Gå til innhold

Hvordan forsinke strømtilførsel til en enhet?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har 2 dingser som lager en sinusrytme av spenningen til bruk med lysdioder, slik at de fader inn og ut. Det jeg skal prøve å oppnå er at den ene av disse forsinkes litt i oppstarten, slik at de to sinusrytmene ikke går synkronisert, men ca motsatt av hverandre.

 

Hvordan kan jeg løse dette? Jeg trenger en slags timer av noe slag tror jeg, aller helst en som er justerbar til en viss grad, og som ikke koster skjorta.

 

Jeg er helt lost på akkurat dette, men kanskje det er noen flinke elektrofagfolk der ute som har svaret? =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hey hey

 

 

Hvis du bare skal invertere sinusen din så kan du enkelt bruke en opamp og bruke den inverterende inngangen. Om det skal kjøres usynkront så kan du vel bruke ett rc ledd med en motstand og en kondensator, så bruke en transistor eller noe for å forsterke opp signalet slik at nivået blir likt det andre. Justere forsinkelsen med motstanden i rc leddet

 

Analog elektronikken min er litt rusten......

Lenke til kommentar

Hmm problemet mitt er at elektronikk på dette nivået er rimelig gresk for meg. Hadde noen vurdert å bygge noe jeg kunne brukt (etter mer grundig forklaring selvfølglig) mot en liten godgjørelse?

 

Jeg har en følelse av at dette er noe dere elektro-folk kunne loddet samnen på en halvtime med komponentene for hånd. Alternativet er jeg researcher dette fra scratch i dagesvis/ukesvis og kanskje likevel ikke får det til skikkelig. Da er det heller verdt for meg å "donere" litt til en trengende eller generøs elektro-wizard :)

 

Konkret så er det en slik vi snakker om:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=SBLB1SI&mcat=

Den kan styre lys (og evt vifter) med fadein/out, av/på, prosentmessig osv. men det finnes ingen funksjon som kan huske timingen av dette slik at du kan ikke lage lysspill der f.eks. lyset switcher mellom 2 farger (2 kanaler som har motsatte sinusbølger, med forskjellige farger på hver kanal), som er akkurat det jeg prøver å få til.

 

Evt. kan jeg fint bruke 2 slike enheter dersom det er enklere å styre strømtilførselen fram til selve kontrolleren (som ikke er sinusformet spenning) dersom det gjør situasjonen nor enklere.

 

Gidd noen hjelpe? :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Sjekk denne siden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=664227&hl=

Her står det hvordan du enkelt kan lage en inverterende opamp-kobling. Bare velg 1 i forsterkning, og da får du samme spenning ut som inn...

 

Men du er jo datamann! Du kan jo enkelt lage et program i C, og overføre det til en PIC-kontroller som kan styre lysene. Trenger du programvare, brenner eller hjelp er det bare å si fra... Det er kjempelett!

 

PS: Jeg har ennå den defekte strømforsyningen... ville du ha den tilbake, eller skal jeg skrote den for deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...