Gå til innhold

Er Pepsi Maks usunt?


Thewiz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dessuten er sukker sunt, men ikke i store mengder.

 

Feil. Svært få personer trenger ekstra inntak av sukker. Det sukkeret vi "trenger" får vi igjennom annen mat. Sukker er det eneste vi helt fint kan fjerne fra kosten vår.

8203449[/snapback]

 

Det er riktig, men litt sukker er greit. Kroppen klarer å ta seg av litt sukker, men hvis det blir overdose lagrer kroppen sukkeret som fett.

Jeg vet kroppen ikke trenger sukker, siden man får inn nok kalorier i maten, det samme med salt. Men man får ikke hull i tennen på grunn av sukker.

Det er en liten grunn, men hvis man drikker vann til å skylde med, så bure det nok gå greit med å ha inntak av sukker. Men det er syra i Colaen som fører til hull, og syra er både i vanlig og light.

 

Etter det jeg ser vil ikke tv og media si noe vondt om light brus eller no siden de er redd for å bli saksøkt hvis de ikke er 100% sikkre, og Cola industrien har ikke små penger, de har mye!!

 

Faktisk synes jeg det er utrolig at Cola/pepsi og alle andre brus produkter har tjent så mye på et produkt som gjør livet surt for alle produksjonen, selve før og etter produksjonen.

 

Og nei, jeg tror ikke du kan drikke cola 24/7 uten å bli skadet, siden det er andre ting i cola kroppen må bryte ned og sukker er en del kroppen for det meste er kjent med. Kroppen er ikke så kjent med aspartam og andre ting.

Lenke til kommentar

Er nok mer problemer med sukker enn du tror :D

 

Sitat fra Aftenposten

 

ET HØYT SUKKERINNTAK gir et høyt blodsukkernivå, hvilket ødelegger mange proteiner i kroppen. Hvis sukker bindes til hemoglobin, reduseres oksygentilførselen til cellene. Sukker rammer proteiner i alle organer fordi binding til proteiner i blodårene hemmer tilførselen av blod. Hvis små blodårer tettes igjen, kan blindhet og impotens følge.

 

Sukker stimulerer bukspyttkjertelen til å skille ut insulin. Men insulin i blodet hindrer indirekte årene i å utvide seg og bidrar til høyt blodtrykk og betennelsesreaksjoner. Insulin fremmer dannelsen av fett som blant annet deponeres i bukens fettceller og hemmer nedbrytningen av lagret kroppsfett. Dette er en viktig årsak til at man kan føle seg sulten, tross store energilagre (fett) på buken.

 

Inntak av sukker fører til høyt blodsukker med påfølgende blodsukkerfall. Dette kan svekke immunforsvaret fordi hvite blodlegemer må ha jevn tilførsel av glukose. Et for høyt eller for lavt blodsukkernivå hindrer opptaket av sukker i hvite blodceller, som da ikke får energi til å bekjempe virus, bakterier og andre fiender.

 

Et høyt sukkerinntak "stjeler" kalsium, magnesium og andre mineraler fra skjelettet ved at urinen skiller ut mer mineraler. Dette bidrar bl.a. til benskjørhet.

 

Mange foreldre har erfart at et stort sukkerinntak gjør barn hyperaktive og ukonsentrerte. Årsaken er at barn reagerer sterkere hormonelt på sukker enn voksne. Sukker kan utløse angst, irritasjon og aggressiv adferd hos barn og kan bidra til psykiske lidelser og adferdsproblemer hos voksne.

 

Høyt sukkerinntak "tømmer" over tid hjernen for tiamin (vitamin B1). Tiaminmangel senker terskelen for aggressivitet, impulsive handlinger og gjør at man blir mer ømfintlig overfor kritikk.

 

Som en oppsummering så kan inntak av sukker skape:

 

Benskjørhet

Ødelegger enkelte proteiner

Minker oksygentilførselen til cellene

Blindhet

Impotens

Høyt blodtrykk

Betennelsesreaksjoner

Hemme nedbryting av lagret fett

Økt sultfølelse

Svekke imunforsvaret

Hyperaktivitet

Utløse angst, irritasjon og aggressiv adferd hos barn

Bidra til psykiske lidelser og adferdsproblemer hos voksne

Bli mer ømfintelig ovenfor kritikk

 

Når vi først er inne på giftige stoffer trur jeg det er bedre å rette søkelyset mot sukkeret framfor aspartam. Folk må tenke seg om før de setter de to opp mot hverandre :S

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar

Det skjønner jeg godt, men når man har maaaange alternativer til sukker, som fruktose, druesukker og alternativer til søtsaker som egentlig er like gode... er ikke det litt sprøtt?

 

Regjeringen sier de vil kjempe mot overvekt, men de lar alle fabrikker produsere ødelagt mat og alt mulig dritt som gjør at du legger på deg. Cola hadde ikke brydd seg om du hadde fått ballekreft av deres produkter, bare de selger bra er de fornøyde.

Lenke til kommentar
Men hvis sukker er så jævlig som du sier, hvorfor blir det solgt i så jævla svære mengder i brus og godteri? Er lei av at sånne mat greier og sånt gjør ALT for å tjene penger, selv om det gjør folket feitere og syke, :/.

8237179[/snapback]

 

Fordi det er MYE penger å tjene på det.

Lenke til kommentar
Som tittelen sier, er Pepsi Maks usunt?

 

Det er ingen sukker, så det kan ikke være så usunt som vanlig Pepsi?

 

(Hvis svaret er ja, begrunn)

Du har ikke lyst til å skrive det riktig nei?

Nei, jeg skjønner deg godt, en tråd om Pepsi Max må da vel ikke være riktig stavet. Pøh!

Lenke til kommentar

kunstig sukker inneheld stoffer som gir deg lyst til å ete/drikke noko søtt, så vil ikkje sei at pepsi med kunstig sukker er noe sunt i det heiletatt. dessuten er det sikkert mange usunne ulemper med kunstig sukker som er i pepsi max.

 

EDIT: iallefall det eg har høyrdt :p

Endret av xersess
Lenke til kommentar

http://no.wikipedia.org/wiki/Kunstige_søtstoffer

 

Lesestoff.

 

Energifattige søtningsstoffer er mer tannvennlig enn naturlige søtningsstoffer. Forøvrig er det stor faglig uenighet om kunstige søtningsstoffer og deres effekter. Det diskuteres hvorvidt disse søtningsstoffene er helseskadelige. Det er kun i testing på dyr, som har inntatt svært høye doser, at man har registrert visse organforandringer og økt forekomst av kreftsvulster. Dette behøver naturligvis ikke bety at dette også gjelder mennesker, men det er allikevel satt opp en ADI-verdi for disse stoffene. ADI står for Akseptabelt daglig inntak.   

 

Norske ADI-grenser er satt av Mattilsynet (i praksis er verdien satt av EUs Scientific Committee on Food (SCF)).

 

ADI-verdien oppgis i milligram/ kilo kroppsvekt/ dag:

 

Cyklamat 0-7 mg/kg/dag 

Acesulfam K 0-9 mg/kg/dag

Aspartam 0-40 mg/kg/dag

Sakkarin 0-5 mg/kg/dag 

 

Om inntaket av ADI overstiges en gang i blant har ikke dette noen negativ effekt, det er inntak høyere enn ADI verdi over lengre tid som kan være helsefarlig.

 

Konklusjon: For små dyr er søtnings stoffer farlig i veldig store doser, akkurat som det er farlig for et menneske i EKSTREMT store doser. Å drikke pepsi maks nå og da, vil nok ikke gi deg hjerteinfarkt og hjernesvulst med det første.

Lenke til kommentar
jaja... Dere for bare unnskylde for at jeg ikke gidder å sette meg godt nok inn i hva tidligere medlemer her har ytret om dette temaet. Men jeg kan opplyse om at kunstig søtning for kroppen til å tro at den har fått i seg sukker, dette igjen fører til at kroppen produserer stoff for å bryte ned sukker (insulin), dermed står kroppen igjen med altfor mye insulin da kunstig søtning ikke inneholder sukker, dette igjen kan føre til diabetes.

 

 

Dummeste jeg har hørt. Diabetes type 1 (som jeg regner med at du sikter til) er ikke noe man får gjennom dårlig kosthold eller inntak. Diabetes får man gjennom arv, eller at man skader butspyttkjertelen på ett eller annet vis.

 

Jeg kan derimot ikke avkrefte eller bekrefte om blodsukkeret blir ujevnt ved inntak av kunstig søtningsmiddel, men det kan godt være mulig. Men dette er en helt annen sak. Kroppen vil uansett kunne kompansere et for lavt blodsukker med energi lagrene i kroppen.

 

Hvordan kan jeg si noe slikt? Jeg har selv diabetes, og leser de fleste tidskrifter om dette temaet.

8172796[/snapback]

 

Kan jo godt være diabetes tupe 2 han mente. Og den får du igjennom kostholdet ved at det blir feil ved produksjonen av insulin i bukspyttkjertelen eller noe sånt.

 

Men tror nok lettbrus er sunnere enn vanlig brus. Hvis man ser bort fra at det smaker drit, og at vann er mye bedre så kan du nok drikke det med bedre samvittighet enn ved å drikke vanlig brus.

Lenke til kommentar
jaja... Dere for bare unnskylde for at jeg ikke gidder å sette meg godt nok inn i hva tidligere medlemer her har ytret om dette temaet. Men jeg kan opplyse om at kunstig søtning for kroppen til å tro at den har fått i seg sukker, dette igjen fører til at kroppen produserer stoff for å bryte ned sukker (insulin), dermed står kroppen igjen med altfor mye insulin da kunstig søtning ikke inneholder sukker, dette igjen kan føre til diabetes.

 

 

Dummeste jeg har hørt. Diabetes type 1 (som jeg regner med at du sikter til) er ikke noe man får gjennom dårlig kosthold eller inntak. Diabetes får man gjennom arv, eller at man skader butspyttkjertelen på ett eller annet vis.

 

Jeg kan derimot ikke avkrefte eller bekrefte om blodsukkeret blir ujevnt ved inntak av kunstig søtningsmiddel, men det kan godt være mulig. Men dette er en helt annen sak. Kroppen vil uansett kunne kompansere et for lavt blodsukker med energi lagrene i kroppen.

 

Hvordan kan jeg si noe slikt? Jeg har selv diabetes, og leser de fleste tidskrifter om dette temaet.

8172796[/snapback]

 

Kan jo godt være diabetes tupe 2 han mente. Og den får du igjennom kostholdet ved at det blir feil ved produksjonen av insulin i bukspyttkjertelen eller noe sånt.

 

Men tror nok lettbrus er sunnere enn vanlig brus. Hvis man ser bort fra at det smaker drit, og at vann er mye bedre så kan du nok drikke det med bedre samvittighet enn ved å drikke vanlig brus.

8261910[/snapback]

 

Type 2 er ikke særlig aktuelt for denne aldersgruppen de fleste er i på dette forumet....

Lenke til kommentar
At Pepsi max er sundt har jeg ikke noe tro på!

Det inholler masse søtstoffer som er ikke noe bedre enn Vanlig sukkker

Som det har blitt gjentatt ganske mange ganger i denne tråden, Pepsi Max er ikke sunt, det er bare mye mindre usunt enn vanlig sukkerbrus. At du ikke tror på det er det hovedsaklig du som taper på.

Lenke til kommentar

At Pepsi max er sundt har jeg ikke noe tro på!

Det inholler masse søtstoffer som er ikke noe bedre enn Vanlig sukkker

Som det har blitt gjentatt ganske mange ganger i denne tråden, Pepsi Max er ikke sunt, det er bare mye mindre usunt enn vanlig sukkerbrus. At du ikke tror på det er det hovedsaklig du som taper på.

Med andre ord så sier du akkurat det samme som han...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...