Gå til innhold

Varmekabler, lovligheten med å legge dette selv?


Anbefalte innlegg

Nei, halvparten av timeprisen går bort til elektrikeren, halvparten går til faste/sosiale utgifter.. Materiellet er det firmaene tjener penger på. Enig med perpyro.

Som elektriker bryr jeg meg svært lite om Fru Olsen kjøper stikkontakta av firmaet eller på svartebørsen :p Biltema og Clas Ohlson derimot er fy-fy. Spesielt når man får klager om at det plutselig ikke virker lenger etter noen få uker..

 

For å komme forbi ordremottakerene som er interessert i å tjene mest mulig på materiellet, kan man jo alltids ringe og be om å få montert noen stikkontakter og få noen til å se på noe småtteri. Når elektrikeren da kommer, kan du høre om han kan legge opp kabelen der og da - eller på kveldstid ;-)

7543118[/snapback]

Hva er forskjellen på ELKO-utstyr fra Clas Ohlson og ELKO-utstyr fra elektroinstallatører?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heter det Elko og er E-merket så burde det vel være greit for enhver elektriker?

 

Det virker som at det er veldig unge elektrikere uten særlig erfaring som uttaler seg i denne tråden. Greit at dere har lært alt det teoretiske, men når jeg f.eks. monterer noe på bilen min så trenger jeg jo ikke å vite hvordan bilen er produsert?? Det blir det samme som å installere el i et vanlig hus, man trenger jo ikke å vite hvordan strømmen blir produsert?

 

Elektrikeryrket er håndtverk, kraftstasjoningeniør er teori.

Lenke til kommentar

Det er der du tar skammerlig feil.

Elkraft og elmatriell går hånd i hanske.

Godkjent utstyr i Norge tåler den kortslutningsstrømmen trafokretsen klarer og gi.

Om den kinaproduserte kontakten med faket CE merke tåler det samme får du bare håpe på at den gjør.

Sier ikke at alt elmatriel solgt over disk til menigmann er slik men det finnes noen som aldri skulle vært omsatt.

Som håndtverker kan jeg nemlig bestemme hvilket utstyr jeg vil montere og ikke.

Holder ikke utstyr mål så kobler ikke jeg det til.

Jeg jobber sammen med en elektriker som fikk stoppa salg av baderomsbelysning og boblekar fra en rørleggerbutikk da det viste seg at utstyret ikke var godkjent.

 

Når det kommer til sammenligningen med en bildel så tror jeg neppe at et autorisert Tyotaverksted vil montere inn en biltemadeler i den nye Toyotaen din og de vil finne minst like mange argumenter som her for ikke å montere det.

 

Å påstå at tråden befolkes av svært unge elektriekere er et svært dårlig og usaklig argument når du selv ikke har mere å tilføye.

 

Bare for å svare på den Elko kontakten jeg kom over for 3 år siden så var den grei innvendig med store nok klemmer for meg, men de selger ikke bare elkomatriell!

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Grove trekk:

Du målte ikke på et TN-anlegg, da?  :dribble:

7565077[/snapback]

Nope... Vi sjekket om det kunne vere det, men nei...

 

Perpyro: primax klemmer med krympestrømpe burde da vere godt nok de... Ikke får du fuktighet og ikke blir det bevegelse...

Så vidt meg bekjent er en primaxklemme en ganske så stor skruklemme, men for all del om du får krympestrømpe over den, nettingen og 2,5mm2 utgjevningsforbindelsen og samtidig får det tett så for all del.

Men en gul isolert skjøtehylse gjør samme jobben og er mye billigere.

 

Måler du f.eks 230V mellom fase og jord etter jordfeilbryteren betyr ikke det at det er jordfeil på den aktuelle kursen.

Det eneste du har konstatert er at det er jordfeil på den aktuelle trafokretsen, noe som ikke er så uvanlig.

Har du en 30mA jordfeilbryter på hele installasjonen i et hus kan naboens jordfeil ta din bryter, derfor anbefales det under slike forhold at man har en 100mA bryter forran hele installasjonen og 30mA jordfeilbrytere på de kursene der det er påkrevd.

 

Jordfeilbrytere kun beregnet for AC jordfeil takler ikke DC jordfeil, noe elektronisk utstyr kan gi.

De vil etterhvert gå i metning og løser da ikke ut for noenting.

7565144[/snapback]

 

Jeg syns at en primax klemme i dette tilfellet er godt nok, den er fastskrudd, den har krympestrømpe og den blir lagt i betong som gjør at den aldri i verden om den vil skru seg opp med det følget at jordledningen går utav den og bort fra metallet....... Hadde aldri sagt nei til å montere dette og "godkjenne" det om det hadde vert et tema...

 

Ja, det var i trafokretsen ja, derfor ga vi bare beskjed til e-verket så får de fikse det, vi har ikke noe med det å gjøre... Ble litt i stuss da jeg skulle skrive ned måleresultat fra stikkontakten ute vi hadde montert og den målte 230 f-f og 230 f-j :green:

 

edit: er det ikke TUV-godkjenning som er det beste, testet etter "våre" forhold? eller?

Endret av icer
Lenke til kommentar

Når det gjelder uttalelsen unge elektrikere så sikter jeg til at det f.eks. skal være forbundet med livsfare å skifte ut et vannskadet utendørsstikk hvis man ikke er utdannet elektriker. Det er vel mer fare med å la den bli værende?

 

Heldigvis at loven er som den er når man ser på f.eks. han Svensken som la varmekabler på badet sitt selv og ikke viste forskjellen på fase og jord og dermed tok sin siste dusj, men det finnes jo mennesker som kan tenke og. Det trengs jo ikke flere år på skolebenken for å skifte et stikk?

 

Når det gjelder "Toyotaen din" så er det nå blitt sånn at man ikke trenger bruke hverken merkeverksted eller originaldeler for at garantien skal gjelde.

Endret av Jan-E.
Lenke til kommentar

primax klemmer er sikkert godt nok, men det er ikkje lov å bruke det uansett.

skruforbindelse er ikkje en "varig" kontakt.

 

 

og for all del, sett opp en stikkontakt ute. ser ingen store problemer med det vist du vil spare deg 500kr. er strengt tatt ingen heksekunst, husk å mål at spenninga er av. avisoler riktig uten å skade lederene og skru godt til. du bør helst kontunitetsmåle og megge kursen etterpå. har vert borti ting folk har kobla sjøl, og det holder stort sett mål.

Og for all del påse at den aktueller kursen har en forankobla jordfeilbryter.

 

Men brenner kontakten så er brann folkene meget flinke til å finne årsaken. E-verks kontrolløren kommer og innom en gang før eller senere, finner han ut at anlegget har vert tukla med av usakyndige personer så pleier han å bli veldig grundig i sitt arbeid.

Lenke til kommentar
primax klemmer er sikkert godt nok, men det er ikkje lov å bruke det uansett.

skruforbindelse er ikkje en "varig" kontakt.

 

 

og for all del, sett opp en stikkontakt ute. ser ingen store problemer med det vist du vil spare deg 500kr.  er strengt tatt ingen heksekunst, husk å mål at spenninga er av. avisoler riktig uten å skade lederene og skru godt til. du bør helst kontunitetsmåle og megge kursen etterpå. har vert borti ting folk har kobla sjøl, og det holder stort sett mål.

Og for all del påse at den aktueller kursen har en forankobla jordfeilbryter. 

 

Men brenner kontakten så er brann folkene meget flinke til å finne årsaken. E-verks kontrolløren kommer og innom en gang før eller senere, finner han ut at anlegget har vert tukla med av usakyndige personer så pleier han å bli veldig grundig i sitt arbeid.

7576901[/snapback]

 

Der er vi nok uenige, men jeg hadde ikke sagt noe på å koble til med primax klemmer da de fleste elektrikere jeg kjenner oftest bruker det eller C-klemmer begge med krympestrømpe...

 

kontinuitets måling og megging SKAL utføres, mer viktig at det blir gjort enn at det blir primax klemmer istedenfor skjøtehylser....

Lenke til kommentar
Skjøtehylser var det dere brukte.

Helt vanlig på tynn netting men det skal også krympestrømpe over skjøten for at den skal bli vanntett.

7557856[/snapback]

Er helt enig i at det bør være noe som beskytter skjøten mot fuktighet. Vet du om det står noe om det i NEK eller noen andre forskrifter om akkurat det?

Om den kinaproduserte kontakten med faket CE merke tåler det samme får du bare håpe på at den gjør.

7572763[/snapback]

Om du finner en stikkontakt med CE merke, bør det ringe ei "bjelle". Stikkontakter skal ikke CE merkes!

Lenke til kommentar

og husk at du må for all del ikkje måle motstand med spenning på. legg i tilfelle ut sikringa først. og mål om det er spenning.

 

du reknar ut med denne formelen:

 

P = U^2 / R

 

P = Effekt

U = Spenning (230V)

R = Motstandsverdi

 

men å få rett måleresultat uten å koble frå kabelen er nok ikkje så enkelt. det kan godt hende kabelen er på ein kurs ilag med andre ting, og motstandsverdien vil då bli mindre enn den for kabelen.

 

 

 

men kabelen vil nok uansett ligge på mellom 500 og 750 Watt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...