Gå til innhold

Umoralsk å KUN feire julenissen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satanism does not specifically forbid the celebration of any holidays or festivals held by other cultures or even other religions. Entirely secular holidays are commonly celebrated by Satanists either for personal reasons or merely as an excuse to have a good time. It is not entirely uncommon for Satanists to even celebrate overtly Christian holidays such as Christmas, though the religious trappings are generally stripped from the holiday, secularizing it. Many Satanists, however, either transfer such holidays as Christmas to the Winter Solstice and either place a darker spin on it or secularize it entirely, or decline to celebrate such holidays altogether.

 

fra wiki

 

Alt det andre jeg skulle si var allerede sagt, så det får bli med en gulrot isteden...

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Som en fanatisk hedning har jeg som tradisjon å feire jul. Det er fint å dele høytiden med familie og venner, men dær slutter vel egentlig jula for min del. For meg er jula en kort men behagelig ferie hvor man slapper av med en julepils og pinnekjøtt, hugger juletre, pakker ned og pakker opp gaver, osv. Et underliggende budskap i det jeg gjør er helt fraværende.

 

Er det da umoralsk og feire denne opprinnelige kristne høytiden hvis man ikke er troende. Jeg regner med at jeg ikke er den eneste nordmannen som "later som", ja bortsett fra jehovas vitne som holder seg for god til å feire noe de ikke tror på...

 

 

GOD JUL forresten!

 

EDIT: Typo

7480729[/snapback]

 

Som en fanatisk hedning må jeg arrestere deg der. Jula er faktisk en hedensk høytid Som jeg feirer. Det som kanskje er litt amoralsk er at de kristne feirer den også, men det må de da nesten få lov til. Gudene våre setter sikkert pris på det :)

Lenke til kommentar
Greit nok å feire Jul uten den religiøse biten, men man feirer da vel ikke "Julenissen"?! Hvor gammel er du, egentlig?

7487376[/snapback]

...er 26...

Bruker julenissen som en analogi til det å feire jesu fødsel... Hvis jeg ikke feirer den kristne religionen, må man jo nødvendigvis feire den kapitalistiske religionen, noe julenissen står som symbol på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...