Gå til innhold

Hva er fordeler/ulemper med mac?


Anbefalte innlegg

Har en venn som vurderer kjøp av en ny pc. Han skal bruke den til surfing,tekstbehandling,videoredigering og lagre musikk. Han er ikke så datakyndig så han vil ha en enkel maskin med god kraft.

Han har hørt litt om mac og synes det høres spennende ut. Jeg kjenner ikke så mye til mac, men håper dere kan fortelle litt fordeler og ulemper med mac slik at han kan vurdere dette opp i mot behovet.

Har sett på en imac 20 tommer. Jeg ville vel heller brukt pengene på å bygge noe selv, men nå har han helt andre behov enn meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelene klare du nok å finne selv, men noen av ulempene ved kjøp av en iMac 20"

 

1. Fastlåst til skjermen. Du kan koble på en til, men hva med den dagen du har lyst på en 24" som hovedskjerm.

 

2. Ikke så lett å kjøpe nytt hovedkort og prosessor den dagen du vil oppgradere? *kanskje mulig å bytte selve prosessoren nå med intel prosessorene, men det kan du kanskje undersøke?

 

Selv om det på reklamene er helt uten kabler, så blir det fort rotete siden du helt sikkert ikke klarer deg med de usb og firewire kontaktene som er tilgjengelige. Du må nok til med en USB hub i alle fall.

 

Det fancy hvite tastaturet til Mac ser fint ut, men er skrekkelig å skrive samt bruke i forhold til et bra et fra logitech. Når jeg jobba med mac, fikk jeg tak i et gammalt iMac svart tastatur som var mer behagelig en den nye fine hvite plastikken.

 

Spilling er ikke så voldsomt i og med at skjermkortet ikke er det råeste, men de største titlene kommer på Mac også nå så litt er det tross alt mulighet til.

 

Fortsatt relativt dyrt i forhold til en hjemmebygd billig PC, men skal en ha samme stilen ( lianli+ 20" skjerm osv, er ikke forskjellen så innmari stor)

 

Fordelene er jo ett par:

1. sleek og slick OS som er ganske så solid og veldig brukervennlig.

2. iLife for hobbyrposjektene innen multimedia

3. fancy :cool:

4. fancy :cool:

5. iPod passer sammen med maskinen din ;)

 

Siden han skal drive med musikk, får han jo en basipakke med Garageband inkludert med maskinen som han kan starte med.

Lenke til kommentar

Ja der er jeg enig, men han vil ha en pc som ikke krever vedlikehold som defrag, rydding (register) og er enkel i bruk. Han vil ikke plages med inst av drivere og annet mannskit. Og han er villig til å betale for det.

Men kjenner noen til kompabilitet med programmer. Er det slik at man må kjøpe egne prog eller kan man bruke vanlige windowsprog.

"stonescream"- takk for gode fordeler/ulemper.

Lenke til kommentar
Ja der er jeg enig, men han vil ha en pc som ikke krever vedlikehold som defrag, rydding (register) og er enkel i bruk. Han vil ikke plages med inst av drivere og annet mannskit. Og han er villig til å betale for det.

Men kjenner noen til kompabilitet med programmer. Er det slik at man må kjøpe egne prog eller kan man bruke vanlige windowsprog.

"stonescream"- takk for gode fordeler/ulemper.

7754739[/snapback]

Så vidt jeg vet så kan du ikke bruke vanlige Windows programmer i Mac, men du for lastet ned programmer som er beregnet for Mac mange steder på nettet, + at du sikkert for lastet ned en emulator slik at du kan bruke både spill og programmer i Mac i gjennom emulatoren

Lenke til kommentar

Det er det jeg tror blir det største problemet. Kjenner for lite til hvilke prog som finnes, evt om det er gratis programmer. Det er så få som bruker mac at det er vanskelig å finne noen å diskutere programmer. Har sett at det er en del som driver med video/lyd som sverger til mac. Vet ikke hvorfor?

Bare det å vite hvordan prog som finnes og hvor man får tak i dem...

Men de skryter av lite virus o.l.

Lenke til kommentar
Det er det jeg tror blir det største problemet. Kjenner for lite til hvilke prog som finnes, evt om det er gratis programmer. Det er så få som bruker mac at det er vanskelig å finne noen å diskutere programmer. Har sett at det er en del som driver med video/lyd som sverger til mac. Vet ikke hvorfor?

Bare det å vite hvordan prog som finnes og hvor man får tak i dem...

Men de skryter av lite virus o.l.

7754831[/snapback]

Jepp, jeg tror også at Mac tiltrekker seg lite virus.

Jeg tror også at Windows tiltrekker seg veldig mye virus, i værtfall har jeg nå gott over til Linux pga at min Windows er helt klikk.

Lenke til kommentar

ulemper:

- det er dyrt

- du blir mer låst til hardware´n din enn på en pc

- du kan ikke spille spill i like stor grad

 

fordeler:

- stabilt os, aldri noen problemer (med mindre du fucker opp ting radikalt på egenhånd)

- ingen virus

- veldig bra på video/lyd/grafisk

- plug&play for real, ting kjører uten å måtte installere drivere

- stilig

 

programmer finnes til mac også, men du må sannsynligvis laste ned andre programmer enn du ville gjort til en pc. dette betyr ikke nødvendigvis at de fungerer dårligere. de fleste programmer han kommer til å trenge er allerede installert på maskinen når han får den.

 

surfing: safari/opera/firefox

tekstbehandling: microsoft office for mac / neooffice

videoredigering: nybegynnerprogrammer: iMovie, iDVD; viderekommende: Final Cut Express; proffe: Final Cut Pro

musikk: iTunes, selvfølgelig.

programmer forøvrig: MacUpdate og VersionTracker

 

ja, du får litt bedre maskinvare for pengene med en pc, men jeg tror ikke det vil ha noe å si for kompisen din i forhold til den brukervennligheten og stabiliteten han får ved å kjøpe mac.

Lenke til kommentar
Mac er sikkert ett bra produkt, men jeg ville ikke kjøpt noe fra et selskap som nekter å følge norsk lov

(hint: Apple Inc. - iPod - forbrukerkjøpslov).

7755003[/snapback]

det er derfor vi kjører windows, bare siden microsoft er så vennlige å bryte eus monopoldirektiver for oss, er det ikke? om du kjøper i butikk (humac/officeline) er det disse som står for garantien, og du vil ha noen du kan kjefte hodet av dersom noe går galt.

Lenke til kommentar
Glimrende svar. Nå skal jeg sende dette til kompisen min, så får han ta en vurdering. Men det ser ut som om det blir mac på han. Skal bare sjekke litt programmer og mulighet for å skaffe dette. Takker!

7755181[/snapback]

 

Han kommer nok aldri til å angre :D Dessuten har perfomance til nye Core 2 Duo macene blitt helt rå! :thumbup:

Lenke til kommentar
Glimrende svar. Nå skal jeg sende dette til kompisen min, så får han ta en vurdering. Men det ser ut som om det blir mac på han. Skal bare sjekke litt programmer og mulighet for å skaffe dette. Takker!

7755181[/snapback]

 

Han kommer nok aldri til å angre :D Dessuten har perfomance til nye Core 2 Duo macene blitt helt rå! :thumbup:

7755222[/snapback]

 

Den har da ikke noe bedre performance enn en core 2 duo pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...