Gå til innhold

Mest lys for minst mulig effekt


Anbefalte innlegg

Hvilke typer lamper gir mest lys for minst mulig watt? Har planer om å kjøre en lampe på et bilbatteri, men den omformeren klarer bare 300W og vi vil helst bruke våre 500W arbeidslamper (driver med film produksjon). Gir en 300W halogenpære til arbeidslampene mest lys eller er det andre typer som kan lønne seg?

 

Bare av interesse: Hvilke praktiske forskjeller (jeg vet den tekniske forskjellen) er det på en glødepære og en halogenpære? Hva menes med "sparepære" og hvilken type pære er dette? Hvilke typer pærer lyser ved at de har en gass som sender fra seg lys? Er dette dioder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det lys til innspiulling av film så er det nok ikke noe annet lys en halogen /glødelampe som duger.

Det finnes alternativer som gir mye mere lys pr. watt men du når aldri det samme fargespekteret i lyset som med en lyspære.

 

På jobben bruker jeg en arbeidslampe med 2Drør på 38W, den lyser ca. like kraftig som ei 300W sol men lyset er en anelse blassere i fargene.

Spiller ikke fargene så stor rolle så er lampe med lysrør eller gasspærer tingen.(natrium/kvikksølvdamppærer)

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Hvor du får tak i en 300W lysrørlampe vet jeg ikke men en lampe som lyser tilsvarende 300W halogen kan du bruke en lett modifisert goliath 38W lampe.

Hvorfor modifisert?

Fordi det røret som følger med har en veldig dårlig fargegjengivelse.

Knekker du av plastbiten rundt tenneren så kan du sette inn et T5 38W 827 2D rør som har en god fargegjenngivelse i lysrørverdenen.

Har gjort det med mi lampe.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Akkurat, takk skal du ha Men så et 38W lysstoffrør lyser tilsvarende en 300W halogen? Finnes det kraftigere enn 38W?

2D rør finnes ikke kraftigere en 38W men konvensjonelle lysrørarmaturer finnes i minst 4x58W.

Om den lampa med 38W rør lyser like sterkt som en 300W halogensol kan jeg ikke svare objektivt på men fra mitt subjektive ståsted så mener jeg lysstyrken ligger deromkring.

Speilblank reflektor gjør naturligvis lysopplevelsen sterkere også.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Hvis du bruker "vanlige" arbeidslamper ala de som selges på clasern til 79,- så finner du pærer til de i mange andre størrelser. Har sett dem på både 150 og 300W, sjekk clasern eller lampehuset.

 

 

Kanskje du egentlig trenger et aggregat? Eller Laang skjøteledning? 

 

Har tenkt på det og, men aggregat er dyrere og bråker noe fryktelig. Et billig aggregat klarer av 700W ca. mens to bilbatterier vil klare av 2x300 (med en sånn omformer). Er jo muligheter begge to, men hadde sansen for disse lysrørerene. Fargene blir ikke like bra kanskje, men er jo ikke så ofte de tast i bruk. Og hvis de går på 38W bare kan man jo fint koble på 3-4 stykker på et bilbatteri og det vil være lydløst :D

 

Ang de lysstoffrørpærene. Er det en vanskelig sak for en uærfaren kar å knekke av denne plastbiten og sette i et nytt rør?

Lenke til kommentar
Ang de lysstoffrørpærene. Er det en vanskelig sak for en uærfaren kar å knekke av denne plastbiten og sette i et nytt rør?

7694471[/snapback]

 

Nei det er kjempeenkelt.

Forskjellen på det røret som følger med lampa og T5 2D rør er at plastbøylene som holder bakkanten på røret på plass sitter litt tettere samme på T5 røret og da må plastbiten vekk for at det skal passe.

 

Finner du derimot vanlig 2D rør med farge 827 så trenger du ikke og knekke av den biten i det hele tatt.

 

En siste ting.

2D rør kommer i 2 og 4 pinn utgave og jeg husker ikke hvilken type som satt i lampa, men det finner du ut når du åpner den.

Lenke til kommentar

Vil ikke tro at det lønner seg å bruke lysstoffrør til innspilling av film. Lystoffrør gir ikke fulstendig lys. Det er en god del av fargespekteret som ikke blir sendt.

Kjør heller halogen, eller bare noen kraftige vanlige glødetrådlamper.

Men siden du skal kjøre fra bilbatteri, hvorfor ikke bruke billys? Fult lys lyser ganske kraftig.

Lenke til kommentar
Men siden du skal kjøre fra bilbatteri, hvorfor ikke bruke billys? Fult lys lyser ganske kraftig.

 

Har vært på ideen allerede. Nå vet jeg ikke hva slags lys dette er, om det er halogen eller ikke, men de er vel ikke på stort mer enn 65W e.l.? Jeg testet med et par lys inne og de lyser veldig rett fram så man må på en ganske stor avstand for å få effekten man er ute etter. Og hvis det er halogenpærer på 65W så må det være en form for hake :p De lyser jo veldig sterkt som du sa.

 

Det er noe innen elektronikkens lover jeg ikke forstår. Hvis Volten øker, vil man kunne dra like høy watt på mindre ampere. Altså, har man nok Volt vil man i teorien kunne kjøre sola på et bilbatteri? Men er det ingen hake med dette? Det virker bare for enkelt å kunne kjøre hva som helst bare volten er høy nok :S Og hvis man bruker en omformer fra 12 til 230V vil jo ikke batteriet tappe seg så fort. 500(W)/12=42A. 500/230=2,7, altså vil batteriet holde en god stund? Eller er jeg ute å kjører? :p

Lenke til kommentar

Du er nok litt ute og kjøre ja.

Ohm lov gjelder fortsatt.

500W på 12V blir ~42A mens 500W på 230V blir som du sier 2,7A.

Men det ubestridte faktum er at lampa fortsatt drar 500W.

Så med inverter til 230W så ender du opp med et strømtrekk fra batteriet (12V) på 42A + tap i inverteren, det er på sekundersiden man har bare 2,7A.

 

Høye spenninger er kjekt når man skal ha større effekter fram til forbrukeren fordi det er strømmen (A) som bestemmer hvor tykke kabler man trenger.

Se for deg de kablene man må ha til en 2KW ovn på 12V.

Det blir 167A for å komme opp i den effekten så istedenfor 2x1,5mm2 kabler rundt i stua så måtte man til med 2x150mm2 kabler.

Det blir pent på fotlista.

Lenke til kommentar

Det later til at mange forvikler Ohms lov (I = U/R) med effektformelen (P = U*I), og tror at effekten er konstant uansett spenning. En av grunnene er nok at de fleste apparater som ufagkyndige bruker ofte kun har effekten oppgitt.

Den oppgitte effekten gjelder ved apparatets nominelle spenning, og er et resultat av at spenningen skaper en strøm igjenom motstanden.

Dersom du flytter apparatet over til en annen spenningskilde vil ting forandre seg, det er kun motstanden du "tar med deg".

 

Er det forresten ikke mulig å korrigere hvitbalansen i etterkant?

Så har du muligheten til å bruke hva som helst av lys? Er ganske sikker på at problemstillingen har vært oppe før, så noen har helt sikkert skapt et slikt verktøy/plugin. Krever litt prosessering men.

EDIT: Kanskje kameraet har manuell hvitbalanse-justering også?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Hvitbalanse er ikke noe problem. Har tonner av filtre i alle mulig farger så å få bøyd lyset i den grad er ikke noe problem. Men vil det hjelpe? Jeg trudde jeg var godt inne i dette med fargeskalaer og temperatur på fargene, men dette var jeg litt usikker på. Jeg antar at lyset fra disse er litt gulaktige? Altså at de mangler litt blått lys? Vi har jo CTB filtre, men disse filtrene kan vel ikke skape blått lys? Bare fjerne oransje?

Lenke til kommentar
Ohm lov gjelder fortsatt.

500W på 12V blir ~42A mens 500W på 230V blir som du sier 2,7A.

Men det ubestridte faktum er at lampa fortsatt drar 500W.

Så med inverter til 230W så ender du opp med et strømtrekk fra batteriet (12V) på 42A + tap i inverteren, det er på sekundersiden man har bare 2,7A

 

Men hvordan kan dette ha seg? 42A går inn i omformeren, 2.7A går ut. Må vel hope seg opp ganske kraftig med elektroner inni omformeren da? :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...