Gå til innhold

Hvilke materialer for og bygge trebåt.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og en venn skal bygge oss en trebåt på 10fot. Vi fant en plan på internett som gjaldt en 8 fot enmanns. Siden vi er to måtte vi forstørre den litt. Vi har tenkt og lage "Dørken" av 5x5cmtrestokk og spantene av 2,5x2,5cm (Spantene blir ikke bøyde derfor flat bunn) trestokker. Men så.. Skal vi kle skroget med planker (blir jo vanskelig og både kle of tå tett) eller plater. På planen har de brukt plater. Men kryssfiner og spon løses jo opp i vann så finnes det noen billige plater som dette ikke skjer med som er 10mm eller må vi kle båten med epoxy visst vi skal bruke plater??

 

Takker for hjelp!

 

Her er foressten planen, http://hometown.aol.com/polytarp/winkie.htm

Som dere ser bruker vi andre materialer etter som det på tegningen så totalt pinglete ut. Og med tanke på flat bunn blir den veeldig ustabil da?

Endret av El Netzor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg og en venn skal bygge oss en trebåt på 10fot. Vi fant en plan på internett som gjaldt en 8 fot enmanns. Siden vi er to måtte vi forstørre den litt. Vi har tenkt og lage "Dørken" av 5x5cmtrestokk og spantene av 2,5x2,5cm (Spantene blir ikke bøyde derfor flat bunn) trestokker. Men så.. Skal vi kle skroget med planker (blir jo vanskelig og både kle of tå tett) eller plater. På planen har de brukt plater. Men kryssfiner og spon løses jo opp i vann så finnes det noen billige plater som dette ikke skjer med som er 10mm eller må vi kle båten med epoxy visst vi skal bruke plater??

 

Takker for hjelp!

 

Her er foressten planen, http://hometown.aol.com/polytarp/winkie.htm

Som dere ser bruker vi andre materialer etter som det på tegningen så totalt pinglete ut. Og med tanke på flat bunn blir den veeldig ustabil da?

7668309[/snapback]

Er ikke expert på trebåter men jeg mener du bør kle den med epoxy og plater! ;)

Lenke til kommentar
Hei. Jeg og en venn skal bygge oss en trebåt på 10fot. Vi fant en plan på internett som gjaldt en 8 fot enmanns. Siden vi er to måtte vi forstørre den litt. Vi har tenkt og lage "Dørken" av 5x5cmtrestokk og spantene av 2,5x2,5cm (Spantene blir ikke bøyde derfor flat bunn) trestokker. Men så.. Skal vi kle skroget med planker (blir jo vanskelig og både kle of tå tett) eller plater. På planen har de brukt plater. Men kryssfiner og spon løses jo opp i vann så finnes det noen billige plater som dette ikke skjer med som er 10mm eller må vi kle båten med epoxy visst vi skal bruke plater??

 

Takker for hjelp!

 

Her er foressten planen, http://hometown.aol.com/polytarp/winkie.htm

Som dere ser bruker vi andre materialer etter som det på tegningen så totalt pinglete ut. Og med tanke på flat bunn blir den veeldig ustabil da?

7668309[/snapback]

 

hehe :)

Anbefaler sterkt at du googler litt omkring.

Sjekk hjemmesider som selger båtplaner, feks: bateau.com. Der finner du bl.a. et forum for båtbygging. Finnes sikkert også bedre sider også. Meg bekjent finns det ikke et tilsvarende norsk forum. Men hvis du finner det, så post det gjerne her.

 

Det man benytter som byggemateriale er vannfast kryssfiner av marin type.

Dette kan bøyes temmelig mye. (Platene heftes sammen grovt med kobbertråd eller strips eller-noe-annet!) I overgangene mellom platene bruker du glassfiberstrie. På disse og på platene smører du inn epoxy. Dette gir en stabil og vannfast konstruksjon. Vil anbefale at du begunner med feks en av de lette robåtene eller en kanomodell (Finns modeller som man lager av 3 ukuttede plater.)

 

Hilsen meg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei. Jeg og en venn skal bygge oss en trebåt på 10fot. Vi fant en plan på internett som gjaldt en 8 fot enmanns. Siden vi er to måtte vi forstørre den litt. Vi har tenkt og lage "Dørken" av 5x5cmtrestokk og spantene av 2,5x2,5cm (Spantene blir ikke bøyde derfor flat bunn) trestokker. Men så.. Skal vi kle skroget med planker (blir jo vanskelig og både kle of tå tett) eller plater. På planen har de brukt plater. Men kryssfiner og spon løses jo opp i vann så finnes det noen billige plater som dette ikke skjer med som er 10mm eller må vi kle båten med epoxy visst vi skal bruke plater??

 

Takker for hjelp!

 

Her er foressten planen, http://hometown.aol.com/polytarp/winkie.htm

Som dere ser bruker vi andre materialer etter som det på tegningen så totalt pinglete ut. Og med tanke på flat bunn blir den veeldig ustabil da?

7668309[/snapback]

 

Du kan bruke sidebord av Furu helst i hele lengder, 4-6 tommer bredde med MINST mulige kvister.

Til bunn kan du bruke 3 tommer pløybord, disse også med minst mulige kvister.

 

Når du føyer disse sammen med spiker / nagler bruker du bomullstråd, eventuelt tvist dynket i tjære for tetting.

Det vil si at du legger dette mellom de bord du skal føye sammen.

Bruk galvaniserte spiker / klinkspiker, eventuelt syrefaste bolter med muttere med gjengelås, ligg unna alt som ligner på treskruer.

 

Når det gjelder spanter er disse lettere å bøye når du har steamet spantene, de knekker eller brister ikke så lett da og holder fasongen.

Har du ikke mulighet for steaming, kan du bruke ett langt kar med gloheit vann og legge spantene i, eventuelt tulle strisekker ( holder på vannet og varmen ) rundt spantene og helle på gloheit vann gjentagne ganger til de blir mere bøyelige, men vær forsiktig.

 

Ett annet alternativ er EKTE vannfast kryssfiner.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Sikker en fordel å bruke vannfast kryssfiner ja! (Eller som det også kalles: kryssfiner av marin type!! Har jeg allerede sagt i tidligere i denne tråden!)

MEN for ett billig prosjekt kan du også bruke billig kryssfiner, pass bare på og bruke godt med epoxy. Båten/ kanoen varer ikke evig med billig kryssfiner,men sikkert langt nok for dere (2-3 år? helt avhengig av bruk og om dere tar opp båten etter bruk og av skader!)

Lenke til kommentar

Det finst mange båtar som er bygd på denne måten utan at dei er behandla med epoksy, så dette er opp til deg.

 

Viss du skal behandle med epoksy både på innsida og utsida må du passe på at kvart einaste liten krok vert behandla slik at det ikkje kjem vatn til, for viss det først kjem vatn inn så kjem det ikkje ut at, og skroget vil byrje å rotne innan i frå. Dersom du kunn behandlar med epoksy utompå og smør med ein "pustande" maling/olje på innsida har du litt meir kontroll dersom det skulle komme noko vatn inn. Uansett kva du veljer så må det gjerast riktig og grundig for at båten/kanoen skal vare lenge.

 

Her er det ein som har laga båt av kryssfiner.

 

Googler du "boat building epoxy plywood" finner du også litt av kvart.

 

Elles kan eg anbefale båtforumet baatplassen.no, der er finn du blant anna han som har bygd den båten eg linka til over her + mange andre som veit mykje om karavellebygging og kaldbaking.

 

Hugs å hold oss opptatert med bygginga når du set i gong :thumbup:

 

Lukke til :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oioi nå endrer jeg planer igjenn!! :tease:

 

Planen nå er da og bygge en liten seilbåt ettersom jeg har fått litt sansen for det nå. Men det er langt ifra bedre enn snekke. Men tror snekke prosjekt er lagt på is grunnet mangel på båtplass :( Men på hytta kunne jeg godt hatt en liten seilbåt som jeg kunne seilt litt med når det blåser litt. Har funnet plan igjenn jeg da men trenger litt hjelp som altid :p Planen er denne Kommer ikke til å følge den til punkt å prikke men det meste kommer til å bli følgt.

 

Og så over til mine undringer.

 

1. Centerboard? Er det hull gjennom båten så denne "plata" kan stå ned i vannet?

2. Tror dere den der kan ta 2 personer?

3. Hvilken fart vil jeg oppnå?

4. Hvor får jeg tak i billig kryssfiner og hvilke lengder leveres det i?

 

Håper på hjelp og planen skal forhåpentligvis ikke endre og dette ser ut til å bli min første båt!! :w00t: Skal begynne så snart jeg har fått litt hjelp/diskusjon her og penger og varme/sol ute er på plass!

 

Og ja : Jeg kan ikke seile :tease: men det tar vi som det kommer :p

Endret av El Netzor
Lenke til kommentar
Oioi nå endrer jeg planer igjenn!! :tease:

 

Planen nå er da og bygge en liten seilbåt ettersom jeg har fått litt sansen for det nå. Men det er langt ifra bedre enn snekke. Men tror snekke prosjekt er lagt på is grunnet mangel på båtplass :( Men på hytta kunne jeg godt hatt en liten seilbåt som jeg kunne seilt litt med når det blåser litt. Har funnet plan igjenn jeg da men trenger litt hjelp som altid :p Planen er denne  Kommer ikke til å følge den til punkt å prikke men det meste kommer til å bli følgt.

 

Og så over til mine undringer.

 

1. Centerboard? Er det hull gjennom båten så denne "plata" kan stå ned i vannet?

2. Tror dere den der kan ta 2 personer?

3. Hvilken fart vil jeg oppnå?

4. Hvor får jeg tak i billig kryssfiner og hvilke lengder leveres det i?

 

Håper på hjelp og planen skal forhåpentligvis ikke endre og dette ser ut til å bli min første båt!! :w00t: Skal begynne så snart jeg har fått litt hjelp/diskusjon her og penger og varme/sol ute er på plass!

 

Og ja : Jeg kan ikke seile :tease: men det tar vi som det kommer :p

8346538[/snapback]

 

 

Du trenger ikke kunne seile, det lærer du etterhvert :)

Tror nok du kan finne bedre tegninger enn dette.

Et senterbord er den finnen (kjølen) du skal stikke ned igjennom den åpningen i midten av båten ja (hmm hva heter den igjen..?)

Kryssfiner finner du i velassorterte trelasthandler.

Jeg tenker også på å bygge en liten seilbåt, men har ikke mulighet de neste 2 årene. Båtene på bateau.com ser fine ut. Tror det er verdt bryet å kjøpe gode papirer. Tror de har kanopapirer gratis forresten. Kunne kanskje ha vært et bra prøveprosjekt/ opplæring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...