Gå til innhold

Vin i tastatur = trøbbel => hjelp


Eirikii

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om rødsprit kan burkes som rensemiddel i en bærbar pc?

For jeg må vel pelle den opp og vaske tastaturet og de andre knappene for at den skal funke skikkelig.

Den vil ikke starte, men det tror jeg er fordi start knappen fikk vin på seg (ligger rett ved tastaturet), fikk skrudd den av ved å ta ut batteri og dra ut strøm, den skrudde seg ikke av pga. kortsluttning e.l.

 

 

Ps. Tror dere det er håp for denne Dell pcen?

 

 

Takk for alle innspill på forhånd.

Eirik

Endret av Eirikii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn et skrujern og skru løs alle deksler og slikt.

Ta vekk harddisk, cpu, minne og slike ting som kan være følsomme for fuktighet.

Ta med maskinen på kjøkkenet og gi den en god spyling med vann og vaskemiddel til den har blitt ren.

Deretter lar du den tørke grundig i et par dager før du setter den sammen igjen.

Har du flaks så virker den kanskje :thumbup:

Lenke til kommentar

Det høres ut som en liten utfordring, sikreste vei er isopropanol. Rødsprit går sikkert ann i begrensede mengder men det høres ut som om du har et ganske omfattende prosjekt foran deg, og da er det best å velge sikreste vei.

 

Er garantien gått ut? (altså, har du ingenting å tape?)

 

Hvis ikke ville jeg bare fjerna de overfladiske sporene av vinen og sendt den inn.

 

Hvis du bestemmer deg for å herje videre med løsemidler osv vil jeg anbefale deg å la batteriet ligge i skuffen inntill du er sikker på at det ikke finnes noen kortslutninger. Bruk strømadapteren så du ikke ender opp med å starte nyttårsfeirninga tidlig.

 

Hvor mye vin er det snakk om?

Endret av clumzy
Lenke til kommentar

Det er en ca 1 år gammel dell inspirion, en av de billigere (heldigvis).

 

Er det noe spesielt man burde gjøre? den har liggi opp ned fra igår/natt.

 

Kan jo si hvordan det skjedde:

han som eier pcen hadde fest(god kompis), så hadde noen/han satt et vinglass rett ved siden av pcen, jeg skulle sende han en pose, posen kom borti, det falt ned i tastaturet. det var vel ca 2 dl. Det meste rant ut når vi snudde pcen.

 

Først prøvde han å trykke på av knappen etter at jeg sa at vi må få den av fort som svint, det funka ikke, så sa jeg at han måtte få ut batteri og strøm, det ble gjort.

 

Men utpå kvelden var det noen idioter, han inkludert tror jeg som hadde prøvd å starte pcen, det gikk ikke. det kan jo bare ha gjort det enda værre. Idag prøvde han å starte den på nytt, det funka ikke.

 

huff... kan bli dyrt det her.

Endret av Eirikii
Lenke til kommentar
Finn et skrujern og skru løs alle deksler og slikt.

Ta vekk harddisk, cpu, minne og slike ting som kan være følsomme for fuktighet.

Ta med maskinen på kjøkkenet og gi den en god spyling med vann og vaskemiddel til den har blitt ren.

Deretter lar du den tørke grundig i et par dager før du setter den sammen igjen.

Har du flaks så virker den kanskje :thumbup:

7468436[/snapback]

 

Det her høres ut som et dårlig forslag! Hold deg i hvertfall unna vaskemidlene.

Lenke til kommentar

søler du veske i en laptop har du som oftest gjort det store :p

Med en gang du søler noe i en laptop skal du ta ut batteriet, få bort alt av veske i pc-en, kliss og møkk, og la det stå å tørke en stund, før du prøver igjen.

 

Men funker det ikke etter det, kan det også bli vanskelig å få den reparert av Dell, garantien går det ikke på.

 

På jobb hadde vi for en stund siden en episode der en hadde sølt julebrus i pc-en. Dell sa de ikke ville gjøre noe med den, og at han bare måtte finne seg i å kjøpe seg en ny pc.

Lenke til kommentar

Bare for å gi ett tips til folk som tenker på forikring; det e mye bedre å kjøpe "verdigjenstandforsikring" for en laptop enn den vanlige forsikringa dell selger. Den er billigere og dekker alt mulig tull du kan tenke deg (utenom aktivt selvforskylte problemer). Jeg spurte om den ville dekke at en kompis dytta til meg så jeg mista den i bakken, noe den gjorde.

Lenke til kommentar

hehe. Den er kjip :p

 

Rødvin er både en god strømleder og en syre som sikker kan reagere med å bryte ned banene i kretskort osv.

 

Så ja.. ville ikke hat for store forventninger :)

 

den burde egentlig vært vasket så fort som overhode mulig for å unngå ja.. syreskader på kortet..

 

Rødsprit ville jeg ikke anbefale. .siden den har en tedens til å legge igjen rester av gud vet hva når den tørker (aner ikke om det kan lede strøm)..

 

Etanol burde gå fint.. men da må det få tørke en stund.

 

Ville anbefale isopropanol siden den tørker umidelbart uten å legge igjen noen rester..

Lenke til kommentar

Compal CL56. Er ikke spesielt bygget for å tåle slike ting, slik som Thinkpad, så det bør fungere på de fleste maskiner. Men jeg ville fjernet batteriet og helst alle "løse" ting som ikke er sølt på (jeg demonterte alt og tok ut selve hovedkortet og skylte bare dette, lot det tørke grundig før jeg satte det inn igjen).

 

Vann ville jeg aldri latt komme i nærheten av maskinens indre med vilje.

Lenke til kommentar
Maskina mi ble utsatt for en halv liter rødvin rett gjennom tastaturet og døde fullstendig. Etter en runde med rødsprit er den god som ny.

7469882[/snapback]

Det er helt utrolig hva som kan gå bra, jeg hadde vannkjøling i gamle pc'n med biltema blå kjøleglykol. Plutselig en morgen sprang det hele lekk og skjermkort og hovedkort ble grundig spylt. Fikk nappa ut strøm og tørka vekk det meste. Rensa litt med rødsprit der jeg så at det lå igjen mye. Starta opp igjen noen timere senere og alt funka fint.

 

Solgte den ikke så lenge etter og den står nå og går 24/7 som server den dag i dag. Så man skal aldri si aldri.

Endret av clumzy
Lenke til kommentar
Finn et skrujern og skru løs alle deksler og slikt.

Ta vekk harddisk, cpu, minne og slike ting som kan være følsomme for fuktighet.

Ta med maskinen på kjøkkenet og gi den en god spyling med vann og vaskemiddel til den har blitt ren.

Deretter lar du den tørke grundig i et par dager før du setter den sammen igjen.

Har du flaks så virker den kanskje :thumbup:

7468436[/snapback]

 

Jeg fikk sjokk. Trodde det var en Stasjonær PC.

 

Men du må da passe deg for Hovedkortet da? Det blir jo kanskje igjen?

 

Ellers så har du sikkert forsikring. Innboforsikring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...