Gå til innhold

Dekning på dab radio?


Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg en DAB radio, men jeg er veldig lite fornøyd med kanalene på den.

Jeg får inn masse NRK dritt, men ikke p4 eller p4 bandit. Er det noe med radioen min eller er det noe med signalene?

Radioen min er en 174-240MHz Bush Dab radio, og jeg har den i Lillestrøm!

 

 

PS!

Jeg får inn p4 når jeg skifter til FM format :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende du er i et "hull" (område med svake signal), sliter med det selv, fikk ei uteantenne til min DAB og alle kanaler kom tilbake :thumbup: Når eg kjører til arbeid hopper radio'en i bilen mellom DAB og FM - spesielt i kilometeren nærmest huset :thumbdown: Dette er 15 KM sør for Bergen sentrum, naboen sleit med fjernsynet fikk kun NRK, skaffa seg parabol for litt mer utvalg i TV kanaler.

Lenke til kommentar

jeg blir så forbanna provosert over all reklamene over at alle må skifte til dab og dab er så bra og all den skiten der. Det er jo for søren ikke dab dekning på vestkysten, utrolig irritabelt at det er dab signal bare 1 time unna der jeg bor, og at det aldri kan bli utbedra mer. Skal det skje i år 2050 eller. Har gått i innkjøp av en dab radio til stereon til 2500kr som er bortkastet ettersom jeg ikke kan bruke dab delen på den. De lovet jo utbygging hele tiden, med det har ikke kommet en eneste kvadratcentimeter her med dabdekning.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

her er kortnytt fra DIGI (november 2006):

 

Endelig slutt for DAB i Sverige

 

Den svenske kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth undertegnet i går den endelige dødsdommen for Sveriges satsning på DAB. DAB er en omstridt og til dels gammel standard som nå innføres i Norge samtidig med at Sverige og flere andre land i Europa dropper standarden.

Lenke til kommentar
Jeg har skaffet meg en DAB radio, men jeg er veldig lite fornøyd med kanalene på den.

Jeg får inn masse NRK dritt, men ikke p4 eller p4 bandit. Er det noe med radioen min eller er det noe med signalene?

Radioen min er en 174-240MHz Bush Dab radio, og jeg har den i Lillestrøm!

 

 

PS!

Jeg får inn p4 når jeg skifter til FM format :/

7463457[/snapback]

 

P4 og bandit skal sende på samme frekvens som NRK P1 osv. Du burde vel få inn Oslofjord frekvensen også?

Lenke til kommentar
her er kortnytt fra DIGI (november 2006):

 

Endelig slutt for DAB i Sverige

 

Den svenske kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth undertegnet i går den endelige dødsdommen for Sveriges satsning på DAB. DAB er en omstridt og til dels gammel standard som nå innføres i Norge samtidig med at Sverige og flere andre land i Europa dropper standarden.

7463878[/snapback]

 

svenskene har iallefall skjønt det, håper dette skjer i norge også. En DAB radio vil ALDRI erstatte en god FM radio. De kunne heller brukt litt ekstra penger til å utbedre det eksisterende FM nettet her i norge istedet synes nå jeg.

Lenke til kommentar
her er kortnytt fra DIGI (november 2006):

 

Endelig slutt for DAB i Sverige

 

Den svenske kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth undertegnet i går den endelige dødsdommen for Sveriges satsning på DAB. DAB er en omstridt og til dels gammel standard som nå innføres i Norge samtidig med at Sverige og flere andre land i Europa dropper standarden.

7463878[/snapback]

 

De har vel kanskje tenkt å bruke det digitale tv-nettet (DVB) til radio også?

 

Hele danmark og Sveits er utbygd, England og Tyskland er godt utbygd. Norge skal ha 80% i løpet av neste år. Det er godt mulig at DVB er bedre enn DAB, men en skal ikke kimse av lydkvaliteten på DAB heller. Jeg angrer i allefall ikke på at jeg monterte DAB radio i bilen for 4-5 år siden, også er det veldig greit å kjøre en 5 timers biltur med like god lyd hele veien, selv uten å måtte trykke på noen knapper.

Lenke til kommentar
...DAB er en omstridt og til dels gammel standard som nå innføres i Norge....

 

Her er det vel noen som ikke er helt oppdatert. DAB innføres ikke nå i Norge, NRK har sendt DAB siden 1994!

 

Omstridt? Ja, kanskje siste halve året... Men det finnes ingen alternativ standard som er tilgjengelig i dag.

 

Gammel standard (1)? Nei, DAB er den nyeste standaren for radio som er i bruk pr idag. FM er en mye eldre standard....

 

Gammel standard (2)? Ja, MPEG4 er en nyere og bedre standard enn MPEG2/DAB. Men hvis vi setter MPEG4 som standard nå og begynner å bygge om sendernettet og selger mottakere om et år, så er det også gammel standard før vi er ferdig med utbyggingen.

Lenke til kommentar
hei "Mr D", les denne:

http://www.digi.no/personlig+teknologi/wor.../art356997.html

7467076[/snapback]

 

Ser den nye DMB standarden brukes sammen med DAB, og den eneste virkelige forskjellen er at video er integrert i DMB. I samme settning kan en si at 3G er ut, for DMB sender bedre, og billigere? TV til mobilen.

 

Så også at den årlige DMB konferansen ble holdt i Kina i år. Kort tid etter introduserte Kina at de skal bruke DAB som offisiell digital radio. Med 1 mrd potensielle DAB lyttere i Kina vil nok både utvalget av DAB radioer og utvikling av standarden skyte fart.

 

Utsagnet til en person blir publisert flere steder ser jeg, og det han skriver er stort sett synsing. Han sverger til Mpeg4 kontra Mpeg2 (mener nok Mpeg1 layer 3). Er nok ikke mange som har hørt forskjellen som er enig i det. ER vel Mpeg4 AAC fra apple/quicktime som er mest utbredt, og der må en opp i 2.5:1 kompresjon for å få det beste lyden. På 196kb/s (vanlig Mpeg1 layer 3 DAB standard) Vil i allefall jeg "synse" at MP3 er bedre enn AAC.

 

Edit: Ah, ser ut til at jeg slipper å synse.

 

Sitat fra www.recordstorereview.com:

 

192 kbps MP3

Midrange somewhat forward. Good imaging.

 

Tonal Accuracy - 7/10

Imaging/Soundstage - 9/10

Naturality - 9/10

Musicality - 8/10

Total - 33/40

 

192 kbps AAC

No sparkle. Light bass, although with good detail.

 

Tonal Accuracy - 7/10

Imaging/Soundstage - 7/10

Naturality - 7/10

Musicality - 7/10

Total - 28/40

Endret av Torro
Lenke til kommentar

til alle som vil vite mer om DAB, DMB og DVB-H:

http://www.digitalradiotech.co.uk/dvb-h_dab_dmb.htm

 

etter dere har lest ovennstående kan dere sikkert forstå hvorfor mange land vil droppe DAB.....

 

jeg vet ikke hvor har du lest at Kina skal satse på DAB, uansett hvilken artikel jeg leser, så Kina skal gå over til DMB:

 

Kina har i nogen tid gennemført forsøg med to slags digital radio - DAB og DMB - men der er nu udsigt til, at kineserne vælger DMB......

http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=12426

 

Kina ventes å satse på DMB isteden for DAB......

http://www.mic.no/nmi.nsf/home/ballade?ope...414001042691691

 

Kina ventes å satse på DMB istedet for DAB......

http://www.radioassistant.com/industry/dab...kifte_navn.html

 

DMB har tatt av i Korea og en modifisert versjon står på trappene i Kina.....

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=127983

 

Siden store land som Kina, Australia, Frankrike m.fl allerede har varslet at de vil satse på DMB.....

http://www.teleavisen.no/wip4/print_detail.epl?id=8958

 

+++

Lenke til kommentar
hei "Mr D", les denne:

http://www.digi.no/personlig+teknologi/wor.../art356997.html

7467076[/snapback]

Ja, jeg har lest det før. Dette er ikke en nyhetssak fra digi.no, men en artikkel av sansynligvis kongerikets største DAB-motstander. Han framstiller det som om NRK og P4 idag har valgt en gammel standard. NRK (og etterhvert P4) har som sagt sendt DAB i 12 år! Diskusjonen om valg av standard er vel 10 år for sent ute.

 

Det mangler også noe i nevnte artikkel.

- De landene som vil gå for DMB har ikke (eller veldig dårlig utbygd) digitalradio idag og da er jo valget greit.

- Sverige har ikke bestemt seg for DMB. Riksdagen har bestemt å stoppe videre utbygging av DAB og vil se an utvilkingen og vente til minst 2008 med å bestemme noe. Svenskene har hele tiden vært litt lunkne på DAB og har brukt 10 år på å bygge ut til bare 35% dekning.

- Danmark har 90% dekning på DAB og salget av apparater går bra.

- Storbritania har dekning på ca 85% og der er DAB en kjempesuksess.

- DMB er bedre enn DAB, men systemet er ikke i regulær bruk noe sted enda. Hvor lenge må vi vente på DMB-sendinger og -mottakere? Og hva har skjedd av utviklingen i mellomtiden til vi eventuelt får DMB?

 

Hvilke valg har vi da?

- Kaste DAB og tviholde på FM.

- Gå for DMB og glemme alle pengene som er brukt til å bygge ut DAB og kaste masse DAB-mottakere fordi vi vil ha det nyeste (som kanskje er gammeldags om 3 år).

- Min teori: Hvorfor kan ikke de landene som har (mer eller mindre) suksess med DAB fortsette med DAB noe år til selv om mange nå går for DMB. Hvis vi fortsetter med DAB og venter 3 eller 5 år, så kan vi sansynligvis få en løsning som er enda bedre og kanskje er bakoverkompatibel med både DAB og DMB...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...