Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bussjåfør plukket ikke opp alle, bussen ikke full.


Anbefalte innlegg

Etter skolen i dag skulle jeg ta buss 81B hjem fra skolen som skulle gå kl. 15.54. To venninner stod på busstoppet sammen med meg og en annen person stod litt unna oss. Vi var god tid i forveien og bussen kommer rullende inn presis. Vi 3 står på feil side av busslomma da vi ser bussen kommer kjørende og går naturlig nok i retning av der hvor den fremste døra vil være da bussen stopper. Da bussen stoppet var vi ca midt på lomma der bussen stopper og har den bakre døra foran oss. Sjåføren åpner døra foran og slipper den ene personen som venter og vi fortsetter å gå imot den fremste døra. Da vi har ca. 2 meter igjen lukker sjåføren overraskende nok døra og begynner å kjøre. Vi er helt forvirra og skjønner ikke hva som skjer, men prøver å rope og vifte med armene. Vi forventer at han stopper og åpner døra igjen, men bussen forsvinner.

 

Vi hadde alle gyldige og stemplede månedskort vi har betalt 450 kroner hver for, vi stod der da bussen kom og siden det er et såpass øde busstopp MÅ han ha sett oss. Har han mot all formodning ikke sett oss må han ha vært høy på noe. Bussen var ikke i nærheten av full, det var kanskje 5 personer på den. Vi gikk i et bittelitt tregt tempo fordi en av venninnene mine har skada foten sin, men det var veldig nær normal gangfart og tiden vi hadde brukt på de to siste meterne hadde garantert ikke oversteget tre sekunder, maks.

 

Har bussjåføren lov til dette? Kan det være at han gjorde det fordi han var irritert over at han måtte vente noen få sekunder mellom at nummer 1 og 2 gikk på bussen?

 

Har tenkt på å f. eks. kontakte sporveiene om dette, men vil det ha noen hensikt?

 

Takk for at du gadd å lese dette og håper du har noen fornuftige synspunkter på hva jeg skal gjøre. Jeg synes dette ble litt for dumt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja meste sannsynlig har vel sjåføren vært litt mandagstrøtt og ikke sett dere iom. dere ikke sto i lomma da han kom..

 

Du kan selvsagt sende en mail til sporveiene, de kontakter den aktuelle sjåføren, og du får en mail tilbake etter en ukes til hvor sporveiene beklager hendelsen, håper at du fortsatt vil forsette å bruke sporveiene, men sjåføren desverre ikke så flere påstigende pasasjerere på den aktuelle lommen.. :cry:

Lenke til kommentar
Det kan jo virke som en bagatell, men å vente en time på neste buss er jo ikke akkurat jul og nyttårsaften på samme dag.

7673914[/snapback]

 

titt og ofte skjer dette på feks 151 ruten. Elever som ikke er helt i nærheten, og bussen kjører før de rekker det.

Mine tanker er nok at de enten ikke vil fordi personene ikke er presise og tross alt forsinker bussen, eller så er bussen allerde forsinket, eller så har du rett og slett at føreren konsentrerte seg om noe annet.

 

Det å føre en buss er verre enn bil har jeg funnet ut, og normalen er vel at etter en tror en er ferdig med passasjerene, så må de se ann trafikanten, og jeg kan love deg at dere ikke er i synsvinkelen da.

 

kort sagt; tror ikke det var så mye ønsket om å etterlate dere, men heller en serie uheldige omstendigheter.

 

Selv har jeg opplevd at bussen stopper for meg når jeg er et lite stykke unna, men det var fordi han så at jeg kom.

Hadde han konsentert seg om å kjøre ut av lommen, så ville jo synet vært på den andre siden, og jeg ville vært usynlig :)

Lenke til kommentar

Det samme skjedde meg i går,bare at jeg var en av de heldige som kom på bussen. Men denne sjåføren stoppet bare og tok på folk der det var noen som skulle av bussen. Det var nesten ingen på bussen,og stopp etter stopp sto folk og veivet med hendene mens bussen bare kjørte forbi. :nei:

Lenke til kommentar

Ring til busselskapet og klag.. Med en gang. De finner ut hvilken sjåfør det er. Ikke bra for en sjåfør å få for mange klager ;)

Skjer her også. Det er en bussholdeplass som bussen kjører forbi en gang, så stopper den på kjøpesenteret, og så forbi samme bussholdeplassen igjen. Den holdeplassen som blir kjørt forbi to ganger er på ruta begge gangene den blir kjørt forbi. Men noen sjåfører stopper ikke for oss når vi er ferdig på skolen, selv om bussen er mindre enn halvfull (og dette er et helt normalt busstopp). Den kjører til kjøpesenteret, fyller opp bussen der, og så bare kjører den forbi oss igjen når den er full. Det er ekstremt frustrerende.

Lenke til kommentar

Når dere ikke stod i busslomma så trodde han det var en person som skulle på. Når han ene var gått på så lukket han døra og så andre veien for å kjøre ut. Skjer konstant der jeg er.. Hvis ikke folk står på busslomma når bussen er der, kjører den bare(logisk nok). Han burde nok sett dere i speilet hvis dere stod 2 meter unna døra.

 

Han var nok bare uoppmerksom, ikke noe stort å klage over.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her i tromsø står det veldig klart på tromsbuss sine papirer "gi tydelig signal for at bussen skal stoppe".

 

Det er ofte det er folk ute å går forbi et busstopp selv om de ikke skal ta bussen og dersom man ikke signaliserer så risikerer man at bussjåføren ikke stopper. Jeg mener signaliseringen bør skje før bussen svinger inn i busslomma, for som i trådstarters tilfelle er sjåføren mest sannsynlig bare forberedt på å slippe av folk. Det kan føre til at han bare følger med i innerspeilet for å forsikre seg om at folka kommer seg ut døra, og deretter følger med i venstrespeilet for å se om det kommer mere trafikk før han svinger ut av lomma.

 

Poenget mitt er at det ikke alltid er bussjåføren sin feil at man ikke kommer med på bussen, selv om det som regel er mest behagelig å ha noen andre å skylde på.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Ta taxi og send kvitteringen til Oslo Sporveier.

7966731[/snapback]

funker vel bare når du kan dokumentere at du ble minst en time forsinket til noe :/

7966758[/snapback]

Feil. Ved forsinkelser over 20 min. refunderer Oslo Sporveier taxiregningen med inntil 400 kr.

7966870[/snapback]

 

Og det kreves ikke stort mer enn kvitteringen og info om linjen. Den gangen jeg brukte det ble Kolsås linjen innstilt etter Bekkestua, så jeg måtte ringe på Taxi for å komme meg hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...