Gå til innhold

Zelda TP vs Zelda ocarina of time.


bulseye

Anbefalte innlegg

Det er nok kanskje det at den ikke følger den klassiske malen som gjør at MM ikke har blitt like verdsatt som de andre spillene. Jeg syntes derimot dette tilførte et friskt pust til serien. Spillet er ikke så "episk" som OoT, men har andre kvaliteter.

 

Ikana templet, det høye tårnet, er et av de beste templene i zelda serien synes jeg. Absolutt den beste kombinasjonen av musikk og stemning, kjente sug i magen når jeg balanserte rundt der.

 

MM hadde en bra og gloomy stemning rundt seg og var veldig følelsesladdet i tillegg. Spillet var nesten skummelt på en klaustrofobisk og depressiv måte. Også mange interessante personer man får et forhold til og da spesielt relasjonen mellom Link og Skull Kid

 

Fikk også følelesen av at MM mente noe mer med innholdet i spillet enn OoT. Alt snakket om død reinkarnasjon, treet og barna på månen, parallell med OoT verden, kjempene og ikke minst Oni Link.

 

Summa sumarum står alikevel OoT igjen som det beste av de to, og grunnen er vel nevnt i de fleste tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk Wind Waker nytt i butikk i dag for 100 kroner! Gleder meg til å runde det. Men har ikke Gamecube, har Wii..... har forstått det sånn at jeg trenger GC minnekort, stemmer det? Og hvor på boksen skal jeg sette dette kortet? Beklager Off-topic, men følte det ville vært litt skralt å starte en ny tråd for dette.

Lenke til kommentar

ADVARSEL: Spoilere for Majora's Mask nedenfor:

 

 

For å si det sånn; jeg ble skuffet over story, overworld, characters osv. i TP

Men rent som spill er det fullstendig uten sidestykke.

Alle dungeonene med et vilt forskjellig tema, puzzles som var spennende, utfordrende, fantastisk designede dungeons, kule items.

Uansett hvordan man ser på det, er det et fantastisk spill.

 

For meg å sammenligne det med OoT eller ALttP blir egentlig feil da jeg, ulikt mange andre Zelda-fans, ikke ser på noen av dem som "Den Hellige Gral" innen Zelda-spill.

ALttP er uten tvil det beste av 2D-spillene, det tror jeg ikke du finner mange som er uenig med. Men jeg har lenge sett på OoT som mer eller mindre fullstendig utdatert.

Det er en klassiker, ja, men det betyr ikke at vi ikke kan innrømme feilene, og prøve å ikke la oss blinde fullstendig av nostalgi.

 

Jeg har, siden første gang jeg spilte det, viet meg helt og fullt til Majora's Mask, og det står den dag i dag som spillet jeg måler alle andre opp mot. Hovedsaklig på grunn av verdenen. Det absolutt mest levende, intrikate, artistisk nydelige verdenen jeg noensinne har sett i et spill.

 

Woodfall med Deku Kingdom, Snowhead med Goron Village, Great Bay med Zora Cape, Ikana Canyon med Stone Tower, og alle karakterene som finnes i denne verdenen - Deku Butleren som hadde mistet sønne, Apen som lærer deg Sonata of Awakening, Bosser fra OoT redusert til "Potion Shop Hags", Darmani, the Goron Elder og sønnen, Kaepora Gaebora (uglen), LuLu som hadde mistet stemmen, Mikau og piratene, de hvileløse sjelene i Ikana Canyon, den rike historien det, de komiske øyeblikkene mellom Ikanas konge og undersåttene sine, og det fantastiske Stone Tower/Stone Tower Temple. Og jeg har bare nevnt en brøkdel av karakterene.

 

Dette savnet jeg i TP, noe som ga meg følelsen av at når jeg reddet verden, reddet jeg NOEN som var VERD Å REDDE. Ikke bare en verden full av NPCer. Jeg klarte aldri å knytte meg til karakterene som jeg gjorde i MM, jeg aner ikke hvordan.

Det er scener i TP som gir meg gåsehud, gjør meg sint eller glad, men alle følelser forsvinner i det jeg slår av spillet. I MM blir de der.

 

Jeg er enda glad for at jeg tok meg bryet med Couple's Mask sidequesten, ikke fordi jeg fikk belønning, men fordi jeg følte meg oppriktig glad da Anju og Kafei endelig fikk hverandre. Jeg følte NOEN hadde fått en lykkelig slutt, ikke NOE.

 

TP kan være så fantastisk det bare vil (det har seilt opp som mitt nr.2 favoritt Zelda-spill), men det kommer ikke i nærheten av Majora's Mask.

 

Så, for å oppsummere:

Første: Majora's Mask :love:

Andre: Twilight Princess :love:

Tredje: Wind Waker :love:

Et sted nede på listen: OoT :roll:

Lenke til kommentar
Fikk Wind Waker nytt i butikk i dag for 100 kroner! Gleder meg til å runde det. Men har ikke Gamecube, har Wii..... har forstått det sånn at jeg trenger GC minnekort, stemmer det? Og hvor på boksen skal jeg sette dette kortet? Beklager Off-topic, men følte det ville vært litt skralt å starte en ny tråd for dette.

7981589[/snapback]

Gled deg til et jævelig bra spill for å si det sånn:)

Ja du trenger minnekort til Gamecube, og det setter du ned i en av de to ledige plassene du finner på toppen av boksen. (om du har den stående som den skal da selvfølgelig). På oversiden av "power" og "reset"-knappene med andre ord.

Lenke til kommentar

@ EonoX: Nå fikk du meg faktisk til å fyre igang Majora igjen, og det gjør jeg nå. Du har helt rett i at det er et sykt bra spill - og jeg hadde helt glemt det. Fikk panikk et lite øyeblikk her fordi jeg trodde jeg hadde solgt det, men det lå heldigvis på "Collector's Edition".

 

Zomfglolmobil det skal bli moro igjen! (ja Wii har ingen fristende spill for øyeblikket)

Lenke til kommentar

Fikk omsider slengt meg rundt til å kjøpe Twilight Princess. Må si jeg er dypt imponert nok en gang over hvor mektig gjennomført hvert og et av spillene i serien er. Hvordan er spillet i forhold til Ocarina of Time? Jeg synes det er bedre enn Ocarina of Time, og ja, jeg har spilt Ocarina of Time SÅ mange ganger. Helt til nå har det vært min favoritt, men nå ser TP ut til å stjele rampelyset fra min gamle kjære. Twilight Princess får tårene til å begynne å samle seg i øyekroken, og jeg er tilbake i Hyrule! Følelsene jeg får av dette spillet er bare helt ubeskrivelige!

Lenke til kommentar

Jeg synes også at MM var bedre enn OOT. Det har sikkert en del å gjøre med at jeg spilte det før OOT (det var faktisk det første zelda spillet jeg spilte), men det er andre elementer også. Bla. det at ingen snakker om at kun du av en eller annen grunn kan redde verden. Du gjør det uten at noen ber deg om det, og det er mer personlig. I tillegg år du ikke ut av et tempel og rett inn i et annet, og det er bedre side-quests.

 

Eneste jeg har å utsette var at begge spillene var veldig lette. Fiendene dine faller etter ett eller to slag, til nøden tre eller fire. Slik var det med bossene i OOT også, bare at du kun kunne skade de på spesielle tidspungt. Det var i hvertfall bedre i MM. Også det med livene dine. Fiendene dine tar veldig lite liv (sett at de når fram før de faller), og dersom du fanger et par feer, har du nesten uendelig med liv, gratis. (det fnnes noe få unntak, feks. økseknekten, han er ganske sterk.) Dette er helt anerledes med 2D spillene. (ALttP, OOS og OOA.)

 

Er også litt lei av den simple historien "få tak i x antall av ett eller annet ubrukelig og redd verden og prinssen (i noen spill)." Det var i hvertfall litt anreledes i MM.

 

Jeg har hverken TWW eller TP (off topic?), men jeg har også hørt at de ikke er noe vanskeligere.

Lenke til kommentar
Jeg har hverken TWW eller TP (off topic?), men jeg har også hørt at de ikke er noe vanskeligere.

8012798[/snapback]

 

TWW er et imponerende, men dog ganske lett spill. TP på den andre siden syns jeg var et av de vanskelige Zelda-spillene. Ikke bare når det gjelder livet til fiendene, men enkelte puzzles brukte jeg veldig lang tid på

 

SPOILER

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Spesifikt der man må til Death Mountain for å hente et svært, flammende berg for å fryse opp Zora's Domain.

 

Men jeg slenger meg med dere som sier MM er bedre enn OOT på viktige områder. Spesielt Anju/Kafei-questen som EonoX nevner over. Veldig rørende slutt på den. Det er tydelig at på MM ble det brukt mer tid på å gjøre spillverdenen og NPC-ene mer levende. For å si det sånn, MM blir lastet ned med en gang det kommer til VC (har ikke fungerende N64 lenger :( ), mens OoT fremdeles er ukjøpt.

Lenke til kommentar

Vi bare si en ting: Twilight Princess er IKKE for likt Ocarina of Time til at det er et ufattelig godt spill. Bare så det er sagt. Har dere spilt OoT hundre ganger, og likt det, så for allt del: Kjøp TP også! De er veldig forskjellige generelt sett. Selvfølgelig holder jeg fast på det jeg sier om at TP er mer uoriginalt enn OoT, ganske enkelt fordi det ér det :S. Men det er verdt hver eneste krone samma hvor mye Zelda du har spilt fra før. For det ER jo et nytt spill i serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...