Gå til innhold

Pentium M 740 Dothan, Gainward Bliss 7800+ AGP


Anbefalte innlegg

Ok, så ligger jeg vel ett godt år etter resten her, men fikk nå lyst til å prøve ut litt klokking....

 

- Intel Dothan/Centrino M 740 (1,73 mhz, 533 bus)

- Asus P4C800-E deluxe, 1023 biosversjon

- Asus CT-479 slotket (eller hva d nå heter)

- 2 GB DDR1 PC4000/250mhz bus max, stort sett på 1:1, dual channel

- Gainward BLISS AGP GS7800+ (500/1400 max core/mem uten voltmods etc)

med driverne som fulgte med (mao noe gamle)

- WinXP SP1

- bios volt CPU (hvis dette stemmer da, gitt xtra kort i mellom) har vært på opptil 1,55v, nå nede i 1,424 ca, uten at jeg har testa om ville funka på 2,8Ghz med lav volt(ikke umulig)

 

 

Forsøkt flere konfigurasjoner, men virker som om forskjellen er liten når det gjelder CPU-klokking.

 

Hadde store problemer til å begynne med, og muligens fått korrupt harddisk ?

Leste noe om problem med å 'locke' PCI/AGP ved 'lave' bus-hastigheter, slik at feks PCI kan muligens ha gått altfor fort en liten periode. Håper det ikke ble for store skader, fikk meldinger om div pekere som hadde gått fløyten og ble 'reparert' etter noen omstarter.... :wallbash:

 

Luftkjøling, det som fulgte med ASUS CT-479 pakken (har heller ikke endret noe på kjølepasta/pad, foreløpig)

 

3D-mark 2005:

- uklokket, 133x13, vga std 450/1250 = 7157

- 201x11(2211mhz) = 7577

- 201x11(2211mhz) , + 500/1400 vga = 8279

- 201x12(2412mhz) = 7631

- 201x12(2412mhz), + 500/1400 vga = 8372

- 201x13(2613mhz), + 500/1400 vga = 8416

- 213x13,(2769mhz) + 500/1400 vga = 8525

 

Maskina starta på 216x13(2808mhz), men 3D-mark 'frøs' stadig vekk, så...

 

Altså minimal (under 300 poeng) forskjell mellom 2,2Ghz og 2,8Ghz(ca) !?

Virker som om det er liten vits i stresse prosessoren med å overklokke med de 'ekstra' 600mhz(el 1100mhz over stock).... (!)

Eller ?

 

Kjører nå på 201x9(1809mhz), som gir 7773 poeng ved 500/1400 GPU.

Hvilket burde være godt nok for 'daglig bruk'. Har ikke testet med noe faktisk spill ennå, så litt tynt grunnlag her, men... Dette er bare en enkel testmaskin inntil jeg skal sette sammen en mer permanent en neste år.

 

- Ok, så skal jeg ikke henge meg altfor mye opp disse tallene, men.... :fun:

 

**************

 

-Poenget er:

1. Hva er normale/max tall for nevnte skjermkort (AGP!) uavhengig av prosessor ?

Synes jeg har sett 10000 poeng noen steder, men...

 

2. Og temperaturene mine (bios) virker høye, gikk opp til 63 grader C på den høyeste settingen over. Er nå på 49 grader ved 1,8 Ghz/1,42v.

Normalt under 30 C ved idle, eller ? Nå har jeg ikke målt med noe annet enn bios, så nokså clueless her. Kan seff være noe dårlig kontakt mellom kjøler og CPU/chip, skal sjekke litt mer ved en senere omplassering(nytt kabinett neste år), men likevel...

 

Noen tanker/tips om dette ? (uten å måtte gå veien om ny og 'mistilpasset' kjøler og innstallering av denne, har sett bildene...) Se også 4. under.

 

3. Og, er det noe i dette med PCI/AGP-lock problemer ved oppstart under 200mhz bus ? Krasha så det sang helt til jeg stilte opp til 201mhz, så noe må det jo ha vært.... ?? Andre ting i denne sammenheng ?

Har lest maange av de 78 sidene på xtreme***** (husker ikke resten) forumet, men...

 

4. Og hva med kjølingen, kjølepasta - er det samme som AC5 el lignende, eller er det snakk om mer 'tyktflytende' greier("paste"?) ? Er jo en 'pad' på kjøleblokka originalt, noe tykkere enn bare 'vanlige' greier, så ?

(og vannkjøling er uaktuelt)

 

 

***

 

Jada, så amatørmessig opplegg som det går an, men arti lell... :blush:

Og alt dette er skrevet på en Celeron 533mhz og Win98.... :tease:

 

Takker og bukker for eventuelle konstruktive innlegg!

(ta i betraktning at man tilhører amatørsjiktet, og har lite med xtra utstyr av noe slag, og lite budsjett...)

 

 

*

 

PS: vil fra i morgen ettermiddag være uten nettforbindelse til midten av neste uke, så ikke forvent raske tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

@Trådstarter:

 

Vet ikke hvor du har det fra at du skal klare opp mot 10k i 3Dmark05 med 7800GS.

Det er mildt sagt usannsynlig (ihvertfall med "normal" klokk/kjøling).

Her har du en link til en score jeg hadde med 7800GT og en [email protected]. Som du ser er ditt system betraktelig kjappere.. selv med ett "lobotomert" 7800GT for AGP (som 7800GS faktisk er).

 

Det er heller ikke allverden å tjene på "normal" overklokking av CPU med tanke på total score. Det er skjermkortet som er viktigst i 3DMark05 (og 03).

Prøv heller 3DMark01 for å sjekke systemet/CPU i tillegg til skjermkortet.

 

Temperaturene dine er normale for stock kjøler (som følger med adapteret).

 

Problemene dine med "krasj" ved FSB < 200 vil jeg tilskrive at du ikke hadde kontroll/manuell innstilling av RAM-speed. Ikke usannsynlig at du prøvde å boote på DDR260+++.

Dersom du ikke gjør/gjorde det... Sett DRAM-timing/speed *manuelt* når du klokker!

 

Ser ikke noe poeng i å "underklokke" CPU'n til de grader du nå gjør. Da bør du i tilfelle sette ned VCore betraktelig dersom det er lave temperaturer du er ute etter.

DOthan har ikke noe problem med loadtemp på godt over 60 grader.

Hadde jeg vært deg ville jeg valgt 201x13 som "daglig" klokk, og eventuelt kjørt FSB:RAM på 4:5 slik at du fikk utnyttet RAM-brikkene dine.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
@Trådstarter:

 

Vet ikke hvor du har det fra at du skal klare opp mot 10k i 3Dmark05 med 7800GS.

Det er mildt sagt usannsynlig (ihvertfall med "normal" klokk/kjøling).

Her har du en link til en score jeg hadde med 7800GT og en [email protected]. Som du ser er ditt system betraktelig kjappere.. selv med ett "lobotomert" 7800GT for AGP (som 7800GS faktisk er).

 

Det er heller ikke allverden å tjene på "normal" overklokking av CPU med tanke på total score. Det er skjermkortet som er viktigst i 3DMark05 (og 03).

Prøv heller 3DMark01 for å sjekke systemet/CPU i tillegg til skjermkortet.

 

Temperaturene dine er normale for stock kjøler (som følger med adapteret).

 

Problemene dine med "krasj" ved FSB < 200 vil jeg tilskrive at du ikke hadde kontroll/manuell innstilling av RAM-speed. Ikke usannsynlig at du prøvde å boote på DDR260+++.

Dersom du ikke gjør/gjorde det... Sett DRAM-timing/speed *manuelt* når du klokker!

 

Ser ikke noe poeng i å "underklokke" CPU'n til de grader du nå gjør. Da bør du i tilfelle sette ned VCore betraktelig dersom det er lave temperaturer du er ute etter.

DOthan har ikke noe problem med loadtemp på godt over 60 grader.

Hadde jeg vært deg ville jeg valgt 201x13 som "daglig" klokk, og eventuelt kjørt FSB:RAM på 4:5 slik at du fikk utnyttet RAM-brikkene dine.

7624722[/snapback]

 

 

Deggern ! den kom kjapt .... Takker og bukker :thumbs:

 

- Litt mer detaljer om grafikkortet:

den GS7800+ er altså den fra Gainward, som altså er en 7900GT i forkledning... bare så det er sagt.

 

- Det jeg lurer på fra din info er:

Rammen - husker ikke lenger hva jeg satte den på, men var manuelt satt, sjekket med CPUz etterpå, 1:1. Tror ikke jeg endret den i de første forsøkene, men who knows... Dette ASUSkortet er ikke akkurat det enkleste å sette RAMhastighet på dah... (går ikke an å sette faktor direkte, må liksom 'velge' en hastighet og krysse fingre, nesten, for at forholdet blir det du regnet ut på forhånd ) Noen enkel oppskrift på dette til en semi-noob ?

 

Forresten, vil en maskin i det hele tatt starte med grovt overklokket ram (260mhz+) ? Har nå fått forståelse for at det var kun ved ATI-grafikkkort at PCI/AGP-lockproblemet oppsto (?), og jeg har NVIDIA, så....

 

Får teste 4:5 instillinger på RAMen når jeg kommer hjem, de brikkene skal jo tåle 250mhz som stock/spec, og burde vel muligens også kunne gå opp mot 270-90mhz, muligens.

 

Hva volten angår, satte jeg den ned til 1,42v til slutt, aner ikke hvor lavt jeg kan gå her, har ikke testet noe mer. Det er jo mulig at 1,4 er mer enn nok selv ved 2600mhz (201x13), eller kanskje skal den egentlig bare være 1,2 ved stock?

Har ikke dette ikke helt klart for meg ennå - comments ?

 

 

Nok en gang, takk for innspill.

Lenke til kommentar
@Trådstarter:

 

Vet ikke hvor du har det fra at du skal klare opp mot 10k i 3Dmark05 med 7800GS.

Det er mildt sagt usannsynlig (ihvertfall med "normal" klokk/kjøling).

Her har du en link til en score jeg hadde med 7800GT og en [email protected]. Som du ser er ditt system betraktelig kjappere.. selv med ett "lobotomert" 7800GT for AGP (som 7800GS faktisk er).

 

Det er heller ikke allverden å tjene på "normal" overklokking av CPU med tanke på total score. Det er skjermkortet som er viktigst i 3DMark05 (og 03).

Prøv heller 3DMark01 for å sjekke systemet/CPU i tillegg til skjermkortet.

 

Temperaturene dine er normale for stock kjøler (som følger med adapteret).

 

Problemene dine med "krasj" ved FSB < 200 vil jeg tilskrive at du ikke hadde kontroll/manuell innstilling av RAM-speed. Ikke usannsynlig at du prøvde å boote på DDR260+++.

Dersom du ikke gjør/gjorde det... Sett DRAM-timing/speed *manuelt* når du klokker!

 

Ser ikke noe poeng i å "underklokke" CPU'n til de grader du nå gjør. Da bør du i tilfelle sette ned VCore betraktelig dersom det er lave temperaturer du er ute etter.

DOthan har ikke noe problem med loadtemp på godt over 60 grader.

Hadde jeg vært deg ville jeg valgt 201x13 som "daglig" klokk, og eventuelt kjørt FSB:RAM på 4:5 slik at du fikk utnyttet RAM-brikkene dine.

7624722[/snapback]

 

 

Deggern ! den kom kjapt .... Takker og bukker :thumbs:

 

- Litt mer detaljer om grafikkortet:

den GS7800+ er altså den fra Gainward, som altså er en 7900GT i forkledning... bare så det er sagt.

 

- Det jeg lurer på fra din info er:

Rammen - husker ikke lenger hva jeg satte den på, men var manuelt satt, sjekket med CPUz etterpå, 1:1. Tror ikke jeg endret den i de første forsøkene, men who knows... Dette ASUSkortet er ikke akkurat det enkleste å sette RAMhastighet på dah... (går ikke an å sette faktor direkte, må liksom 'velge' en hastighet og krysse fingre, nesten, for at forholdet blir det du regnet ut på forhånd ) Noen enkel oppskrift på dette til en semi-noob ?

 

Forresten, vil en maskin i det hele tatt starte med grovt overklokket ram (260mhz+) ? Har nå fått forståelse for at det var kun ved ATI-grafikkkort at PCI/AGP-lockproblemet oppsto (?), og jeg har NVIDIA, så....

 

Får teste 4:5 instillinger på RAMen når jeg kommer hjem, de brikkene skal jo tåle 250mhz som stock/spec, og burde vel muligens også kunne gå opp mot 270-90mhz, muligens.

 

Hva volten angår, satte jeg den ned til 1,42v til slutt, aner ikke hvor lavt jeg kan gå her, har ikke testet noe mer. Det er jo mulig at 1,4 er mer enn nok selv ved 2600mhz (201x13), eller kanskje skal den egentlig bare være 1,2 ved stock?

Har ikke dette ikke helt klart for meg ennå - comments ?

 

 

Nok en gang, takk for innspill.

7624972[/snapback]

 

ang. ram. etter hva jeg har erfart skal du ikke nødvendigvis klare så mye mer mhz på ram enn det du allerede gjør. jeg har selv 266 mhz brikker , men i mitt hk klarer jeg bare 230. men det har jo også sammenheng med hvilke innstillinger en kjører ellers. om jeg slakker på timings f.eks så kan jeg kjøre cpu hardere og få med ram på litt flere hz, men tjener lite på det.

 

videre så har tl1000s svart på det meste...

du kan helt sikkert kan ta noen poeng i 3dmark om du klokker skjermkort :-D ..... i nvidia driverne ja, styr unna i bios:-D vel sikkert noen som kan det også :-D men ikke jeg .

er det uklokkede frekvenser på det skjermkortet du oppgir? fete frekvenser i så fall. på mittt agp gw 6800 gt kan jeg klokke fra 350 til 400-420 på gpu og fra 900 mhz på minne til ca 1.1 ghz...... det hjelper på:-D men det er temperatur det stanser i. pr i dag har jeg ikke skikkelig kjøler på minnet, da vannblokka bare dekker gpu og vifta er gåen så må jeg kjøre opprinnelige frekvenser pga temp.

Endret av noehetje
Lenke til kommentar

For de som lurer, skjermkortet er klokka, ja - 500/1400 er max innstilling i den medfølgende nvidia-driveren. Går muligens an å få det enda høyere(575/1550?) med div spesialprogrammer for tuning av grafikkkort, men har ikke forsøkt disse.

 

Stock hastighet er av Gainward eller Nvidia satt til 450/1250 i 3D-settingen(dvs 2D er enda lavere). Dette er den første versjonen av Bliss GS7800+ 512MB ram, for de som vet hva jeg snakker om. (ny, og billigere! :hrm: , versjon i salg på Komplett nå, uten +, men kjappere stock... argh...)

 

Se forøvrig under 3D-Markresultatene.

Der det ikke er spesifisert 500/1400 er det kjørt uklokka.

Lenke til kommentar
For de som lurer, skjermkortet er klokka, ja - 500/1400 er max innstilling i den medfølgende nvidia-driveren. Går muligens an å få det enda høyere(575/1550?) med div spesialprogrammer for tuning av grafikkkort, men har ikke forsøkt disse.

 

Stock hastighet er av Gainward eller Nvidia satt til 450/1250 i 3D-settingen(dvs 2D er enda lavere). Dette er den første versjonen av Bliss GS7800+ 512MB ram, for de som vet hva jeg snakker om. (ny, og billigere!  :hrm: , versjon i salg på Komplett nå, uten +, men kjappere stock... argh...)

 

Se forøvrig under 3D-Markresultatene.

Der det ikke er spesifisert 500/1400 er det kjørt uklokka.

7633873[/snapback]

 

og med medfølgende driver så kan du selv justere mhz?

hmm.. har ikke jeg vært borti men fra medfølgende cd det da ... jeg selv har lastet fra nvidia og lagt til ei reg fil i registret som da har lagt til klokke mulighetene i selve nvidia driveren.

 

på salg ... hmm en veldig bitter pris på agp kort om en sammenligner med pci xpress, dette alene gjør meg arg og får lyst til og gå for oppgradering til pci xpress nå i stedet for til høsten

Endret av noehetje
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...