Gå til innhold

Eksternt skjermkort for bærbare


Anbefalte innlegg

Så me de laptopene som fra før av har ett 7900gs, hvor kult hadde det ikke vært med SLI her? :!: . Selv har jeg en Acer 5601awlmi som ble kjøpt for ett halvt år siden, og denne har også bare pcmcia. Blir liitt snaut x1300 utover, så burde kommet noe for pcmcia/firewire også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virker som ASUS har tro på at det sitter ExpressCard port i nesten alle bærbare pc-er der ute. Det er så langt fra sannheten som du kan komme.

ExpressCard er faktisk såpass nytt ennå at ikke alle bærbare pc-er har det enda. Og PCMCIA (eller PCCard) er fortsatt regjerende.

 

Selv om Hewlett-packard inetgrerte Express Card i sine bærbare fra November 2004 (ref: Wikipedia) så betyr ikke det at alle har kjøpt disse nyere bærbare pc-ene enda.

 

Det faktum at dette produktet sikter seg inn for å "oppgradere" eldre bærbare maskiner virker litt rart da det bare er nyere bærbare som har støtte for dette og da også sikkert mye bedre grafikk i utgangspunktet selv om man fremdeles i dag kjøper maskiner med Intel GMA fordi det er billigere.

 

Så for meg virker dette som et nicheprodukt.

7634468[/snapback]

 

eeh.. hvor vil du med dette??

 

pcix skjermkort kom selv om de aller aller aller fleste bare hadde agp sokkel. pci skjermkortene kom selv om de aller aller aller fleste da satt med skjermkort i isa bussen.

 

hva om asus faktisk bare stikker fingeren i jorda og følger med hva som skjer?

 

men ett nisjeprodukt er det.. asus sier ikke at dette er noe som er påkrevd.

Endret av dominus
Lenke til kommentar

Naa er det jo ogsaa en viss verdi aa faa logoet sitt paa trykk paa 1000vis av websites, ende opp i noen magasiner, faa omtale paa podcasts og G4-TechTV o.l. greier som sikker foelger dette. Det trenger ikke altid aa selge i det heletatt for aa vaere loennsomt.

 

Matrox har PCIex1 kort tilgjengelig og forklarer litt om busser, forskjeller og ytelse her: http://www.matrox.com/graphics/en/cadgis/p...gp_pci_pcie.php

 

Alt dette kortet egentlig trenger aa gjoere er 30fps full AA/AF og det har stor verdi til de som vil ha lett lappis med lang batteritid til daglig men spille litt paa kvelden. Ikke mange jobb-pc'er hvor grafikk blir prioritert, men en del av dem kan jo finne paa aa ha express card :-)

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har rimelig store problemer med å forstå hvorfor alle lager 3D GPX kort kun til PCIe x16 (eller AGP x8) dersom disse kortene fint kunne klart seg med PCIe x1.

 

Hvorfor ble AGPx8 i det hele tatt funnet opp?

 

Vel, den som venter får se...

Lenke til kommentar

Folk må være litt fremtidsrettet når de kjøper bærbar PC, passe på at de får teknologier som ikke er utdatert når de kjøper den. Jeg kjøpte selv en FS 1667G i oktober 2005, den har Expresscard den, og jeg bruker den faktisk også til eSATA. Den har X700 skjermkort, som forsåvidt holder til mitt bruk (World of Warcraft), men etter som tiden går så er det ikke så mange nye spill jeg kan kjøre ordentlig på den PC'n. Håper dette produktet kommer fort ut så jeg kan ta en titt på prisen.

Lenke til kommentar

Et kort øyeblikk hadde jeg et lite håp om å puste liv i en antikvarisk Laptop, men da jeg fikk øye på at dette ikke er designet for PC-card, men kun for en nyere type plugg som knappt nok har blitt produsert til dagens bærbare PC'er ennå, så gikk luften ut av den ballongen.

 

Det er nok bedre å spare penger til noe flunkende nytt for framtiden, enn å håpe forgjeves på en slik ønskeløsning for PC-card porten.

 

PC-card (PCMCIA er en eldre betegnelse for en tidligere standard som har nøyaktig samme fysiske plugg)

Endret av G
Lenke til kommentar
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=5602

 

Ifølge denne, så er det en slags overgang til PCIe16x, slik at man også kan kjøpe den "tom" og sette i et valgfritt skjermkort. Hvordan fungerer det med å sende skjermsigalet til den bærbare i et slik tilfelle? Må men gå via en inngang på den bærbare igjen?

 

AtW

7663421[/snapback]

Godt spørsmål. Denne "XG Station" må vel kommunisere via chipsettet uansett hvilket skjermkort som sitter i, siden den som jeg forstår det gjør det gjennom en ExpressCard- port, som bruker en USB 2.0 eller PCI-Express x1- tilkobling. Hvis den i tillegg skal sende skjermsignalet tilbake gjennom denne tilkoblingen må vel den bli en flaskehals av (små) dimensjoner? Kanskje den bare funker med en ekstern skjerm, ala en dockingstasjon med eget skjermkort?

 

leste litt på sider jeg fant på google og leste at den hadde 5.1 dolby surround. vil det si at det også er et eksternt lydkort?

Det kan virke sånn, kanskje lydkortet kjører via USB 2.0- tilkoblingen til ExpressCard-porten.

Lenke til kommentar

Desverre kan denne løsningen bare brukes med ekstern skjerm inntil flere produsenter får på plass DVI--in, noe annet er problemer med lav båndbredde som hemmer ytelsen, foreløpig er 7900GS omtrent det kraftigste kortet du kan bruke, da bedre kortknapt vil bli raskere grunnet mangel på båndbredde. Les mer her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=363747 når DVI-in og neste generasjons expresscard med høyere båndbredde kommer så blir nok dette mer interessant spør dere meg.

Lenke til kommentar
Desverre kan denne løsningen bare brukes med ekstern skjerm inntil flere produsenter får på plass DVI--in, noe annet er problemer med lav båndbredde som hemmer ytelsen, foreløpig er 7900GS omtrent det kraftigste kortet du kan bruke, da bedre kortknapt vil bli raskere grunnet mangel på båndbredde. Les mer her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=363747 når DVI-in og neste generasjons expresscard med høyere båndbredde kommer så blir nok dette mer interessant spør dere meg.

7678806[/snapback]

 

Det gjør jo løsningen en god del mer uaktuell i mine øyne, skal man ha denne boksen og en eksten skjerm, så begynner men å komme ffarlig nær pris og "heft" til en helt dedikert PC for spill.

 

AtW

Lenke til kommentar

Leste den dinside-artikkelen nå. Irriterer meg at det ikke går å føre signalet tilbake.

 

Men stusser litt på denne:

 

"I følge Lai kunne vi med XG Station forvente et resultat på mellom fem og et halvt til seks tusen poeng i 3DMark05."

 

Ville trodd det hadde blitt høyere..?

Lenke til kommentar
Leste den dinside-artikkelen nå. Irriterer meg at det ikke går å føre signalet tilbake.

 

Men stusser litt på denne:

 

"I følge Lai kunne vi med XG Station forvente et resultat på mellom fem og et halvt til seks tusen poeng i 3DMark05."

 

Ville trodd det hadde blitt høyere..?

7682425[/snapback]

 

Det går an å føre tilbake, men da må du ha DVI-inn, noe som ikke akkurat er utbredt. Grunnen til litt lav ytelse er jo at expresscard-slotten ikke har nok båndbredde, men neste generasjon blir forhåpentligvis bedre ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Grunnen til litt lav ytelse er jo at expresscard-slotten ikke har nok båndbredde, men neste generasjon blir forhåpentligvis bedre ;)

 

Ahh, endelig. Skjønte at det var noe "galt" her når det var snakk om en PCIe x1 port....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...