Gå til innhold

Vannkjøling uten vann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-25 15:15, skrev muffe:

Er du sikker på at destillert vann ikke leder strøm? Jeg vil gjerne "fylle" PC'n med vann eller annen væske, og har hørt om den væsken til 3M. Men på grunn av prisen har jeg valgt å ikke gjøre det. Men destillert vann har jeg uhemmet tilgang på, så det hadde vert greit å bruke.



Destillert vann leder ikke strøm. Faktisk ikke vanlig drikkevann heller, så lenge det er rent nok.....

 

En gang når jeg var på et brannvernskurs lærte vi om brann i elektriske apparater. Der ble det simulert en brann i et fullt oppegående sikringsskap og alle som ville kunne ta brannslangen og spyle vann for å slukke brannen. Det var faktisk ingen som tok sjansen, helt til kurslederen tok på seg gummistøvler/utstyr og spruta løs inn i boksen. Etter dette så kom vi andre sakte men sikkert. Må innrømme at jeg ikke følte meg helt trygg. :roll:

 

Uansett : Don't try this at home ! :grin:

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at han branninnstruktøren tok på seg støvler, og det gjorde han klokt i.

Han skulle gjort det samme bare barføtt denne gangen. Jeg skal garantere at resultatet ikke hadde blir likt.

 

Den som tror vannet i springen er så rent at det ikke leder strøm tar meget feil.

Og brenner det i sikringsskapet hjemme så tar en ikke vannslangen og spruter ivei i bare sokkelesten.

 

En advarsel til alle de som tror de kan slukke elektriske branner pga en demonstrasjon av at dette går bra.

Har en rette utstyret så går det bra. Hjemme i sofaen har en ikke det.

 

Kjelli

Lenke til kommentar

Springvann leder strøm svært dårlig eller ikke i det hele tatt... Vi "leker" oss litt på skolen med det her (ja vi kjeder oss) vi pakker to 3Watt motstander i endene på en kabel, putter de nedi en flaske med vann og fyrer 240volt på de.. så smått om senn koker vannet opp og flasken krymper. Mange i klassen trodde først det ikke ville funke siden det ville bli "kortsluttning" i vannet, men den gang ei sånn er det ikke..

 

Tok et multimeter og målte hvor mye strøm det gikk når vi puttet lederne i vannet uten motstand på, noen usle få mikroampere gikk.. prøvde selv og gi meg støt "gjennom" vannet men kjente ingen ting.

 

Så jeg mener at vannets strømledningsevne blir til tider sterkt overdrevet. (noen ser for mye på McGyver)

Lenke til kommentar

Er helt enig med deg NeonX. Rent vann fra springen leder nesten ikke strøm i det hele tatt.

 

Men det skjer straks ting så snart man har møkkete vann og særlig såpe eller salt. Prøv neste gang å hell en spisesje salt/såpe i vannet når du måler ledningsevnen. Da vil nok strømmen øke dramatisk (flere tierpotenser høyere).

 

MacGyver har sikkert tenkt på dette i sine strøm gjennom vann forsøk. :grin:

Lenke til kommentar

Forutsatt at vi holder oss til "vår" verden, dvs kjøling av PCer så:

 

Hvis springvann ikke skulle leda strøm ville en bra og billig måte å kjøle ned PCen på være å feste en stor ribbe til CPU og så fylle kabinettet med vann. Det forutsetter selvsagt at det ikke er masse hull, men det er null problem å fikse. PCen skal da fungere helt perfekt ettersom vannet ikke leder strøm. Personlig ville jeg aldri turt å gjøre det der :wink:

 

Vann leder strøm, hvertfall i "vår" verden. At helt rent vann ikke leder er egentlig ganske irrelevant for oss.

Lenke til kommentar

Enig med Anders Leipsland. Det er helt absurd å si at helt rent vann ikke leder strøm. Hvis rent vann ikke hadde ledet strøm, hvorfor fyller ikke alle pc'ene sine fulle med vann da? Det er som sagt - Vår lille verden :smile:

 

Feil av oss å tenke sånn, for å utnytte seg av det er praktisk talt umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...