Gå til innhold

Vannkjøling uten vann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-25 19:41, skrev egilsml:

Hvis du har helt reint hovedkort å alt anna e helt reint, så e d ingen problem å fylle pc`n full av vann.. Men såm sakt, d e shikkeli vanskeli å få alt heeelt reint, å "Skittnt" vann lede strøm... Men ikke helt reint destilert vann.



 

Du vil aldri klare å fremstille helt reint vann på egenhånd.

Lenke til kommentar

Uansett hvor "rent" vannet er, så leder det strøm.

 

I vann skjer det en egenprotolyse der H2O-molekylene spaltes til H+ og OH- -ioner, for deretter å gå sammen for å danne H2O. Dette skjer i veldig liten grad (bare 1 pr 500 millioner molekyler), men så lenge det finnes ioner i en løsning så leder den elektrisk strøm. Ikke mye, men nok til å waste pc'en din....

 

Vannet vil som regel lede mer strøm jo "skitnere" det blir (salter + +)

Lenke til kommentar

Synes dere drar litt vel i den laaange teoretiske tråen her nå..

 

Hadde det vært et helt lukket system så kunne man jo fyllt opp med vann.. men ettersom vann leder bittelittegrann med strøm.. så er det skade nok til å kortslutte litt her og der på div. komponenter.. som kan forårsake at du må kjøpe nytt hk,cpu.. ++?!

 

Det er veldig lett å kortslutte noe i systemet! Ettersom mesteparten av komponentene i PC`n er avhengig av hverandre.. Så selv om man ikke merker noe med handa nede i rent vann .. så skal jeg love at små transistorer og dioder merker det!!

 

Eller...?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-25 19:58, skrev PsyDe:

Hva med å vaske kortene da? :razz:


 

Jeg har alltid vasket hovedkortene mine i dusjen!! Fullt trøkk med vannet og spyle rent! Setter hovedkortet til tørk, og fyrer opp dagen etterpå. Har alltid fungert 100%, og ALDRI hatt problemer med dette. Har nok sikkert vaska 10-15 hovedkort på denne måten siden jeg prøvde dette for et par år siden første gang.

Det eneste jeg gjør er å ta ut CMOS batteriet, vet ikke om det er noe vits, men har ikke villet gamble med spenning på CMOS-kretser og vann.

Lenke til kommentar

Jeg har et par-tre hovedkort liggende og det meste til å sette opp en maskin.

 

Hvis noen av dere har en AT(eller ATX) PSU å selge meg hvis dette ikke funker, er jeg villig til å teste om det virkelig går å putte hovedkortet i vann!

 

Er like skeptisk som de fleste andre til dette, men har som sagt noe gammelt skrot liggende som ikke er verd mange kronene alikevel. Det eneste jeg bekymrer meg litt for er om sikringene i sikringsboksen går!?

 

Kan risikere følgende komponenter;

 

Et stk AOpen AX59Pro (Socket 7) (Ok kort)

En stk AMD K6-2 233MHz (Treig og gammel, min første vannavkjølte, stabil på 266MHz)

Et par SIMM-brikker (Hvem bruker slike i dag?)

Et stk Rendition AGP-kort (Kun søppel)

 

Men før jeg tester vil jeg at en av dere som har en PSU å selge meg sier i fra før jeg tester. Har ikke fler PSUer selv, og de jeg har står allerede i maskinene mine fra før.

 

Hvordan jeg vil teste dette;

 

1. Kobler opp hovedkort løst med CPU, GRFX og RAM

2. Legger alt i en flat plastbalje (Med PSU utenfor) og starter maskinen

3. Heller forsiktig oppi rent vann (først destilert og så vanlig springvann etterpå hvis ikke maskine er føcka opp alerede da :wink:

 

Skal jeg prøve? :smile:)

Lenke til kommentar

lol, du må gjerne prøve :smile:

 

Poenget er at resultatet er gitt på forhånd:

 

Vann leder elektrisk strøm uansett hvor rent det er. Det hjelper ikke om du prøver å rense det, destillere det, deionisere det, whatever. Rent vann, hydrogen + oksygen: H2O leder strøm uan-faen-sett. Lukket system har ingenting å si, maskinen kommer til å gå til ******* hvis du setter strøm på den mens den er senket ned i vann.

Det at du ikke kjenner strømmen med fingrene vil ikke si at den ikke er tilstede. Komponentene er mye mer fintfølende for elektrisk strøm enn fingrene dine :smile:

 

 

Det å vaske et hovedkort går helt greit, så lenge det er 100% tørt før du setter strøm på det.

Lenke til kommentar

Nei, du bør IKKE prøve. Som sagt så leder springvann lite strøm. Men nok til å fucke opp maskinen din. Ionebyttet og destillert hjelper heller ikke. På lab'en bruker vi ionebyttet vann, som vi så destillerer. Da får man ut det meste av uorganiske og organiske uhumskheter. Ville ikke brukt det heller. Autoprotolysen får du uansett ikke gjort noe med.

 

I tillegg så glemmer dere en liten sak. Korrosjon??? Pc'en er ikke lykkelig som akvarium.

 

Hva med å skaffe litt tørris, da?? Fyll opp kabinettet med det. Vil jo ryke noe grasalt, men kaldt blir det.

 

Det finner flere organiske væsker du kan bruke, men de er såpass flyktige og skadelige at det vil være uutholdelig å være i rom med pc'en. De fleste har dårlig varmekapasitet også.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-26 15:55, skrev Zorro:

Hvis noen av dere har en AT(eller ATX) PSU å selge meg hvis dette ikke funker, er jeg villig til å teste om det virkelig går å putte hovedkortet i vann!


Jeg har en AT psu med hk cpu og ram liggende. Er ikke sikker på om CPU'en funker. Vis du vil prøve så kan du få låne PSU'en til test, og om det funker så vil jeg ha den tilbake for å teste selv :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har byttet ut vann med etandiol. Etandiolen kom ned i -10,2 grader. Da streiket pumpen og kjølevesken ble ikke lenger sirkulert. Erfaringen tilsier at jeg ikke kan blande ut etandiol med vann, for vannet bli fryse til is på fordamperen ( som holder -30 grader. Is isolerer, dermed får ikke kjølevesken de lave temperaturene jeg vil ha, samtidig som isflak tetter igjen rør og pumpe.

Lenke til kommentar

Viktig å huske på at destillert vann ikke vil si det samme som kjemisk rent vann også. Om vannet destilleres 20 ganger vil det fortsatt inneholde mer enn H20. Vann i seg selv leder ikke strøm, men ioner gjør det. Som nevnt tidligere protolyserer vann til H+ og OH- ioner selv, om enn i en svært lav grad. Jeg antar at det skal relativt høy spenning til for at _rent_ vann leder strøm, så i teorien kan det kanskje fungere.. Hvor møkkete vannet er har jo i og for seg ikke noe å si, hvis det er støv o.l. dere tenker på, men en del metaller i maskinen vil nok raskt sørge for skummelt høy ionekonsentrasjon.

 

Kunne vært artig å høre resultatet, men jeg hadde ikke satset studielånet på at det fungerer, for å si det sånn..

Lenke til kommentar

En kammerat fortalte meg om ett stoff som noen brukte for å spraye på hk'et som ble til noe gele aktig materiale, kunne dette vært en ide å spraye hk og andre komponenter med, eventuelt fylle silikon i PCI slotter som ikke blir brukt, og la cpu kjernen og chipseth osv bli åpent så det kommer i kontakt med vann? Jeg husker desverre ikke hva han kallte dette greiene.

 

Rettelse:

Fant ut at dette var en gele som funker for spray maling og som er lagd for å beskytte kretskort.

Det heter så mye som: "Beskyttelseslakk for elektronik", og fåes på biltema og diverse andre jalla shapper. Limpistol kunne vel være ett alternativ for å beskytte rundt cpu kjerne osv.

 

_________________

Abit BD7 RAID

P4 1.7 @ 2.2

1024 mb Twinmos DDR CL2.5

Creative GeForce 4 ti 4600

4x Western Digital 80gb

Swiftech MCX478B, med Papst 8412NGM

4x Enermax 80mm + anna småtteri

Vannkjøling kommer :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: SlinkeY på 2002-11-26 20:01 ]

Lenke til kommentar

Ved å bruke likestrøm i vann, vil H+ ioner gå mot negativ elektrode for å få ellektroner, mens O- ioner går mot positiv elektrode. Da spalter du vann og blanningen av gassene plir knallgass som bobler opp av vanner (det koker ikke). Antennes denne eksploderer den. Er det store menger av den, la oss si 10 liter så er det nok til å trykke ut rutene i rommet. Har prøvd å tenne på små såpebobler, med denne gassen inni, og det smalt så det peip i ørene en stund etter på. Folk har blitt døve ved eksperimentering med for store mengder knallgass. Gassen er så kraftig ved eksplosjon at den brukes til å skyte opp romraketter.

 

Men du vil nok ikke få no eksplosjon hvis du ikke vil det. Det kreves en god del energi for å spalte vann. Det vil si at du må ha høy spenning og "skittent" vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...