Gå til innhold

Spm. vedr. Innkalling til Førstegangstjeneste


Lundig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om dette er sagt, men hvis man ikke vil i millitæret er det bare å si/skrive at du ikke tror på våpen og at du tror på fred uten våpen. Med andre ord; du sier du er en passifist, da har du loven på din side og du har rett til å ikke gå i millitæret.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om dette er sagt, men hvis man ikke vil i millitæret er det bare å si/skrive at du ikke tror på våpen og at du tror på fred uten våpen. Med andre ord; du sier du er en passifist, da har du loven på din side og du har rett til å ikke gå i millitæret.

9094666[/snapback]

 

"Problemet" da er at man bli innkalt til siviltjeneste. Virker som om det er enda mindre fristende for de fleste enn førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Om det er noen som har problemer med å plassere ut folk så er det siviltjenesten. De har verken penger eller kapasitet til å kalle inn alle som har søkt om siviltjeneste. Har flere bekjente som ikke har kommet inn i det hele tatt, noen har ikke kommet inn selv om de hadde veldig lyst og de hadde allerede ordnet arbeidsplass...

Lenke til kommentar

Du har i det miste fått mer enn 2 måneders varsel ;)

 

Er blitt innkalt til Sør - Trøndelag tror jeg i Januar 2008, men er det bare "midlertidig" så blir man shippa ut til forskjellige stasjoner rundt i landet? Er det liksom bare random kor man havner eller?

9095325[/snapback]

Lenke til kommentar
Du har i det miste fått mer enn 2 måneders varsel ;)

 

Er blitt innkalt til Sør - Trøndelag tror jeg i Januar 2008, men er det bare "midlertidig" så blir man shippa ut til forskjellige stasjoner rundt i landet? Er det liksom bare random kor man havner eller?

9095325[/snapback]

9095348[/snapback]

 

Blir jeg da værende i Sør-Trøndelag og utfører hele førstegangstjenesten?

Lenke til kommentar
Er blitt innkalt til Sør - Trøndelag tror jeg i Januar 2008, men er det bare "midlertidig" så blir man shippa ut til forskjellige stasjoner rundt i landet? Er det liksom bare random kor man havner eller?

9095325[/snapback]

 

Hvilken våpengren er du innkalt til da, Hæren, HV, Luftforsvaret eller Sjøforsvaret ?

Lenke til kommentar
Nummeret tilhører heimværnet? Er dette noe du har forsøkt?

Jeg har søkt om utsettelse, men sliter litt kan man si  :hrm: Men har ikke ringt dette nr enda da :)

9094401[/snapback]

 

Bare for å oppklare:

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=141288

 

Folk flest er fortvilte over at det er så mange numre å huske når man skal kontakte Forsvaret, derfor er numrene samlet til ett felles nummer som skal dekke alle typer henvendelser.

Lenke til kommentar
Om det er noen som har problemer med å plassere ut folk så er det siviltjenesten. De har verken penger eller kapasitet til å kalle inn alle som har søkt om siviltjeneste. Har flere bekjente som ikke har kommet inn i det hele tatt, noen har ikke kommet inn selv om de hadde veldig lyst og de hadde allerede ordnet arbeidsplass...

9095288[/snapback]

 

Litt trist at det ser ut som om både de som ønsker siviltjeneste og førstegangstjeneste blir neglisjert.

 

Men det koster jo utrolig mye penger å ha folk i både militæret og hos Sivilforsvaret (f.eks.).

Lenke til kommentar
Heisann :-)..

 

Jeg bare lurer på om det er noen som vet hvordan innkallingen til førstegans tjenesten fungerer?. Er det bare hipp som happ om hvem som kommer inn osv?.

 

Når jeg var på sesjon kunne jeg krysse av på om jeg ville inn i militæret frivillig. Det burde vell ha noe å si..

 

1.

Om du setter deg inn i hvilke avdelinger som finnes i forsvaret, og du kunne tenke deg en spesiell tjeneste eller sted, så skriv til vernepliktsverket (eller stedet du har lyst å dra dit) om si at du har lyst til å dra dit. Utform som litt formell søknad, og få det til å virke som om du er litt entusiastisk og positiv for det du vil.

Jeg gjorde det 2 ganger ... først for å komme vekk fra marinen til hæren, men så skulle jeg til lillehammer som virka dødskjedeligt ... så spurde jeg om å komme i infanteriet ... wohoo...

Om du har lyst, så har som regel forsvaret også lyst, for det er like lite interessangt for deg som for forsvaret at du driver med noe du misliker.

 

Kan lønne seg å finne ut hva du har lyst til. Det er mye gøy i forsvaret, men de fleste som ikke vil er det fordi de er redde for å reise og tror at alt er fælt, jævlig, og du syns synd på deg selv, og verden rakner rundt en... (godt kamuflert i argumenter som virker sakelige)

 

Om du foretar deg ingenting, eller bare syter, så driter forsvaret i deg og sender deg til whateverplace.

 

2.

Men vil du slippe militæret, så kjøper du et par brukerdoser kokain/amfetamin/hasj - stiller opp til inntaket, tisser i sånn kopp under helsesjekk og blir dimitert på dagen for narko. Men da syns jeg du er en taper.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Men vil du slippe militæret, så kjøper du et par brukerdoser kokain/amfetamin/hasj - stiller opp til inntaket, tisser i sånn kopp under helsesjekk og blir dimitert på dagen for narko. Men da syns jeg du er en taper.

 

Så du sier at de som ikke vil gå i millitæret er tapere?

Pøh! VI/de som ikke vil avtjene millitær tjeneste bør hendres! Det kommer ikke noe godt ut av millitæret, dessuten synes jeg det meget meget harry, men det er nå bare min mening. . . .men jeg mener fortsatt jeg har et godt poeng.

Lenke til kommentar
Men vil du slippe militæret, så kjøper du et par brukerdoser kokain/amfetamin/hasj - stiller opp til inntaket, tisser i sånn kopp under helsesjekk og blir dimitert på dagen for narko. Men da syns jeg du er en taper.

 

Så du sier at de som ikke vil gå i millitæret er tapere?

Pøh! VI/de som ikke vil avtjene millitær tjeneste bør hendres! Det kommer ikke noe godt ut av millitæret, dessuten synes jeg det meget meget harry, men det er nå bare min mening. . . .men jeg mener fortsatt jeg har et godt poeng.

9096501[/snapback]

 

 

Kommer den store russen i øst ligger vi i deep shit uansett. Ja vi yter minimal motstand men ærlig talt, hvorfor skal vi i det hele tatt ha førstengangstjeneste? La de som vil gå i marinen og de spesielle gruppene gå. Moderne krig handler mest om taktikk osv.

 

--> Norge skaffer seg et par nukes, så tenker fienden seg om 2x før de går i krig mot oss

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

Har ikke utført førstegangstjeneste selv, men kunne jeg valgt om igjen tror jeg at jeg hadde valgt annerledes. Det er sikkert et helvete mens det står på, men det virker som om førstegangstjenesten kan ha være en god og morsom erfaring å ta med seg videre i livet.

 

Selv fikk jeg innvilget siviltjeneste for mange år siden, og da jeg hadde funnet en aktuell arbeidsplass og tok kontakt med siviltjenesten, fikk jeg klar beskjed om at de ikke hadde kapasitet og var nedprioritert for fremtiden.

 

Som en annen i tråden sier, så kan siviltjeneste være én måte å slippe unna. Det har derimot sin risiko for at du kan bli kalt inn.

 

Har hørt en annen historie, og vet ikke om den er sann, men den kan nok ha sin effekt. Fra det øyeblikket du i det hele tatt har noe som helst å gjøre med førstegangstjenesten, så begynner du å mase om når du får bruke våpen, til alle tider og til hvem som helst. Mas, mas, mas, mas, så skal du se at de raskt tenker seg om igjen.

 

Er en bekjent av meg som visst nok gjorde dette (men ikke med den hensikt å dimme), og han var ikke lenge i tjeneste :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...