Gå til innhold

Mest lys for minst mulig effekt


Anbefalte innlegg

Ohm lov gjelder fortsatt.

500W på 12V blir ~42A mens 500W på 230V blir som du sier 2,7A.

Men det ubestridte faktum er at lampa fortsatt drar 500W.

Så med inverter til 230W så ender du opp med et strømtrekk fra batteriet (12V) på 42A + tap i inverteren, det er på sekundersiden man har bare 2,7A

 

Men hvordan kan dette ha seg? 42A går inn i omformeren, 2.7A går ut. Må vel hope seg opp ganske kraftig med elektroner inni omformeren da? :S

7701772[/snapback]

 

vist du ikkje tenker på spenning eller strømmen men kun effekten så vil den bli noenlunde lik på begge sider bortsett fra litt tap. effekten som tidligere nevnt ett produkt av strøm og spenning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du bruker "vanlige" arbeidslamper ala de som selges på clasern til 79,- så finner du pærer til de i mange andre størrelser. Har sett dem på både 150 og 300W, sjekk clasern eller lampehuset.

 

 

Kanskje du egentlig trenger et aggregat? Eller Laang skjøteledning? 

 

Har tenkt på det og, men aggregat er dyrere og bråker noe fryktelig. Et billig aggregat klarer av 700W ca. mens to bilbatterier vil klare av 2x300 (med en sånn omformer). Er jo muligheter begge to, men hadde sansen for disse lysrørerene. Fargene blir ikke like bra kanskje, men er jo ikke så ofte de tast i bruk. Og hvis de går på 38W bare kan man jo fint koble på 3-4 stykker på et bilbatteri og det vil være lydløst :D

 

Ang de lysstoffrørpærene. Er det en vanskelig sak for en uærfaren kar å knekke av denne plastbiten og sette i et nytt rør?

7694471[/snapback]

 

 

Hva med å leie et skikkelig aggregat, og kjøpe et par hundre meter skjøteledning på Clas?

Lenke til kommentar
Hva med å leie et skikkelig aggregat, og kjøpe et par hundre meter skjøteledning på Clas?

 

Jo, det er en mulighet. Kan jo kjøpe et aggregat til en 1200 kroner også, og så koble 2x300W halogenlamper på den. Men er jo en anelse mer stress da :p Er også avhengig av å få aggregatet veldig langt borte. Hvor lang skjøteledning kan man forresten ha før det går utover spenningen?

Lenke til kommentar

Hvis du pga lys av dårlig kvalitet får et bilde med mindre dynamik så vil et filter hjelpe, men kvaliteten vil fortsatt være borte.

 

Eksempel:

 

Hvis du tar et bilde på 1024x1024 piksler og skalerer det ned til 512x512 og så tilbake til 1024x1024 vil kvaliteten bli dårligere.

 

Tilsvarende blir det hvis du tar ett bilde med dårlig lys og må bruke filtre for å få bildet bra. Hvor mye dårligere er ett annet spørsmål :)

Lenke til kommentar
Men hvordan kan dette ha seg? 42A går inn i omformeren, 2.7A går ut. Må vel hope seg opp ganske kraftig med elektroner inni omformeren da? :S

7701772[/snapback]

 

Den høye strømmen går igjennom omformerens primærside, dvs de går tilbake til batteriet igjen (minuspolen). Strengt talt går vel elektronene motsatt vei, dog samme prinsipp. Dette fører til en kjemisk endring i batteriet, som dermed blir mindre oppladet. Når man lader opp batteriet reverseres prosessen.

 

Og jeg snakker selvfølgelig om digitale filtere. Man kan jo justere hvitbalanse mange ganger på et digitalt fotografi uten at kvaliteten minskes nevneverdig, hvorfor skulle ikke det samme gjelde for video?

Men burde ikke egentlig manuell hvitbalanseinnstilling med hvitt ark i de forskjellige lys-settingene gjøre susen? Ikke det at jeg er noen video-ekspert men.

Lenke til kommentar
Hva med å bruke en masse 12V 50W halogen-spoter, f.eks. disse? Har hørt at 12V halogenpærer skal gi mer lys pr watt enn 230V halogenpærer. I tillegg slipper du i hvert fall effekttapet fra inverteren.

7703720[/snapback]

12V pærer gir ikke mere lys en 230V pærer men lyset fra en 12V halogenpære er lysere i fargen en 230V halogenpære som er litt gulere i fargen med samme wattstyrke.

Årsaken til dette er at wolframtråden har en relativt fast motstand pr. meter som det ikke er så mye og gjøre med, så derfor må 230V pæra ha mye mere glødetråd en 12V pæra.

 

12V pæra har da en kort glødetråd som gløder hvitt og sterkt mens 230V pæra har mye glødetråd som lyser med en lavere intensitet.

Lenke til kommentar

Frekvensen bestemmer bølgelengden, som igjen bestemmer hvilken farge vi oppfatter den som. Jeg kan ikke se for meg at lyset mangler frekvensene, det vil kun være mindre av de.

 

Det er jo ikke noe problem å filme inne? Enten det er glødelampebelysning eller flouriserende? Begge deler har en helt annen fargetemperatur enn utendørsvær (som også kan variere veldig, fra klar sommerdag til grå høst eller snølagt vinter).

Kameraet vil nok ha innstillinger for å korrigere for alt dette, og muligens manuell i form av at man kan trykke inn temperaturen eller ved å ta bilde av et hvitt ark (som inneholder hele spekteret).

Lenke til kommentar

Jeg er enig med han som foreslo å bruke 12V spotter, eller hvorfor ikke kjøpe noen billige tusenmetere/tåkelys på thorshov eller biltema? og lage deg en lystavle?, om du på liv og død vil ha 230v lamper kan jeg anbefale deg å kjøpe industriarmaturer med enten natrium høytrykk, metallhalogen, eller kvikksølvpærer. det er slike pærer de bruker i gatelys, og tro det eller ei så er et enkelt gatelys i mange tilfeller bare 70 w. går du opp på 150w får du enda mer lys, disse gatelysene bruker natrium høytrykkpærer, disse gi altså et ganske rødt/orangeaktig lys,men bruker du kvikksølvpærer eller metallhalogen så får du et mer hvitt lys... metallhalogen er vel enkelst å få tak i av de to, ta en titt på elhandel.no eller lignende elektrobutikker så finner du deg kanskje en armatur til en overlevbar pris, og som i tillegg lyser noe forgjævelig.. :dribble: , vanlige glødelamper har jo unødvendig høyt varmetap.. sats derfor på lysør eller pærer som jeg beskrev så slipper du å lade batteri hele tiden:)

 

du kan jo også lage deg en slags lydfelle på aggregatet også da? hva med å bygge agregatet inn i ei isolert kasse?

Lenke til kommentar

Takker for hjelp alle sammen :D Men er vrient stoff å forstå, jeg får det ikke helt til å passe med erfaringer og personlig vrangfårestilling :D

 

Gatelys har jeg hørt at ikke anbefales på noen måte, det ga en fryktelig dårlig fargegjengivelse. Man ser det jo selv også når man er ute at det er vanskeligere å se forskjell på farger. Men jeg har fortstått det rett at hvis et lys har fler/mindre av enkelte bølgelengder vil det syntes på selve lyset. Lyset kan ikke set hvitt ut og samtidig ha problemer med å reflektere blått f.eks.? :p Men det er vel kanskje noe med øyets evne til å tilpasse seg alle typer lys, at man ikke ser forskjellen på to typer lys, mens kameraet ser enorm forskjell?

 

Den tegningen du kom med Disippel i lære? Jeg trur jeg har misforstått den øverste der. Spekteret til en vanlig lyspære har jo ikke så alt for dårlig lys? Men på den tegningen er det jo nesten ikke bølgelgender som viser blått og et stort overtall av rødt? Eller er det kanskje så store forskjeller i vanlig lys?

Lenke til kommentar

Du ser jo selv at fargene fra lyspærer er varmere enn lyset fra lys-stoff rør, men når det er sagt, jeg er "bare" 15 år, så kan ta feil...

 

EDIT:

 

Jeg kom også på at lys fra glødetråd er en stor "bøge" på bølgelengde-skalaen. Det som er til høgre for det som viser på min tegning, er varme, og det er det som tar mest energi, så alle gldepærer er med slikt lys.

 

EDIT 2

En glødelampe funker nesten som en kokeplate, så denne plansjen vil nok stemme, og den viser hva jeg vil frem til:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
bolgelengder.GIF

 

EDIT 3

Ops, stort bilde... la det i spoiler...

Endret av Disippel i lære
Lenke til kommentar

Hvis man drar det her til det ytterste, bare for å komme med ett poeng:

 

La oss si at du har ett blått stoff som kun reflekterer bølgelengde 500nm.

 

Du har en lyskilde som gir fra seg alle andre bølgelengder enn 500nm.

 

Det blå stoffet vil se svart ut i en slik belysning, ettersom det kun reflekterer lys på bølgelengde 500nm, og lyskilden ikke har noe lys i den bølgelengden. Hvis man så tar ett bilde av det blå stoffet mot en svart bakgrunn skal det godt gjøres å bruke filtre for å få korrekte farger... Det blå stoffet og den svarte bakgrunnen ser nemlig prikk likt ut på opptaket, nemlig sort... Man har tapt informasjon.

 

Sollys er "normalen", glødelamper har ca samme spekter som sollys, mens lysstoffrør som vist på bildet ovenfor har et helt annet spekter...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...