Gå til innhold

Vannkjøling uten vann.


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-11-26 20:51, skrev Sjotun:

Ved å bruke likestrøm i vann, vil H+ ioner gå mot negativ elektrode for å få ellektroner, mens O- ioner går mot positiv elektrode. Da spalter du vann og blanningen av gassene plir knallgass som bobler opp av vanner (det koker ikke). Antennes denne eksploderer den. Er det store menger av den, la oss si 10 liter så er det nok til å trykke ut rutene i rommet. Har prøvd å tenne på små såpebobler, med denne gassen inni, og det smalt så det peip i ørene en stund etter på. Folk har blitt døve ved eksperimentering med for store mengder knallgass. Gassen er så kraftig ved eksplosjon at den brukes til å skyte opp romraketter.


Men du vil nok ikke få no eksplosjon hvis du ikke vil det. Det kreves en god del energi for å spalte vann. Det vil si at du må ha høy spenning og "skittent" vann.



Naturfagslæren jeg hadde på ongdomskollen fylte opp en 5 litters donk med knalgass og tente på, han hører ikke så gott på det ene øre etter den episoden

 

[ Denne Melding var redigert av: Sivert på 2002-11-28 17:26 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-26 20:51, skrev Sjotun:

Folk har blitt døve ved eksperimentering med for store mengder knallgass. Gassen er så kraftig ved eksplosjon at den brukes til å skyte opp romraketter.


Det stemmer! Men det er da ikke knallgass de har i tankene, men (minst)2 separate tanker med flytende hydrogen og flytende oksygen.

 

Har forresten pørvd å sende en 1,5 liters cola-flaske til månen med knallgass-metoden. Den kom i hvertfall 10-15 meter av gårde i retning månen på brøkdelen av et sekund.. Grusen på parkeringsplassen sprutet unna fra jet-flammen. Var meget fornøyd med forsøket :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Er det ingen organikere her som har noen gode forslag til en kjølevæske??


 

Metanol og vann skal visstnok ha gode egenskaper mht. varmekapasitet, flyktighet og frysepunkt.

 

Personlig ville ikke jeg ha kjølt PCn min ved å dyppe den i vann. Grunnen til det er at jeg har fått tips om at vann ikke er så bra til å lede vann, derimot har vann en svært god varmekapasitet (kan holde på mye varmeenergi).

 

Men kobber leder varme bedre, men derimot holder det ikke på så mye varmeenergi.

 

Derfor vil nok det beste være et fast materiale som kan oppta varme fra CPU ol. og lede det utover et større område for deretter å la vannet eller en annnen god kjølevæske ta seg av å transportere det vekk.

 

Selv om jeg syntes det kunne være interesant å se om en eletrisk krets fungerer under vann så mener jeg alikevel at dette ikke ville vært en spesielt god kjølemetode.

 

Selv så holder jeg meg til kobber og vann, evt kobber og vann/metanol.

Lenke til kommentar

Ser det er en del her som funderer på hvordan det vil gå å putte deler av en pc i vann. Problemet er ganske kompleks. For det første vil du få problemer med elektrolyse i vannet. En pc inneholder ikke bare f.eks kobber i lederne, og du vil derfor få en sakte men sikker "vandring" av grunnstoffer fra negative til positivt ledende metaller. Du vil da også få gassdannelse. Dette fordi helt rent vann finnes omtrentlig ikke. I hvertfall ikke på noe gutterom.

 

Vannet i seg selv (når det er nytt og destilert) vil ikke skape noen nevneverdige krypstrømmer ved så lave spenninger som det er i en pc, men dette er ett fenomen som gjelder ved likestrøm. En oscilierende krets som svinger med kansje 1Ghz eller mer, er ganske følsom for forandringer i sine omgivelser, og her vil antageligvis vannet uansett renhet stoppe systemet. Jeg har ikke prøvd dette selv i praksis, men er ganske sikker på at det er en realitet.

 

Konklusjonen er at du ved å senke hovedkort i vann ikke ødelegger det, men om det vil fungere i praksis er en annen sak. Mulig det kan gå med en gammel og treg pc, men ikke med ett høyhastighetsvidunder.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
hvorfor har ingen prøvd å bytte ut vannet i vannkjølingen med kvikksølv? det leder varme MANGE ganer bedre enn vann. Men det er vel kanskje ikke så lett å få tak i store mengder, men det burde jo være mulig å oppdrive.

Kvikksølv ville jo "spist opp" de fleste komponentene da! Utenom det tror jeg ikke at en vanlig pumpa hadde klart tyngden/stoffet. 1liter veier vel omtrent 15Kg tenker jeg. Ellers hadde det nok vært kult. Også visuellt !

Lenke til kommentar
<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font class=postbody>Quote:</font><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR><TR><TD><FONT class=quote><BLOCKQUOTE>

Den 2002-11-25 15:15, skrev muffe:

Er du sikker på at destillert vann ikke leder strøm? Jeg vil gjerne "fylle" PC'n med vann eller annen væske, og har hørt om den væsken til 3M. Men på grunn av prisen har jeg valgt å ikke gjøre det. Men destillert vann har jeg uhemmet tilgang på, så det hadde vert greit å bruke.

 

</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->

Destillert vann leder ikke strøm. Faktisk ikke vanlig drikkevann heller, så lenge det er rent nok.....

 

En gang når jeg var på et brannvernskurs lærte vi om brann i elektriske apparater. Der ble det simulert en brann i et fullt oppegående sikringsskap og alle som ville kunne ta brannslangen og spyle vann for å slukke brannen. Det var faktisk ingen som tok sjansen, helt til kurslederen tok på seg gummistøvler/utstyr og spruta løs inn i boksen. Etter dette så kom vi andre sakte men sikkert. Må innrømme at jeg ikke følte meg helt trygg. :roll:

 

Uansett : Don't try this at home ! :grin:

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------

Rent drikke-vann er ikke rent nok til å IKKE lede strøm, destilert vann er rent nok. Og brannvesenet idag, bruker vanlig vann, mot nettopp sikringskap, dog, den spyler saken, er av plast, og de står godt skjermet med verneutstyr på seg, og LITT *spenning* i hverdagen må jo en ha, ikke sant?

Lenke til kommentar

Det har blitt mye diskusjon om dette med vannets ledningsevne. Vann har forholdsvis lav ledningsevne. Er vannet rent, så er ledningsevnen forsvinnede liten...nesten...

 

Men datakretser er dessverre svært fintfølende. Å sammenligne med trafoer, sikringsskap, vifter eller gud vet hva gir ingen mening. Men du kan til en viss grad sammenligne det med en mobil. Mobilen er nok ikke så følsom som et HK...

 

I forhold til luft, så leder vann strøm for bra til å kunne brukes til kjøling av slike kretser.

 

Som et helt annet og separat problem, så kan korrosjon nevnes.

 

Å blande inn kjøleveske/olje/sprit/cola eller moskusfett i vannet vil ikke hjelpe.

Lenke til kommentar

Interessant diskusjon...

 

Det er vel en av vitenskapens aksepterte sannheter at rent vann ikke leder strøm i nevneverdig grad. Jeg tror likevel ikke at jeg ville ha prøvd å senke pc'en min ned i vann da jeg mener å huske at PN-overganger og sånne ting som det er så lite av på ett hovedkort ikke er særlig glad i vann. Det er imidlertid en stund siden jeg hadde elektro, så jeg skal ikke påstå noe sikkert.

 

Forøvrig vil jeg tro at Zorro har ett poeng her. Vann har stor varmekapasitet, og hvis teorien min holder vil du, hvis du skulle få pc'en til å funke i ei balje, få en akkumulatoreffekt som ender i at du enten steiker noe eller vannet koker.

 

chimera: Superflytende helium??? Øh... Ifølge min kunnskap om aggregattilstander er det kun "flytende" som gjelder. Og forresten; helium koker ved -269*C så du trenger ett heftig kjøleskap :D

 

[Flisespikkermodus] Det morer meg litt at leksikon her sier at tettheten for kvikksølv er 13,55 kg/liter :p

Kvikksølv er forresten meget giftig og bør frarådes bare av den grunn :wink:

Og til sist, kvikksølv har samme utvidelseskoeffesient som vann, dvs at det utvider seg like mye som vann under like forhold. [/flisespikkermodus]

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
chimera: Superflytende helium??? Øh... Ifølge min kunnskap om aggregattilstander er det kun "flytende" som gjelder. Og forresten; helium koker ved -269*C så du trenger ett heftig kjøleskap

 

I følge Physics for Scientists and Engineers (Prentice Hall, utvida 2. utgave) side 1181 og 1182 vedrørende Superfluidity and liquid helium:

 

... Helium condenses into an ordinary liquid at low temperatures; more remarkably, at a temperature of 2.17K, there is another change of state. As the temperature decreases below this point, an increasing fractoin of the liquied helium flows with -no- internal friction (viscosity). This property is called superfluidity. Superfluid Helium can flow freely through the narrowest of channels. It creeps up the sides of a beaker containing it and flows to the outside. It can be used to make the most nearly perfect (frictionless) heat engine-one that converts thermal energy to kinetic energy with no moving parts save that of the liquid Helium itself. Finally and most important technologically, it makes a nearly perfect heat conductor.

 

 

Skal søke litt rundt på nettet og se om jeg kan finne et bilde tilsvarende det i boken. Er ganske heftigt å se en "fontene" av stoffet....

 

En liten side-kommentar til et stoffs aggregattilstander: Det finns de vanlige, gass, flytende, fast... MEN så finns også Plasma (som også er en aggregat tilstand), og iallefall for Helium, superfluidity...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...