Gå til innhold

Varmekabler, lovligheten med å legge dette selv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men kabelen vil nok uansett ligge på mellom 500 og 750 Watt.

7606494[/snapback]

Takk for svar. Tror ikke jeg gidder å måle, da jeg bare var interessert i et overslag, på om den brukte mye eller veldig mye strøm. 500-750W er ikke så ille, og er nok neppe særlig mye mer da det tar en evighet (6-8 timer) før gulvet blir behagelig varmt etter jeg har slått den på.

Lenke til kommentar
Stikkontakter er da helt klart elektrisk utstyr beregnet for fast tilkobling av strømnettet.

Eller er du uenig i dette?

7607596[/snapback]

Er jo enig at stikk er beregnet for fast tilkobling, men den skal ikke CE merkes!

Det står noe i dette dokumentet, som inneholder informasjon om CE-merking fra myndighetene. Der står det ganske klart:

Produkter som ikke skal ce-merkes

Selv om det er mange produkter som skal CE-merkes, er det også en lang rekke produkter som ikke skal CE-merkes. Eksempler på produkter som ikke skal CE-merkes er lekeplassutstyr, barnevogner, sports- og fritidsprodukter og plugger og stikkontakter til bruk i boliger. For noen produkter kan det være vanskelig å avgjøre om de skal CE-merkes eller ikke. Da må man se nærmere på alt regelverk som kan være relevant for produktet. Definisjoner, bruksområder og aldersgrenser kan være til hjelp for å klassifisere et produkt og dermed finne ut hvilket regelverk som gjelder.

Lenke til kommentar

Men fremdeles skal produktet være dokumentert sikkert.

Selv om produkter ikke skal CE-merkes skal de være sikre, og risikovurderingen skal kunne dokumenteres skriftlig.

Når det er sagt skal jeg ta en titt på elko stikkontakter når jeg kommer på jobb.

 

Takker alltid for ny viten. ;)

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
men kabelen vil nok uansett ligge på mellom 500 og 750 Watt.

7606494[/snapback]

Takk for svar. Tror ikke jeg gidder å måle, da jeg bare var interessert i et overslag, på om den brukte mye eller veldig mye strøm. 500-750W er ikke så ille, og er nok neppe særlig mye mer da det tar en evighet (6-8 timer) før gulvet blir behagelig varmt etter jeg har slått den på.

7608011[/snapback]

At det tar en halv evighet betyr nødvendigvis ikke at kabelen er liten, bare at kabelen ligger dypt.

Oppnår du over 30 grader i gulvet så ligger det nok opp mot 150W/m2.

Det som gjør at selv en liten 750W varmekabel trekker så mye mere strøm en f.eks. komfyren fordi varmekabelen står på 24/7 mens komfyren med sitt relative høye forbruk kun trekker strøm noen få timer i døgnet.

Står varmekabelen på hele tiden så kan den trekke 558KWH i månen mens det reelle forbruket ligger nok heller ned mot det halve siden termostaten skrur den av når ønsket varme er oppnådd.

Lenke til kommentar
Det som gjør at selv en liten 750W varmekabel trekker så mye mere strøm en f.eks. komfyren fordi varmekabelen står på 24/7 mens komfyren med sitt relative høye forbruk kun trekker strøm noen få timer i døgnet.
Dette er jeg klar over ja. Men som du sier, så skrur den seg av nå og da pga. termostaten. Og jeg lar den bare stå på om natten så det er varmt på badet om morgenen. På dagtid er den skrudd av.
Lenke til kommentar
Fant denne:  http://www.dsb.no/File.asp?File=Publikasjo...t_elsikkert.pdf

 

på hjemmesiden til dsb (direktoratet for samfunnskikkerhet og beredskap)

http://dsb.no/Article.asp?ArticleID=2392&oppslag=1

 

Der står det ganske greit forklart hva som er lov og ikke lov å gjøre på egen hånd  :)

 

Edit: leif

7601861[/snapback]

Japp, fikk en mail om den siden idag som jeg tenkte jeg skulle dele her, men du kom meg i forkjøpet ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Edit: Stod lenger oppe i tråden at det var en som hadde sett at det ble jordet på kjellergulv, men ikke resten av bygget? Hva er det slags tull, om man jorder kjellergulvet eller loftsrommet er bygget like feil om ikke det som skal jordes jordes... Jo mer jord jo bedre! Et badegulv, skal jordes enten man vil eller ikke... Og foran skal det vere jordfeilbryter...

7564981[/snapback]

 

Er ikke påbudt å jorde nettingen i badegulv,så lenge varmekabelen er hel skjermet

(Øglænd,Nexans)

Men anbefales gjør det,og blir gjort for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...