Gå til innhold

Programmerer?


cbcb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


cbcb skrev (2002-11-20 20:03):

jeg er snart ferdig med ungdomsskolen og jeg har lenge hatt lyst til aa bli programmerer, men jeg vet ikke om jeg har gode nok karakterer. hva karakterer maa jeg ha i mattematikk for aa bli programmerer?


Spør din utannings-fyr på skolen din. De har svar på slike spørsmål :smile:

 

 

B|Real

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller har er det flere som har inntrykk av at norsk ungdom ikke lengre vet opp-ned på spørre-ord?

 

Hvem, Hva, Hvilket, Hvilken, Hvor...

 

[/mas]

 

Uansett, begynn å leke litt med C++ og Java. Kjøp deg en bok, eller fire som du kan begynne å studere i. Den eneste effektive måten å lære seg programmering på er å programmere. Du blir ikke en god programmerer bare av å ta et fag om programmering. Du må ha interesse og egeninsatsen må være høy.

Snakk med rådgiver på skolen din, eller enda bedre: Snakk med rådgiveren på en høyskole da de vet bedre enn ungdomsskole/videregående-rådgivere hva elever som begynner på høyskole evt mangler/må ha.

 

Tipper de tar deg seriøst og gir deg gode råd hvis du ringer til en høyskole og presenterer deg som ungdomsskoleelev som har lyst å bli programmerer...

Evt kan du jo prøve å få snakke med en foreleser i programmering.

 

De vet som regel uendelig mye mer enn rådgiveren på ungdomsskolen hva som behøves for å bli en god programmerer.

 

[/Kritikk av uvitende rådgivere på ungomsskolen...]

Lenke til kommentar

Nesten? alle høgskuler har datalinjer.

samt universitetene, her har du linker til dei aktuelle institutta for universitene,

NTNU

http://www.ntnu.idi.no (både siv.ing og frie studier)

UIB

http://www.ii.uib.no

UIO

http://www.ifi.uio.no

UITø

http://www.cs.uit.no

 

 

For å komme inn på desse studia må ein har generell studiekompetanse, men det skader ikkje å har litt

matematikk (for siv.ing gjelder det andre krav).

Håper dette kan hjelpe deg litt.

 

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Jeg suger i Matte, meg kan programmere [litt]. Ingen av lærerne mine skjønner helt hvorfor...

 

Uansett, en venn av meg har tatt Informatikk ved UiO og han sier at de fleste med greie nok karakterer kommer inn... (tipper 5)

Men, etter det jeg har forstått kreves det MX for å komme inn.

 

_________________

Commodore 64 C

0,985MHz @ 1.4Mhz m/ vannkjøling

 

[ Denne Melding var redigert av: PiRANhA på 2002-11-20 20:52 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 20:50, skrev PiRANhA:


Uansett, en venn av meg har tatt Informatikk ved UiO og han sier at de fleste med greie nok karakterer kommer inn... (tipper 5)

Men, etter det jeg har forstått kreves det MX for å komme inn.


 

Ingeniør/Sivilingeniør-studier krever 3MX og 2FY. På universitet kan du komme inn uten, men du kommer til å slite der. (Jeg kjenner folk som har prøvd på det.)

 

Du kan komme inn på høgskoler og universiteter med karaktersnitt langt under 5.

 

LeD

Lenke til kommentar

Søkertallene til it studier til norske høyskoler er omtrent halvert fra i fjor til i år, mange steder har de ikke fyllt opp plassene engang. Så med mindre du tenker på søke på NTNU så er det ikke det å komme inn på utdannelsen som blir det vansklige.

 

Ok mattematikk kunnskaper er en fordel, men ikke en forutsettning på annet enn ing. studiene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 20:50, skrev PiRANhA:


Uansett, en venn av meg har tatt Informatikk ved UiO og han sier at de fleste med greie nok karakterer kommer inn... (tipper 5)

Men, etter det jeg har forstått kreves det MX for å komme inn.


Realfag ved UiO er åpent, du trenger kun generell studiekompetanse for å komme inn, og informatikk er en del av realfag.

 

Derimot ble det opprettet noen såkalte profesjonsstudier i informatikk for en tid tilbake, og disse har karakterkrav.

 

Forskjellen mellom profesjonsstudiet og de frie studiet er at du følger et mer eller mindre fast opplegg når du tar profesjonsstudiet (litt ala siv.ing på NTNU), mens du selv må velge alle fag på det frie studiet.

Lenke til kommentar

Tror ikke du trenger å bekymre deg så masse for karakterer enda. Gikk dataingeniør på høyskole og jeg gikk ut med 3 i både 3mx og 2mx (Nå skal det sies at jeg mangler 4 vekttall matte på høyskolen som jeg strøk på før jeg kan kalle meg ingeniør)

 

Du trenger i utgangspunktet generell studiekompetanse for å komme inn (matte+fysikk om jeg ikke husker feil) Men det er heller ikke et krav i og med at de fleste høyskoler tilbyr forkurs som du kan ta i stedet.

 

Mitt råd til deg er at du bør begynne å lære programmering på hobbybasis. Mitt inntrykk var at vi som kunne litt (eller mye) programmering før høyskolen klarte oss bra, mens de fleste (ikke alle) som aldri hadde vært borti det fikk store problemer.

Lenke til kommentar

Jeg går nå siste året på Ingeniørhøgskolen i Oslo, avd Data. På dette studiet er det en del matte, men det har blitt litt mindre de siste årene. Så matte kommer du ikke unna desverre. Jeg kunne ikke programmere en tøddel da jeg begynte her, men nå kan jeg en god del mer. Blitt passe stø på det også. Man trenger ikke kunne programmere fra før av så lenge man er villig til å lære. En fordel er at du har "lekt" en del med pc'er og klarer å finne ut av problemer på egenhånd. På IU (der jeg går) var det ingen karaktergrense verken i år eller i fjor. Altså åpent inntak. Kanskje derfor folk stryker som fluer her også, hehe..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 23:47, skrev cyclo:

Tror ikke du trenger å bekymre deg så masse for karakterer enda. Gikk dataingeniør på høyskole og jeg gikk ut med 3 i både 3mx og 2mx (Nå skal det sies at jeg mangler 4 vekttall matte på høyskolen som jeg strøk på før jeg kan kalle meg ingeniør)


Du trenger i utgangspunktet generell studiekompetanse for å komme inn (matte+fysikk om jeg ikke husker feil) Men det er heller ikke et krav i og med at de fleste høyskoler tilbyr forkurs som du kan ta i stedet.


Mitt råd til deg er at du bør begynne å lære programmering på hobbybasis. Mitt inntrykk var at vi som kunne litt (eller mye) programmering før høyskolen klarte oss bra, mens de fleste (ikke alle) som aldri hadde vært borti det fikk store problemer.



 

Er nok endel fra IU som sitter igjen med noen hengefag ja... meg selv inkludert

Lenke til kommentar

Hvis du snart er ferdig med ungs., og vil inne på høyskole/universitet etter hvert, blir det litt feil å snakke om karaktersnitt o.l nå.

De forandrer seg hele tiden. Hvis du er ferdig med ungs., da må du jo gå allmen (med vekt på realfag). Og kanskje etterpå ta et år med matte, eller fysikk etc.

Da vil jo ingenting være representativt, sånn som ting er nå.

Lenke til kommentar

Hehe, går data.ing første året i kongsberg nå, er for tiden inne i "eksamensforbredelsene". MAtte er jo "skummelt", men egentlig ikke veldig vankslig. Om matte skulle være et forferdelig stort problem kan du i det minste stå ved riktig bruk av kalkulatorer.

Men om du har tenkt å bli en god Ingeniør, kan det være lurt å faktisk lære seg matte =}.

 

(texas ti-89, som er lov ved landets høyskoler, IKKE ntnu,uio og noen til, kan gjøre alt og litt til. Ja den viser utregninger når du integrer og deriverer, og ja den er en racer på alt annet du trenger.)

 

En annen ting er at mattepensumet blir stadig enklere og enklere. Kvalitetsreformen som kom nå, gjør det _mye_ lettere å stå. Skolene får nå betalt etter hvor mange som står på eksamen ... Alt dette fordi de trenger ingeniører, og søkingen er synkende.

 

mye svada på en gang =]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...