Gå til innhold

fire år gammel P4 2.4Ghz mot Core 2 Duo E6600


Sjokolade

Anbefalte innlegg

Jeg har rett og slett ingen anelse om hva jeg kan forvente av forbedring i ytelse her. Jeg vet at dette er noe som flyter veldig i forhold til hvilke oppgaver som blir gjort, men kanskje dere kan forklare for meg litt løst hvor stor ytelsesforskjellen er? Kanskje ca. i prosent?

Jeg prøver å få et bilde av hva jeg kan forvente meg av en ny pc i forhold til min fortsatt godt ytende fire år gamle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har rett og slett ingen anelse om hva jeg kan forvente av forbedring i ytelse her. Jeg vet at dette er noe som flyter veldig i forhold til hvilke oppgaver som blir gjort, men kanskje dere kan forklare for meg litt løst hvor stor ytelsesforskjellen er? Kanskje ca. i prosent?

Jeg prøver å få et bilde av hva jeg kan forvente meg av en ny pc i forhold til min fortsatt godt ytende fire år gamle.

7473665[/snapback]

 

Byttet akkurat fra P4 3.0GHz til Core 2 duo, 2.13 GHz og jeg benchmarker snaut dobbelt så gode verdier. Ytelsesforskjellen i spill og liknende er natt og dag, nå skal det sies at jeg byttet fordi den gamle prosessoren ikke holdt følge med 7800gs+ grafikkortet mitt. Så jeg hadde en del uutnyttet potensial ift grafikk.

 

Jeg er ikke en tung workstation bruker, så der må du spørre noen andre. Pakke opp og ned zip og rar filer går hvertfall en del raskere en med den gamle hehe :)

 

Du vil ikke angre på å oppgradere hvis du trenger/vil ha en mye rasker maskin.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si meg enig med han over. Bytte fra enkel core til dualcore prosessore er et veldig løft imo. Dvs. Det er kanskje ikke vits om du bare single-task surfer, og ingenting hardere enn dette:) Bare en av kjærnene til E6600 er også ganske mye sterkere enn prosessoren du har fra før:)

Lenke til kommentar
i forhold til min fortsatt godt ytende fire år gamle.

7473665[/snapback]

 

Det hørest jo ut som om du egentlig er godt fornøyd med det du har da. Og dersom du er fornøyd og de programmene og eventuelt spillene du kjører funker ok, så hadde eg ikkje annbefalt å kjøpe noe nytt i det hele tatt eg. Du kommer ikkje til å skrive fortere i Word om du kjøper en PC med QX6700 prosessor ;)

 

Dersom du bruker PCen til videoredigering og krevende spill derimot, så vil en ny PC yte mange ganger bedre, og gi deg en helt annen opplevelse i spill enn den du har idag.

 

Du må nesten vurdere det opp mot det du bruker PCen til idag. Dersom du bare surfer litt, leser aviser og betaler regninger så er den du har rikelig god nok i flere år ennå.

Lenke til kommentar

Hvis du spiller vil du nok merke forskjell. Hvis windows føler sterkt for å kjøre noen prosesser av en eller annen grunn vil det nok lagge litt med en single-core cpu. Med en C2D vil den problematikken være borte.

 

Hvis grafikkortet ditt er 4 år gammel, og målet i første rekke er bedre ytelse i spill ville jeg kanskje heller gått for en e6300 og et grafikkort i mellomklassen (7600-serien f.eks.)

Lenke til kommentar

I dag har jo faktisk klokkehastighet nesten ingenting å si til sammenligninger ;) to så vidt forskjellige CPUer har jo samme klokkehastighet, med C2D er mye mer effektiv per klokkeslag, så den er opptil flere ganger bedre enn den gamle 2.4 Ghz CPUen din ;) I tillegg er jo C2D dobbeltkjerne ;) For å si det sånn - Du akn vente deg et enormt ytelseshopp.

Lenke til kommentar

Hvordan kan dere påstå at han vil merke et ytelseshopp? Det kommer jo helt an på bruken... Jeg merker ingen forskjell på min AMD athlon XP 1800+ og min Core duo 1.8GHz ved f.eks surfing på nett og spilling av musikk...

 

Dere som er uenige med min kommentar, kan dere komme med normale eksempler der dere vil merke forskjell? (og da snakker jeg ikke om komprimering av små (merk små) zipfiler der det vil være kanskje 5s forskjell i tid... Med mindre du sitter med stoppeklokke er ikke dette merkbart)

Lenke til kommentar

Ting han vil merke forskjell på som normale folk gjør :

 

1, Hvis han feks driver med video eller bilderedigereing samtidig som han leser tutorials på nettet og hører på musikk og er på msn, men den gamle prosessoren ville nok det lagge noe sykt når han minimerer og maksimerer disse tingene, mens med den nye ville det gå som smurt (kommer litt ann på ram da)

 

2, hvis han spiller noen litt krevende spill, oblivion, gothic 3, bf2 and the list goes on, vil han her merke lite hvis ingen lagg med den nye prosessoren

 

3, PCn vil mest sansynelig skry seg på mye fortere

 

 

Han vil nok legge godt merke til den nye prosessoren ved litt hardt bruk, mens ved surfing og når man bare gjør en ting om gangen vild et nok ikke merkes så godt, hvis ikke denne ene tingen er heavy bilde/video redigering eller et krevende spill.

Lenke til kommentar

Hvis du komprimerer større filer, mp3-encoding av wav-filer, avspilling av høykvalitetsvideo samtidig som andre ting går i bakgrunnen (får ikke spilt av high-res video samtidig som jeg konverterer filer og kjører antivirus på min gamle xp1900+, hvertfall. Som er litt ille, når det er akkurat da jeg har tid til å se på videoen).

 

Multitasking vil generelt vise større forskjeller enn om du bare kjører en ting av gangen.

Lenke til kommentar

Hvor ofte mener du i løpet av dagen at du komprimerer filer, kjører antivirus scan OG ser på video samtidig? Og hvorfor kan du ikke heller vente med f.eks antivirusscanningen?

Dette kvalifiserer uansett ikke til normalt Windows bruk...

Komprimering av filer er noe som den gjennomsnittlige bruker gjør under 1 gang i mnd, antivirusscan kan du sette opp til å kjøre de tider du ikke bruker PC'en

 

Vil du virkelig anbefale noen å bruke 3-4000 av denne grunn?

 

Ærlig talt folkens, det er greit at dette er et entusiast-forum, men dere må se an bruken til folk før dere slenger ut påstander.

 

BTW:

Harddisken din være den begrensende faktor ved det tilfelle du nevner.....

Lenke til kommentar

Et intresannt tema. Ser selv på oppgradering av samboers 2GHz P4. Enn så lenge har jeg ikke fått analysert den med tanke på RAM o.l. Hun sliter med treg PC om dagen men jeg misstenker at det er noe galt med en av diskene.

Hun jobber ikke med videoredigering men jobber med litt scripting og design.

Mulig 750MB RAM er for lite med PS, Zend + diverse util oppe.

Lenke til kommentar
Et intresannt tema. Ser selv på oppgradering av samboers 2GHz P4. Enn så lenge har jeg ikke fått analysert den med tanke på RAM o.l. Hun sliter med treg PC om dagen men jeg misstenker at det er noe galt med en av diskene.

Hun jobber ikke med videoredigering men jobber med litt scripting og design.

Mulig 750MB RAM er for lite med PS, Zend + diverse util oppe.

7509519[/snapback]

hm 750mb ram? er det ikke liksom 256,512,1024,2048mb som er vanlige standarder?

Ram har MYE å si.. jeg gikk fra 1024 til 2048mb og jeg merket STOR forskjell(4x512mb brikker)

Lenke til kommentar

Sitter på ein 2.4ghz @ 3ghz idag. Har faktisk hatt den i 3 og eit halvt år nå :)

 

Det einaste eg ser grunn til å oppgradere for er raskere videoencoding. Mitt GeForce7800gs og 2GB ram drar spel ganske greit synes eg. Quake 4 i 1600x1200 med 4xaa og 16x af ser jo unekteleg flott ut. Oblivion derimot går veldig i bølger.

Uoptimaliserte spel skal ikkje få meg til å oppgradere enda. Dual core frister veldig mykje, men eg venter enda litt til sånn at spranget på ein core er minst 3-4x min nåverandes 3ghz :)

Lenke til kommentar
Et intresannt tema. Ser selv på oppgradering av samboers 2GHz P4. Enn så lenge har jeg ikke fått analysert den med tanke på RAM o.l. Hun sliter med treg PC om dagen men jeg misstenker at det er noe galt med en av diskene.

Hun jobber ikke med videoredigering men jobber med litt scripting og design.

Mulig 750MB RAM er for lite med PS, Zend + diverse util oppe.

7509519[/snapback]

hm 750mb ram? er det ikke liksom 256,512,1024,2048mb som er vanlige standarder?

Ram har MYE å si.. jeg gikk fra 1024 til 2048mb og jeg merket STOR forskjell(4x512mb brikker)

7509571[/snapback]

 

256 + 512 ~ 750.

Ram kan ha mye å si men kan også ha ingen ting å si.

Det er svært lite du kan bruke dine 2048MB til. Ved normal surfing og dokumentredigering skal det godt gjøres å bruke stort mer enn 512MB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...