Gå til innhold

Et renn av reklamasjoner på gamle telefoner


Dr Gork

Anbefalte innlegg

I forbindelse med dommen ang. reklamasjonsrett, tror dere mange vil benytte sjansen til å få fikset sine gamle, og i utgangspunktet kasserte, mobiltelefoner?

 

Jeg har f.eks en gammel Sony Ericsson T68i liggende som ikke fungerer. Da feilen oppstod var den over 2 år, og har derfor aldri fått fikset på den. Er jo nå fristende å få den fikset siden den er godt innenfor 5 års reklamasjon.

 

Edit: Kanskje en slik dom ikke har tilbakevirkende kraft? Eller er dette en presisering av allerede virkende lov?

Endret av gorkn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan aldri tenke meg at en evt. rettskraftig dom har tilbakevirkende kraft.

 

Dessuten er saken bare avgjort i tingretten foreløpig. Da er det enda 2 rettsinstanser igjen. Jeg vil 99% sikkert si at produsentene kommer til å anke så langt det går.

 

Det vil sikkert ta minst 1 år før denne saken er opp og avgjort i lagmannsrett og høyesterett.

Lenke til kommentar

Det som er viktig å få med seg er at det ikke er garanti men reklamasjonsretten som nå er satt til fem år. Det er da du som forbruker som er ansvarlig for å sansynliggjøre at feilen er en produksjonsfeil.

 

VG forklarte det på en fin måte.

I retten sa mobilprodusentene selv at telefonene har en normal levetid på tre til fire år. Dette har dommeren valgt å legge til grunn. Og han konkluderer med at tre til fire år må sies å være "vesentlig lengre" enn to år.

 

Dermed oppstår en litt snodig situasjon: På papiret har du fem års reklamasjonsrett på en mobiltelefon, men etter tre til fire år er reklamasjonsretten verdiløs.

 

(...)

 

Forklaringen er denne: For at du skal kunne kreve reparasjon eller ny mobiltelefon når den gamle går i stykker, krever loven at det skal være en "mangel" ved den gamle telefonen. Går telefonen i stykker etter to og et halvt år, er det en mangel. Går den i stykker etter fire og et halvt år, er det ikke en mangel - fordi telefonen da allerede har vart lengre enn du kunne forvente.

 

Mobilprodusentene trenger altså bare fikse feil som oppstår innen 3-4 år

Lenke til kommentar
I forbindelse med dommen ang. reklamasjonsrett, tror dere mange vil benytte sjansen til å få fikset sine gamle, og i utgangspunktet kasserte, mobiltelefoner?

 

Jeg har f.eks en gammel Sony Ericsson T68i liggende som ikke fungerer. Da feilen oppstod var den over 2 år, og har derfor aldri fått fikset på den. Er jo nå fristende å få den fikset siden den er godt innenfor 5 års reklamasjon.

 

Edit: Kanskje en slik dom ikke har tilbakevirkende kraft? Eller er dette en presisering av allerede virkende lov?

7550451[/snapback]

 

uansett vil de fleste som har oversittet sin telefon miste retten pga 2 mnders regelen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du kommer ikke lang med den reklamasjonen på T68en, siden du har oversittet den relative reklamasjonsfristen, dette selv om du skulle befinne deg innenfor den absolutte. En dom vil være et uttrykk for gjeldende rett, hva som gjelder nå, og forsåvidt også før. Det er lover som ikke har tilbakevirkende kraf, ikke tolkningen av loven.

Lenke til kommentar

Kanskje litt Offtopic men;

Har en Nokia 6260 som tok kvelden her for ca 1år siden. Skjermen er helt uklar, men man kan så vidt skimte det som står på den. Den ble kjøpt 13.12.04, så den er litt over 2 år gammel. Som sagt så skjedde dette for ca 1 år siden, at dette plutselig skjedde.

 

Kan jeg bare reklamere på dette, og kreve gratis reparasjon? Telefonen er kjøpt på MPX, og når jeg sendte mail til de den gang og forklarte problemet, sa de bare at jeg skulle kontakte et verksted som de gav meg nr til. Jeg kontaktet de og de mente at dette ikke ville lønne seg å reparere, med tanke på pris. Så da tok jeg bare å la telefonen i skuffen, og siden har den ligget der. En telefon skal vel holde lenger enn dette?

 

 

 

-Pixi ;)

Lenke til kommentar
nå har han allerde oversittet sin rett betraktelig, så hans krav er nærmest foreldet

7729069[/snapback]

Dersom han tok kontakt innenfor 2månedersfristen, og det er mpx og verkstedet som har gitt ham feilinformasjon (at han må betale, og det ikke lønner seg), kan han fremme kravet på nytt, selv om det nå er svært lenge siden 2månedersfristen gikk ut.
Lenke til kommentar
nå har han allerde oversittet sin rett betraktelig, så hans krav er nærmest foreldet

7729069[/snapback]

Dersom han tok kontakt innenfor 2månedersfristen, og det er mpx og verkstedet som har gitt ham feilinformasjon (at han må betale, og det ikke lønner seg), kan han fremme kravet på nytt, selv om det nå er svært lenge siden 2månedersfristen gikk ut.

7754202[/snapback]

Saken blir jo foreldet etterhvert også da. ;)

Lenke til kommentar
nå har han allerde oversittet sin rett betraktelig, så hans krav er nærmest foreldet

7729069[/snapback]

Dersom han tok kontakt innenfor 2månedersfristen, og det er mpx og verkstedet som har gitt ham feilinformasjon (at han må betale, og det ikke lønner seg), kan han fremme kravet på nytt, selv om det nå er svært lenge siden 2månedersfristen gikk ut.

7754202[/snapback]

 

vel, det at kunde gav opp da vil jo nesten bli tilsvarende som å vedgå at de sier sanheten. Som forbrukerrådet en gang sa til meg "vilfarelse i lovverket skjer på eget ansvar".

 

hadde han motmeninger så fikk han kontakte forbrukerrådet for konsulentbistand til 39 øre minuttet, det gjorde han ikke av informasjonen ovenfor, ergo, case closed.

Lenke til kommentar
vel, det at kunde gav opp da vil jo nesten bli tilsvarende som å vedgå at de sier sanheten. Som forbrukerrådet en gang sa til meg "vilfarelse i lovverket skjer på eget ansvar".

 

hadde han motmeninger så fikk han kontakte forbrukerrådet for konsulentbistand til 39 øre minuttet, det gjorde han ikke av informasjonen ovenfor, ergo, case closed.

7759498[/snapback]

Man skal kunne stole på informasjon man får fra selgere og serviceverksteder, det er faktisk straffbart for disse å fortelle noe annet en sannheten. Så hvis din påstand er riktig (noe jeg mener den ikke er) kan han anmelde dem for svindel, og krev erstatning. Han har uansett (rent teoretisk i hvert fall) en mulighet til å få det han skulle hatt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...