Gå til innhold

Spm. vedr. Innkalling til Førstegangstjeneste


Lundig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Større idioter enn de som sitter på VPV finner du vel knapt ikke, jeg sitter her med legeattest som jeg har sendt over, rygg skader og kan ikke inn i tjeneste, faktisk ble jeg skadet sist gang jeg var i militæret og det er denne skaden jeg fremdeles sliter med. Jeg har sendt over papirer men de rekker ikke svare meg før jeg skal inn (Til Mandagen) og nekter å prøve å haste saken slik at jeg må kjøre *12 timer* bare for å snakke med en idiot på Madlamoen og forklare at min rygg, den holder ikke , for så å kjøre tilbake, 24timer reise, 2000kr tapt arbeidsfortjeneste bare pga. et helt ræva system. Tro meg om at ikke kommer til å være en bli og hygglig person når jeg møter opp på Madlamoen på mandagen.

Lenke til kommentar
Har ikke utført førstegangstjeneste selv, men kunne jeg valgt om igjen tror jeg at jeg hadde valgt annerledes. Det er sikkert et helvete mens det står på, men det virker som om førstegangstjenesten kan ha være en god og morsom erfaring å ta med seg videre i livet.

Meget riktig det du seier der. Det blir mye og mange røverhistorier ut av det lille året. Kan riktignok bli litt slitsomt om det er for mye prat om det, men dog ... Det er mer en sinnsvakt med ganger praten har komt opp, og holder en god samtale i gang. Vi blir en slik klubb vettu ... kvinnfolk og de som ikke har vært med de sitter altid og furter for de får ikke være med :)

"Nå er det den jævla militærpraten igjenn" - sorry at vi hadde det gøy da :D

 

Har hørt en annen historie, og vet ikke om den er sann, men den kan nok ha sin effekt. Fra det øyeblikket du i det hele tatt har noe som helst å gjøre med førstegangstjenesten, så begynner du å mase om når du får bruke våpen, til alle tider og til hvem som helst. Mas, mas, mas, mas, så skal du se at de raskt tenker seg om igjen.

 

Er en bekjent av meg som visst nok gjorde dette (men ikke med den hensikt å dimme), og han var ikke lenge i tjeneste :p

9100365[/snapback]

Jepp... militæret har overhode ikke sans for skrullinger eller tegn på om du er skrullete. De ønsker heller ikke rambofolk. Men alt kommer sånn an på. Noen befal er veldig sensitive, mens andre er mye roligere. Vi hadde en vi ikke direkte sparka, men omplasserte pga av hans forkjærlighet for våpenfantasier.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Det kommer ikke noe godt ut av millitæret, dessuten synes jeg det meget meget harry, men det er nå bare min mening. . . .men jeg mener fortsatt jeg har et godt poeng.

9096501[/snapback]

 

Jeg er takknemlig for de redningsoperasjonene jeg fikk være med på med KNM Narvik. Vi reddet liv. Så jo, det kan komme noe godt ut av militæret. For de som tror forsvaret handler kun om forsvar, så gjerne få litt mer innsikt i hva forsvarets oppgaver faktisk er, spesielt i fredstid. Det handler om mer enn å forhindre at Ivan kommer rullende med tanksene sine, et scenario som er helt og holdent usannsynlig.

 

Større idioter enn de som sitter på VPV finner du vel knapt ikke, jeg sitter her med legeattest som jeg har sendt over, rygg skader og kan ikke inn i tjeneste, faktisk ble jeg skadet sist gang jeg var i militæret og det er denne skaden jeg fremdeles sliter med. Jeg har sendt over papirer men de rekker ikke svare meg før jeg skal inn (Til Mandagen) og nekter å prøve å haste saken slik at jeg må kjøre *12 timer* bare for å snakke med en idiot på Madlamoen og forklare at min rygg, den holder ikke , for så å kjøre tilbake, 24timer reise, 2000kr tapt arbeidsfortjeneste bare pga. et helt ræva system. Tro meg om at ikke kommer til å være en bli og hygglig person når jeg møter opp på Madlamoen på mandagen.

9101489[/snapback]

 

Når tok du først kontakt? Du får jo inkallelse i god tid, normalt sett. Hvor lang tid har de hatt på å behandle saken?

Lenke til kommentar
Jeg er takknemlig for de redningsoperasjonene jeg fikk være med på med KNM Narvik. Vi reddet liv. Så jo, det kan komme noe godt ut av militæret. For de som tror forsvaret handler kun om forsvar, så gjerne få litt mer innsikt i hva forsvarets oppgaver faktisk er, spesielt i fredstid. Det handler om mer enn å forhindre at Ivan kommer rullende med tanksene sine, et scenario som er helt og holdent usannsynlig.

Men du må jo skjønne det at førstegangstjenesten er for å introdusere det sivile folk for militæret. Øve de opp til stridskamper hvis det skulle bryte ut krig i landet. Du var jo i marinen, da snakker vi om de utdypende grenene fra førstegangstjenesten. Det er mange som fortsetter sin "karriere" som soldat i militæret og blir med i de forskjellige spesialgruppene som militæret kan tilby.

 

Men point is: Førstegangstjeneste er mer for å lære de sivile til å bli stridsdyktig ved eventuell krig.

Lenke til kommentar
Men du må jo skjønne det at førstegangstjenesten er for å introdusere det sivile folk for militæret. Øve de opp til stridskamper hvis det skulle bryte ut krig i landet. Du var jo i marinen, da snakker vi om de utdypende grenene fra førstegangstjenesten. Det er mange som fortsetter sin "karriere" som soldat i militæret og blir med i de forskjellige spesialgruppene som militæret kan tilby.

 

Men point is: Førstegangstjeneste er mer for å lære de sivile til å bli stridsdyktig ved eventuell krig.

9104640[/snapback]

 

Rekruttskolen fokuserer på å gjøre folk kjent med våpen, kommandolinje og grunnleggende militær strategi. Men forsvaret og førstegangstjenesten etter det handler om så langt mer enn stridsdyktighet siden forsvarets oppgaver består av mer enn å krige. Langt mer. Krigssituasjon er det forsvaret jobber med å ikke komme i.

 

Etter rekrutten (på ca 8-10 uker, er muligens lengre i Hæren) havner man i det du omtaler som "udtypende grenene/spesialgruppene". Dette er ikke noe man kommer i etter endt førstegangstjeneste, men hvor man er i det meste av tjenesten :)

 

Eksempelvis kan man havne som operatør om bord i fartøy, instruktør ved land, i vakttjenesten, IT stilling, brannvesenet, Posten, på "kjøkkenet" osv. Uendelig med muligheter.

Lenke til kommentar
Men du må jo skjønne det at førstegangstjenesten er for å introdusere det sivile folk for militæret. Øve de opp til stridskamper hvis det skulle bryte ut krig i landet. Du var jo i marinen, da snakker vi om de utdypende grenene fra førstegangstjenesten. Det er mange som fortsetter sin "karriere" som soldat i militæret og blir med i de forskjellige spesialgruppene som militæret kan tilby.

 

Men point is: Førstegangstjeneste er mer for å lære de sivile til å bli stridsdyktig ved eventuell krig.

9104640[/snapback]

 

Rekruttskolen fokuserer på å gjøre folk kjent med våpen, kommandolinje og grunnleggende militær strategi. Men forsvaret og førstegangstjenesten etter det handler om så langt mer enn stridsdyktighet siden forsvarets oppgaver består av mer enn å krige. Langt mer. Krigssituasjon er det forsvaret jobber med å ikke komme i.

 

Etter rekrutten (på ca 8-10 uker, er muligens lengre i Hæren) havner man i det du omtaler som "udtypende grenene/spesialgruppene". Dette er ikke noe man kommer i etter endt førstegangstjeneste, men hvor man er i det meste av tjenesten :)

 

Eksempelvis kan man havne som operatør om bord i fartøy, instruktør ved land, i vakttjenesten, IT stilling, brannvesenet, Posten, på "kjøkkenet" osv. Uendelig med muligheter.

9104797[/snapback]

 

Ja jeg skjønner, eksempel ble jeg spurt om hvor jeg har lyst å tjene. Freks saniteten, eller andre "områder" ;). Men noe av treningen er jo fordi at førstegangstjenere skal kunne gripe til våpen dersom noe skulle skje i landet? Er det ikke sånn det fungerer, er nu sånn jeg har forstått det. Sikkert helt feil :blush:

 

Så har vi jo også Heimevernet da, som er beredt ved eventuelle katastrofer eller noe sånnt i landet. Som da flommen herjet på sørlandet, va jo mange fra (HV?) der.

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

Våpen må man kunne lære seg å bruke ja. Ingen nåde der. Og om vi skulle havne i en skarp situasjon, det være seg "konvensjonell krig" eller terrorangrep (som er mer realisitisk i dagens trusselbilde) så skal vi ha et fungerende apparat ja.

 

Men for min egen del var det lite stress. Jeg regner meg selv som pasifist og jeg må si jeg savner militæret allerede og det er ikke mer enn 20 dager siden min siste arbeidsdag der :wee:

 

Det handler mye om hvor man havner og hvilken oppgaver man får. Å gå rundt i buskene og traske og leke krig mot en usynlig fiende ville overhodet ikke tiltalt meg. Leke krig til sjøss var heller ikke noe som var særlig givende, men det skjer alltid noe som gjør at vi må trå til for å hjelpe, da spesielt når det kommer til havsnød og ulykker. Da er marinen god å ha, siden kompetansen innen krigføring også er gull verdt når det gjelder å finne savnede til sjøss eller hjelpe fartøy som eksempelvis får motorhavari.

 

Og så er det jo greit om tilstedeværelsen kan forhindre tjuvfiske og andre ulovligheter. Og forhindre at en eller annen ekstremistisk gruppe blåser en tanker eller oljeplattform til himmels.

Lenke til kommentar

Ja jeg vet at Militæret er jo til for å beskytte det sivile og tjene (Norge). Er selv jeger så å skyte har jeg absolutt ingenting imot :). Men det er den greia med å reise så langt for å avtjene 6 måneder med militær tjeneste. Jeg som bor helt i Øst-Finnmark må reise til Sør-Trøndelag for å møte opp på rekrutten, for så å bli sendt ut gud vet. Men også det at jeg går glipp av skole.

 

Jeg kunne jo utsatt militæret til senere, men da er det bedre å bli "ferdig" med militæret en å måtte ha det i bakhodet hele tiden.

Lenke til kommentar

Det har sine ulemper, så absolutt. Men om det nå er slik at du må inn så fokuser på fordelene. Erfaringene og mulighetene, blant annet.

 

Jeg er selv ingen tilhenger av obligatorisk verneplikt og jeg har hatt ansvar for mange i førstegangstjenesten som helst ville vært et annet sted. Men det er også artig å se hvordan mange får et fint inntrykk og endrer meningen etter et år inne. Noen av "nekterne" har til og med endt opp med å søke verving.

 

Desverre verdsettes ikke de som er i førstegangstjenesten godt nok. Spesielt de som er ute til sjøss eller ute i felten i lengre perioder. Både med tanke på lønn og med tanke på behandling av enkelte offiserer.

 

Minnes spesielt en måned hvor vi deltok i et søk etter en savnet. En av mine menige sto på bro på frivaktene sin for å speide og det ble oppdaget tilfeldig. Utrolig dyktig kar, smart som få. Pliktoppfyllende og la ned en innsats jeg bare kunne drømme om. Her sto han altså på broen og speidet, selv om det strengt talt ikke var nødvendig og når man jobber 6 timer på, 6 timer av så trenger man også søvn. Men han gjorde det nå av sine egne grunner.

 

Den måneden fikk jeg over 40.000 utbetalt. Den nevnte menige fikk litt over 3 000. Vi gjør stort sett samme jobben, jeg har mer ansvar og kompetanse men ikke noe som forsvarer nesten 40 000 i forskjell utbetalt lønn. Og jeg hadde stort sett de samme godene som de menige har.

 

Det er blodig urettferdig og store mengder av de vervede er fryktelig underbetalt. En skam for staten akkurat det.

Lenke til kommentar
Det har sine ulemper, så absolutt. Men om det nå er slik at du må inn så fokuser på fordelene. Erfaringene og mulighetene, blant annet.

 

Jeg er selv ingen tilhenger av obligatorisk verneplikt og jeg har hatt ansvar for mange i førstegangstjenesten som helst ville vært et annet sted. Men det er også artig å se hvordan mange får et fint inntrykk og endrer meningen etter et år inne. Noen av "nekterne" har til og med endt opp med å søke verving.

 

Desverre verdsettes ikke de som er i førstegangstjenesten godt nok. Spesielt de som er ute til sjøss eller ute i felten i lengre perioder. Både med tanke på lønn og med tanke på behandling av enkelte offiserer.

 

Minnes spesielt en måned hvor vi deltok i et søk etter en savnet. En av mine menige sto på bro på frivaktene sin for å speide og det ble oppdaget tilfeldig. Utrolig dyktig kar, smart som få. Pliktoppfyllende og la ned en innsats jeg bare kunne drømme om. Her sto han altså på broen og speidet, selv om det strengt talt ikke var nødvendig og når man jobber 6 timer på, 6 timer av så trenger man også søvn. Men han gjorde det nå av sine egne grunner.

 

Den måneden fikk jeg over 40.000 utbetalt. Den nevnte menige fikk litt over 3 000. Vi gjør stort sett samme jobben, jeg har mer ansvar og kompetanse men ikke noe som forsvarer nesten 40 000 i forskjell utbetalt lønn. Og jeg hadde stort sett de samme godene som de menige har.

 

Det er blodig urettferdig og store mengder av de vervede er fryktelig underbetalt. En skam for staten akkurat det.

9105541[/snapback]

 

 

Jeg vet, har jo aldri vært i militæret er bare sånn jeg har tenkt meg over militæret fra utsiden hvis du skjønner. Skal nok ta det med en klype salt og være beredt til å tjene landet :thumbup:

 

Dessverre lever vi i et land hvor urettferdigheten seirer. Slik er det jo i realiteten også, de som jobber på gølvet sliter for at de på "toppen" skal få fete lommebøker. Det blir jo litt annerledes i slike situasjoner da, men slike personer bør hedres. Det er jo akkurat slike folk lederne i militæret ønsker seg. Personer som tar ansvar og yter ekstra.

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar
Det kommer ikke noe godt ut av millitæret, dessuten synes jeg det meget meget harry, men det er nå bare min mening. . . .men jeg mener fortsatt jeg har et godt poeng.

9096501[/snapback]

 

Jeg er takknemlig for de redningsoperasjonene jeg fikk være med på med KNM Narvik. Vi reddet liv. Så jo, det kan komme noe godt ut av militæret. For de som tror forsvaret handler kun om forsvar, så gjerne få litt mer innsikt i hva forsvarets oppgaver faktisk er, spesielt i fredstid. Det handler om mer enn å forhindre at Ivan kommer rullende med tanksene sine, et scenario som er helt og holdent usannsynlig.

 

Større idioter enn de som sitter på VPV finner du vel knapt ikke, jeg sitter her med legeattest som jeg har sendt over, rygg skader og kan ikke inn i tjeneste, faktisk ble jeg skadet sist gang jeg var i militæret og det er denne skaden jeg fremdeles sliter med. Jeg har sendt over papirer men de rekker ikke svare meg før jeg skal inn (Til Mandagen) og nekter å prøve å haste saken slik at jeg må kjøre *12 timer* bare for å snakke med en idiot på Madlamoen og forklare at min rygg, den holder ikke , for så å kjøre tilbake, 24timer reise, 2000kr tapt arbeidsfortjeneste bare pga. et helt ræva system. Tro meg om at ikke kommer til å være en bli og hygglig person når jeg møter opp på Madlamoen på mandagen.

9101489[/snapback]

 

Når tok du først kontakt? Du får jo inkallelse i god tid, normalt sett. Hvor lang tid har de hatt på å behandle saken?

9104575[/snapback]

 

Sendte søknad godt over 2 måneder siden, fikk for en uke siden brev om at jeg måtte sende mer dokumentasjon og at jeg måtte vente samme tiden. Strålende saker, doktoren min rister på hodet og det gjør jeg også.

Lenke til kommentar

Hvis man skal vise fram legeattest for å unngå militæret, er det en grense for hvor gammel denne attesten kan være for at den ikke gjelder.

 

Jeg har ble rammet av en sykdom for et år siden som legen mente ville gå over etter en mnd. Jeg føler immidlertid fortsatt at jeg er langt fra frisk og at jeg burde slippe militæret pga dette..

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg synes egentlig det er helt greit hvis jeg blir innkalt, vil bare gjøre det jeg skal og bli ferdig med det. Jeg var på sesjon i februar eller mars i år (husker ikke helt). Der krysset jeg av for å dra inn på sommeren, det vil mest sannsynlig bli 2008, altså førstkommende. Men det jeg egentlig lurer på er om når jeg får selve innkallelsen? Nårti får jeg vite om jeg skal inn og hvor og alt det der?

Lenke til kommentar
Jeg synes egentlig det er helt greit hvis jeg blir innkalt, vil bare gjøre det jeg skal og bli ferdig med det. Jeg var på sesjon i februar eller mars i år (husker ikke helt). Der krysset jeg av for å dra inn på sommeren, det vil mest sannsynlig bli 2008, altså førstkommende. Men det jeg egentlig lurer på er om når jeg får selve innkallelsen? Nårti får jeg vite om jeg skal inn og hvor og alt det der?

Et halvår cirka før du skal inn får du beskjed om at du er planlagt innkalt til førstegangstjeneste.

Den endelige innkallelsen pleier å komme sånn 3-4 måneder før du skal inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...