Gå til innhold

Den lille telemarkstråden


mummi-pappa

Anbefalte innlegg

Oh, raskt svar!

 

Må nesten spørre.. Hvordan i huleste er det dere greier å kjøre sakte nedover en bakke?

Jeg takler det rett og slett ikke. Etter første svingen går farten bare opp, inntil jeg stopper i bunn av bakken og låra skriker av melkesyre :p

Den teite måten: Skrense litt (mye) i hver sving, slik som alle slalom- og brett-tullingene gjør.

Den gode måten: Ski med liten radius (mye innsving), og kjør så store svinger som nødvendig for å få komplette svinger/skjær uten skrens. Altså ikke begynne på ny sving før du står omtrent sidelengs i bakken. Tenk på det som halvsirkelsvinger i forhold til sinussvinger. Farten vil da bli fryktelig høy med stor radius på skien, så det fungerer ikke like bra for alle.

 

Skjønner jo det med å skrense mye, og den andre måten må jeg teste neste gang. Men jeg blir bare så imponert over de som laller ned bakken uten særlig høy fart. De svinger ganske mye da, litt mye til tider men de har farten nede.

Må finne en teknikk som funker i bratte heng og generelt bratte bakker. Tar meg selv i å kjøre alt for mye "slalom" eller bare skrense sidelengs ned, hvis det blir for bratt.

Men jo, takk for tipsene. Skal testes!

 

En annen ting. Noen som vet om et par ski som er morsomme? Et par ski som trives i bakken.

Jeg syns at broderns urgamle Dynastar fjellski har gjort jobben sin. Kantene er nesten ikke-eksisterende, noe jeg merka da vi sto i Hemsedal i dag.. Bare det blir tendenser til is går jeg på trynet. Har lyst på ski hvor kantene biter skikkelig!

Stålkanter kan fikses på, men hvis skiene er for myke griper de uansett ikke godt i isen. Samtidig pleier jeg å synes at de myke/spretne skiene er de morsomme. Så det blir på en måte en liten motsetning det du spør om.

Men kjøper du en lett, men stiv slalomski med god innsving (< 15m radius) vil den mest sannsynlig føles rimelig morsom.

 

Notert. Syns Völkl sine ski er sinnsykt kule. Har de noe brukbart?

Dynastar skia er så gamle uansett. Kantene er snart spist opp av rust og bindingene har sett bedre tider. =/

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er bratt nok, kan man ta hoppsvinger også, for å holde farten nede. Ellers er det krappe svinger med litt ekstra skrens.

 

Völke Mantra er de skiene jeg bruker, og trives veldig godt med dem.

Greie all-round ski, tåler høy hastighet i bakke, men kan også flyte litt utenfor.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hallais godtfolk med laus hel...

 

begynte med telemark forrige sesong, og er nå godt inne i sesong nr 2. Er utrustet med Elan m777 ski og rotefella cobra R8, samt crispi cxp sko (str 39 mondo)

 

angrer ikkje på at eg forlot slalom/twintip til fordel for telemark, sjølv om eg fortsatt slit litt med teknikken.

 

Eineste problemet eg har er at eg HATER sko mine, får vanvittig vondt på sida av foten etter ei lita stund. trur det må vare passformen på skoa som er feil. bruker vanligvis str 44/45 i vanlige sko. foten min er forhaldsvis brei, og høg over rista... noken som har tips til sko som kan funke for meg.. det ødlegger litt godfølelsen når eg har vondt i foten heile tida..

 

vill forresten tipsa alle som har muligheten, om å ta turen til sauda skisenter.. pudderet er vanvittig bra nå!!

Lenke til kommentar

noken som har tips til sko som kan funke for meg.. det ødlegger litt godfølelsen når eg har vondt i foten heile tida..

 

Har du prøvd å få varmetilpassa innersålen? Eg hadde store problemer med at skoa mine, eit par Scarpa T2X, klemte veldig rundt fotbladet. Fekk løfta sålen 2mm opp og varma opp innerskoen, gikk med den i skoen varm i 15 minutt og etter det så kan eg stramme skoen mykje meir, sitter mykje betre fast i skoen, samtidig som at alt er mykje meir komfortabelt. Det er i det minste ei mogelegheit å teste ut, før du evt sjekkar etter nye sko. Det er vel kanskje generelt eit problem med telemarkskoa til dei italienske produsentane at dei er litt smale?

Lenke til kommentar

noken som har tips til sko som kan funke for meg.. det ødlegger litt godfølelsen når eg har vondt i foten heile tida..

 

Har du prøvd å få varmetilpassa innersålen? Eg hadde store problemer med at skoa mine, eit par Scarpa T2X, klemte veldig rundt fotbladet. Fekk løfta sålen 2mm opp og varma opp innerskoen, gikk med den i skoen varm i 15 minutt og etter det så kan eg stramme skoen mykje meir, sitter mykje betre fast i skoen, samtidig som at alt er mykje meir komfortabelt. Det er i det minste ei mogelegheit å teste ut, før du evt sjekkar etter nye sko. Det er vel kanskje generelt eit problem med telemarkskoa til dei italienske produsentane at dei er litt smale?

 

Har ikkje innersole som kan varmetilpasses..innersolen er sånn som vanlige slalomsko...tjukk og mjuk

 

Skal til Kongsberg neste helg, og lurer på om jeg skal stå slalåm eller telemark, jeg liker og ha litt bakke å stå i når jeg står telemark.

Jeg blir jo også den eneste på telemark, så: er telemark noe og satse på?

 

velg telemark...

Det at du blir den eneste på telemark er jo berre tøft...då kan du crusie i fra dei andre slalomtaperane :D hihi

Lenke til kommentar

Har et problem med mine nyinnkjøpte telemarkski. Dynastar Legend Sultan 80, Cobra R8 og Scarpa T2 Eco.

Første gang jeg prøvde de la jeg merke til at høyre binding "gnisset" litt mot skoen. At skoen på en måte hang litt igjen i bindingen når jeg løftet foten. Det var ikke veldig merkbart da jeg kjørte, så tenkte ikke noe mer over det der og da.

Men i dag da jeg var ute var været veldig tørt, og det gjorde tydeligvis at bindingen gnisset mer, og en typisk isopor-mot-vindu-gnisselyd kom da jeg løftet foten.

Prøvde forskjellig stramming av fjærene, men ingen annen forskjell enn at lyden var litt kraftigere på harderde stramming.

Med identisk stramming på venstre og høyre ski, er det bare høyre ski som har det problemet.

Det går fint an å stå på skiene, men skal innrømme at det tar vekk litt av gleden når man hører gnisselyd i hver høyresving. :/

 

Noen som har vært borti dette før og har en løsning på problemet, eller blir jeg nødt til å bite i det sure eplet, sende inn skien til xxl der jeg kjøpte de fra, og ta frem snowboardet i mellomtiden?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Boogieman' date=' 2. mars 2010 - 21:22' timestamp='1267561371' post='15308208']

Har et problem med mine nyinnkjøpte telemarkski. Dynastar Legend Sultan 80, Cobra R8 og Scarpa T2 Eco.

Første gang jeg prøvde de la jeg merke til at høyre binding "gnisset" litt mot skoen. At skoen på en måte hang litt igjen i bindingen når jeg løftet foten. Det var ikke veldig merkbart da jeg kjørte, så tenkte ikke noe mer over det der og da.

Men i dag da jeg var ute var været veldig tørt, og det gjorde tydeligvis at bindingen gnisset mer, og en typisk isopor-mot-vindu-gnisselyd kom da jeg løftet foten.

Prøvde forskjellig stramming av fjærene, men ingen annen forskjell enn at lyden var litt kraftigere på harderde stramming.

Med identisk stramming på venstre og høyre ski, er det bare høyre ski som har det problemet.

Det går fint an å stå på skiene, men skal innrømme at det tar vekk litt av gleden når man hører gnisselyd i hver høyresving. :/

 

Noen som har vært borti dette før og har en løsning på problemet, eller blir jeg nødt til å bite i det sure eplet, sende inn skien til xxl der jeg kjøpte de fra, og ta frem snowboardet i mellomtiden?

Eg hadde eit liknande problem med nokre fjell-telemarkski. Dei laga ein stygg gnisselyd for kvart steg eg tok når eg var på tur, men etter at eg smørte med vaselin på skoen og bindinga vart det stille :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg kjører telemark!

 

Har kjørt telemark i to sesonger nå og må si overgangen fra slalom gikk overaskende lett :) .

 

Da jeg kjøpte ski investerte jeg i et par pudderski og har siden det hatt veldig lyst til å få meg en ordentlig topptur. Er det noen som kan anbefale en på østlandet som egner seg for en nybegynner når sesongen starter igjen?

Lenke til kommentar

Jeg kjører telemark!

 

Har kjørt telemark i to sesonger nå og må si overgangen fra slalom gikk overaskende lett :) .

 

Da jeg kjøpte ski investerte jeg i et par pudderski og har siden det hatt veldig lyst til å få meg en ordentlig topptur. Er det noen som kan anbefale en på østlandet som egner seg for en nybegynner når sesongen starter igjen?

Jeg fikk nesten ikke stått i år, men det ble veldig mye langrenn :cool:

Lenke til kommentar

Er jo ikke stålkanter, men liknende teknikk er jo det folk har gjort i evigheter med ski uten stålkant for å komme seg ned bratte heng.

 

Noen med litt breire føtter som er plaga med at fotbladet blir klemt sammen? Er plaga med det i randonée-skoene mine, men ikke i telemarkskoene mine. Begge er Scarpa, vet ikke hva randonéene heter, men de er røde som T2Xen min :)

 

Vurderer nye sko til neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...