Gå til innhold

Varmekabler, lovligheten med å legge dette selv?


Anbefalte innlegg

har foresten et eksempel på ein som "viste" ka han gjorde.

 

installasjon av bad på hytte: varmekabel på 1000W

eigeren skulle legge kabelen sjøl, for dette hadde han sett mange gangar før. men han tok ikkje sjangsen på å sette spenning på den sjøl, så han ringte elektrikeren. han skulle no komme innom og sjekke. då var golvet støpt igjen og det stakk opp ein stubb varmekabel. den kalde enden var vekke. uttafor badet låg varmekabeløskja med ein god kveil varmekabel. elektrikeren spørte ke det var. eigaren svarte då at kabelen var så lang at han ikkje fekk plass til alt.

etter litt om og men kom han fram til at han hadde klipt av ca 2 tredelar av kabelen.

alså, 1/3 av kabellengda var lagt ned.. alle som kan litt om elektrisk strøm veit kva dette betyr; 3000W i eit lite badegolv.....

 

elektrikeren klipte kabelen og sa dette at dette går ikkje.

 

 

seinare hadde eigaren fått hjelp av ein bekjent som "kunne" litt elektro til å meisle opp enden og koble varmekabelen til ein trinnlaus reguleringsbryter. men den kunne jo ikkje stillast på fult for då smalt sikringa. det problemet løyste dei ved å sette ein strek på reguleringsbryteren for kor langt den kunne vridast før sikringa kobla ut.

 

 

edit: "" rundt kunne

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplev dette med polakker og dets like, heldigvis var ikke kavlene nedstøpt på det tidspunktet vi kontrollerte det.

Vi kobler ikke til varmekabler som mangler dokumentasjon uten thermografering slik at det kan dokumenteres hvordan kabelen ligger.

Det er forresten et minimum fra tilsynet her.

Mange tar det for gitt at så lenge det er lov for ufaglærte og legge varmekabler (noe det faktisk er) så er det bare og legge kabler og vente på at elektriker skal koble til.

Så enkelt er det ikke fordi det også SKAL foreligge dokumentasjon på kabelen, noe menigmann IKKE kan fremskaffe selv.

Lenke til kommentar
har foresten et eksempel på ein som "viste" ka han gjorde.

 

installasjon av bad på hytte: varmekabel på 1000W

eigeren skulle legge kabelen sjøl, for dette hadde han sett mange gangar før. men han tok ikkje sjangsen på å sette spenning på den sjøl, så han ringte elektrikeren. han skulle no komme innom og sjekke. då var golvet støpt igjen og det stakk opp ein stubb varmekabel. den kalde enden var vekke. uttafor badet låg varmekabeløskja med ein god kveil varmekabel. elektrikeren spørte ke det var. eigaren svarte då at kabelen var så lang at han ikkje fekk plass til alt.

etter litt om og men kom han fram til at han hadde klipt av ca 2 tredelar av kabelen.

alså, 1/3 av kabellengda var lagt ned.. alle som kan litt om elektrisk strøm veit kva dette betyr; 3000W i eit lite badegolv.....

 

elektrikeren klipte kabelen og sa dette at dette går ikkje.

 

 

seinare hadde eigaren fått hjelp av ein bekjent som "kunne" litt elektro til å meisle opp enden og koble varmekabelen til ein trinnlaus reguleringsbryter. men den kunne jo ikkje stillast på fult for då smalt sikringa. det problemet løyste dei ved å sette ein strek på reguleringsbryteren for kor langt den kunne vridast før sikringa kobla ut.

 

 

edit: "" rundt kunne

7477697[/snapback]

¨

Tviler på at alle er så mye på jorde... Har selv lagt varmekabler og fått dem koblet/sjekket av en el kompis.

Lenke til kommentar
har foresten et eksempel på ein som "viste" ka han gjorde.

 

installasjon av bad på hytte: varmekabel på 1000W

eigeren skulle legge kabelen sjøl, for dette hadde han sett mange gangar før. men han tok ikkje sjangsen på å sette spenning på den sjøl, så han ringte elektrikeren. han skulle no komme innom og sjekke. då var golvet støpt igjen og det stakk opp ein stubb varmekabel. den kalde enden var vekke. uttafor badet låg varmekabeløskja med ein god kveil varmekabel. elektrikeren spørte ke det var. eigaren svarte då at kabelen var så lang at han ikkje fekk plass til alt.

etter litt om og men kom han fram til at han hadde klipt av ca 2 tredelar av kabelen.

alså, 1/3 av kabellengda var lagt ned.. alle som kan litt om elektrisk strøm veit kva dette betyr; 3000W i eit lite badegolv.....

 

elektrikeren klipte kabelen og sa dette at dette går ikkje.

 

 

seinare hadde eigaren fått hjelp av ein bekjent som "kunne" litt elektro til å meisle opp enden og koble varmekabelen til ein trinnlaus reguleringsbryter. men den kunne jo ikkje stillast på fult for då smalt sikringa. det problemet løyste dei ved å sette ein strek på reguleringsbryteren for kor langt den kunne vridast før sikringa kobla ut.

 

 

edit: "" rundt kunne

7477697[/snapback]

 

 

Håper du ikke er eletriker..

 

At kabelen trekker 3000 w er tull

 

En varme kabel som blir brukt feks. badegulv gir fra seg typisk 17W per meter.

 

 

Altså han hadde ca 60 m varme kabel og tok vekk 2\3 så gir det som er igjen ca 330w og ikke 3000w..

 

Klipper du av 1 m av den kabelen og setter strøm på den så gir den 17W og ikke 60,000W...

 

Her finnes mye informasjon ang. eletrisk innstalasjon/lover o.l i heimen.

http://www.bbbas.no/Byggevarer/deltanett.asp

Endret av taz
Lenke til kommentar
har foresten et eksempel på ein som "viste" ka han gjorde.

 

installasjon av bad på hytte: varmekabel på 1000W

 

..........

 

7477697[/snapback]

¨

Tviler på at alle er så mye på jorde... Har selv lagt varmekabler og fått dem koblet/sjekket av en el kompis.

7485127[/snapback]

 

 

det var jo som sagt et eksempel. det er nok mange ufaglærte rundtomkring som gjer ein del elektriske ting godt sjøl..

Lenke til kommentar
har foresten et eksempel på ein som "viste" ka han gjorde.

 

installasjon av bad på hytte: varmekabel på 1000W

 

.........

 

7477697[/snapback]

 

 

Håper du ikke er eletriker..

 

At kabelen trekker 3000 w er tull

 

En varme kabel som blir brukt feks. badegulv gir fra seg typisk 17W per meter.

 

 

Altså han hadde ca 60 m varme kabel og tok vekk 2\3 så gir det som er igjen ca 330w og ikke 3000w..

 

Klipper du av 1 m av den kabelen og setter trøm på den så gir den 17W og ikke 60,000W...

 

Her finnes mye informasjon ang. eletrisk innstalasjon/lover o.l i heimen.

http://www.bbbas.no/Byggevarer/deltanett.asp

7486498[/snapback]

 

HAHA, dagens!

 

dette gjelder sjølregulerande varmekabel. det blir vanligvis ikkje brukt i badegolv.

 

 

motstanden i en 1000W varmekabel er ca 52,9Ohm, tar du vekk to tredelar av kabelen vil det vere 17,6Ohm i den resterande tredelen.

som kjent ved bruk av joules lov og ohms lov vil ein 17,6Ohm last tilsvare 13,07A ved 230V, som igjen betyr 3000W.

 

P = U^2 / R = 230^2 / 17,6 = 3005W

 

 

håpar dette førte til bedre forståing for emnet. viss du fortsatt meiner at 1/3 vil trekke 333W så har du så lite peiling at du treng ikkje uttale deg om saka.

 

 

eg jobbar foresten i Siemens installasjon..

 

 

EDIT: ser nesten ut som du går på skule og trur du har lært alt. ta å spør læreren din du, så får du nok ei oppklaring.

Endret av Semikolon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så enkelt er det ikke fordi det også SKAL foreligge dokumentasjon på kabelen, noe menigmann IKKE kan fremskaffe selv.

7479108[/snapback]

Samsvarserklæring er stikkordet! Både på legging av kabel, og på selve kabelen.

7484886[/snapback]

 

 

det skal dokumenterast med måleresultat før og etter kabelen er nedstøpt og det skal ligge ved skisse/bilde av kabelen før nedstøyping. dette skal elektrikeren vere med på (sidan han er ansvarlig for at det er rett), men ellers kan kem som helst legge varmekabelen. men det er og krav til underlaget, kva som er lov er avhengig av effekt/m^2 og type kabel.

 

det skal som sagt og sjølsagt ligge ved samsvarserklæring på jobben, noko du ikkje kan skrive ut om du ikkje har gyldige installatørpapir.

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar

En varme kabel som blir brukt feks. badegulv gir fra seg typisk 17W per meter.

 

 

Altså han hadde ca 60 m varme kabel og tok vekk 2\3 så gir det som er igjen ca 330w og ikke 3000w..

 

Klipper du av 1 m av den kabelen og setter strøm på den så gir den 17W og ikke 60,000W...

 

7486498[/snapback]

Forutsatt at du har en konstantstrøm forsyning på den, ja, for de fleste av oss som har konstant spenning (joda jeg vet at det er veksel) vil den gi 3000 W og den meterstumpen vil gi ut 60KW (dvs bortsett fra at sikringen gikk)

 

M.

Lenke til kommentar

Fortsetter litt med varmekabler.

Scenario:

En privatperson (heretter Ola) har skaffet varmekabler selv. Varmekablene er av et merke som de fleste elektrikere ikke bruker. Ola legger selv varmekabelen på badet sitt. Han har rådført seg med den svenske leverandøren over telefon under leggingen. Forhandleren i Norge er en butikkjede som også leverer flis til gulvet hans. Når Ola er ferdig med å legge kablene, støyper han, og legger flis. Ola er fornøyd med arbeidet sitt, og ringer elektrikeren for å koble på varmekablene.

 

Hva er riktig av elektrikeren å gjøre?

(Min påstand: De fleste elektrikere ville ikke ha koblet på uten videre.)

 

Derfor tilbyr Ola seg å skrive under på at han tar på seg alt ansvar for varmekabelen og leggingen, om en feil skulle oppstå.

-Er det da greit for elektrikeren å koble til?

 

Kloke svar ønskes.., gjerne med henvisninger til gjeldene forskrifter

Lenke til kommentar

Selv ville jeg nok brukt litt sjønn. Om kabelen er lagt etter anvisning, godgjent for bruk i Norge, og godt nok dokumentert, kunne jeg koblet den til.

 

Jeg ville lagt vekt på alt dette, selv om at i samsvarserklæringen går man vel bare god for tilkoblingen, ikke selve monteringen av kabelen. Dette er pga sikkerhet, og er sikker på at en elektriker med et snev av yrkesstolthet, ikke ville koblet til en varmekabel som ikke holdt mål.

 

Må nevne at jeg er bare lærling, så ikke stol helt 100% på meg, men mener dette er korrekt.

Lenke til kommentar
Fortsetter litt med varmekabler.

Scenario:

En privatperson (heretter Ola) har skaffet varmekabler selv. Varmekablene er av et merke som de fleste elektrikere ikke bruker. Ola legger selv varmekabelen på badet sitt. Han har rådført seg med den svenske leverandøren over telefon under leggingen. Forhandleren i Norge er en butikkjede som også leverer flis til gulvet hans. Når Ola er ferdig med å legge kablene, støyper han, og legger flis. Ola er fornøyd med arbeidet sitt, og ringer elektrikeren for å koble på varmekablene.

 

Hva er riktig av elektrikeren å gjøre?

(Min påstand: De fleste elektrikere ville ikke ha koblet på uten videre.)

 

Derfor tilbyr Ola seg å skrive under på at han tar på seg alt ansvar for varmekabelen og leggingen, om en feil skulle oppstå.

-Er det da greit for elektrikeren å koble til?

 

Kloke svar ønskes.., gjerne med henvisninger til gjeldene forskrifter

7493722[/snapback]

For det første så er ikke Heatcom kablene godkjent for bruk i norge da de (sist jeg sjekket) ikke har skjerm, dermed er de ulovlig å legge her til lands.

Heatcom fordi det er det flisbutikkene forhandler.

Så er det den kabelen har ikke jeg koblet til.

 

Har det vært en kjent varmekabel med skjerm hadde jeg forlangt thermografering av gulvet før kabelen hadde blitt koblet til permanent.

Skal folk på liv og død legge kablene sine selv så få de sjekket av elektriker FØR innstøping, det er så utrolig mye enklere i ettertid.

 

Om Ola og Kari aldri så mye skriver under på at de tar ansvaret selv så har ikke jeg som elektriker lov til å koble til kablene.

En ting er nemlig det faktum at kabelen ikke har kortslutning eller jordfeil, noe annet er om den er lagt riktig og på riktig underlag.

Med en varmekabel går det fint an å legge med en flateeffekt opp mot 400w/m2 som vil bli jævlig varmt.

Varmekabler skal også ligge på brannsikkert materiale, noe spon ikke er.

Dette er selvsagt umulig og sjekke etter innstøping.

 

Det ville sikkert vært noen elektrikere som ville koblet det til men ingen i firmaet jeg jobber i, samtidig ville de som hadde koblet til fått problemer med tilsynet ved en eventuell kontroll om ingen dokumentasjon hadde vært jukset fram.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Da fattern la varmekabelen kom elektrikkeren og skjekket før vi støpte.

 

Vi hadde koblet ristene (der varmekabelen skulle ligge over) sammen med slags metall greier som skulle gjøre at de ble klar til jording.

 

Etter støpingen kom elektrikkeren for og måle på kabelen. Den ble godkjent. Etter noen uker så kom elektrikkeren og koblet varmekabelen til.

 

Edit: Men nå har jeg mistet hva egetlig støping av varmekabler har med jordfeilen til trådstarteren. Var det der jordfeilen var?

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

Ja, det kan vel kalles et sidespor, hele varmekabel-diskusjonen.

For det første så er ikke Heatcom kablene godkjent for bruk i norge da de (sist jeg sjekket) ikke har skjerm, dermed er de ulovlig å legge her til lands.

Heatcom fordi det er det flisbutikkene forhandler.

Så er det den kabelen har ikke jeg koblet til.

7494141[/snapback]

Kabelen er av merket Ebeco. Noen som vet om den er godkjent i Norge? Ola har kjøpt en pakke av denne typen, i en flis butikk på østlandet.

 

Om Ola og Kari aldri så mye skriver under på at de tar ansvaret selv så har ikke jeg som elektriker lov til å koble til kablene.

En ting er nemlig det faktum at kabelen ikke har kortslutning eller jordfeil, noe annet er om den er lagt riktig og på riktig underlag.

Med en varmekabel går det fint an å legge med en flateeffekt opp mot 400w/m2 som vil bli jævlig varmt.

Varmekabler skal også ligge på brannsikkert materiale, noe spon ikke er.

Dette er selvsagt umulig og sjekke etter innstøping.

7494141[/snapback]

Ola sier at kabelen er festet med strips til armeringsnettet. Armeringsnettet ligger på 5cm isopor. Hvilke forskrifter sier at det ikke er tillatt å koble til?

Endret av namla
Lenke til kommentar

Ebeco har jeg aldri hørt om så det kan jeg ikke svare på.

Men armering på isopor betyr at kabelen kommer litt opp over isoporen så sånnsett er det jo greit så lenge det kan dokumenteres i ettertid hvordan den er lagt og at det er en armert kabel samt at nettingen blir jordet.

 

Varmekabler går inn under både el og brann forskriftene.

Forresten så sier forskriftene svært lite om detaljene innen elarbeid mens normen (NEK 400) derimot forteller om hvordan ting skal gjøres.

 

Vil Ola bruke tid og krefter på å ikke følge normen så er det fritt frem til å benytte en instans/laboratorium som kan dokumentere at alternativet til Ola er sikkert.

 

Forskriften heter forresten FEL og kan kjøpes i bokhandelen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

viss vi som elektrikarar setter spenning på et anlegg som ikkje er dokumentert som sikkert får vi støyten om det skjer noko gale. kan eigaren dokumentere at det er sikkert trur eg ikkje elektrikeren får ansvar juridisk, men han vil mest sannsynlig miste jobben i firmaet.

 

det beste er uansett å få elektrikeren som skal koble spenning på til å kontrollere om alt er greit. eg vil iallefall ikkje koble spenning på installasjon eg eller ein autorisert elinstallatør har godkjent.

og det samme om det er 12V spotlight eller 230V/400V lys og stikk

Lenke til kommentar

Det stemmer det og har vært brukt i mange år både under gulvet mellom stederene i lavtbyggende gulv og i en sandwichløsning på lavtbyggende tregulv.

Men disse elementene må kobles ett for et og det benyttes en spesiell tang for å klemme på conectorene til matta.

 

BTW: Elflex støpes ikke ned i betong/avretningsmasse slik varmekabel gjøres.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...