Gå til innhold

Er Pepsi Maks usunt?


Thewiz

Anbefalte innlegg

Å herregud :S Er dere små unger her eller? Kan dere vær så snill å lese det som er skrevet :S Skal repitere det jeg skrev ;)

 

Det er fåretatt en masse forskningsstudier på aspartam, et av søtningsstoffene i pepsi max. Det er bl.a. funnet ut at inntak av store menger (mengder som ikke kan oppnås gjennom pepsi max) fører til kreftssvulster. Hvorvidt dette er tilfellet gjennom inntak av sukkerfri brus har forskerne kranglet om helt siden. Noe de derimot er helt enige i er at hvis du holder deg under ADI veriden som kom fram bl.a. i EU, så er du helt trygg. Denne verdien er på 0-40mg pr. kg kropsmasse pr. døgn, noe som vil si ca. 3 liter brus hver eneste dag (hele livet om du vil) for en voksen man. Jeg leste til og med et innslag i VG hvor det sto at forskere hadde motbevist denne mistanken om kreft. Jeg har ikke fått lest eller dokumentert den på noen måte så jeg tar den med en klype salt.

 

 

Og til en som sa at sukker er sundt så vil inntak av sukker kunne skape følgende:

 

Benskjørhet

Ødelegger enkelte proteiner

Minker oksygentilførselen til cellene

Blindhet

Impotens

Høyt blodtrykk

Betennelsesreaksjoner

Hemme nedbryting av lagret fett

Økt sultfølelse

Svekke imunforsvaret

Hyperaktivitet

Utløse angst, irritasjon og aggressiv adferd hos barn

Bidra til psykiske lidelser og adferdsproblemer hos voksne

Bli mer ømfintelig ovenfor kritikk

 

 

 

Mattilsynet kom nettopp med en anbefaling at barn under 3 år ikke bør få kunstige søtningsstoffer.

Ergo bør voksne også være forsiktig med store inntak av disse E-stoffene...

 

 

Denne advarselen har ligget ute siden aspartam kom på markedet ;) Dette er bare pga. den "usikre effekten" som aspartam kan ha, det er tvilsomt at det har noen effekt i det hele tatt. Ikke tro at dette betyr at aspartam er farlig for mindre barn.

 

 

Hvis det er noen som mener at pepsi max er mer usundt enn vann så gjerne dokumenter det ;) Untatt alle de "mulige og uvitende" effektene som de kunstige stoffene har på kroppen. Og vann er vel sundt? Er jo masse vann i pepsi max, i cola og faktisk...

8283898[/snapback]

Jeg har bare en ting å si: Latterlig...

 

Ja, Pepsi max er jo selvfølgelig like sunt som vann.... og sukker er livsfarlig. :!:

(bare fordi det inneholder vann, betyr ikke at det er sunt eller mindre usundt vetu)

Selv om du du blandet svovelgass i vann, så betyr ikke det at svovelsyre er sunt...

 

Store mengder refinert sukker er nok helt sikkert ike særlig bra i store mengder, men å si at et vanlig inntak av vanligt sukker er livsfarlig er jo bare helt borte vekk.... :nei:

 

Hadde kroppen vår bestått av over 70% pepsi max, så tror jeg heller ikke pepsi max hadde vært usunt. :innocent:

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har bare en ting å si: Latterlig...

 

Ja, Pepsi max er jo selvfølgelig like sunt som vann.... og sukker er livsfarlig. 

(bare fordi det inneholder vann, betyr ikke at det er sunt eller mindre usundt vetu)

Selv om du du blandet svovelgass i vann, så betyr ikke det at svovelsyre er sunt...

 

Store mengder refinert sukker er nok helt sikkert ike særlig bra i store mengder, men å si at et vanlig inntak av vanligt sukker er livsfarlig er jo bare helt borte vekk....

 

Hadde kroppen vår bestått av over 70% pepsi max, så tror jeg heller ikke pepsi max hadde vært usunt.

 

Du leser jo ikke hva jeg skriver :( Pepsi max inneholder ingenting som er dokumentert skadelig for kroppen. Pepsi Max er en svart drikk med masse kunstige stoffer pluss vann. Kroppen trenger vann og du får i deg vann ved å drikke pepsi max. Dette sundt/usundt er absurd for det er ikke noe deffinisjoner (som jeg vet om i alle fall) på dem. Nøtter er sundt, men ikke for en som er allergisk :S if you sence my drift.

 

 

Har heller aldri sagt at det er livsfarlig å spise små mengder sukker, les igjen. Det jeg sier er at inntak av sukker KAN skape følgende. Små inntak vil antagelig ikke gjøre stort, men sjansen øker hvis mengden øker. Dette er tom. dokumentert.

 

Kan også ta en titt på denne:

 

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=18285

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
At Pepsi max er sundt har jeg ikke noe tro på!

Det inholler masse søtstoffer som er ikke noe bedre enn Vanlig sukkker

Som det har blitt gjentatt ganske mange ganger i denne tråden, Pepsi Max er ikke sunt, det er bare mye mindre usunt enn vanlig sukkerbrus. At du ikke tror på det er det hovedsaklig du som taper på.

8281197[/snapback]

Jeg driter i hvor mye jeg taper på det jeg!

Gidder ikke å lese hva alle andre sier.

Så hvis de har sagt det før meg..Så OK greit det^^

Bryr meg ikke. Jeg bare svarte det jeg mente... :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg har bare en ting å si: Latterlig...

 

Ja, Pepsi max er jo selvfølgelig like sunt som vann.... og sukker er livsfarlig. 

(bare fordi det inneholder vann, betyr ikke at det er sunt eller mindre usundt vetu)

Selv om du du blandet svovelgass i vann, så betyr ikke det at svovelsyre er sunt...

 

Store mengder refinert sukker er nok helt sikkert ike særlig bra i store mengder, men å si at et vanlig inntak av vanligt sukker er livsfarlig er jo bare helt borte vekk....

 

Hadde kroppen vår bestått av over 70% pepsi max, så tror jeg heller ikke pepsi max hadde vært usunt.

 

Du leser jo ikke hva jeg skriver :( Pepsi max inneholder ingenting som er dokumentert skadelig for kroppen. Pepsi Max er en svart drikk med masse kunstige stoffer pluss vann. Kroppen trenger vann og du får i deg vann ved å drikke pepsi max. Dette sundt/usundt er absurd for det er ikke noe deffinisjoner (som jeg vet om i alle fall) på dem. Nøtter er sundt, men ikke for en som er allergisk :S if you sence my drift.

 

 

Har heller aldri sagt at det er livsfarlig å spise små mengder sukker, les igjen. Det jeg sier er at inntak av sukker KAN skape følgende. Små inntak vil antagelig ikke gjøre stort, men sjansen øker hvis mengden øker. Dette er tom. dokumentert.

 

Kan også ta en titt på denne:

 

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=18285

8288234[/snapback]

Da beklager jeg. Leste innlegget ditt litt for fort. :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei :) Jeg er en av de som drikker noe utrolig mye brus... Jeg drakk mest cola før , men pga sukkeret gjikk jeg over til sukkerfri brus ( siden cola free smaker drit , ble det pepsi max) . Jeg har da levd lykkelig i troen på at det ikke var noe problem med at jeg fikk i meg for mye sukker. Men tanten min sier at sukkerfri brus , får kroppen til å tro at kroppen tar i seg sukker , og at det kan føre til diabetes :dontgetit: noen som har noen formeninger om dette ?

Lenke til kommentar

Det er ikke sunt og drikke/spise for mye av en ting, uansett hvor mye sukker det skulle være i det! Men det er vel søtningstoff i pepsi max? har sølt en del pepsi max i mitt liv, og det ender jo alltid opp klissete, dette skulle vel ha vert vanskligt, hadde det vert helt uten noe sukker/søtninstoff

Lenke til kommentar

Kullsyren er alldeles ikke bra for tennene.

 

Men det er lurt å heller drikke lettbrus pga utrolig mye mindre kcal/karbohydrater. En Coca-Cola Zero/Light inneholder omtrent 1,5kcal.

 

Coca-Cola Zero ingredienser

 

Angående det din tante sier har det med søtningstoffet som er tilsatt å gjøre.

 

Diet Soda

 

Står en del om sweeteners i den siste der.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
5. Jeg blir tynn av sukkerfri brus.

Drikker du lettbrus regelmessig, øker du risikoen for å bli overvektig med hele 41 prosent, ifølge forskere ved University of Texas. Årsaken er trolig at de kunstige søtningsstoffene forvirrer sultsignalene i hjernen, slik at du spiser mer.

 

leste på Mozon

Lenke til kommentar

Vikingz: Det studiet er ikke helt til å stole på.

 

While these drinks are often marketed to those who are weight conscious, no published study has shown that drinking diet soda will cause a person to lose weight. Changing the food energy intake from one food will not necessarily change a person's overall food energy intake, or cause a person to lose weight. One study, at the University of Texas Health Science Center at San Antonio, reported by Sharon Fowler at the ADA annual meeting, actually suggested the opposite, where consumption of diet soda was correlated with weight gain. While Fowler did suggest that the undelivered expected calories from diet soda may stimulate the appetite, the correlation does not prove that consumption of diet soda caused the weight gain. The weight gain may have caused the consumption of diet soda. The ADA has yet to issue an updated policy concerning diet soda, and may face a conflict of interest in doing so, as they are now in partnership with candy and soda companies

 

At the same time, however, it should be noted that individuals who drink excessive amounts of regular soda may experience weight loss if they switch to diet soda, though this should be used only as an interim step toward lessening the sugar dependency and cravings that regular sodas can create.

 

Du ser kanskje at det står om det samme studiet fra Universitetet i Texas.

 

For min del tror jeg det er sprøyt at du går opp i vekt pga. lettbrus

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Tja, er ikke selve lettbrusen, men søtningsstoffe som tuller rundt med signalene i hode som kan få deg til å spise mere.

Men det er sikkert ikke for de som drikker på liter vis vær dag. Men for alminlig brukere som drikker kanskje en liter i uka...

Men ikke vet jeg, jeg har selv lagt merke til at jeg er blitt sulten etter litt fanta free...

Lenke til kommentar
Tja, er ikke selve lettbrusen, men søtningsstoffe som tuller rundt med signalene i hode som kan få deg til å spise mere.

Men det er sikkert ikke for de som drikker på liter vis vær dag. Men for alminlig brukere som drikker kanskje en liter i uka...

Men ikke vet jeg, jeg har selv lagt merke til at jeg er blitt sulten etter litt fanta free...

8373677[/snapback]

 

Det er nok mulig, men hvis du har erstattet den vanlige Fantaen med Fanta Free, så får du i deg mindre kcal/karbohydrater ifra brusen.

 

überGoliath: I alle disse artiklene reagerer de ikke særlig sterkt på søtningstoffene som er i brusen heller det at den ikke skal erstatte andre drikker. (som jeg skrev over)

 

The issue at stake is when the amount of diet soda a person ingests outweighs the amount of healthier beverages he/she have during the day. Individuals need about eight cups of water a day - if those servings are being replaced with soda, even of the diet variety, there could be a problem. (fra carbs.com artikkelen)

 

Alle er egentlig enige. Alt med måte, og så lenge det ikke erstatter en annen sunn drikke, går det greit å drikke det i moderate mengder.

Lenke til kommentar

Du vill legge stor forsjell på å skifte ut vanlig brus med light. Men fordi det inneholder lite kcal så er det ikke poeng å drikke mere, det kan gjøre at det plutslig snur igjen, legger du om til vann, vill du spare på tannlege regninga de, du vill spare penger på brus kostnadene, og du vill føle deg bedre :)

Og ikke minst du blir ikke så tørst :)

Lenke til kommentar
Men tanten min sier at sukkerfri brus , får kroppen til å tro at kroppen tar i seg sukker , og at det kan føre til diabetes  :dontgetit:  noen som har noen formeninger om dette ?

8372182[/snapback]

 

Tanten din tar feil. Inntak av sukkerfri brus fører ikke til utvikling av diabetes. Isåfall skal du drikke enorme mengder du bare kan drømme om å klare å drikke. Jeg har diabetes, og det er jo et poeng i at jeg drikker lettbrus istedenfor vanlig brus. Blodsukkeret mitt påvirkes ikke av brus uten sukker so don't worry.

 

Det leie med lettbrus er at det inneholder søtningsstoffet Aspartam (suketter). Det er et veldig omdiskutert stoff og er forbudt i noen land. Mye dritt som står skrevet om det, men jeg velger å ikke tro på det :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Hvis du leser kaloriinnhold osv på etiketten til pepsi max ser man at det står null på alt hva nå enn det betyr :) Synes jeg kan huske det hvertfall.

Lenke til kommentar
Hvis du leser kaloriinnhold osv på etiketten til pepsi max ser man at det står null på alt hva nå enn det betyr :) Synes jeg kan huske det hvertfall.

8376582[/snapback]

Det stemmer :)

Men søtningstoffe kan påvirke kroppen slik at du spiser mere uten at du vet det selv eller legger merke til det... det er litt skummelt å tenke på :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...