Gå til innhold

hører en forskjell på mp3 på lydkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tips til deg som lurte på audigy2: hva med å gå i en hardware-butikk (hvis det finnes en i nærheten av der du bor) som har audigy2-kortet, og spør om mulighet for å teste det evt i butikken med noen okay høyttalere.

 

Vet ikke hvor "snille" vanlige webshopper er, men hvis du bestiller et audigy2-kort så kan du jo teste produktet og virkelig se hva du selv synes og hvis du ikke er fornøyd kan du jo bytte det innen 10 dager.

 

Lydkvalitet kan oppfattes individuelt; noen er sensitive på at det er bra kvalitet, andre er "sensitive" på at utstyret koster penger, og noen er fornøyd bare det lager lyd.

 

(Dette er ikke en signatur: Signaturer er unødvendig!)

Lenke til kommentar

LarsC... er det så vanskelig å forstå?

Audigy2 lager bedre lyd enn andre creative kort.

 

men oi! hva har vi her? En påstand! La meg trekke den ut av rompa for deg!

 

"dette kortet kan spille 96,3khz på badet men SN-ratioen er bare 103" og annen unyttig info er det ingen som gidder å høre, hvis man da ikke er wannabe audio kjenner. Dessuten er det bare hype-tall uansett.

Hvis du byr opp til flame-war fordi du har lyst kan du jo ta en tur til offtopic.net eller noe. der er du sikkert velkommen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-29 00:39, skrev HeRbie:

LarsC... er det så vanskelig å forstå?

Audigy2 lager bedre lyd enn andre creative kort.


 

Det er ikke vanskelig å forstå noe som helst. Du påstår bastant at Audigy2 er bedre enn resten av Creative-kortene. Jeg vil at du skal begrunne. Du svarer med tullball og trolling.

 

Og kanskje du bør sette deg litt bedre inn i hva lydkort faktisk gjør. "Lager lyd" er vel, ikke akkurat riktig.

 

Quote:


men oi! hva har vi her? En påstand! La meg trekke den ut av rompa for deg!


 

Jeg synes det er greit at du beviser at du troller.

 

Quote:


"dette kortet kan spille 96,3khz på badet men SN-ratioen er bare 103" og annen unyttig info er det ingen som gidder å høre, hvis man da ikke er wannabe audio kjenner. Dessuten er det bare hype-tall uansett.


 

Se over, + det virker ikke som du vet hva du snakker om.

 

Quote:


Hvis du byr opp til flame-war fordi du har lyst kan du jo ta en tur til offtopic.net eller noe. der er du sikkert velkommen.


 

Tja, nå virker det mer som det er du som er sugen på flame-war. Jeg etterlyser kun en begrunnelse på disse påstandene dine.

 

Siden det tydeligvis skal være forbannet vanskelig, antar jeg at du faktisk ikke har noen begrunnelse, du synes bare Audigy2-kortet ditt høres så mye bedre ut fordi det er nytt og kostet masse penger.

 

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-11-29 00:48 ]

Lenke til kommentar

HeRBie: ...men du må da skjønne at argumentasjon er en fin ting. Hadde du kjøpt en bil av en bruktbilselger bare fordi han sa at den gamle Lada'en "er i en klasse for seg! Den overgår alle nye biler på markedet i dag!". Dermed ser du poenget.

 

For å hjelpe stakkars Grokster må man være litt konstruktiv. Poenget er å veilede og hjelpe, ikke om å gjøre å legge inn flest mulig poster rundt omkring som viser at man er så kul som har testet det og det produktet og har en usaklig mening om alt. Man kan jo ikke tro på hvem som helst her.

Lenke til kommentar

Hmm tror jeg fant et bilde av deg LarsC... din siste post tok kaka

Lonely.jpg

 

 

 

Men folkens, hva slags info skal man liksom BIDRA med her da hvis man ikke kan si at man har testa kortene og syns et eller annet om det? jeg JOBBER jo ikke for creative heller!!!

Jeg kan jo ikke bry meg mindre om hva dere mener om mine argumenter, men når det sies at man må være mer "konstruktiv" osv.. man kan ikke være mer konstruktiv enn å bemerke at AUDIGY2 ER BEDRE ENN AUDIGY!!!!! Ikke at det koster særlig mer heller, larsC. Oi, nevnte jeg at man får med Hitman2 og SOF2? <- et crappy spill btw

 

Den ENESTE måten å finne ut om lyd er bedre eller dårligere er å ha noe annet å sammenlikne med. punktum. Noen beskylte meg for å leke bruktbilselger, desto mer hadde jeg vært det hvis jeg hadde slått i bordet med pisspreik-tall som ingen hadde skjønt uansett.

Hvis noen av dere vil følge synet etter valg av lydkort bryr det meg katta. Jeg velger øra. Dessuten tror jeg denne tråden har overlevd seg selv nå.

 

merkelig verden vi lever i også.. lydkort lager ikke lyd visst, heldigvis minnet Professor Audio meg på det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-29 01:10, skrev HeRbie:

Hmm tror jeg fant et bilde av deg LarsC... din siste post tok kaka


 

At du poster slikt, sier nok mer om deg enn om meg.

Men til opplysning så spiser jeg ikke mat foran pcen, jeg har ingen klær med tall på, jeg bruker ikke briller, jeg har lyst hår, jeg har en BMI på ca 22.8 og jeg leser ikke "mannfolkblad".

 

Quote:


Men folkens, hva slags info skal man liksom BIDRA med her da hvis man ikke kan si at man har testa kortene og syns et eller annet om det?


 

Selvfølgelig skal man kunne fritt gi uttrykk for sine meninger, men det er ikke poenget her i det hele tatt. Innser du det?

 

 

Quote:

man kan ikke være mer konstruktiv enn å bemerke at AUDIGY2 ER BEDRE ENN AUDIGY!!!!!


 

Og jeg spør (når du skriver "Live til audigy er ikke så stor forskjell, men Audigy2 er av en annen verden!!") hvordan?

 

Quote:


Ikke at det koster særlig mer heller, larsC.


 

Det ser du forbannet godt at jeg har bemerket.

 

Quote:


Den ENESTE måten å finne ut om lyd er bedre eller dårligere er å ha noe annet å sammenlikne med.


 

Nja.

 

Quote:


Noen beskylte meg for å leke bruktbilselger, desto mer hadde jeg vært det hvis jeg hadde slått i bordet med pisspreik-tall som ingen hadde skjønt uansett.


 

Det at du kaller faktiske spesifikasjoner for "pisspreik-tall" er ingen god indikasjon.

 

Quote:


merkelig verden vi lever i også.. lydkort lager ikke lyd visst, heldigvis minnet Professor Audio meg på det.


 

Lydkortet kan gi ut signaler til en forsterker/høyttaler på flere måter. Å si at lydkortet "lager lyd" kan være tildels misvisende, f.eks ved digital overføring av en DD-strøm.

 

Og jeg er ikke professor.

 

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-11-29 01:31 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-29 01:40, skrev HeRbie:

Jeg liker måten postene min blir kuttet opp i fine, delikate bruddstykker. Skulle nesten tro det ble brukt mikroskop.


 

Du er underholdende, Herb - fortsett med det. :grin:

Og husk at du har alltid rett. Du kan ikke ta feil saa lenge du ikke begrunner meningene dine, for da mener du egentlig noe annet, hemmelig noe, som du kun avsloerer naar folk anklager deg for aa ta feil.

Arrogante, bedrevitende kranglefanter som dem er. :lol:

 

Min BMI er forresten 22.9, hva er din?

Lenke til kommentar

Ok, siden det ikke finnes noen verdi for kvaliteten på lyd, skal jeg herved introdusere min egen, nyoppfunnede verdi som jeg vil kalle "Royal Favourites: Chocolate Chip Cookies-raten™" Måleenheten er i omfh, etter den kjente lydfors(ter)keren Karl Gustav Omfh. (OM)

 

Ferske tall rett fra ovnen:

LIVE! serien: 4om

AUDIGY: 5om

AUDIGY2: 8om

 

håper disse målingene kan være til hjelp. Desverre kom ingen hercules fortissimo eller terratec kort med i testen.

Lenke til kommentar

omg! Det her er helt utrolig. En så lang diskusjon uten en eneste begrunnelse.

 

Dessuten er det en sak som ikke akkurat har vært nevnt mye her. Hvordan man oppfatter lyd er _veldig_ individuelt. Ta bare f. eks. bass. Noen liker en stiv, rask bass. Andre liker en treig, dyp pass. etc. etc. Listen er uendelig. Alle lydkort farger lyden på ulike måter. Hva man liker best må man finne ut av selv.

 

Hvor mange er det her som syns lp plater farger lyden mye bedre enn cd-plater her? (det hører vel kanskje sammen med alder da) Jeg selv (og jeg vet ganske mange andre) foretrekker lyden av en lp plate da denne farger lyden på en helt spesiell måte. En CD derimot har et "kaldt og følelsesløst lydbilde"....

Lenke til kommentar

Hei!

Nå skal ikke jeg framstille meg selv som en ekspert, men jeg har nå drevet med musikk på pc i 6-7 år. Har hatt godt over 10 forskjellige mer eller mindre proffe lydkort. Min siste anskaffelse er et terratec DMX 6fire 24/96. Har a/b testet dette mot audigy 2 kortet til min bror og må si at det var vanskelig å skille mellom de, men på frekvenser ove 2khz var terratec kortet merkbart bedre. Det koster jo heller ikke så mye mer enn audigy 2 kortet, så jeg ville gått for et slikt. De har de på komplett. Det har også en bra frontmodul.

 

Hvis du noen gang skulle finne på å lage musikk på pcen kan du ihertfall glemme audigy 2 kortet. ASIO driverene er elendige.

 

Kan også legge til at terratec kortet fungerer ypperlig til spill.

 

Nå har ikke jeg undersøkt så nøye, men jeg regner med at creative kortene fortsatt bruker ttl på sine digital utganger, noe som gjør at du kan knekke inngangene på en digital forsterker. Har selv gjort dette. Jeg kjører selv terratec kortet mitt med optisk ut til en marantz sr4000 forsterker for tiden og er meget fornøyd med det. Så hvis du skal ha surround digitalt bør du heller ikke kjøpe audigy 2, med mindre du forsikrer deg om at din surround forsterker har ttl støtte på inngangene.

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg selv (og jeg vet ganske mange andre) foretrekker lyden av en lp plate da denne farger lyden på en helt spesiell måte. En CD derimot har et "kaldt og følelsesløst lydbilde"....



 

Jepp, og jeg personlig vil bytte ut kald og følelsesløs, med mer realistisk og virkelighetsnært :wink:. Men som du sier alle har forskjellige meninger om lyd, sysnes egentlig begge posterene har gode poeng (god skjult blant drittslenginga), alt er subjektiv, så mest mulig objektivitet er å foretrekke (les konkrete tall), men lyd er jo noe av det mest subjektive som fins, og tallene gir ofte ett feil bilde av virkeligheten, det viktigste er åssen det låter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:



Jeg vil ha en utdypning for hvorfor denne påstanden er sann:

"Live til audigy er ikke så stor forskjell, men Audigy2 er av en annen verden!!"


Personlig tror jeg du tøver. Anta at du kobler Live!, Audigy og Audigy2 med S/PDIF for å enklere kunne utlikne nivåforskjeller, til en forsterker. Mener du at du kunne peke ut Audigy2-kortet?



 

 

Det er vel tvilsomt om man vil høre så mye forskjell om man bruker spdif til en forsterker med digital input, da en i praksis hører på forsterkeren. Allikevel kan man nok høre det i dette tilfellet likevel, fordi spesielt Live! har en forferdelig resampling av all lyd til 48khz. Men tankegangen din er feil likevel. Det ville vært som å spørre på "hvilken harddisk låter mp3 best på?"

 

 

Merker at enkelte her har mer behov for å utdype sin skadefryd enn å høre på Herbie utdype hans påstand om Audigy2.

 

 

Sannheten er at en cdspiller til 200kr og en cdspiller til 150 000 har ytterst små tekniske variasjoner. Jeg vil ikke ha noen som helst objektiv grunn til å mene at cdspillern til 150 000 spiller bedre enn den til 200kr.

 

Hvis Herbie synes Audigy2 låter bedre så syns han det, så enkelt er det. Hvis LarsC vil motbevise det og teste selv så er han også fri til det osv osv

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte i sommer et Audiotrak Inca88-lydkort som er beregnet for musikere (det har 8 innganger og 8 utganger), og siden jeg brukte et Audigy-kort, fallt det meg naturlig å A/B-teste kortene.

 

Begge kortene ble brukt til å spille av samme mp3 samtidig på likt volum. Og MIN erfaring var at Inca88 spilte soleklart mye bedre enn Audigy-kortet. Audigy-kortet støyet i tillegg som et lite ******* sammenlignet med Inca-kortet.

 

Tok også å testet forskjellen i kvalitet når det gjaldt opptak, der var forskjellen enda tydeligere, men det er ikke tema her, så vi går ikke inn på debatten.

 

Jeg tok også en blindtest på 4 kamerater som ikke er like audiofil som jeg er. Til og med de klarte å skille de to kortene fra hverandre. Men det betyr heller ikke at DU gjør det.

 

Mitt råd er å kjøpe det "så dyrt du har råd til". Kvaliteten stiger lineært med prisen opp til et visst punkt. Er to kort i samme prisklasse, ville jeg ikke kjøpt et Creative kort. Kjøp et lydkort som ligger i samme prisklasse som høyttalere/forsterker (ikke nødvendigvis i betydningen av hvis du har en forsterker til 7000 kr trenger du et lydkort til 7000kr)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...