Gå til innhold

Kjøp av ny CRT-TV, 2-4k


Anbefalte innlegg

Hei

 

En ny CRT-TV skal kjøpes, siden den gamle ser ut til å være ganske kaputt. Den har i flere måneder hatt ulike symptomer, som at den slår seg av og at bildet forsvinner.

 

Nå skal det altså kjøpes inn en ny TV, og det skal være av typen CRT (og ingen diskusjon på hvorfor CRT).

 

Jeg har sett litt rundt i ulike nettbutikker, og flere TV-er ser aktuelle ut. Her er kravene, men det er ikke absolutte krav:

* Størrelse: minumum 25", gjerne mer, men ikke alt for stort.

* Inngang/utgang: SCART (til video-spiller)

* CRT

* Text-TV (gangske opplagt)

* Pris: helst innenfor 2000 - 4000 kr.

 

Widescreen er ikke noe krav eller problem, men 4:3 foretrekkes nok.

 

Jeg har sett på følgende apparater selv:

AKAI 28TLV1 2199 kr

Thomson 28" CRT TV 3165 kr

 

Jeg har litt greie på TV selv, men jeg tenkte at kanskje noen andre har erfaring med spesielle apparat eller gode tips. Så det er ganske fritt frem å komme med innspill og meninger.

 

Jeg takker for alle svar, og god jul til dere alle. :)

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TVen som gikk i stykker var faktisk en Panasonic 25" Quintrix ;)

 

Jeg har sett litt på følgende modeller: (noen er faktisk litt dyrere)

Panasonic 32" TX32PS12F Quintrix X 4495 kr

Samsung WS-32Z419TQ 6490 kr

Philips 32PW9551 6490 kr

 

TVen fra Philips støtter HDMI og sendinger fra både analogt og digitalt bakkenett. Dette er en ekstrem fordel med tanke på HDTV. Om TVen fra Samsung støtter digitalt bakkenett fant jeg ikke ut av, men den støtter ivertfall HDMI.

Lenke til kommentar
Panasonic 32" TX32PS12F Quintrix X 4495 kr

Samsung WS-32Z419TQ 6490 kr

Philips 32PW9551 6490 kr

 

TVen fra Philips støtter HDMI og sendinger fra både analogt og digitalt bakkenett. Dette er en ekstrem fordel med tanke på HDTV. Om TVen fra Samsung støtter digitalt bakkenett fant jeg ikke ut av, men den støtter ivertfall HDMI.

 

Kjenner ikke Samsung-modellen, men kan si at både nevnte Philips og Panasonic er greie TV-er. Men for begge så hadde forrige modell bedre bildekvalitet (!!) og høyere pris. Hvis du har tenkt å bruke såpass mye penger på en CRT-TV, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å se apparatene med bilde på med egne øyne.

 

Philipsen er ikke "HD-ready", men "HD-prepared". Det betyr at den har HDMI og HDCP, men ikke riktig oppløsning (oppløsning er ikke oppgitt, men er vel vanlig PAL-oppløsning). Har prøvd den med HD-kilde og kvaliteten ble omtrent som en god DVD.

 

Ingen av TV-ene støtter det kommende digitale bakkenettet. Per idag er det ingen TV-er som gjør det. Det finnes noen få TV-er med digital mottaker og de funker bl.a. i Sverige og på prøvesendingen i Norge for tiden, men vil ikke funke til høsten når det digitale bakkenettet etter planene skal åpnes for ordinær drift.

Lenke til kommentar
Det står at den støtter HDTV-oppløsninger, og "Denne TVen er utstyrt for å motta TV-signaler med høy definisjon, og den er fullstendig klargjort for HD-kilder, for eksempel HDTV-kringkasting."

Som jeg skrev tidligere er TV-en "HD-prepared", ikke "HD-ready" (Philips har noen rare inkonsekvente oversettelser av disse uttrykkene). Det er riktig at den er fullstendig klargjort for HD-kilder med HDMI og HDCP, men selve skjermen har ikke HD-oppløsning. Legg merke til at Philips ikke oppgir oppløsningen på TV-en slik som alle gjør på flat-TV - og det er ikke tilfeldig....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det står at den støtter HDTV-oppløsninger, og "Denne TVen er utstyrt for å motta TV-signaler med høy definisjon, og den er fullstendig klargjort for HD-kilder, for eksempel HDTV-kringkasting."

Som jeg skrev tidligere er TV-en "HD-prepared", ikke "HD-ready" (Philips har noen rare inkonsekvente oversettelser av disse uttrykkene). Det er riktig at den er fullstendig klargjort for HD-kilder med HDMI og HDCP, men selve skjermen har ikke HD-oppløsning. Legg merke til at Philips ikke oppgir oppløsningen på TV-en slik som alle gjør på flat-TV - og det er ikke tilfeldig....

7597861[/snapback]

Det er mulig at det er noe i det du sier, men de fulle spesifikasjonene sier helt klart at det er støttet.
Lenke til kommentar

Det står "klargjort for" HD-tv. Siden det ikke finnes et eneste vitenskaplig redegjørelse for hva det utrykke betyr, så står nok Philips helt fritt til å påstå nøyaktig hva de vil :!:

 

Håper du ikke lar deg lure av våte drømmer om ekte HDTV når du i praksis får et kraftlig nedskalert bilde, knapt bedre enn vanlig dvd standard :thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
og ingen diskusjon på hvorfor CRT

7587317[/snapback]

Siden du frekvent nevner HD ditt og HD datt, kanskje vi kan heller diskutere hvorfor ikke CRT?

 

Har enda ikke sett ei CRT TV som støtter kravet til "HD-READY"-logoet/betegnelsen. HDMI (eller annen digital innganger) er ett av dem men den mest vesentlige er 720 fysiske linjer.

 

Edit:

Fisket frem lisensavtalen til "HD-READY" for deg

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Om vi tar for oss Philips-TVen.

Her er spesifikasjonene som jeg linket til tidligere.

 

Se på side 2, til venstre, der står det "søttet skjermoppløsning". 1080i, 480p, 720p og 576p er alle i listen. Så det kravet er ifølge spesifikasjonene oppfylt.

 

Så les "HD-klar" til høyre på siden. Der står det sort på hvitt at den er klar for HD og kan ta imot HDTV-kringkasting.

 

Så se helt nederst til høyre på siden. Les "HDMI-inngang" og "YPbPr".

 

I følge spesifikasjonene oppfølger den kravene. Om spesifikasjonene stemmer vet jeg ikke, men om de ikke gjør det, så vil nok Philips få noen TVer i retur.

 

Og jeg gjentar, jeg sier ikke at dere tar feil, men at spesifikasjonene er helt klare.

Lenke til kommentar
Se på side 2, til venstre, der står det "søttet skjermoppløsning". 1080i, 480p, 720p og 576p er alle i listen. Så det kravet er ifølge spesifikasjonene oppfylt.
Vel.... Det står hvilke formater den støtter, men ikke hvilken oppløsning skjermen fysisk har. Husk at de fleste HD-klare LCD-TV-ene oppgir at de støtter 1080i selv om skjermens oppløsning er 1366x768.

 

Så les "HD-klar" til høyre på siden. Der står det sort på hvitt at den er klar for HD og kan ta imot HDTV-kringkasting.
Men hvis du ser på symbolene øverst til høyre på side 1 så står det ikke "HD ready", men "HD prepared". Hvis du tar en titt på produktarket på svensk så står det "HD-förberedd", ikke HD-klar. Og på engelsk står det konsekvent "HD prepared" fordi TV-en ikke er HD-ready. Problemet er at Philips ikke har klart å oversett "HD prepared" riktig til norsk, noen steder står det HD-klargjort og andre steder blir det til HD-klar.

 

 

At TV-en kan ta imot HDTV-kringkasting er direkte feil. Det må isåfall skje via ekstern tuner fordi den har ikke DVB-T-tuner. Og de Philips-TV-ene som har DVB-T-tuner per idag støtter kun MPEG2 og vil derfor ikke fungere i det kommende norske digitale bakkenettet som vil bruke MPEG4.

 

 

Som jeg skrev i min første post, så har jeg prøvd denne TV-en med HD-kilde. Sammenliknet med vanlige HD-ready LCD-TV-er er forskjellen i bildekvalitet veldig stor! Hvis du vurderer å bruke såpass mye penger på 50 kg CRT-TV, så bør du finne en forhandler som har apparatet utstilt for å se det med egne øyne. Personlig ville jeg mye heller hatt forgjengeren (32PW9520) som hadde vesentlig bedre bilde, eller så hadde jeg spandert noen lapper til og kjøpt en LCD-TV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter en del kryssjekking ser det ut til at det kan være hold i det du sier om det digitale bakkenettet, men likevel vil Philips få et forklaringsproblem når det står sort på hvitt at apparatet støtter det.

 

BTW: Skal tro om det blir oppstyr når mange med splitter nye TVer finner ut at det digitale bakkenettet ikke er støttet? (nå tenkte ikke jeg spesifikt på noen modell)

 

"støttet skjermoppløsning" betyr at skjermen(bilderøret, LCD-panelet eller plasma) fysisk støtter oppløsningen. Om Philips (eller andre) mener noe annet, så lurer de regelrett kundene sine.

 

Et lite ekstraspørsmål: Siden ingen av dagens HD-tver støtter det digitale bakkenettet, så regner jeg med at de digitale tunerene vil ha HDMI-utgang til TV(i tillegg til analog). For ellers vil alle dagens nye TVer være totalt bortkastet. Hvordan vil "SuperText-TV" fungére gjennom noe sånt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...