Gå til innhold

Lovmessig sporsmal (N8800 sak)

Har Christians feil vært deg til hjelp, eller har alt bryet vært til ingen nytte?  

19 stemmer

1. 1. Har Christians feil vært deg til hjelp, eller har alt bryet vært til ingen nytte?

• Ja
      8
    • Nei
      7
    • Hvilke feil?
      4

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden fikk jeg en Qtek 9000 som for jul ble byttet i en 8800 se.

jeg merket ikke sa mye pa kvitteringen, men na ser jeg at det star kr 0 pa fakturaen, men betaling med gavekort.

Vil dette pavirke mine rettigheter noe?

Ettersom det faktisk ikke star et reelt belop pa fakturaen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg merket ikke sa mye pa kvitteringen, men na ser jeg at det star kr 0 pa fakturaen, men betaling med gavekort.

7569185[/snapback]

Her er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Der står det ikke noe om at ting som ikke koster noe ikke er underlagt denne loven. Slik jeg ser det, så gjelder garantien for denne saken også.

Om jeg er sikker i dette? Nei...

Skrevet

7569185[/snapback]

Her er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Der står det ikke noe om at ting som ikke koster noe ikke er underlagt denne loven. Slik jeg ser det, så gjelder garantien for denne saken også.

Om jeg er sikker i dette? Nei...

7572237[/snapback]

jeg har bare i mente fra tidligere trader at dne matte koste noe. Uansett fremgar det i kvitteringen at det er betalt med gavekort.

Sa antar her at det blir snakk om gjengsverdi?

Skrevet

Så lenge det står en salgsdato på kvitteringen du har i hånda, samt ett IMEI-nummer, er det revnende likegyldig om du har betalt 500 kr, 0 kr eller fått igjen 500 kroner for telefonen.

Skrevet

det som blir spennende er den dagenn christian finner noe å klage på på telefonen, og ønsker å heve kjøpet.

"ja, jøss, her er dine 0 kroner" sier forhandleren :)

Skrevet
det som blir spennende er den dagenn christian finner noe å klage på på telefonen, og ønsker å heve kjøpet.

7572939[/snapback]

Hjelper ikke, det er varens verdi som er avgjørende, ikke kjøpssummen.

Skrevet

7572939[/snapback]

Hjelper ikke, det er varens verdi som er avgjørende, ikke kjøpssummen.

7572944[/snapback]

Innledingsvis;

denne telefonen har faktisk ikke feil, sa hysj pa deg geokri :p

Besides; nar til og med foreldrene mine finner ut at det er mye feil pa telefoner og ikke lenger er sjokkert over meg, sa sier det sitt, sa hysj igjen!:p

Vare 1: Qtek 9000 kostet 8495 kroner

Vare to: Nokia 8800 se kostet 8295 hos samme butikk (vi hadde minnelig losning om de resterende 200 kronene)

ergo:

ved eventuell heving, blir det lagt til grunne den pris varen hadde ved kjopstidspunkt (kan ikke se rimeligheten i det du sier oysfareng, siden heving og verdi som regel forbindes med varens kjopssum, ergo ma jo gjengsverdi forbindes med tilsvarende pris pa samme tidspunkt som kjopet ble gjort, ellers vil det se rart ut)

eller hva skjer?

Skrevet

Telefon1 kostet 8495,-

Den ble byttet i telefon2 til 8295 av en ukjent grunn.

Telefon2 er defekt og etter klabb og babb ønsker du å heve kjøpet.

Da er det den faktiske verdien til telefonen som gjelder. Det samme gjelder en telefon du vinner i premie til kr 0,- --> Varens verdi gjelder, ikke kjøpssum. Spør en jurist

Skrevet
Telefon1 kostet 8495,-

Den ble byttet i telefon2 til 8295 av en ukjent grunn.

Telefon2 er defekt og etter klabb og babb ønsker du å heve kjøpet.

Da er det den faktiske verdien til telefonen som gjelder. Det samme gjelder en telefon du vinner i premie til kr 0,- --> Varens verdi gjelder, ikke kjøpssum. Spør en jurist

7572995[/snapback]

varens verdi ved kjopstidspunkt blir da ca 8000.

Qteken dode etter 3 servicer, 6 sider med feil og bildebevis og lille meg som ringte Brightpoint og Telefast for a mase om losning hos dem :p

Skrevet

OT: Telefast er noen uvitende kranglefanter!

On topic; Ja, da er det den verdien som gjelder. Det at du har fått ta ut en ny telefon som følge av en annen telefons død grunnet servicefeil skal ikke koste noe for deg som forbruker.

- Bare husk å spar på alt av lapper fra swap-dealen din.

Skrevet
OT: Telefast er noen uvitende kranglefanter!

On topic; Ja, da er det den verdien som gjelder. Det at du har fått ta ut en ny telefon som følge av en annen telefons død grunnet servicefeil skal ikke koste noe for deg som forbruker.

- Bare husk å spar på alt av lapper fra swap-dealen din.

7573024[/snapback]

har bare mail som bekrefter osv. telefast var ekstremt flinke med meg.

Zodiac var skyld i alle problemene mine.

Etter en kjapp telefon til Brightpoint, hvor jeg forklarte situasjonen, sa fikk jeg nummer til en hos dem. telefast ringte asap, komplett ble kreditert og telefon var i hendene pa meg dagen etterpa.

Alt dette skjedde i tiden 15-16 pa en fredag :p

Skrevet

Så lenge det er printet en pris/salgsverdi på kvitteringen er det revnende likegyldig hvilken oppgjørsform fakturaen har. Den kunne sågar vært "naturalia". Så lenge det på kvitteringen står prisen du har "betalt" for 8800se skal du være trygg. Det hender da titt og ofte at kunder handler med gavekort (spesiellt nå like etter jul) uten at dette foringer deres forbrukerrettigheter. Så dette bør nok gå greit...

Skrevet
Så lenge det er printet en pris/salgsverdi på kvitteringen er det revnende likegyldig hvilken oppgjørsform fakturaen har. Den kunne sågar vært "naturalia". Så lenge det på kvitteringen står prisen du har "betalt" for 8800se skal du være trygg. Det hender da titt og ofte at kunder handler med gavekort (spesiellt nå like etter jul) uten at dette foringer deres forbrukerrettigheter. Så dette bør nok gå greit...

7582622[/snapback]

det star dog kr 0 pa fakturaen, dette fordi varen kostet mindre enn min egentlige vare kostet.

betalingsform: gavekort.

Skrevet (endret)

Jepp.. Ser "problemet" ditt..

Hvis butikken tenker at du hevet kjøpet, for så å bruke ditt tilgodehavende i butikken, til et "nytt" kjøpe, der du i det nye kjøpet, kjøpte en ny Nok 8800 SE..

Der verdien av denne "handelen" på kviteriingen sier kr 0,-, så spørs det om dette kan bli et potensielt "krangle" evne, hvis det her å, skull ende med having av kjøpet, og spenna tebakke.. :dontgetit:

(Da du da ikke har noen bevis, på varens verdi, og hva du betalte for den, da du kjøpte den.. :hmm: )

Så lenge det står en salgsdato på kvitteringen du har i hånda, samt ett IMEI-nummer, er det revnende likegyldig om du har betalt 500 kr, 0 kr eller fått igjen 500 kroner for telefonen.

7572865[/snapback]

Ved en eventuelt garanti/reklamasjon, eller klage sak, ja..

Men hva med et eventuelt heving av kjøpet?

(Da du da skall ha igjen, det du opprinelig betalte for den.. :hmm: Osv..)

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Skrevet

Okej, var kanskje noe rask i min konklusjon.

Vel, i stedet for å kjøre videre med prinsipiell diskusjon foreslår jeg at du sender en mail til brightpoint (eller hvem det nå var) og får en en form for skriftlig bekreftelse på hvordan de vil anse ett slikt eventuellt tvistemål. Jeg antar at du vil få til svar "at det ikke vil bli ett problem" og du har da på ett senere tidspunkt mulighet for å si at du handlet i "god tro" osv...

Er begrenset hvor meget man kan "spekulere seg frem til" på ett forum. Det beste er nok å få det svart på hvitt i fra handler, så får vi ta det fra der.

Skrevet

Det hjelper ikke, for så lenge trådstarter har papir på at han har fått byttet telefon fra Type A til kr. XXXX til Type B til kr. ZZZZ har han alt bevis på varens verdi og på betalingsmetode, ergo har han ALT han trenger!

Skrevet

Så fremt han har en slik kvittering så ser ikke jeg at han skulle ha noen potensielle (som med 99% sikkerhet blir realitet givet trådstarters historikk som omvendt-midas* hva mobiltelefoner angår) utfordringer ved en evt. reklamasjon eller hevingsoppgjør.

*Midas var en konge som i følge ett eventyr fikk ett ønske oppfylt av en "ånd i flaske/flyvende spagetti monster" - hans ønske var at alt han tok i måtte bli til gull...

Skrevet

kan oppsumere det slik:

jeg har kvittering for vare a, som kostet 8495 kroner.

E-post sendt fra meg med forslag om bytte til 8800 se, og e-post som bekrefter dette.

en kvittering som sier at varen ble byttet til 8800 se uten ekstra kostnad for meg.

alt i alt har jeg en kvittering som forteller virkelig pris, et par e-poster som i verste tilfelle sannsynliggjor et bytte, og en kvittering som viser retursjefen som selger og at mobilen ble betalt med gavekort, samt printout som viser at komplett solgte gitte telefon for 8295 pa det tidspunktet.

Skrevet
Så fremt han har en slik kvittering så ser ikke jeg at han skulle ha noen potensielle (som med 99% sikkerhet blir realitet givet trådstarters historikk som omvendt-midas* hva mobiltelefoner angår) utfordringer ved en evt. reklamasjon eller hevingsoppgjør.

*Midas var en konge som i følge ett eventyr fikk ett ønske oppfylt av en "ånd i flaske/flyvende spagetti monster" - hans ønske var at alt han tok i måtte bli til gull...

7585021[/snapback]

si meg: skal jeg ta dette som noe positivt eller enda et skrablikk fra en annen som ikke forstar hvordan jeg makter det jeg gjor? :p

Skrevet (endret)

Jeg vil oppfordre deg til å ta det slik jeg mente det, som ett venlig sleivspark.

Jeg har sikkert en fryktelig morbid og rar humor, men dersom man skulle skrevet en Biografi om en persons liv i møte med mobiltelefoni ville du vært mitt første valg. For all del, du har min sympati og støtte for de gangene forhandlere har oppført seg uprofft, men dog er det utrolig morsomt å lese om det her på mobilforumet hver gang ett eller annet går galt (og det er jo alltid noe :tease:). Alt i fra selgere på Lefdal Sandvika som skjeller deg ut etter note, til at du kjøper en fake 8800 som funker bedre enn originalen (hvorpå du selvfølgelig går på paypal for å få dekke dine utgifter).

Nei, det er rett og slett til tider meget underholdende å lese innleggene dine, og det rører meg at du har slik tiltro til folka her på forumet at du alltid konferer med oss for å være på den "sikre siden" før du slår deg til ro med noe.

Så jeg synes du skal ta det som ett kompliment! ;)

Edit: Leifer

Endret av KRZT

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...