Gå til innhold

Umoralsk å KUN feire julenissen?


Anbefalte innlegg

Som en fanatisk hedning har jeg som tradisjon å feire jul. Det er fint å dele høytiden med familie og venner, men dær slutter vel egentlig jula for min del. For meg er jula en kort men behagelig ferie hvor man slapper av med en julepils og pinnekjøtt, hugger juletre, pakker ned og pakker opp gaver, osv. Et underliggende budskap i det jeg gjør er helt fraværende.

 

Er det da umoralsk og feire denne opprinnelige kristne høytiden hvis man ikke er troende. Jeg regner med at jeg ikke er den eneste nordmannen som "later som", ja bortsett fra jehovas vitne som holder seg for god til å feire noe de ikke tror på...

 

 

GOD JUL forresten!

 

EDIT: Typo

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jesus (om han faktisk fantes da) ble født engang i april har jeg hørt. Hadde visst sjekket "fakta" i bibelen opp mot hvordan stjernehimmelen sto for 2000 år siden og slikt. Men det er et faktum at Kirken flyttet Jesu fødsel til 24. desember, for det var en helligdag som allerede ble feiret, så var praktisk liksom. Så har det ballet på seg siden.

 

Nå er jeg ateist selv, og har svært lite til over for julesanger av kristen variant. Typer av "hyll den nye kongen" eller hva i inste gamle-erik som blir sagt irriterer gråstein på meg! Kan bare ikke fordra slikt religiøst piss.

 

For meg er julen et flott sosialt arrangement der man møter igjen familie og vennre en kanskje ikke har sett på et år, eller enda lenger. Det er masse god mat, god stemning (bortsett fra de hersens sangene :D). Og sist men ikke minst gaver. Dette er langtfra like interessant som når jeg var liten, men litt morro er det jo enda.

 

Om du spør folk hva som er viktigst med julen - god mat, pakker og sosialisering eller å feire Jesu fødsel, vil jeg ikke tro så mange svarer det siste. For de fleste er det fri, god mat og pakker. Det andre tullet kan vi vel bare stryke snart. Jeg vil heller feire spaghetti-monsteret jeg! :w00t:

Lenke til kommentar
JJeg vil heller feire spaghetti-monsteret jeg!  :w00t:

7481008[/snapback]

Hvorfor ikke feire Coca Cola-nissen? Det er jo de som "oppfant" nissen, den røde tykke mannen som deler ut gaver til snille barn... Vår helnorske nisse bodde på en låve, og kom ut i juletida og gjorde faenskap.

 

Det var vel Cola som oppfant nissen, mens disney bringet ham til live? :!:

Lenke til kommentar

Neida, Cola tegnet nissen slik han ser ut nå, i rødt og hvitt.

 

En gammel mann med skjegg som gikk rundt med gaver/kull til snille/slemme barn er en veldig gammel tradisjonell fortelling, som kommer fra St. Nicholas i Tyskland(?)

 

Det eneste cola "oppfant" var den store magen og den røde dressen. Det der har blitt veldig overdrevet. Forresten var det ikke Cola selv, men et designfirma.

Lenke til kommentar
Jeg vil heller feire spaghetti-monsteret jeg!  :w00t:

7481008[/snapback]

:thumbup: God idé. For anledningen har han ikledd seg nisselue. :p

Den gamle vinterblotfeiringen inneholdt mat og drikke (i store mengder), men jeg er usikker på om den innehildt gaver. Uansett, hvis kristendommen for en gangs skyld har medført noe positivt, er det ikke mer en man kan forlange.

Lenke til kommentar
Jeg vil heller feire spaghetti-monsteret jeg!  :w00t:

7481008[/snapback]

:thumbup: God idé. For anledningen har han ikledd seg nisselue. :p

Den gamle vinterblotfeiringen inneholdt mat og drikke (i store mengder), men jeg er usikker på om den innehildt gaver. Uansett, hvis kristendommen for en gangs skyld har medført noe positivt, er det ikke mer en man kan forlange.

7481131[/snapback]

Inneholdt den opprinnelige kristne juletradisjonen gaver da?

Lenke til kommentar
Inneholdt den opprinnelige kristne juletradisjonen gaver da?

7481155[/snapback]

Vel, St. Nicholas (også kjent som Nicolaus, Nicolas, Nicholas, Niklas, Nicola, Klaus, Claus, Klaes, Claes, Nils og Mikulas, kjært barn har mange navn) arva en hel del av sine rike foreldre, som an etterpå gav bort til de fattige som gaver, men anonymt så ingen skulle rose han for det.

Kanskje der det kommer fra? :hmm:

Men man har jo egne feiringer av St. Nicholas, så jeg veit ikke..

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om det er umoralsk eller ei men i såfall så må det være forsvinnende lite og det går til en god sak ;)

 

Jeg er ikke-troende, men ser ikke noen grunn til å plukke ut det jeg liker og benytte meg av det. (Det var vel noenlunde slik bibelen ble skapt uten å starte noen diskusjon om det).

Jeg feirer jul så det suser og dersom noen kristne føler seg støtt av dette så får dem heller bli det. Frem til nå så har jeg ikke fått noen klager. Tvertimot tror jeg det er flere kristne som ville syntes det va synd dersom vi ikke-troende ikke ville være med å feire denne dagen med dem. Julehøytiden er vel like mye tradisjon som religion i Norge så sånn sett så føler jeg meg ikke umoralsk.

 

Jula bør etter min mening feires av alle. Vi har ikke så mange påskudd til å komme sammen at det skulle være synd om vi også her skulle skille familier, venner og kjente.

 

 

 

EDIT: Leif

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...