Gå til innhold

Varmekabler, lovligheten med å legge dette selv?


Anbefalte innlegg

Jeg har lagt mange varmekabler selv, etter først å få innstruks fra elektrikker om hvordan jeg gjør det så det blir riktig lagt, også fått beskjed om underlag og hvor stor avstand jeg bør ha mellom ledningene. Etter jeg har lagt kablene har jeg tatt bilder for dukomentasjon om noe skulle oppstå senere.

 

Etter nedstøpning har elektrikkerne vært å målt kablene for å se om alt stemmer med spesifikkasjonene, og deretter godkjent kablene og koblet til.

 

Synes dette er en helt fin løsning både om du gjør det for deg selv, eller for andre, siden du ofte sparer titusener av kroner på nettopp leggejobben i forhold til om du skal ha en elektrikker til å utføre dette.

 

alle elektrikkerene jeg har vært borti har vært positive til dette og ingen har sagt at dette er skummelt eller for risikabelt for dem til å koble til.

 

Første jeg ville gjort var å ringe en elektrikker å undersøke om kablene du har tenkt å kjøpe er noe han kan godkjenne, få ham til å komme til deg å se på rommet og fortelle deg hva du bør gjøre. når kablene er lagt, helst få han til å komme å se igjen før innstøpning, eller om du føler deg trygg på deg selv, ta bilde.

 

Som regel er det gratis med den type hjelp, jeg har i hvertfall aldri betalt noe for å få dem til å komme å se på ting og vurdere hva som trengs å gjøres, så lenge jeg også bruker dem for tilkobling av kabelen.

 

Det lønner seg ihvertfall ikke å bare kjøpe en kabel i blinde å bruke denne helt i hytt å pine, mange jalla kabler yter heller ikke det de skal pr. meter, har hørt om enkelte kabler som skal yte 1000 watt, men ferdig installert viser det seg at de faktisk bare yter f.eks 400watt.

 

Det er også skummelt å legge kablsløyfene for tett intill hverandre, og fullstendig bortkastet med kabel hvis det er alt for stor avstand mellom dem.

 

ta kontakt med en elektrikker før du investerer i en kabel, fortell dem at du vil legge den selv, og be dem om råd. Ikkeno vil bli dyrere enn en feillagt og ubrukelig nedstøpt kabel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Titusner og spare på å legge selv?

Snakker vi da her om et enkelt badegulv eller et helt hus gjerne med varmekabler i hele kjelleren?

Det er faktisk ikke så dyrt og få lagt kabler på badet at det gjør noe.

Men med en pris på 130 000.- på badet med resten så utgjør ikke gulvet så mange tusenlappene.

 

Personlig ville jeg ha sett kabelen med egne øyne før den har blitt innstøpt.

Vanskelig og rette opp en feil som allerede er innstøpt om det er aldri så mye bilder av det.

Lenke til kommentar
har foresten et eksempel på ein som "viste" ka han gjorde.

 

.... elektrikeren spørte ke det var. eigaren svarte då at kabelen var så lang at han ikkje fekk plass til alt.

etter litt om og men kom han fram til at han hadde klipt av ca 2 tredelar av kabelen.

alså, 1/3 av kabellengda var lagt ned.. alle som kan litt om elektrisk strøm veit kva dette betyr; 3000W i eit lite badegolv.....

 

elektrikeren klipte kabelen og sa dette at dette går ikkje.

 

edit: "" rundt kunne

7477697[/snapback]

 

 

Håper du ikke er eletriker..

 

At kabelen trekker 3000 w er tull

 

En varme kabel som blir brukt feks. badegulv gir fra seg typisk 17W per meter.

 

 

Altså han hadde ca 60 m varme kabel og tok vekk 2\3 så gir det som er igjen ca 330w og ikke 3000w..

 

Klipper du av 1 m av den kabelen og setter strøm på den så gir den 17W og ikke 60,000W...

 

Her finnes mye informasjon ang. eletrisk innstalasjon/lover o.l i heimen.

http://www.bbbas.no/Byggevarer/deltanett.asp

7486498[/snapback]

 

Tja. Man har jo 2 typer varmekabler. En som ikke kan klippes, for da skjer det som trådstarter sier. Og den andre du refferer til TAZ.

 

Ps. Jeg har bare GK elektro bak meg. Gikk VK1 Elektronikk etter det.

Lenke til kommentar
Elflex har for lav W/m til å gå utover reglene for hva som skal ligge i brannsikkert materiale..

Er det mindre enn 80W/m2 kan du fint legge det rett på brennbart materiale.. derfor er elflex tillatt..

 

Alt det der står i NEK 400

7508687[/snapback]

-Du får Elflex i både 60 og 90W/m2.

-Hvor i NEK står det? :hmm:

Lenke til kommentar

Dette med watt pr. kvadrameter stod i 1998 utgaven av NEK del 802. I 2002 utgaven av NEK ble veldig mange av reglene til varmekabel tatt bort. Deriblant dette med w/m2. Istedenfor la de inn en generell regel om å følge fabrikatens montasjeansvisning.

 

Det lille som står om varmekabel finner du i NEK 400-7-753 og NEK 400-8-802 (2002 utgaven).

 

Om mye ble tatt bort i 2002 kom det også et par nye ting om varmekabel i 2002. F.eks. skal alle varmekabler ha forankoplet 30mA jordfeilbryter. Kravet til dokumentasjon ble også mye strengere. Alt dette står i kapitlene ovenfor.

 

 

Kan også nevne at det er kommet en ny utgave etter 2002 utgaven, men jeg har ikke satt meg inni denne enda til å kunne si om det er kommet enda flere endringer.

 

:)

Endret av Merek
Lenke til kommentar

i følge elektroteknikk læreren min som driver eget elektrikkerfrima så er det slik at det er lov til å legge varmekabler for en ufaglært men om hele huset ditt brenner ned og de finner ut at grunnen var en elektrisk feil står hele ansvaret på deg og du får ingenting på forsikringen! det en ufaglært har lov til å fikse er brytere og ledninger på lamper så lenge det er en stikkontakt i enden av ledningen. men igjen så kan dette falle tilbake på deg om de finner ut at en husbrann startet der.

 

det er i alle fall det jeg har lært, etter som at læreren leste det fra NEK 400 så regner jeg med det er rett

Lenke til kommentar

Jeg jobber også som elektriker i "Siemens" og det har nærmest aldri kommet noe godt ut av at kunder har lagt opp varmekabler selv.

 

ENTEN;

- Har de glemt å legge med rør til sensor. Dette er en skjønnhetsfeil og fører til at man må bruke romtermostat. (big deal)

- Ikke jordet armeringsnettet de er lagt på, som skal jordes!

- Klipt kabelen, som trådstarter sier (og dermed brutt forskriftene med watt/m², watt/m ++)', og dermed også klipt bort kaldenden, slik at varmekabelen fortsetter å varme opp gjennom veggen, inn i boksen (noe som på tid vil føre til at kabelen innen kort tid brenner seg, og at man etter hvert vil oppleve masse sprø ledere i boksen)

- Ikke festet den ordentlig slik at man oppnår "varme" og "kalde" soner (varme soner oppstår ved at kabelen flyter opp til toppen av støten og nærmest direkte på flisa)

 

 

 

@taz: Dersom du påstår at du reduserer effekten på en varmekabel ved å klippe den, vil jeg bare si dette:

Sånne som deg er en direkte årsak til branner i elektriske anlegg.

 

La oss ta en toleder varmekabel som legges på et bad.

 

La oss ta utgangspunkt i en 2leder varmekabel som har en effekt på 1000W (17W/m).

Denne må altså være ca. 60 meter lang. (1000/17) Motstand per meter er 0,881 (230²/1000/60).

Dersom man klipper denne til 40 meter, kan man regne ut følgende effekt:

40*0,881 = 35 ohm.

P = 230² / 35ohm = 1511W.

Nå er kabelen 40 meter og effekten er STØRRE enn den var i utgangspunktet.

1511/40=37W/m.

 

Altså, ved å fjerne 1/3 av kabelen, er watt/meter over det doble av hva den var i utgangspunktet!!

 

Klipper du en meter av denne kabelen, som har en motstand på 1,257 ohm, får du en effekt på hele:

P = 230² / 1,257 = 42084 W.

 

 

 

Tips til dere som skal prøve å legge varmekabler selv:

Kontakt elektriker før dere begynner å tukle og ikke finn på å støpe før en elektriker har vært og kontrollert.

Det å få en elektriker til å legge opp kabelen koster ikke nødvendigvis titusener.

kjøring: omtrent 300~ kroner

legging av kabel: maks 2t. 2*450=900

materiell (kan jo alltids kjøpe inn selv)

kobling av kabel: 1t

 

I arbeidskostnader kommer det på omtrent 2000 eksl.mva.

I forhold til kostnaden å rive opp gulv, kjøpe nye fliser, bruke tid på å støpe og legge fliser på nytt, synes jeg dette er ganske billig, jeg.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article823123.ece

http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID...9290278/1086/AT

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
materiell (kan jo alltids kjøpe inn selv)

7539442[/snapback]

Mye fornuftig innlegget, melkekartong, men akkurat materialinnkjøpet vil enkelte elektrikere gjøre selv... Jeg skulle ha lagt inn strøm i et par totalrenoverte rom, så hadde jeg fått en boks kabel av en jeg kjenner som hadde hatt den liggende igjen etter en elektriker. Jeg ba dem om å bruke den og fikk en relativt sur kommentar fra firmaets regnskapsavdeling om at jeg lagte totalt kaos for dem med å komme med den slags ting, jeg måtte da forstå at i kostnadene for ting så var litt av arbeidet innregnet...

Nei, jeg forstår ikke det, men jeg forsto jo hvilket firma jeg ikke skulle bruke videre (og når jeg driver og totalrenoverer et gammelt hus, blir det noen timer elektrikerarbeide etterhvert...)

 

M.

 

Edit: liten omformulering.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
- Ikke jordet armeringsnettet de er lagt på, som skal jordes!

Som en person blir jeg delvis rammet av hva eletriker gjør. Av alle de hus jeg har vært borti så har de som oftes jording på armeringen i kjellergulv(hvis det er armering da) og svært sjelden jording på nettet på små bad og vaskerom (kan ikke huske å ha sett det enda). Disse elfirmaen er ganske store og mye brukt. Hva betyr det da at de ikke jorder armeringen?

Lenke til kommentar

Ville en allerede støpt kabel blitt godkjent når den:

- er fotografert opp, ned og i mente før det blir støpt

- ligger oppå 5cm isopor + fuktsperre + armering (kabel stripset fast i armering)

- er godkjent etter norske regler

- er lagt av Siv.Ing automatiker og nesten automasjonslærling (begge uten fagbrev)

- har rør for gulvføler

?

Lenke til kommentar
Ville en allerede støpt kabel blitt godkjent når den:

- er fotografert opp, ned og i mente før det blir støpt

- ligger oppå 5cm isopor + fuktsperre + armering (kabel stripset fast i armering)

- er godkjent etter norske regler

- er lagt av Siv.Ing automatiker og nesten automasjonslærling (begge uten fagbrev)

- har rør for gulvføler

Fra mitt ståsted nei!

Ligger kabelen direkte på armering skal armeringen jordes også og kan ikke se at du har gjort det fra innlegget over så nei.

Overbuljongterning eller ikke skal jeg skrive under på dokumentasjonen sv kabelen skal jeg også ha sett den før innstøping.

 

Det morsomste med det hele er at du alikavel ikke får garanti på kabelen fordi du har lagt den selv samt kjøpt den selv.

Det hender nemlig at det blir feil på kabler og i dette tilfellet så får du hele kostnaden selv.

 

Mye fornuftig innlegget, melkekartong, men akkurat materialinnkjøpet vil enkelte elektrikere gjøre selv... Jeg skulle ha lagt inn strøm i et par totalrenoverte rom, så hadde jeg fått en boks kabel av en jeg kjenner som hadde hatt den liggende igjen etter en elektriker. Jeg ba dem om å bruke den og fikk en relativt sur kommentar fra firmaets regnskapsavdeling om at jeg lagte totalt kaos for dem med å komme med den slags ting, jeg måtte da forstå at i kostnadene for ting så var litt av arbeidet innregnet...

Nei, jeg forstår ikke det, men jeg forsto jo hvilket firma jeg ikke skulle bruke videre (og når jeg driver og totalrenoverer et gammelt hus, blir det noen timer elektrikerarbeide etterhvert...)

Bare salg av elektrikertimer er faktisk ikke verdens mest lukrative busines og hadde det ikke vært for salget av el-matriell hadde nok timeprisen vært høyere, så det er ikke uvanlig at firmaene ser rødt når kunden har kjøpt utstyret selv.

Personlig bryr det meg ikke noe om kunden har en eske kabel eller noen stikkontakter selv fordi jeg får alikavel solgt resten av utstyret.

Kommer de med biltema eller class utstyr da ser jeg også rødt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Nei, halvparten av timeprisen går bort til elektrikeren, halvparten går til faste/sosiale utgifter.. Materiellet er det firmaene tjener penger på. Enig med perpyro.

Som elektriker bryr jeg meg svært lite om Fru Olsen kjøper stikkontakta av firmaet eller på svartebørsen :p Biltema og Clas Ohlson derimot er fy-fy. Spesielt når man får klager om at det plutselig ikke virker lenger etter noen få uker..

 

For å komme forbi ordremottakerene som er interessert i å tjene mest mulig på materiellet, kan man jo alltids ringe og be om å få montert noen stikkontakter og få noen til å se på noe småtteri. Når elektrikeren da kommer, kan du høre om han kan legge opp kabelen der og da - eller på kveldstid ;-)

Lenke til kommentar
Ville en allerede støpt kabel blitt godkjent når den:

- er fotografert opp, ned og i mente før det blir støpt

- ligger oppå 5cm isopor + fuktsperre + armering (kabel stripset fast i armering)

- er godkjent etter norske regler

- er lagt av Siv.Ing automatiker og nesten automasjonslærling (begge uten fagbrev)

- har rør for gulvføler

?

7542317[/snapback]

 

Du får ikke godkjennt dette om du ikke er faglært elektrikker!

Lenke til kommentar
Ville en allerede støpt kabel blitt godkjent når den:

- er fotografert opp, ned og i mente før det blir støpt

- ligger oppå 5cm isopor + fuktsperre + armering (kabel stripset fast i armering)

- er godkjent etter norske regler

- er lagt av Siv.Ing automatiker og nesten automasjonslærling (begge uten fagbrev)

- har rør for gulvføler

?

7542317[/snapback]

Du får ikke godkjennt dette om du ikke er faglært elektrikker!

7544876[/snapback]

Jeg er fullt klar over det. Men jeg tenkte at hvis en elektriker fikk all infoen og kom og så på det, så kunne han kanskje ha godkjent det.

Men det har jeg fått svar på.

Lenke til kommentar

er det så JÆVLIG VANSKELIG å godta at elektrikeren som koblar til kabelen og firmaet han jobbar i er ansvarlige for at alt er rett med kabelen?

er de så JÆVLA STORT problem å snakke med elektrikeren FØR legging?

 

alle skal jo spare så jævla store peng på alt. bygger du nytt bad kostar det fleire titallstusen og då har 1time for 650kr jævla liten betydning for sluttsummen, iallefall når alternativet lett blir at du må ta opp att heile golvet når badet er ferdig.

 

 

Varmekablar er livsfarlige om det ikkje blir gjort rett, i beste fall blir det berre jævli dyrt å få tatt det opp atte.

 

for nokre år tilbake var det eit oppslag i ei avis om ein som ville ha varmekabel i dusjen eller badekaret sitt. koffor skulle ikkje han greie det sjøl? tenkte han... han daua momentant då han testa om det virka....

Lenke til kommentar

vist en elektriker skal skrive under på dokumentasjonen så kan han i verstefall få ett erstattningskrav mot seg pga. skader som kan oppstå.

men vanligvis så vil det jo være innstalltøren som vil få dette kravet.

 

men uansett så er det dårlig økonomi i at kunden kjøper kabel selv, legger den selv og støper den selv. så skal liksom en elektriker bare komme og koble den til.

risikoen for at den både er dårlig lagt og feil/dårlig type kabel er meget stor.

Så da vil innstallatøren som skriver under antagelig få forsikringskrav mot seg vist kabelen ryker. noe som fort kommer opp i 100000kr på ett bra bad.

Og det pga. 1 times arbeid, til 500 kr og kansje 100 kr i profitt.

Lenke til kommentar
Jeg jobber også som elektriker i "Siemens" og det har nærmest aldri kommet noe godt ut av at kunder har lagt opp varmekabler selv.

 

ENTEN;

- Har de glemt å legge med rør til sensor. Dette er en skjønnhetsfeil og fører til at man må bruke romtermostat. (big deal)

- Ikke jordet armeringsnettet de er lagt på, som skal jordes!

- Klipt kabelen, som trådstarter sier (og dermed brutt forskriftene med watt/m², watt/m ++)', og dermed også klipt bort kaldenden, slik at varmekabelen fortsetter å varme opp gjennom veggen, inn i boksen (noe som på tid vil føre til at kabelen innen kort tid brenner seg, og at man etter hvert vil oppleve masse sprø ledere i boksen)

- Ikke festet den ordentlig slik at man oppnår "varme" og "kalde" soner (varme soner oppstår ved at kabelen flyter opp til toppen av støten og nærmest direkte på flisa)

7539442[/snapback]

 

Jeg og fattern gjorde slik:

 

Fattern hørte med elektrikker om annbefaling og slik.

 

- Vi la slike firkanter med armeringsjern (som satt fast) i gulvet. Vi koblet disse sammen med en klemmer og slik som skal klemmes, for jording. (husker ikke navn) :dontgetit:

 

 

- La varmekabel, satte strips slik at den ikke beveger seg for mye (feks under støping)

 

- Elektrikker kom og skjekket alt. Målte kabel, Jordet armeringsjernet (eller hva det er, sikkert bare for og unngå at varkekabel varmer opp treverk som lå i den ene enden av badet).

 

- Vi støpte. Vi ventet i rundt 2 måneder før vi begynte og legge fliser på gulv (vi la fliser på vegger imens, og latet oss :D )

 

- Flis på gulv. Elektrikker kom og la probe, skjekket kabelen.

 

- Ferdig med varmekabel.

 

Varmekabelen til fattern varmer ikke ujevnt eller stakk opp. Siden vi hadde nokk betong over. Og at kabelen faktisk lå/satt fast i armerignsjernet..

 

Varmekabelen er godkjent av elektrikker. Vi la bare selveste kabelen. Kabelen var ferdig lengde (siden Rikart (VHS PRO) hadde regnet ut kabel lengden)..

Lenke til kommentar

det er slik som narutofan og faren gjorde det skal gjerast om du vil legge varmekablane sjøl. det kostar LITT meir og tar LITT lenger tid enn å berre dure avgårde som du føler for, men så får du og ein sikker kabel med garanti.

hadde alle gjort det på denne måten hadde det ikkje vore nåke problem for "vanlige dødelige" å legge kablane sjøl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...