Gå til innhold

Hvordan fungerer egentlig mac ?


Anbefalte innlegg

Hallo der alle Mac folk ^^

 

Det har seg slik at broren min akuratt har bestil seg en Mac laptop til 16 000.-

 

Men hvordan fungerer egentlig mac i forhold til PC ?

Han skal bruke den til spill, chat, internett og det meste som en 19åring driver med på datan.

 

Men fungerer alt på samme måte som med PC eller har han hopper med hodet først inn i noe han egentlig ikke aner hva er ? Jeg vet at han ikke har drivd noe spess med Mac før, men han liker vel tanken på at at det ikke er så virus utsatt med Mac som det er med PC.

 

:hmm:

 

Takker for alle svar !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her får du ei rask innføring i grunnleggjande ting på Mac: http://mac1.no/node/3901

Ting er ikkje så forskjelleg i forhold til Windows, og dei forskjellane som er der blir du truleg fort vant til.

 

OSX har eit litt begrensa utval av spel. Det kan derfor vere ein fordel å sjekke om yndlingspela dine er ute i ein Mac-versjon. Du får ein viss oversikt her: http://www.apple.com/games/

Eit alternativ om du ønskjer å spele spel er å instalere Windows på Macen.

Lenke til kommentar

Det kan nok hende =) Den hadde i alle fall Core2Duo og 2 GB ram og noe slikt =) Siden det virkes som om Mac egentlig ikke kan brukes mye til spill virker det som bror har stupt inn i mørket her ja ^^ Men hvis det er muligheter med dette "Crossover" så er jo det bra da, men "Crossover" blir det på en måte "Windows Emulator" da eller ? Synker ikke kvaliteten eller blir spillene treigere eller noe da ?

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Mac funker til alt utenom spill. :)

7517930[/snapback]

Det finnes masser av spill til Mac. Ikke fullt så mange som til Windows, men en god del.

 

DMen hvis det er muligheter med dette "Crossover" så er jo det bra da, men "Crossover" blir det på en måte "Windows Emulator" da eller ? Synker ikke kvaliteten eller blir spillene treigere eller noe da ?

7518517[/snapback]

Siden jeg ikke har en Intel basert Mac ennå så har jeg ikke testet selv, men i teorien burde det gå litt tregere ja. Man kan evt. kjøre dual-boot, da blir Mac'en en ren Windows maskin og man kan spille.

 

Personlig mener jeg spill hører hjemme på konsoll, ikke PC ;)

Lenke til kommentar
Det kan nok hende =) Den hadde i alle fall Core2Duo og 2 GB ram og noe slikt =) Siden det virkes som om Mac egentlig ikke kan brukes mye til spill virker det som bror har stupt inn i mørket her ja ^^ Men hvis det er muligheter med dette "Crossover" så er jo det bra da, men "Crossover" blir det på en måte "Windows Emulator" da eller ? Synker ikke kvaliteten eller blir spillene treigere eller noe da ?

 

Takker for alle svar

7518517[/snapback]

 

Si meg, kjøpte broren din en Mac til 16.000 uten å vite hva det er for noe?

Og ja, selfølgelig synker ytelsen i forhold til en Windows-maskin med samme specs, men det er jo bare logisk. Crossover blir på en måte en Windows-emulator som du sier, ja. Det du evt. kan gjøre, er å installere Bootcamp og Windows XP på Macen, da vil du få tilnærmet lik ytelse som på en Windows-maskin med lik HW.

 

Mac funker til alt utenom spill. :)

7517930[/snapback]

Det finnes masser av spill til Mac. Ikke fullt så mange som til Windows, men en god del.

 

Skal man spille, så er ikke Mac et aktuelt valg i det hele tatt.

Ja, det *finnes* en del spill, men likevel - En Macintosh er ikke noe spillemaskin.

 

Har selv hatt 2 stk. Macer (1 Macbook og 1 Macbook Pro), og har kost meg med Max Payne og Halo på begge :)

 

Her er for øvrig en liste over spill til Mac.

Lenke til kommentar

Crossover er basert på wine, og kjører windows aplikasjoner "Native", vil anta at kvaliteten på spill som kjører i Crossocer vil være relativt høy, C-S Source kjører flytende... Ja, har testet dette selv.

De du kan kjøre i Crossover blir som du kjører det i windows, det er ikke det samme som Emulering..

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar
Siden jeg ikke har en Intel basert Mac ennå så har jeg ikke testet selv, men i teorien burde det gå litt tregere ja. Man kan evt. kjøre dual-boot, da blir Mac'en en ren Windows maskin og man kan spille.

 

Hva er crossover da ? Hvordan brukes det lissom ?

 

Er det et program man åpner bare så kan man åpne windows spill gjennom det programmet ? Eller booter man med det ? =)

7552945[/snapback]

 

 

Crossover office er bare WINE noe modifisert og med et custom GUI (dvs grafisk grensesnitt, eller det du ser). Wine Is Not an Emulator, og spill vil da kjøre tilnærma likt som i windows. Når jeg sier tilnærma, kan dette gå begge veier; både kjappere og treigere, det spørs på mange faktorer som hvor godt dll-ene er gjenskapt, grafikk-driver++.

 

Crossover office er hovedsakelig mest berekna på kontorapplikasjoner som Windowsversjonen av Word, excel, Flash mx etc, mens cedega er bedre på spill. Begge er til basert på wine, men jeg har ikke sett noen mac versjon av cedega enda. Så om du har intel-basert mac, må du bruke crossover.

 

Her er et bilde av crossover under linux (crossover finnes til linux og os x). Det går hovedsakelig ut på å velge program fra ei liste, trykke next, putte i cd og installere..

 

post-51505-1166741582_thumb.png

Så er det bare å velge programmet fra ei liste. Vil nok se litt annerledes ut i os x

 

post-51505-1166741541_thumb.png

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Wine emulerer ingenting, men skaper et lite Windows miljø i mac'en din, nok til at du kan kjøre programmene dine.

 

Med bootcamp blir macen din ikke bare tilnærmet lik en med samme specs, men lik (som i at den er lik :p )

 

Den største forskjellen mellom pc og mac i dag er EFI og BIOS. BIOS er hva pc'ene bruker og som er nokså gammeldags. EFI er en nyere og bedre standard som en gang vil også bli brukt i pc'er. Det er dette som gjør at Mac OS X ikke vil installeres eller bootes på en pc og vice versa med Windows på mac.

 

Det er her bootcamp kommer inn. Den lager en slags BIOS (correct me if I'm wrong) og du kan installere Windows. Når du har installert Windows med bootcamp velger du under oppstarten om du vil starte opp i Windows eller OS X hvis du holder inne knappen ALT.

 

Ellers vil jeg si at han har gjort et klokt valg og at han kommer til å bli fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...