Gå til innhold

Spm. vedr. Innkalling til Førstegangstjeneste


Lundig

Anbefalte innlegg

Heisann :-)..

 

Jeg bare lurer på om det er noen som vet hvordan innkallingen til førstegans tjenesten fungerer?. Er det bare hipp som happ om hvem som kommer inn osv?.

 

Når jeg var på sesjon kunne jeg krysse av på om jeg ville inn i militæret frivillig. Det burde vell ha noe å si..

 

Hilsen en som virkelig ikke vil inn i militæret :ermm:

 

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
www.dimme.cjb.net kan hjelpe deg hvis du vil unngå førstegangstjenesten.

 

Du blir sikkert kalt inn, men IKKE send inn svarslippen og ikke hent rekommanderte brev og innkallinger og ikke gi deg til kjenne på telefonen hvis noen spør etter deg..

7731760[/snapback]

Hva skal han gjøre når mp kommer til huset hans og henter han?

Lenke til kommentar

Blir vanlig vis ikke hentet, men man må møte MP før eller siden, så avgjør de om de skal anmelde det sivilt. Metoden som magicus anbefaler vil nok bare skape mer problemer enn den løser, da ville jeg heller ha møtt opp i førstegangstjenesten med en god grunn til å dimme. De fleste som absolutt vil dimme, får dimme.

Lenke til kommentar
Blir vanlig vis ikke hentet, men man må møte MP før eller siden, så avgjør de om de skal anmelde det sivilt. Metoden som magicus anbefaler vil nok bare skape mer problemer enn den løser, da ville jeg heller ha møtt opp i førstegangstjenesten med en god grunn til å dimme. De fleste som absolutt vil dimme, får dimme.

7739398[/snapback]

 

Der sa du det: "De fleste.." :!:

 

Jeg selv hadde så absolutt ikke lyst til å være med på noe førstegangstjeneste, i tillegg hadde jeg et veldig vondt kne jeg hadde vært plaget med i flere år.. Dette var jo selvfølgelig ikke noen gyldig grunn, så etter noen timer i Oslo-området, ble jeg flydd opp i Nord-Norge, og bussa videre til Sætermoen, der jeg avtjente verneplikten! :D

 

Jeg sleit noe sinnsykt de første par ukene, men etter noen dager ute i felten under den første øvelsen vår (som til informasjon var en prøveordning de drev med, som t.o.m viste seg å bli "noe av det jævligste" sersjantene og fenrikene hadde vært borti (dårlig vær + +)). Men etter å ha ringt til mamma å bælja kraftig og godt, ble alt så mye bedre.. For sakte med sikkert aksepterte jeg at jeg måtte være der! :) Etter dette skjedde fikk jeg et mye bedre opphold der oppe, selv om mye var kjipt i Batteri Nils :!:

 

Jeg angrer ikke det grann i dag på at jeg ble der iaff.. :)

 

Nok Off Topic..

 

Med tanke på spørsmålet trådstarter stiller, så er det mye du kan gjøre for å unngå førstegangstjeneste, slikt som dop og psykiske lidelser (anbefales så absolutt ikke, pga at man får dette på rulleblad etc), men nesten uansett hva du prøver på ender det opp med trøbbel og kanskje du t.o.m må fullføre verneplikt uansett.. Så jeg råder deg egentlig til å prøve deg i militæret eller hva du nå foretrekker, og kanskje heller får melde deg på siviltjeneste i stedet, om du er passifist, slipper du uansett å bruke våpen! :)

Endret av Keltern
Lenke til kommentar

Jeg skal til på sesjon nå i Februar, fikk innkallelsen til sesjon i Januar. Er det slik at jeg da må begynne i militæret i Januar 2008? Det passer veldig dårlig.. (har ikke lyst til å dra i det hele tatt, men må jeg vil jeg gjøre det beste ut av det) da jeg ønsker å begynne på et studium om høsten.

Lenke til kommentar

Joda, Keltern, er enig med det du skriver, men min påstand er at det er lettere å få dimme (spesielt i dag) enn å prøve å snike seg unna ved å bryte all kontakt med de. Fordi at dersom man først blir innkalt gir de seg ikke før du er inne, er ihvertfall mitt inntrykk. Virker nesten som om de tar deg inn bare på faen dersom man prøver å komme seg unna. Eller hva sier du?

Lenke til kommentar

Jo, har hørt om skrekkeksempler ang. det der! :hrm:

 

Men selv aner jeg ikke hvilke lengder de går for å ta inn folk, siden de ikke har mulighet til å ha alle inne til verneplikt, hvorfor skulle de da bruke ressurser på folk som ikke vil møte opp engang...

 

Men som med alt det teite/tragiske/mot all sunn fornuft som skjer i Norge i dag, så hadde det egentlig ikke sjokkert meg om man faktisk blir dratt ut fra dørsprekken i sitt eget hus, til dit de har bestemt du skal være! :hmm:

Lenke til kommentar

Du kan risikere at de drar deg ut av huset til syvene og sist, det er folk som har sonet for militærnekt tidligere.

 

Problemstillingen, la oss anta at Ole og Per begge vil ikke inn i militæret. Ole blir kalt inn, men blånekter, og greier å vri seg unna. Så kaller de inn Per, som vil like lite i militæret, men han er til en viss grad ærlig og stiller ihvertfall. Hva er mest riktig?

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at dersom du blir satt til å gjøre noe (i dette tilfellet avtjene verneplikten) så mener jeg at det ikke er riktig at du sniker deg unna, sånn at jeg er i faresonen for å må overta din oppgave (eller bli kalt inn i stedet for deg).

 

Men i dagens samfunn er det ikke ærlighet som lønner seg, det lærer man tidlig i livet.

Lenke til kommentar

Du kan være heldig, slik som meg.

 

Var på sesjon, gjorde mitt der, svarte som det var på spørsmålene og gikk.

 

Husker jeg svarte "blir jeg innkalla blir jeg innkalla". Fikk et lunket "mhm" tilbake. Im fucked tenkte jeg.

 

Tiden varte, rakk, gikk og litt til. Vennene mine ble kalt inn en etter en etter en. Så fikk jeg et brev i posten. Hjerte banka som bare fy. Åpna det, regnet med at der sto navn på leir jeg skulle sendes til.

 

Neida, jeg ble ikke kalt inn til førstegangstjeneste. Og hadde jeg ikke fått meg en utdanning som var av interesse for forsvaret innen jeg fylte 28, ble jeg strøket ut av forsvarets papirer.

 

Lykkelig da? Yup. Så var det å holde seg unna utdanning til jeg fyller 25, ca. Så tar jeg IT utdanning, som jeg er ferdig med i Juni 3 år etter, da har jeg fylt 28 allerede, med 1 måned margin.

 

Eller forklaringen kan være at i mine 3 år med videregående har jeg aldri fullført noen kondisjonstester. Glad de ikke så på karakterene mine, der jeg hadde fått 4 i gym takket være lurendreier (søstra mi, treningsinntruktør, skrev egentreningsoppgaven for meg).

 

Thats my story, lever livet godt som fri fugl jeg :p

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål jeg likså godt kan stille her. Jeg ble innkalt til sesjon nå i februar, men jeg kan umulig reise helt fra USA til Norge bare for å gå på en sesjon. Hvordan blir dette?

 

Vet ikke helt om mamma kunne endre på dette eller ikke. Hun nevnte at hun skulle prøve det, men har ikke fått noe svar ang. det igjen, så jeg regner med at hun har heller ikke fått noe svar fra forsvaret.

Lenke til kommentar

Tror det skal være en "seksjon" på svarslippen hvor du kan informere de om at du er uenlands i en 6 måneders periode eller mer eller noe slikt. Synest å huske at min innkalling til sesjon hadde dette. Men det er tross alt to år siden jeg ble innkalt til sesjon, så kan ikke si noenting med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Du får utsettelse om du har påbegynt studier du har lyst til å fullføre.. Aner ikke hvor lenge du kan få utsettelse da, er jo de som ikke hører noe fra forsvaret etter å ha vært på sesjon heller! :)

7743122[/snapback]

 

Som regel går det greit å få utsettelse til man er helt ferdig med det aktuelle studiet, og i praksis tviler jeg da på at man blir innkalt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Har et lite spørsmål jeg likså godt kan stille her. Jeg ble innkalt til sesjon nå i februar, men jeg kan umulig reise helt fra USA til Norge bare for å gå på en sesjon. Hvordan blir dette?

 

Vet ikke helt om mamma kunne endre på dette eller ikke. Hun nevnte at hun skulle prøve det, men har ikke fått noe svar ang. det igjen, så jeg regner med at hun har heller ikke fått noe svar fra forsvaret.

7747248[/snapback]

 

Har du flere statsborgerskap? Eller er du bare i USA midlertidig? Du kan slippe forsvaret om du har lfere statsborgerskap (fikk jeg beksjed om), fordi de to landene kan komme i krig osv. Men dette er jo bare nyttig om du heller vil ha siviltjeneste enn forsvaret, og i disse dager trenger man vel ikke å ha noen spesiell grunn for å ha sivilitjeneste lenger tror jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har du flere statsborgerskap? Eller er du bare i USA midlertidig? Du kan slippe forsvaret om du har lfere statsborgerskap (fikk jeg beksjed om), fordi de to landene kan komme i krig osv. Men dette er jo bare nyttig om du heller vil ha siviltjeneste enn forsvaret, og i disse dager trenger man vel ikke å ha noen spesiell grunn for å ha sivilitjeneste lenger tror jeg.

 

AtW

7747739[/snapback]

 

"Vilkår for å bli fritatt for militærtjeneste

§ 1 i lov av 19. mars 1965 nr. 3 om fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner (militærnekterloven) lyder som følger:

 

<<Er det grunn til å gå ut fra at en vernepliktig ikke kan gjøre militærtjeneste av noen art uten å komme i konflikt med sin alvorlige overbevisning, herunder at han derved tvinges til åb ryte verdier som for han er av fundamental betydning og som er knyttet til bruk av masseødeleggelsesvåken slik de kan påreknes brukt i dagens forsvar, fritas han for slik tjeneste i samsvar med reglene i denne lov.>>

 

Loven krever at du har en grunnleggende pasifistisk holdning. Du må være imot å delta i bruk av våpen/vold mot andre menensker. DU må også ta avstand fra andres bruk av vold og våpen som metode for konfliktløsning. Med unntak av nødvergesituasjoner forutsettes det at denne holdningen er absolutt og gjelder i enhver situasjon. Dette innebærer at du også må ta avstand fra at Norge har et væpnet forsvar.

 

Du kan også fritas for militærtjeneste dersom du på bakgrunn av eksistensen av masseødeleggelsesvåpen og faren for at disse vil bli tatt i bruk i en konfliktsituasjon, finner at det er i strid med verdier av grunnleggende betydning å ta del i det militære forsvar."

 

Dette signerer du på om du søker om siviltjeneste. Jeg har selv gjort det (pasifist), og har fått søknaden godkjent. Får mest sannsynlig en slags innkallelse i juli. Så skal jeg skaffe en jobb på en skole i Bergen og nyte et år sammen med kjæresten^^

 

Jeg hadde dokumentet med meg på sesjonen (fant på nettsiden til siviltjeneste.no eller noe sånt) og ga det til kapteinen som var der. De skal egentlig forsikre seg om at dette er seriøst ment, hvis ikke er det straffbart, men de gjorde ikke noe spesielt da jeg var der.

 

En annen vesentlig ting er at det er få som faktisk blir kalt inn. De fleste som ikke vil inn i militæret kommer på sesjon, fullfører og krysser av at de ikke vil inn i militæret. Om du blir kalt inn kan du søke om fritaking, og heller ha siviltjeneste. Jeg kjenner noen som gjorde det, og det funket fint :)

 

Med andre ord, i nødstilfelle kan du søke om siviltjeneste og slippe unna^^ (Uansett hva de sier, så får du full rettighet til å velge hvor du vil jobbe og med hva. Du får samme lønn og du får samme studiepoeng. Du får dimittere tidligere i sammenheng med studier enn de i militæret. Du kan søke om å få dekket kostnader ved bosted, og i enkelte jobber får du faktisk en leilighet å bo i. Selv ser jeg bare fordeler :p )

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Jeg fikk ihvertfall høre på sesjon at dobbelt statsborgerskap var grunn til å slippe. Mulig det er under noen andre paragrafer, som regel mister man statsborgerskapet om man deltar i en væpnet konflikt "imot" det landet man har pass i.

 

AtW

7762132[/snapback]

 

Ja, det er godt mulig, mente ikke å si noe imot det:) Og det er jo naturlig nok at en ikke vil kjempe imot landet en føler en hører til.

 

Var egentlig mest ment for å si at en trengte en vesentlig grunn^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...