Gå til innhold

ATI R600 testet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er d noen har som har anelse om nå d første ATI DX10 kotet blir lansert...

er ganske nøytral når d gjelder nVidia og ATI så jeg kjøper d som yter best...

7625572[/snapback]

 

 

Det lanseres når det lanseres :) Hørt det kommer et GDDR3 versjon i slutten

av januar, men så har eg hørt at den ble avlyst. Tror vi snakker mot slutten av mars før vi ser det første R600 kortet i hylla, altså over 5 månder siden 8800 kom :)

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig alltid gått for nVidia, bare tilfeldig egentlig..

Men har alltid følt det sånn at ATi yter best, men nVidia har den beste visuelle opplevelsen, og de beste egenskapene i kortet.. Som gir spillene mer piff liksom..

 

Nå er nok denne R600 testen dessverre falsk, noe som de fleste av oss har forstått, og som vi også har fått en del greie beviser på nå også..

 

Men uansett, hvis en sånn test skulle ha funnet sted, så må vi huske at nVidia sin ForceWare driver for 8xxx kortene er langt fra "ferdig".. Aner ikke hva nVidia strever sånn med, men driverne til kortene er nesten ubrukelige.. Når de for skikk på de, så vil nok også kortene vise seg fra en litt bedre side..

Lenke til kommentar
R600 burde for ATI/AMD's del bli bedre en 8800 serien for at de skal ha en sjanse i "inngangsmarkedet" for DX10. Tror rett og slett de ikke har råd til å tape denne duellen. Det stilles høye forventninger til dem, siden 8800 har vært ute en god stund alerede.

7624140[/snapback]

Ikke glem at ATI har et DX10 kort i produksjon, det sitter i Xbox360. Ati har sånn sett et fortrinn mht til unified shaders som ikke nVidia har vist så langt å mestre like godt.

Jeg håper og tror de holder tronen annenhver gang i uoverskuelig fremtid, vi er best tjent med at de hele tiden krangler om å ha det beste kortet.

Lenke til kommentar
Jeg synes quad dvi hørte interessant ut! Vil det si at man nå kan få 4-skjermer på ETT skjermkort!?! (Det jeg håper på!) Vil surround-gaming igjen bli mulig?

7623921[/snapback]

 

Når var det mulig?

7624097[/snapback]

Det var, og er forsåvidt fortsatt mulig, med kort som Matrox Parhelia som har fire skjermutganger. Men dagens spill krever såpass mye, at kortene fra Matrox ikke lenger henger med. Til nøds kan det kanskje gå an å spille med laveste grafikkinstillinger, men man får jo ikke den samme spillopplevelsen da. Derfor hadde det vært bra om R600 kom i en versjon med fire skjermutganger.

7625518[/snapback]

 

Akkurat... Surround gaming har vært mulig med hele Parhelia serien til Matrox. Problemet har vært at kortene aldri har hatt særlig god 3D ytelse i spill, og har samtidig vært steike dyre i forhold til hva man får (om man ser bort fra nettopp det at man får surround gaming)

 

I dag vil nok beste løsningen å kjøpe ett megabra skjermkort, og så kjøpe en splitter fra matrox. De har kommet med en boks som gjør at du kan kjøre tre skjermer som EN. Så skjermkortet, pc'n, windows, og alt tror det er en sinnsykt wiiiide skjerm :p Ulempen er at boksen ikke støtter dvi, og kun 3x1280x1024 som maks oppløsning. Nå er det kanskje nok, men holder ikke for de som vil ha 3x20" skjermer.

 

MATROX TripleHead2Go

Lenke til kommentar
- "8800 - god stund allerede"? Det var da voldsomt.

 

De vil neppe tape noen duell og er de bedre enn 8800 så sier jo det at ATI lager bedre kort enn Nvidia.

7624161[/snapback]

Hvis R600 kommer når ryktene sier, nemmelig slutten av januar for GDDR3 og mars for GDDR4 så har G80 vært på markedet rundt 3 månder, altså 1 kvartal...

 

Med nye "modeller/refresh" omtrent hver 6. måned så er 3 månder en god stund...

 

I og med at ATI/AMD er 3 månder etter nVidia bør de matche eller lage noe bedre, ellers er det litt nedtur...

Lenke til kommentar

De bør absolutt matche, men om de må være så veldig mye bedre enn 10% vet jeg ikke. Spørs hva man mener med 10% bedre. Derimot synes jeg produktet R600 bare på specs virker som en halv generasjon over 8800?

 

EDIT:

8800 var i butikkene ca. kl. halv 9 på kvelden den 8/11. Dvs. at 8/2-07 har det gått 1 kvartal.

 

Det at det går bort mer eller mindre 10 dager rundt jul/nyttår burde også tas med i betraktningen. Men uansett er ikke 2-3mnd spesielt mye for en helt ny generasjon.

 

En refresh er ikke det samme som en ny generasjon, [GDI]Raptor, det kan også godt være at selv Nvidias "refresh" av 8800 blir dårligere enn ATi's første kort på flere områder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Derimot synes jeg produktet R600 bare på specs virker som en halv generasjon over 8800?

7626449[/snapback]

Iallefall minnebåndbredden... Det er en av grunnenen til at jeg er skeptisk... ATi burde klare mer med den enorme båndbredden de har med 512-bit.

 

Når det gjelder G8x-familien... Vent og se... nVidia gjorde G80 på 90nm for å kunne få ut en brikke allerede høsten 06, og det har kostet...

Lenke til kommentar

[GDI]Raptor:

Unified shader arkitekturen er også annerledes enn Nvidia G80. Hvorvidt det er "bedre" gjenstår å se.

 

Jeg venter spent på G8x refreshes, og jeg kommer garantert til å kjøpe noen G8x kort i mellomsjiktet, jeg holder desperat igjen på lommeboka på tilbud på 7300 og 7600 for å vente på 8600 og 8300. Så får jeg se hva jeg velger fra toppsjiktet.

 

Joda jeg er enig, har ATi en så enorm tung minnearkitektur som de har så må det være noen mål og mening med det, vi får se om de kan vise noe med det. Jeg er mer spent på hvilke spill som vil skille seg ut evt. pga minnebåndbredden eller om det er å skyte spurv med kanoner.

 

Ellers veldig bra av Nvidia å pumpe ut en nestegenerasjon allerede i november 2006, det ga oss noe spennende og bra, tidlig! Dessuten betyr det også at man vil få 8800GTS og GTX kort til en ennå penere pris når G8x refresh og R600 kommer, forhåpentligvis.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
[GDI]Raptor:

Ellers veldig bra av Nvidia å pumpe ut en nestegenerasjon allerede i november 2006, det ga oss noe spennende og bra, tidlig!

7628069[/snapback]

Jepp... Egentlig var planen å ha det klar høsten 2005... Så "G80" var ganske forsinket den og... :p

 

Dessuten betyr det også at man vil få 8800GTS og GTX kort til en ennå penere pris når G8x refresh og R600 kommer, forhåpentligvis.

nVidia sitt umiddelbare svar på R600 kommer til å være høyere klokket G80, event. med raskere minne... (noe ala 7800GTX -> 7800GTX512)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...