med en gang jeg satte på den første låta, selv med mine eldgamle aktive PC-høyttalere hørte jeg det med en gang. Det var som om de fikk nytt liv :smile:

Og i morgen kommer Logitech Z-680 på døra, da skal det bli fart i sakene. Dessuten har begge THX godkjenning om det skal ha noe å si i disse dager..

Jasså, du hørte forskjell med et par eldgamle høytalere... sikker på at du ikke kom borti noe som heter "volumknappen" som gjorde at det spillte litt høyere så du hørte forskjell.... ? :lol:

 

Tror jeg like mye på som de på HiFi-klubben som sier at noen kobber-kabler leder strøm bedre den ene veien enn den andre..

 

Earth calling, gi oss noen argumenter vi kan tro på!

Lenke til kommentar

Hvis du kobler til et sett med halvgode hifihøyttalere og ekstern forsterker vil jeg definitivt anbefale å investere i et godt lydkort. Hvis du bruker et sett med pc-høyttalere, innen 1000 kroner, kan du bare bruke den innebygde lydkretsen. Jeg har selv noen billige = 750 kr pchøyttalere og de er strengt tatt bare egnet til bakgrunnsmusikk. En ren nødløsning.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 21:52, skrev Simen1:

Quote:


Den 2002-11-28 21:43, skrev HeRbie:

Quote:


Den 2002-11-28 19:36, skrev LarsC:

Quote:


Den 2002-11-28 17:41, skrev HeRbie:

JA!

Live til audigy er ikke så stor forskjell, men Audigy2 er av en annen verden!!


 

Dette må du gjerne utdype.

 

Hva er det å utdype? Ingen hensikt å vise til tall og tull, kortet bare spiller mye klarere, renere og bedre enn 1. og 2. generasjons Live! kort.. (2. generasjon er Audigy)

Jeg merka det med en gang jeg satte på den første låta, selv med mine eldgamle aktive PC-høyttalere hørte jeg det med en gang. Det var som om de fikk nytt liv :smile:

Og i morgen kommer Logitech Z-680 på døra, da skal det bli fart i sakene. Dessuten har begge THX godkjenning om det skal ha noe å si i disse dager..

Jasså, du hørte forskjell med et par eldgamle høytalere... sikker på at du ikke kom borti noe som heter "volumknappen" som gjorde at det spillte litt høyere så du hørte forskjell.... ?
:lol:

 

Tror jeg like mye på som de på HiFi-klubben som sier at noen kobber-kabler leder strøm bedre den ene veien enn den andre..

 

Earth calling, gi oss noen argumenter vi kan tro på!

 

 

Hehe, ja jeg har fått meg mang en latter på hifi-klubben og Oslo hifi-senter!!

Hvis disse gutta har halvparten så god hørsel som de skryter av så synes jeg synd på dem. Tenk på alle de feilene de hører i alle andres anlegg som ikke er perfekte.

Husker en gang da en på hifi-senteret forklarte meg at han hadde brukt en måned på å få subwooferen riktig plassert. Han flytta den centimeter for centimeter. LOL!!

 

Men dette hadde jo ikke så mye å gjøre med spørsmålet. Men mitt svar er at hvis du har en skikkelig surroundforsterker så er nok Audigy2 det beste siden dette kortet har støtte for 7.1 lyd. Ellers tror jeg lydforskjellen mellom Audigy og Audigy2 er marginal.

 

mvh,

Idar

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 17:41, skrev HeRbie:

JA!

Live til audigy er ikke så stor forskjell, men Audigy2 er av en annen verden!! beste lyden jeg har hørt fra PC, uten tvil. (har hatt alle kortene)


 

 

Helt enig :smile: Audigy 2 er det hotteste og den beste lyden som er lagd for "menigmann"'

 

Ja min kamerat som er proff musiker og har jobbet med PC og proffesjonelle lydkort i flere 10år sier att med Audigy 2 så får "vanlige dødelige" proffesjonell lyd på sin PC.

 

Ja han påstår att Audigy 2 er så bra att det tilsvarer ett proffesjonelt lydkort til flere 1000 kr :smile:

 

Dette er ikke bare hans utalelse men en gjengs/vanlig oppfattelse blant proffe lydfreaks,

så ikke hør på "mobbegutta" men stol på hva proffene sier :smile:

Lenke til kommentar

Lurte på det selv for litt siden.

 

Jeg koblet da to lydkort (i samme PC) til forsterkeren, kjørte to winamper med samme sang, samtidig, og switchet frem og tilbake med forsterkeren. Jeg hørte NULL FORSKJELL.

 

Kan egentlig ikke forestille meg at det kan bli noe særlig forskjell heller - akkurat som jeg ikke kan forestille meg at en kabel av gull er så utrolig mye bedre enn en fra clas ohlson.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 23:24, skrev GeeZuZz:

Lurte på det selv for litt siden.


Jeg koblet da to lydkort (i samme PC) til forsterkeren, kjørte to winamper med samme sang, samtidig, og switchet frem og tilbake med forsterkeren. Jeg hørte NULL FORSKJELL.




 

Du kan gjerne si hvilke to lydkort det her dreier seg om? Hvis man ikke hører forskjell på Audigy2 og creative-røkla er du sannsynligvis døv.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 21:43, skrev HeRbie:

Hva er det å utdype?


 

Jeg vil ha en utdypning for hvorfor denne påstanden er sann:

"Live til audigy er ikke så stor forskjell, men Audigy2 er av en annen verden!!"

 

Personlig tror jeg du tøver. Anta at du kobler Live!, Audigy og Audigy2 med S/PDIF for å enklere kunne utlikne nivåforskjeller, til en forsterker. Mener du at du kunne peke ut Audigy2-kortet?

 

Quote:


Ingen hensikt å vise til tall og tull, kortet bare spiller mye klarere, renere og bedre enn 1. og 2. generasjons Live! kort.. (2. generasjon er Audigy)


 

Hvordan kan dette skje, mener du? Er det magi? Voodoo?

 

"Tall og tull". Dette lover godt.

 

Quote:


Jeg merka det med en gang jeg satte på den første låta, selv med mine eldgamle aktive PC-høyttalere hørte jeg det med en gang. Det var som om de fikk nytt liv :smile:


 

At det nye kortet du har betalt, hva, 2000,- for, høres øyeblikkelig bedre ut, kan godt ha med andre innstillinger (typisk volum) eller det faktum at du nettopp hadde betalt masse penger for det å gjøre.

 

Quote:


Og i morgen kommer Logitech Z-680 på døra, da skal det bli fart i sakene. Dessuten har begge THX godkjenning om det skal ha noe å si i disse dager..


 

Det gjør iallefall at produktene er dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...